| Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
|
+16Sammyboi ElektrikMekanik tonde TMA Börre allu_ jjjkkk epk okkari Challenger-70 pazi88 Japrnoo Jelpert Elementti jeQQ micke_ 20 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 25 Tammi 2014 - 20:30 | |
| Terve vaan kullekkin! -Elikkä ajatuksena on tänne tehdä projekti topic, jossa ei vaan haeta maanläheisyyttä ja vaihdeta vanteita, vaan periaatteessa rakennetaan koko auto uusiksi, ahdistetaan remmiahtimella(keskipako) ja muuta mukavaa! Kohteena on tommonen 525Eta vm.84 e28 korinen jatke. Mikään vannoutunut merkinvaalia en ole mut tua hainokka on jo pitkään viehättänyt ja ku sopiva yksilö eksy käsiin ni siitä se ajatus sitte lähtikin! Lähtökohta: Elintenluovuttajaksi tuli hommattua 735 e32 -88, josta otetaan m30b34 3.5l suorakutonen, manuaalilaatikko, jarruja jne.. Museorekisteriinhän tän olis saanu tänävuonna mutta miehekäs mittarilukema 425tkm anto hyvän syyn pelastaa tää entisöinniltä Jonkuverran on jo tehtykkin.. Ikä ja kilometritkin näkyy: Alkuperänen m20b27 moottori laatikkoineen nostettiin pois keulalta Seiskasta purettu m30 laatikkoineen päivineen Koria on lähdetty myös purkamaan ja riisumaan ruostevaurioiden korjaamiseksi. Tarkotus on yrittää päivitellä mahd usein kuvien kera! Ja autollahan on tarkotus enskesänä ajaa joten niiltäosin tapahtuakin pitäs aika vauhdilla..
Viimeinen muokkaaja, Börre pvm To 5 Helmi 2015 - 1:11, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
micke_
Viestien lukumäärä : 1087 Paikkakunta : Siuntio Muut :
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 25 Tammi 2014 - 20:51 | |
| Aihio ihan näppärä mutta mitäs meinasit korille, loputkin M-tech korisarjaan kuuluvista osista kii? Vanteet ja alusta? | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 25 Tammi 2014 - 21:10 | |
| Kori tietysti käyn perinpohjin läpi. Ja joo puskurit helmat spoileri löytyy m-techiä ja ne tulee pysymään. Todennäkösesti tulee seiskan koko taka-akseli joten takana raideleveys levenee.. Varmaankin kuitukaarilla levitetään että mahtuu pyörät pyörimään. Vanteet auki vielä.
EDIT: Niin ja alustaan tulee ainaki kunnon puslat ja vakaimia on tarkotus päivittää, alustasarja tietty mutta et mikä ni se on vielä auki ku selviää nyt eka noiden akselien kohtalot jne.. Tietenki matalaksi pitää saada eli korkeussäätö ehdoton eikä jäykkyyskä pahitteeks olis joten jos vaan sopivasti tulee joku hyvä ja sovitettavissa oleva Kunnollinen alusta vastaan ni sellanen tietty. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 26 Tammi 2014 - 0:22 | |
| Vielä pieni päivitys tänhetkisestä tilanteesta Seiskasta otetun Ison syylärin sovitus tietenkin viimeistelyt tehdään sitte myöhemmin. Juur mahtu syylärin päädyt runkopalkkien väliin niin että saa tuettua sen nätisti samoista pisteistä kuin se alunperinki on. Hiukan joutu tekee muotoa palkkeihin et sai vietyä sitä alaspäin että menee viel pelti kiinni. Moottorinkorvat, jotta sai tuon m30b34 istumaan e28 keulalle: Ja kone paikallaan: Jollaki voi herätä kysymys et miks kone lyödään jo tässä kohtaa paikoilleen, mutta syy on siinä et saa mallailtua kaikki tarvittavat kilkkeet kone paikallaan, kuten ahtimen, ahtoputket yms.. Eli siis saa tarpeelliset konehuoneen ja korin muokkaukset tehtyä valmiiksi ja sitte vasta siistiä ja maalailla. | |
|
| |
jeQQ
Viestien lukumäärä : 1241 Paikkakunta : Hki
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 26 Tammi 2014 - 10:29 | |
| Joo, parempi se on putket tehä ennen puunailua, ei sitten vituta rälläköidä uutta maalipintaa.. | |
|
| |
Elementti
Viestien lukumäärä : 798 Paikkakunta : Järvenpää Muut : Vagcrü
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 26 Tammi 2014 - 11:01 | |
| Hyvältä vaikuttaa, lisää kuvia jakoon vaan :bball: Onko jotain tehotavotteita? | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 2 Helmi 2014 - 15:55 | |
| En oo niinkää määritelly tehotavotteita, kyllä se sit selvii mitä sieltä irti saadaa.. mut ikinä voimaa ei oo liikaa joten varmaanki tämäkin vehje tullaan jalostamaan aikaspitkälle että voimaa sieltä saadaan irti kunnolla Tekniikasta sen verran, että moottoria tulee ohjaamaan varmaankin mega, suuttimet 1200cc paikkeille, että riittää etanolin kanssa, eli siis tarkotus on mennä e85:lla. Cooleria tietty keulalle jnejne.. Ja tässä pari kuvaa projektin "sydämmestä" :cheers: , Rotrexin remmi, johon sovitettu holsetin hx40(super) kompura: Postikin kiikutteli 16" sähköflektin ja hydraulikäkkärin Seuraavaksi luvassa ankaraa hitsailua... | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 18 Toukokuu 2014 - 22:10 | |
| Noniin päivitellään tätäkin taas.. Vähän jäänyt hiljaiseloon viimeaikoina, kun on enemmän ja vähemmän kerätty motivaatiota korin hitsaushommiin, kun niitä ilmenikin huomattavasti enemmän mitä aluksi ajattelin. Alustamassan poiston jälkeen koko karuus tuli esille ja välillä meinas jo kiinnostus loppuu koko hommaan mutta onneks nyt alkaa olemaan jo voiton puolella! Joitakin kuvia: Mätäää... Nostokohdat aivan mädät.. Ja korjattuna/vahvistettuna mutta vielä siistimättä. Hitsaustaidot on mitä on, kun ei ole oikeastaan tätä projektia ennen tullut juurikaan hitsailtua, mutta siistitään sitte sen mitä tarve vaatii Ainakin on nyt paikka mistä saa helposti nostettua, vaikka olis matalakin! Ja jää kuitenkin m-techin helmojen taakse hyvin piiloon. Pahoittelut hieman suurista kuvista. Aikataulu ruostehommien ansiosta kyllä venähtänyt pahasti, joten saa nähdä ajetaanko tällä vielä tänä kesänä... Takakelkka oli hädin tuskin enää kiinni, kun oli molemmin puolin kummasti pelti hävinny alta Ei muutaku vanhat alta pois ja uutta tavaraa tilalle! Sitte takakaaria sovittelemaan! Kuvassa on jo sovitettu paikalleen tosta purkuseiskasta otettu ihan koko takakelkka ja aikalailla tulee pihalle kun raideleveys kasvaa 10cm Kelkan kaikki kiinnityspisteet joutu tekemään uusiks, sekä kaventamaan n.10cm kiinnityspuslien etäisyyttä, eli ei mikään pikkuhomma. (Huom. vanteet perus 7" leveet ja niilläkin pukkaa kaaren yli...) Suunnittelua. Molemmille puolille joutu hitsaamaan tuon kuvassa näkyvän ruosteisen pätkän kaaresta uusiks. Rälläkällä vanha kaari pois. Kylkipelti ja sisälokari yhteen kemppiliimalla ja siistiminen: Kuitukaaren sovitusta. Tuo levittää n. 9cm per puoli, vois jopa saada sitte jotkut pyörät mahtumaan sinne. Nyt jää todella hyvin tilaa tuonne kaaren taakse kun vedin sen niin ylhäältä auki kuin oli mahdollista. Eli matalaksi ainakin saa kuhan ei rengas kuitukaaren reunaan kiinni ota
Viimeinen muokkaaja, Börre pvm Su 18 Toukokuu 2014 - 22:34, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| |
| |
Jelpert
Viestien lukumäärä : 156 Paikkakunta : Järvenpää Muut : Projekti Nissan Z31 300zx
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 12:01 | |
| Ai ettien että! Mikään ei ole hienompaa katsottavaa kun vanhakunnon e28 saa uuden elämän "Old bmw never die they just get faster" | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| |
| |
Japrnoo
Viestien lukumäärä : 355 Paikkakunta : Helsinki Muut : Fillareita
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 19:12 | |
| Hyvännäköstä toimintaa kyllä! Aina kiva katsella kun vanha auto pelastetaan oikeella tyylillä! | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 20:00 | |
| Aikamoisen lätyn saa lyödä et saa takapään kaarelle jollei meinaa taka-akselille mitään tehdä.. Myöskään noi pulttikaaret ei o tässä korissa vielä sytyttänyt, mutta yllätä mut! | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 20:22 | |
| - Mikk- kirjoitti:
- Aikamoisen lätyn saa lyödä et saa takapään kaarelle jollei meinaa taka-akselille mitään tehdä.. Myöskään noi pulttikaaret ei o tässä korissa vielä sytyttänyt, mutta yllätä mut!
En tiedä kuinka hyvin luit nua edelliset postaukset, mutta siis korissa on jo paikallaan e32 peräsin oleva taka-akseli, joka siis tuo ulospäin takapyöriä 10cm per puoli. Ja nyt nuilla 10" leveillä vanteilla auto alhaalla ilman spacereita pyörä tulee 3-4cm yli noista kuitukaarista, eli ku tiputtaa alaspäin ja camperia tietysti tulee ni tuskin edes saa kaaren sisäpuolelle. En tiedä mitä ymmärsit väärin? Ja siis ei ollu toivookaa saada vakio takakaarilla minkäänmoisia vanteita pyörimään jos jo 7"x16" tuli kaaren yli reippaasti, niin oli vähän pakko levittää takakaaria ja ainut järkevä ja helppo ratkasu oli nua reippaasti levittävät popparikaaret. Ja joo ei kaikki kaikesta voi tykätä, mutta kyllä jo nyt näyttää ainakin omaan silmään maukkaalta vaikka kaaret on vasta koesovituksessa! EDIT: HUOM. nua vanteet on kiinni viimisissä kuvissa ihan navassa ja auto niiden varassa alhaalla, jos luulit että ne on vaan tuupattu tohon pyöräkoteloon hollille? | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 20:49 | |
| En lukenut pätkääkään, kunnei juuri kiinnosta.
Lähinnä kun itellä on kolme noita ollut, ja tiedän että sitä camberia syntyy ihan tolkuttomast, oli siellä sitten mikä vanha bemarin akseli tahansa, jollei sitä ole muokattu. En tiedä mitä sinä ymmärsit väärin, mutta tarkoitin mitä kirjoitin.
Mul on tälläkin hetkellä 16x9 takana mikä vakiokorkeudella tuli 20mm yli vakiokaaresta, nytku sitä madalsin niin se on 20mm sisällä. Lähinnä vertailukohtaa. Tietty jos tätä ei madalleta niin saahan sen jotenki ehkä kaarelle.
Mut jatkakaa, teet ihan mitä tykkäät. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 21:25 | |
| - Mikk- kirjoitti:
- En lukenut pätkääkään, kunnei juuri kiinnosta.
Lähinnä kun itellä on kolme noita ollut, ja tiedän että sitä camberia syntyy ihan tolkuttomast, oli siellä sitten mikä vanha bemarin akseli tahansa, jollei sitä ole muokattu. En tiedä mitä sinä ymmärsit väärin, mutta tarkoitin mitä kirjoitin.
Mul on tälläkin hetkellä 16x9 takana mikä vakiokorkeudella tuli 20mm yli vakiokaaresta, nytku sitä madalsin niin se on 20mm sisällä. Lähinnä vertailukohtaa. Tietty jos tätä ei madalleta niin saahan sen jotenki ehkä kaarelle.
Mut jatkakaa, teet ihan mitä tykkäät. Asia kunnossa, tuli selväksi. Epäilen kyllä tuota spacerien tarvetta, mutta kaikki selvii aikanaan Ja varmaan jokatapauksessa vois camber säädöt tehdä taakse kun näistä pakkaa aina menee pyörät auton alle kun vähänki madaltaa. | |
|
| |
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 21:26 | |
| Mistä nuo kaarilevikkeet on hommattu? | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 21:35 | |
| - pazi88 kirjoitti:
- Mistä nuo kaarilevikkeet on hommattu?
Kaarilevikkeet alkujaan compelokselta, mutta kaverilta ostin | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 21:51 | |
| | |
|
| |
Challenger-70
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 22:47 | |
| Pisteet e28 harrastamiselle vaikka e21 on oma suosikki.
Ootko tarkistanut onko ruostetta etulokarien alla a-pilarin kohdalla. Nämä on kuuluisia että notkahtaa koko auto kun mäti sieltä, ainakin kaverin autot on kaikki ollu sieltä pahoja. | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 19 Toukokuu 2014 - 23:41 | |
| - Börre kirjoitti:
Asia kunnossa, tuli selväksi. Epäilen kyllä tuota spacerien tarvetta, mutta kaikki selvii aikanaan Ja varmaan jokatapauksessa vois camber säädöt tehdä taakse kun näistä pakkaa aina menee pyörät auton alle kun vähänki madaltaa. Ei se camber niinkään, mutta aurausta tulee ihan julmetusti jos oikeesti madaltaa tota keksintöä. Niille tekisin jonkun säädön kun nyt on vielä "kaikki pöydällä". Tietty sen camberin säädön kattelee samalla tonne niin saa vähän pitoakin noihin takafillareihin. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ke 21 Toukokuu 2014 - 18:36 | |
| - Mikk- kirjoitti:
- Börre kirjoitti:
Asia kunnossa, tuli selväksi. Epäilen kyllä tuota spacerien tarvetta, mutta kaikki selvii aikanaan Ja varmaan jokatapauksessa vois camber säädöt tehdä taakse kun näistä pakkaa aina menee pyörät auton alle kun vähänki madaltaa. Ei se camber niinkään, mutta aurausta tulee ihan julmetusti jos oikeesti madaltaa tota keksintöä. Niille tekisin jonkun säädön kun nyt on vielä "kaikki pöydällä". Tietty sen camberin säädön kattelee samalla tonne niin saa vähän pitoakin noihin takafillareihin. Juu täytyy nuita kattoa sitte ku alustan saa tähen, ni pystyy arvioimaan tarpeellisuuden. Jos jollakin muuten jääny nurkkiin e28/e34 säädettäviä tolppia, ni olen kiinnostunut! Kokeilin muuten piruuttani miten vanteet istuu kun tiputtaa, kun jäi tuo asia vaivaamaan Iskarin alapään irrottamalla pysty vähän testailee: Tuossa kohtaa alko ottaa kiinni kaaren takareunaan, kun siinä on pieni pokkaus. Tuossa vanteen reuna melki 2cm vielä ulkona kaaren reunasta. Pokkauksen poistamalla saa vielä rengasta sukeltamaan ja vieläkin matalammaks mut silti jää vielä vanteen reuna kaarelle (kokeilin tiputtamalla vielä lisää aukasemalla kaarta.) Mielestäni istuu oikeinkin hyvin ilman lättyjä, mitäs mieltä? | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 22 Toukokuu 2014 - 20:04 | |
| Taas on yritetty ja tehty.. Pohja on kokonaisuudessaan nyt hitsattu ja massat poistettu, HUHHUH.. Välillä on kyllä tehny mieli heittä kuppi nurkkaan tuon kanssa, oli hommaa niin perkeleesti enemmä ku aluksi aattelin. Pari kuvaa, paikkoja siellätäällä Kuskin puolen koko helmapelti alapuolelta uusiks ja toiseltaki puolelta puolet Tästä kuvasta näkee myös seiskan kelkan sovituksen/kavennuksen, eli siis tuosta kohtaa vedetty poikki ja 55mm molemmista päistä katkastu pois ja sitte hitsasin e28 kelkasta nua päädyt joissa puslat kiinni. Myös perän kannake tehty uusiksi, mutta siitä kuvaa myöhemmin. Laahainsukset tuli tehtyä runkopalkkien pohjaan, jos ja kun matalaksi laitetaan ni ei oo välii vaikka raapis En tie olisko pitäny itkeä vai nauraa ku tämän ruostuneen kohdan leikkas pohjasta ja yllättäen mukana tuli kaasupoljin... Sisusta purettu pois Sisäpuolelta tuli kynnyskotelot hitsattua sekä runkopalkit pilarin kulmista uusiks ja vahvistukset samalla, kestää tunkin paikatki sitte
Viimeinen muokkaaja, Börre pvm To 5 Helmi 2015 - 1:08, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Challenger-70
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Pe 23 Toukokuu 2014 - 6:12 | |
| | |
|
| |
Japrnoo
Viestien lukumäärä : 355 Paikkakunta : Helsinki Muut : Fillareita
| |
| |
okkari
Viestien lukumäärä : 1
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Pe 23 Toukokuu 2014 - 7:35 | |
| - Mikk- kirjoitti:
- En lukenut pätkääkään, kunnei juuri kiinnosta.
Lähinnä kun itellä on kolme noita ollut, ja tiedän että sitä camberia syntyy ihan tolkuttomast, oli siellä sitten mikä vanha bemarin akseli tahansa, jollei sitä ole muokattu. En tiedä mitä sinä ymmärsit väärin, mutta tarkoitin mitä kirjoitin.
Mul on tälläkin hetkellä 16x9 takana mikä vakiokorkeudella tuli 20mm yli vakiokaaresta, nytku sitä madalsin niin se on 20mm sisällä. Lähinnä vertailukohtaa. Tietty jos tätä ei madalleta niin saahan sen jotenki ehkä kaarelle.
Mut jatkakaa, teet ihan mitä tykkäät. Hieno asenne! Tunteisiin..... | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 24 Toukokuu 2014 - 14:00 | |
| Eiku mä aattelin et tätä oikeesti madalletaan Mut kai se noinki menee, paskat tiet ymsyms. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 24 Toukokuu 2014 - 23:36 | |
| - Mikk- kirjoitti:
- Eiku mä aattelin et tätä oikeesti madalletaan :DMut kai se noinki menee, paskat tiet ymsyms.
Seelvä. En mä sitä nyt noin aijo jättää mitä noissa kuvissa on. Niinku lukikin ni täytyy kaaresta ottaa pokkauksesta pois että mahtuu rengas sen sisään ja tällöin alaspäin:D Mutta se siitä! | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 24 Toukokuu 2014 - 23:52 | |
| No eikös noi renkaat oo ihan hippasen väärät ? Pulla kumit jne.. | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 25 Toukokuu 2014 - 12:04 | |
| - Börre kirjoitti:
- Seelvä. En mä sitä nyt noin aijo jättää mitä noissa kuvissa on. Niinku lukikin ni täytyy kaaresta ottaa pokkauksesta pois että mahtuu rengas sen sisään ja tällöin alaspäin:D Mutta se siitä!
Jaa? Kyllä tuolta ylempää sellasen kuvan sai: - Börre kirjoitti:
- Mielestäni istuu oikeinkin hyvin ilman lättyjä, mitäs mieltä?
| |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
| |
|
| |
| Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
|