Paljon täällä tullut pyörittyä ja ihmeteltyä, miiteissä tullut käytyä erilaisilla basic autoilla mutta vihdoin sain aikaseksi oikeasti hommattua auton jota alettiin työstään enemmänkin kun vanteiden vaihdolla. Toivotaan että projekti tarina kiinnostaa edes jotain
Itsellä siis homma lähti nyt liikenteeseen siitä että työn puolesta oli pakko hommata jokin halpa auto omiin nimiin verottajan vuoksi vaikka kukkatelineeksi pihalle.
Siitähän se ajatus sitten lähti että nyt jostain vanha, luotettava ja ei niin yleinen japanilainen pitää saada. Hetken aikaa yritin metsästää netistä jotai 70-80 luvun vaihteen japanilaisia esim. Datsun Bluebird, Mazda 626, Mitsu Lancer jnejne...
Auton hankintaan kun en ajatellut tonnikaupalla sijoittaa kun halusin lähtökohdan projektille kuitenkin olevan perussiisti ilman että tarvii heti ensimmäisenä hitsailla ja maalailla koko autoa.
Ajatus sitten heitettiin romukoppaan koska halvalla ei saa hyvää vanhaa takaveto japsia ja ehjät ja hyvät sitten maksaakin mansikoita :/
Noh, sitten tuli kateltua jos jonkinnäköisiä tötteröitä mihin ei oikein saanut mielenkiintoa ja pihalle sitten tärähtikin Mazda 323 farkku vaihdossa kalliimpaan autoon.
Hetken aikaa mietin ja pohdin että pitäisikö vai ei...no ei helvetissä
Mazda nettiin myyntii ja etsimään sitten sopivaa autoa johon sen sais törkättyä vaihdossa.
Yhtäkkiä mieleen muistui nuoruus kun vanhalta naapurin sedältä ilmaiseksi saatu Accordi tuli peltoautoksi että hitto, sehän oli pirun kiva auto kaikinpuolin !
Siinähän se sitten olikin, korimalli miellyttää edelleen omaa silmää, malliltaan jo "matala" ja "leveä"...näyttäisköhän se komialta tiputettuna sopivilla vanteilla? Jep, pakko hankinta kun hinnatkin näytti sopivilta kunhan vain sopiva osuu kohdalle !
Muutamien tekstiviestien jälkeen yksi kaveri sitten oli valmis vaihtaan Accordinsa meikäläisen Masiin ja illalla sitten lähettiinkin jo autokaupoille, innostusta lisäsi se että Accordi oli valkoinen väriltään. Pikatsekkaus paikan päällä ja Accordi lähti matkaan !
Onpahan ainakin huikeella tekniikalla, 1.6 litrainen kaasari pannu ja kyljestä löytyy 4-lovinen automaatti
Noh, täytyy myöntää että onpahan ainaki mukava hiipiä hissuksii kylillä tulevana kesänä kun saa tomaatilla vaan venytellä
Siinähän se koko komeudessaan juuri haettuna
Ei muutaku unille ja seuraavana päivänä tutkimaan autoa paremmin päivänvalossa sekä tekeen suunnitelmia mitä kivaa siihen keksisi..
Seuraavana päivänä tallille päästyäni pihalla seisova Accordi ei näyttänytkään niin hyvältä kuin yön pimeydessä...
Eihän siinä muu auttanut kun ottaa happopesuaineet käyttöön ja alkaa peseen autoo. On se hydroxin happo vaan hienoa tavaraa, koko auto oli aivan keltaiseksi muuttunut ja pikku ruostelänteistä valunut ruskeeta pitkin kylkiä...ah, herkkua
Auto talliin ja sen jälkeen tuli vetästyä kunnolla vahaa auton niskaan, alkoihan se jo näyttää paremmalta, onneksi !
Kuraläpät tuli samalla jo poistettua.
Johan alkoi helpottamaan kun näki auton jo tuossa kunnossa että kyllä siitä hyvä tulee !
Oldschool jdm meininki sitten alkoi innostaa ja sen mukaan lähettiin sitten muokkaan autoa.
Kova mietintä päällä että mitä kaikkee sitä nyt sitten pistäis hommaten siihen...ebay kuumaksi ja sieltä lähtikin sitten tuleen tavaraa. Jotain erilaista siis piti saada joten lokasuojapeilit lähti tilaukseen, vähän valokalvoa, stickerbombii, yms pikku krääsää.
Peilit sai siis lähteä ovista, tuumasta toimeen ja uusia peilikolmioita rakentelemaan.
Samalla bongasin tallin roskiksesta jonkun auton muovihelmat+helmojen ovipalat joista mieleen juolahti että piru, niistähän sais rakenneltua etulipan kivasti puskuriin ja jossei oo hyvä niin koitetaan sitten metsästää jostain valmis, mielestäni siitä tuli ihan asiallinen !
Valokalvot sain nopesti ja ne tulikin samalla asennettua myös.
Ja jälleen tuli ahaa elämyksiä, pakkohan se on kesäautoon prkl saada kattoluukku ! Muutaman puhelinsoitto ja kaverilta löytyi täydessä iskussa oleva Finlandia 2000 kattoluukku ja ei muutaku noutamaan ja samantien istuttamaan paikalle, tarkat mittaukset ja saha käteen...lopputulos on tässä
Noh, tähän asti jo jotain pientä saatu tehtyäkkin...
Ite jo hetken pyöritelly mielessä millaisia vanteita sitä sitten hommas, perus levipellit kun budjettihommia kuitenkin...eissaatana, jotain muuta kiitos kun peltsaria !
Tuli sitten löydettyä XXR muutamakin tyylikäs vanne, ET 0 ja 15x9" ois ollu todella näpsät Accorddiin !
Muutamat löyty myynnistä mutta olivat menneet kaupaksi ja toinen kaveri pyysi samaa hintaa kuin uusista joten ei sitten natsannut.
Ebaysta löytykin sopu hintaan ja mailia tuli laiteltua britteihin.
Juuri kun olin niitä jo sitten tilaamassa niin bongasin JapanRacingiltä törkeen komeet lippavanteet samoilla spekseillä. Nää on saatava !
Sopu hinta ja olisi nopesti perillä ! Ei muutakun mietintämyssy vielä yöksi päähän.
Aamulla herätessä puhelimesta Face auki ja siinä selaillessa oli joku sitten laittanut bemarin osien kirppariryhmään 16x9" ET 20 3SDM 0,05 vanteet ja oli todella edukkaat kumien kera, sopiva veny 195/45 16" kumeilla.
Ei sitten tullut sen kummempia mietittyä, suunnitelman pikamuutos ja samantien hakemaan ne pois !
Vanteet tallille ja autoa ylös, samalla raapasin tolpan irti niin pääsee tunkin varassa laskeen auton alas jotta pääsee tutkiin tarviiko koriin tehdä muutoksia. Noh, ihan nätisti se siihen sitten istahti
Sitten iski hätä käteen...tunkki alas ja kolaus kävi, multilinkki etupää ei ole kiva juttu. Ylätukivarsi on tuossa kuvassa kiinni korissa tukevasti ja stance olis juurikin sellainen mihin se pitäiski jättää.
Hetken aikaa tuli asiaa tutkittua...rälläkkä käteen ja ei muutaku pannuhuoneeseen tilaa tukivarrelle
Samaan syssyyn sitten takaa tolppa irti, pokkauksille kyytiä ja sen jälkeen alkokin näyttää iha hyvältä
Seuraavaks sitten alustaa suunnittelemaan, ja tulikin taas huomattua että ei ole se helpoin kohde rakentaa muutenkaa...osia ei meinaa enään saada mistään ja valmiita alustoja ei ollut järkihintaan. Ainoa säädettävä setti löytyi TEINiltä ja hintaakin ois tullu toimituksineen hulppeet 900euroa...ei kiitos viitsi sijoittaa tän hintaiseen autoon noin kallista alustaa !
Noh, orkkis alusta muokkaukseen koska etutolppa on alhaalta mallia haarukka jonka välistä kulkee vetari.
Useiden tuntien touhuilujen jälkeen sinne saatiin sitten järkeäkin vaikka se meinas useeseen otteeseen loppua ja pahasti.
Takapää oli helppo, Civicistä löytyi täysin sopiva tolppa joka olikin valmiiksi jo lyhyempi. Eibachin madallusjousi paikalleen ja yläpäät piti vaihtaa pois ja laittaa Accordin yläpäät. Tällä modilla takatolpasta hävisi n. 12senttiä orkkis tolppaan nähden. Eli lähes bolt-on setillä pääsi siitä
Etupäähän sitten kuluikin työtunteja +20h, iskaritornit tuli sitten nykästyä auki pannuhuoneesta samalla kun teki tukivarrelle tilaa. Tuli sitten nostettua iskarin yläpään kiinnityksiä joitakin senttejä jotta keulan saa oikeesti tarpeeks alas...järkky duuni mutta eipähän ollut tylsää !
Kuvassa siis vasta yläpää leikattuna.
Pyysin kaveria sitten tuomaan mulle kauheen kasan jousia josta sais muokattua sopivat, rajallisesti sekin koska sinne ei prkl mahdu kuin maks 120mm halkaisijaltaan olevat tasapaksut jouset.
Kaverin vanhan Eibachin pro street alustan jousia tuli myös testattua ja löysäksi meinas jäädä.
Sit tulikin sopivan mittaset Mersun 124 koppasen madallusjouset jotka oli sopivat pituiset ja paksuiset.
No mutta perkele ! Stance kohdallaan ja keula jäykkä !
Tältä erää saa alustan muutokset jäädä tähän, kenties joku päivä sinne voisi kehittää vielä jotain muutoksia ja pikkuisen tahtoisin keulaa vielä laskea kun sielä kerran nyt varaa vielä on jokunen sentti korin ja ylätukivarren välissä.
Mutta tältä yöltä saa tarinoinnit alkaa riittämään ennenkuin on näppiksen kuva ottassa, täytynee huomenissa jatkaa projektikertomusta kuvien kera...niin ja tuulos miittissä tää pirssi tullaan näkeen myös sitten