test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Pakoputkiston rakentaminen

Siirry alas 
+4
Jeth
hirvonen
epk
Bäkström
8 posters
KirjoittajaViesti
Bäkström

Bäkström


Viestien lukumäärä : 1097
Paikkakunta : Kouvola

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyPe 27 Toukokuu 2011 - 20:22

Mietin tänään pakoputkiston rakentamista 123 mersuuni, joten päätin oman topicin aiheesta tehdä, jollain saattaa rakennellessa asia olla mielessä, toivottavasti.

Eli auton kokonaiskuvaan mielestäni kuuluu myös äänet, ne ovat tottakai erilaiset moottoreilla joissa on eri sylinterimäärä, tai käytetään eri polttoainetta, myös ahdin vaikuttaa pakoääniin, mutta kun pakoputkea aletaan rakentamaan on otettava huomioon monia asioita.

Pakoäänet kuuluisi olla mielestäni suhteellisen hiljaiset normaalissa kruisailussa, mutta jos moottorista löytyy sitä kuuluisaa voimaa, on miellyttävää että kiihdyttäessä autosta jotain kuuluu, tämä koskee lähinnä ahdettuja ja yli 6 sylinterisiä moottoreita.

Ne motonetin/bilteman racing-vaimentimet sun muut moottoritienopeudessa kumisevat härpäkkeet ovat yksinkertaisesti perseestä enkä laittaisi semmosta liikennekäyttöön.

Myöskin virittäessä autoa on pakoputken suunnittelu ensisijaista, isompi downpipe parantaa virtausta joten vähentää pakopaineita ja tämänkautta mahdollisesti nostaa ahtopaineita.

Itse olen rakentaessa käyttänyt motonetin pätkiä, varmaan kallista jne mutta helposti saatavaa jos hyllyssä sattuu olemaan, mutkia kun tarvitsee kannattaa ostaa yksi taka-akselin ylitys, siinä on neljä mutkaa ja tulee paljon halvemmaksi verrattuna yksittäisten mutkien ostoon.



Ääniin vaikuttavia tekijöitä ovat lähinnä:
-Materiaali
(Rosteri kumisee [?])

-Mahdollinen ahdin
(Vaimentaa pakoääniä)

-Pakoputken ulostulo
(putken ulostulo auton alla alaspäin-> ääni kaikuu auton alla)

-Putken halkaisija
(tulee olla sopiva suhteessa moottorin tilavuuteen+muihin tekijöihin)

-Vaimentimien määrä ja rakenne
(joku voisi kertoa vaimentimien rakenteiden toimivuudesta, läpivirtaava ei välttämättä ole paras)



Putkistohan on etenkin tämän foorumin autoissa tarpeen olla mahdollisimman korkealla, jolloin ei rajoita maavaraa.

Eli itsellä olisi tarkoitus rakentaa tulevaisuudessa putkisto 2.3 8v 4 sylinteriseen koneeseen, tilaa on kahdelle vaimentimelle, mistä saan hyvät ja laadukkaat vaimentimet, ja 2" lienee sopivin halkaisija?

Aihetta saa jatkaa, heitin nyt jotain keskustelun alkua, jos jotain kiinnostaa, eikai kaikki täälläkään alkuperäisillä putkistoilla aja, nehän roikkuu yleensä turhan alhaalla?


Muistakaa vetää bönthöö
Takaisin alkuun Siirry alas
epk
Wingman
epk


Viestien lukumäärä : 3568
Paikkakunta : 02

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyPe 27 Toukokuu 2011 - 22:24

kyl se paras tuommoiseenkin on se orkkis putki, vähän muuttelee asentoa laikalla ja mikkiliimalla...

Mikä on paras putki aihio ? koska nehän ruostuu vaikka vetäisit kuumakestot päälle, vrt. esim mersun orkkis putket, ei ne ota ruskeeta lähellekkään samalla tavalla mitä noi putki kilkkeet mitä myydään esim. motonet ja biltsu.
Takaisin alkuun Siirry alas
Bäkström

Bäkström


Viestien lukumäärä : 1097
Paikkakunta : Kouvola

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyLa 28 Toukokuu 2011 - 9:47

epk kirjoitti:
kyl se paras tuommoiseenkin on se orkkis putki, vähän muuttelee asentoa laikalla ja mikkiliimalla...

Mikä on paras putki aihio ? koska nehän ruostuu vaikka vetäisit kuumakestot päälle, vrt. esim mersun orkkis putket, ei ne ota ruskeeta lähellekkään samalla tavalla mitä noi putki kilkkeet mitä myydään esim. motonet ja biltsu.

Joo muttakun ei tuota 123 mersua ole tehty tuolla 2.3 8v m102 koneella, jota käytetään 201 ja 124 mersuissa, samalla lohkolla on tosin se kaasariversio, mutta siinä ei muistaakseni ole pakosarja 4-2 tyyppinen, enkä nyt millään viitsisi alkaa semmoista metsästämään. Paras on tehdä itse koska se alkuperäinen olisi kuitenkin joku 10cm liian alhaalla.

Niin ja tuo on hyvä kysymys, että mikä on paras putki aihio, rosterista ei oikein ole mahdollista tai edes tarvetta tehdä.

Ja mikä on paras putken kannake itse rakentaessa, itse laitoin semmosella jäykällä pudos-kumi pannalla parista kohtaa nykyisen putken ja kyllä se täristää runkoa tietyllä kierros alueella, mutta ei se haittaa kun siihen tottuu. Tilaa ei ole joustaa juurikaan koska pakoputki menee vaihdelaatikon ja sen tunnelin välissä tilaa molemmin puolin ollessa n. 20mm..
Takaisin alkuun Siirry alas
epk
Wingman
epk


Viestien lukumäärä : 3568
Paikkakunta : 02

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyLa 28 Toukokuu 2011 - 10:42

on sitä saanu jo 123:ssa. Kyl mä ite laittaisin orkkis putken, joko 4-2 tai sit sen 4-1 pakosarjalla. Orkkisputkiston modaisin vaan ylemmäs , olis kaikista kestävin ja hiljaisin.

Mutta jos ei uutta viitti ostaa tai etsii hyvää käytettyy niin toki sit metritavarasta tekee.
Takaisin alkuun Siirry alas
Bäkström

Bäkström


Viestien lukumäärä : 1097
Paikkakunta : Kouvola

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyLa 28 Toukokuu 2011 - 10:52

epk kirjoitti:
on sitä saanu jo 123:ssa. Kyl mä ite laittaisin orkkis putken, joko 4-2 tai sit sen 4-1 pakosarjalla. Orkkisputkiston modaisin vaan ylemmäs , olis kaikista kestävin ja hiljaisin.

Mutta jos ei uutta viitti ostaa tai etsii hyvää käytettyy niin toki sit metritavarasta tekee.

Joo kyllä mäkin laitan tuon koneen oman pakosarjan, ja alkupätkän putkesta, ja tuon w123 omat kaksi viimeistä vaimenninta.. Sille välille sitten rakentaa jotain, turha siitä alkuperäistä putkea on käyttää kun menee väärää linjaa.
Lopputulos pitäisi olla taas niin ettei auton alle katsoessa pakoputkea olisi yhtään runkopalkkien/tjsp alapuolella, parempi mennä hidastetöyssyjen yli kun ei haittaa vaikka kolahtaa pohja johonkin, vituttaa vaan jos putki jää johonkin/hajoaa Mad
Takaisin alkuun Siirry alas
hirvonen

hirvonen


Viestien lukumäärä : 521
Paikkakunta : hämeenlinna

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyLa 28 Toukokuu 2011 - 12:05

audiin tein tuuban 3,5" rst putkesta, yhdellä simonsin
rst vaimentajalla.. ei saanu niin ylös putkea nostettua, ettei selvästi näkyis.
mutta tuli hiljainen yhdelläkin pöntöllä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jeth

Jeth


Viestien lukumäärä : 756
Paikkakunta : Seinäjoki

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyLa 28 Toukokuu 2011 - 14:08

Tämmöinen meteli saatiin sitikkaan 3" alulla ja 2,5" loppuosalla, turbo kone, yks EUS merkkinen vaimennin takana

Auton sisälle ei ollut kauheita meteleitä, mutta ulkoapäin kun kuunteli oli melkoinen mekkala Smile

https://www.youtube.com/watch?v=qTxN6Z3lSsQ
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.automeca.fi
majavamies




Viestien lukumäärä : 3

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptySu 12 Helmi 2012 - 12:56

Itelläkin tuli tällainen päähänpisto että vois ton putkiston rakentaa ite.
Ja eiköhän melko samantien tullu kunnianhimoset ajatukset peliin ja päätin rakentaa se alusta loppuun kokonaan.
Eli nyt on menny noin yhestä puoleentoista kuukauteen tän projektin kanssa ja alkuun on päästy, eli peltisatsi motonetin mutkista on valmis.
Vielä pitäs hitsailla downpipe, rakentaa äänenvaimennin ja sen jälkeen putki ulos vas. takarenkaan edestä.
Autohan on e30, joten moni varmasti tietää ettei sinne ihan iskemällä mene 3" kun kesämadallus on tämännäkönen:
Pakoputkiston rakentaminen M_IMG_1191

Eli äänenvaimentimeen tulee villat vain sivuille.
Ja syy siihen ettei putki tule ulos takaa, on se ettei taka-akselistoa voi tässä autossa ylittää ja sen alittaminen olis aika uhkarohkeaa, tulis nimittäin sen verran matalalle toi putki.

Mutta tässä vielä pari kuvaa tehdystä työstä:

Pakoputkiston rakentaminen M_Valokuva0042

Pakoputkiston rakentaminen M_Valokuva0045

Tämähän oli mun ensimmäinen pakosarja tai edes putkisto joten virheitä tuli tehtyä.
Epäileville voin kertoa että paikallaan tuo on jo, mutta ei mennyt ihan heittämällä.
piti moottorin molemmat kannakkeet irrottaa, nostaa vähän ja kammeta vasemmalle että mahtu tulemaan alhaalta etukautta, mutta ompahan paikallaan, ja äänet on aikas makosat jo nyt.
Takaisin alkuun Siirry alas
Kremilin




Viestien lukumäärä : 3

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: putkisto   Pakoputkiston rakentaminen EmptySu 12 Helmi 2012 - 15:25

putkiston paksuuteen vaikuttaa tehotavoitteet.
Perus 150hp vaparille riittää se 2".
Putken paksuus taas vaikuttaa siihen kuinka vaikee sitä ääntä on vaimentaa.
Isosta räystäästä ei ole hirveästi haittaa, mutta pienempi on taloudellisempi vaimentaa.

Perus 2 tuumaa katilta simonssin läpivirtaavalla välivaimentimella ja läpivirtaavalla päätevaimentimella saa jo ihan fiksun kuulosen äänen, ja uskoakseni ajaa myös "tehon" puolesta asiansa. Itselläni on datsunis 2,5" catback simonssin välivaimentimella ja dynomaxin päätevaimentimella (motonetin aarteita) Ääni on järkyttävä, ja ei aja asiaansa, 4k rpm jälkeen hävii äänet kuin pieru saharaan ja matalilla kierroksilla huminaa ja muuta.
Takaisin alkuun Siirry alas
pazi88

pazi88


Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Oulu

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptySu 12 Helmi 2012 - 15:55

Eipä se putken paksuus pelkästään niitä ääniä määrää, mut herkästi isollä röörillä saa aikaan vittumaisen kumisevät pörinät.

Muutamia juttuja mitä oon ite huomannu:

-Turbo vaimentaa yllättävän tehokkaasti ääniä koko alueella ja se leikkaa pois kaikkein kovimmat ja terävimmät äänet. Ei välttämättä vaadi kuin yhden läpivirtaavan absorptio-vaimentimen kaveriksi (siis sellanen reikäputki missä villaa ympärillä).

-Absorptio-vaimennin leikkaa pois pääasissa pois korkeita äänitaajuuksia. Eli jos haluaa matalat murinat (esim. subarun bokserit), niin silloin kannattaa käyttää. Huonot tälläiset vaimentimet aiheuttaa lähinnä kovat pörinät alakierroksille, mutta yläkierroksilla onkin sit hiljaa.

-Resonanssivaimentimet (siis sellaset mis on välilevyjä, reikiä ja useita putkia sisällä) leikkaa yleensä pois matalat taajuudet. Sopii hyvin esim. bemarin kutoskoneisiin, kun halutaan kunnon naukumiset yläkierroksille. Näillä on mahdollista saada tyhjäkäynnistä varsin äänetön, vaikka korkeilla kierroksilla ääntä piisaiskin.

-Jos haluaa järkevän äänitason, niin putken läpimitan pitäisi pienentyä ulostuloa kohden. Esim. turbolta 3" downpipe, takavaimentimelle 2,5" ja pari 2" ulostuloa (selviää kohta miksi). Pahin FAIL on laittaa esim. catback putki jossa putken halkaisija on edellä olevaa isompia ja perässä on vielä pieni absorptio-vaimennin jäätävän kokoisella ulostulolla. Tämmösellä saa varmasti aikaan ikkunoita helisyttävät kuminat alakierroksille.

-Pieni kuristus ulostulossa vaimentaa ääniä hyvinkin tehokkaasti. Tämä johtuu ilmeisesti jostain seisovista aalloista, mitä pääsee syntymään ulostulon kohdalle jos se on isompi kuin muu putkista. Pienellä kuristuksellä nämä seisovat aallot syntyvät sinne putkistoon ja parhaassa tapauksessa päätevaimentimeen, jolloin ne eivät pääse kaikumaan ulkoilmaan. Pienet tuplaulostulot on siis suositeltavampi vaihtoehto kuin yksi iso.
Takaisin alkuun Siirry alas
latekos




Viestien lukumäärä : 1
Paikkakunta : Laitila

Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen EmptyPe 2 Maalis 2018 - 20:00

Putkiston soundiin vaikuttaa monen tekijän yhtälö. Putkikoon valinta on ensimmäinen mistä kannattaa lähteä liikenteeseen. 2" putkesta menee se 190hp mukisematta läpi ja on optimaali koko tälläiseen projektiin. Liian iso putkikoko vaparissa tosiaan vähentää pakopainetta, mutta virtausnopeus hidastuu ja moottorin teho alenee jos on liian isoa putkea. Ahdetulla moottorilla liian iso putki ei vaikuta niin paljoa tehoon, äänen hallinta isolla putkella vaan vaikeutuu. Putken materiaalin vaikutus ääneen on aikalailla myytti. Rosteri ei sitä kuminaa aiheuta yhtään sen enempää kuin musta putki.

Vaimentimien valinta vaikuttaa ääneen eniten. Villavaimentimella otetaan korkeat taajuudet pois ja matalat voimistuu, kammiopöntöllä lähtee matalat, mutta korkeat taajuudet pääsee läpi kierroksilla. Pelkillä simonsin pöntöillä vaparikoneen ääni jää usein todella matalaksi, ja heti kun on kuormaa alkaa myös kumina. Hyvä kammiovaimennin on omaan korvaan paras valinta vapari autolle. Myös vaimentimien sijainti putkessa vaikuttaa ääneen. Pakokaasut kulkee putkessa pulssimaisesti ja vaimentimien sijaintia vaihtamalla, pulssin kulku muuttuu ja näin ollen äänikin. Simonsit ja motonetin halpisvaimentimet ei ole hintansa väärtejä ja niissä ei villaa ole sisällä juuri nimeksikään. Laatuun kannattaa satsata mikäli hyvänkuuloisen putkiston aikoo rakentaa.

Ulostulopää vaikuttaa myös oleellisesti ääneen. Iso ulostulo voi aiheuttaa yksinään jo pahaa kuminaa. Ulostuloa kuristamalla saadaan sitä kuriin ja loppupeleissä se ei vaikuta juuri ollenkaan auton tehoon, koska kuristus on loppupäässä. Kuristamalla ulostuloa virtausnopeus kasvaa huomattavasti loppua kohden ja äänen sävy muuttuu korkeammaksi.

Toivottavasti vinkeistä on jeesiä
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.martelius.com
Sponsored content





Pakoputkiston rakentaminen Empty
ViestiAihe: Vs: Pakoputkiston rakentaminen   Pakoputkiston rakentaminen Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Pakoputkiston rakentaminen
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: TECH :: Tech talk-
Siirry: