Kaikki ylimääräiset kannakkeet/kiinnikkeet olis nyt nypitty pois. Seuraavaks varmaan hitsillä reikiä umpeeen. Mites porukka siivoillut noita massoja pois? Hain motonetista sellaisia oransseja nylon harjoja mitkä toimi aika hyvin ja jättävät aika siistin jäljen verrattaen teräksisiin. Aika härskiä valumaa muuten ovat tehtaalla jättäneet konehuoneeseen.
On muuten jokseenkin kovin vuosien saatossa pinttynyt kaikki paska, rasva, öljy, yms skeida kiinni. Rasvanpoistajalla tuntuu nekin kaikista kivuttomimmin lähtevän.
Moottori olis tolla mallilla. Enempää en varmaan laita hiluja kiinni kun seuraavaks pitäs pudottaa kone latikkoineen paikkaan ja laittaa sähköt, vaijerit, letkut kohilleen jotta varmistutaan ettei tarvii puhkoa uusia reikiä yms. niin pääsee maalaus hommiin.
ripa
Viestien lukumäärä : 607 Paikkakunta : Sibbo Muut : vw
Tutunoloista touhuamista, itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa oman Jetan kanssa. Tuo nylonlaikka on oikein toimiva noiden massojen poistoon, jotkut ovat isommilta pinnoilta ihan kuumailmapuhaltimen ja lastan avulla kaapinut massoja. Itse käytin juurikin nylonharjalaikkaa sillä pääsi hyvin kaivamaan noita peltien saumoja auki.
Omalta osalta olin laiska ja kun en omista hitsausvälineitä/taitoa niin päätin vain pienimmät reiät peittää koriliima-tulppa yhdistelmällä ja loput kumisilla koritulpilla. Jäi sellanen OEM rosoisuus Pohjat tuollaiseen konehuoneeseen on yhtä helvettiä tehdä kun ei ole suoraa pintaa missään ja koloja, patteja sitäkin enemmän.
Voimia tulevaan, hyvä siitä tulee!!!
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Vähän ollut hiljaiseloa projektin suhteen kun tuli komennus reilun puolentoista kuukauden työkeikalle Dubaihin. Konehuoneesta olisi kaikki hitsattu ja kahteen kertaan vedetty epoksia. Nyt sitten vaan kovaa hiomista ja kittailua
Moottorikin kävi ekaa kertaa suurinpiirtein paikoillaan. Ostin uuden 1.8 mk1 syylärin paisuntasäiliöllä ja sehän ei nyt sit natsaa kun menee ylävesiletku sit tosta imutorvien välistä sekä tulee niin lähelle ettei oli väistettävissä mutkalla. Onkos joku laittanut sellaista syyläriä mikä natsaisi tonne lukkopellin alle? Ja mielellään paisuntasäiliöllinen kun erillistä säiliötä en halua.
Vannepuoli kokee myös päivitystä
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Otin viime viikolla töistä kolme päivää vapaata ihan vaan auton rakennusta varten Aika hyvin sainkin aikaiseki ja nyt ollaan lähinnä enää sähköjä ja vaijereita vaille nipussa. Sisustan niputus vielä sitten tietty mut sinne kun ei muutosta tule niin aika suoraviivainen homma.
Edellis viikonloppuna vedettiin konehuone maaleihin. Kiitokset tästä Eeki!!
Sitten pari päivää alkuviikosta töissä josta tallille kasailemaan.
Onhan siinä vielä hommaa mutta eiköhän tää tästä. Viimeisteltäviä juttuja vielä jonkin verran yms. pikkunippeleiden tekoa. Vetareita etsiskelin pitkän aikaa mutta jostain tuli kutina että menisikö nuo automaatin vetarit sittenkin vaikka muuta olinkin lukenut. Vanha moottori oli jo vaihteistoineen myyty mutta kaverilla oli tuo moottori vierä irrallaan ja muutaman viestin vaihdon ja mittauksen jälkeen selvisi että laippojen etäisyys toisistaan millilleen sama kun 5v 020 askissa joten siellä ne tomaatin vetarit nyt on kiinni. Onkos kellään hajua mikä tuo viivakoodi läpyskä tuossa lukkopellin alla on? Saako sen poistaa?
Aika työmaa oli sähköjen kannsa mutta nyt on sekin urakka tehty ja autoa kasailtu aika paljon.
Sisältä puuttuu enää penkit ja ulkokuoresta maski, puskuri ja konepelti.
Käyntiin saamisen kannsa oli jokseenkin paljon ongelmia kun sytkä aina johonkin suuntaan pielessä. Pääsääntöisesti niin että kun auto kävi niin jakaja noin 45 astetta väärässä asennossa että saisi edes jakajan pultteja paikalle. Vauhtipyörästähän löytyy kaksi ajoitus merkkiä joista toinen sytkälle ja toinen jakopäälle. Kasatessa en muistanut kumpi oli kumpi ja todennäköisesti oli väärässä merkissä. Nyt kone kävi jo niin että kun lampulla oli sytkä kohillaan niin vaati ihan pienen vingutuksen jakajaan että sai pultit paikkaan
Jakajan modaamisen jälkeen ei sitten enää sytkä kohdannutaan vaan lamppulla katsottaessa ollaan todella kaukana vauhtipyörän merkistä kun kone käy hyvin. Öjynpaine valo myös vilkuttelee mittaristossa mutta kun laittaa valot päälle niin loppuu vilkkuminen ja jää himmeänä palamaan eli maadoituksessa taitaa olla häikkää edelleen.
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Kiitos Lahti ja Fittedfest! Auto saatiin ennen tapahtumaa kasaan ja ajamalla päästiin paikalle. Hirveesti ei viitsinyt vielä lenkkaria antaa koska uutta laakeria koneessa yms. mutta kyllä siellä kivasti tuntuu vetoja olevan vanhaan verrattuna. Tyhjäkäynti jostain syystä häviää vaikka kiertää ruuvista kierrokset kohilleen niin ei pysy kuin muutaman kilometrin ajon ja ruuvi ei pyöri itsekseen takaisin auki. Kilomertejä kertyi melkeen 500 ja auto pelasi muuten ihan kivasti. Paluumatkalla vitonen alkoi vähän ujeltamaan aika ajoin. Muutaman kuvankin bongailin ja kuvaajat huutelee jos pitää poistella?
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ti 16 Elo 2016 - 17:46
Käväisin viime viikonloppuna Porin VW west festeillä. Kotiin tuomisiksi top 5 pytty ja rikkinäinen vaihdelaatikko! Puolessa matkassa alkoi vitonen viheltää, Kokemäellä vitonen hyppi pois päältä ja Porissa alkoi ahdistamaan toista etupyörää lukkoon. Nelosella ajoin siitä sitten Mäntyluodon risteykseen asti jossa ei enää löytynyt yhtäkään vaihdetta ja auto sammui eikä käymään omin avuin. Apuvirralla starttasi kytkin pohjassa mutta kytkintä nostaessa alkoi kierrokset laskemaan. Sunnuntain paluumatkalla ekat liikkeelle lähdöt pompotti todella rajusti eikä käynyt tyhjää kuin kytkin pohjassa. Viimeisillä kilometreillä meni taas kaikki vaihteet ihan normaalisti päälle ja vitonenkin toimi Tiedä sitten mistä ahdistaa mutta vaihtoon taitaa aski mennä.
Green Wingman
Viestien lukumäärä : 4698 Paikkakunta : Iitti/Suur-Kouvostoliitto
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ke 17 Elo 2016 - 10:13
Siellä vain pyöri hetken jossain kriittisessä välissä se kasausvaiheessa hävinnyt 13-millinen lenkkiavain. Ei muuta kuin kovaa ajoa.
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ke 17 Elo 2016 - 16:40
Jos olis ollu laatikko auki niin ei yllättäis Minkä kokoista virtakaapelia porukka laittanut jos on siirretty akku konttiin? Mulla nyt 35mm2 ja taitaa olla liian pientä.
elias
Viestien lukumäärä : 265 Paikkakunta : Tampere
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ke 17 Elo 2016 - 20:46
Jos ajatellaan startin tehoksi vaikkapa 1,5 kW niin se ottaa käynnistäessä hetkellisesti noin 120 A virran. Ajatellaan kaapelin pituudeksi takaluukusta startille 5 m, jolloin 35 mm2 kaapelissa aiheutuu 0,6 V:n jännitehäviö. 50 mm2 kaapelilla jännitehäviö tippuu n. 0,4 Volttiin.
Normaalissa tapauksessa kun akulta startille menevän kaapelin pituus on maksimissaan metri, ei jännitehäviö ole kuin 0,1 V .
Jos kuvitellaan, että sinulla toteutuu edellä mainittu 0,6 V:n jännitehäviö ja siihen päälle vielä parhaat päivänsä nähnyt akku niin saattaa startti hieman laiskasti pyörittää
Makkeli
Viestien lukumäärä : 810 Paikkakunta : Mikkeli
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ke 17 Elo 2016 - 21:47
Lyöt sinne vaan surutta vaikka 70-neliöisen hitsauskaapelin. On vieläpä kliini musta naru.
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D To 18 Elo 2016 - 17:09
Ei taida ihan toi 5 m edes riittään Mutta mites maadoitus? Starttihan maadoittaa runkonsa kautta mutta moottorilta koriin menevä kaapeli on muistaakseni 10mm2 ja noin 150mm pitkä. Akku on uusi 85A
TIKU Wingman
Viestien lukumäärä : 1482 Paikkakunta : Tku Muut : M-B S205
Aihe: Vs: Tiku: VW Mk1 golf 5D Ti 11 Loka 2016 - 18:49
Olis sitten tää ajokausi paketissa. Season Enderissä Tuuloksessa tuli Creme of the crop maininta! Vähän tuli puskista mutta kiitokset tästä. Muuten mennyt kesän ajot semi hyvin mutta Tuuloksesta paluumatkalla alkoi Hämeenlinnan mukulakivien jälkeen röpöttämään ja seos menee laihalle. Johonkin 2500-3000rpm vetää ihan hyvin ja sitten alkaa röpötys ja mittari punaiselle. Sytkä, kaasareiden synkka ja bensanpaine ok. Varmaan lähti tankista jotain skeidaa liikkeele mikä nyt suuttimessa. Vaihteisto ongelmatkin mitä oli aikaisemmin kesällä hävisi öljyjen vaihdolla Nyt on kumminkin tallilla toinen laatikko varalla jos sattuu antautumaan.
To do listaan talvelle menee:
-Uusi alusta tuon hyppykepin tilalle -Sähköistä ainakin virta ja maakaapelit -RäSät alle uusilla kehillä -Pari öljyvuotoa fiksailla -Bensapuolen tsekkaus -Konehuoneesta korjailla väliaikaispatentit +kaikki muu mitä talven aikana tulee mieleen
Sitten tekisi mieli vähän sisustaa päivitellä. Eteen Gti-editionin penkit mk3 golffista ja taakse toinen mk1 penkki uudelleen verhoiltuna niin että saa nuo vakiopenkit säilöön. Kankaisena tulee todennäköisesti pysymään ja suht samanvärisenä kuin nykyisetkin penkit.