- areimi kirjoitti:
- Tää on kyllä nätti, tuli messuilla ihasteltua <3
Thanks!
----------------------------------------------------------------------------------------
Kesä on mennyt moottorinohjauksen kanssa tapellessa. Ei vaan toimi.
Jälkiviisaana olis pitäny jo ajat sitten napata sivuleikkurit käteen ja raapia nykyinen johtosarja mäjelle ja jotain uutta tilalle.. muttamutta..
Vähän on sentään päässyt liikkumaankin ongelmista huolimatta, ~300km.
Katsaus ACS:n jälkeiseen toimintaan (postaukset kopsittu BTCF:ltä):
ACS- toukokuu:
Yritys saada auto käymään. Kaikenlaista ongelmaa..
16.5:
Jaahas.. päivityksen aika.
Auto saatiin eilen käyntiin, kahdella pytyllä. Oli neljä suutinta jumissa, kolme neljästä lähti 24voltilla auki. Viimenen jumissa oleva ei edes 36V. Purin suuttimet irti ja naputtelin jumissa olevaa turvakengän kärkeä vasten samalla sähköä antaen -> napsati auki.
Laitoin suuttimet CRC:hen yöksi uimaan.
Suuttimet olen ostanut about kaksi vuotta sitten käytettynä, mutta pestynä ja testattuna. Tuumailtiin, että näinköhän pesuaine on jumittanut suuttimet.
Tänään sitten mittailin suuttimien tuoton varmistaakseni, ettei jumittaminen ole vaikuttanut. Suuttimet kiskoon kiinni, kisko linjoihin kiinni, pumppu käyntiin ja akulta suoralla sähköllä räpsyttelee kaikkia suuttimia yhtä aikaa auki. Kaikki laski hyvin lähelle saman määrän bensaa.
Testipenkki (MegaSquirttaaja):
Tämän verran kaikki suuttimet laski läpi:
Suuttimet takas koneeseen kiinni ja auto käyntiin kaikilla pytyillä:
http://mushroommotorsport.kuvat.fi/kuvat/M535/MOV_0388.mp4(muutaman venttiilin säätö pielessä, siksi kuulostaa betonimyllylle)
Ei tullu edes liian hiljainen (tätä pelkäsin):
http://mushroommotorsport.kuvat.fi/kuvat/M535/MOV_0389.mp4Tästä on hyvä jatkaa!
16.5-30.5
Erinäisiä sytkäongelmia.
8.6-
Erinäisiä kytkinongelmia, kytkin ei irrota.
12.6
Pikku projektin aiheutti tuo kytkimen toimimattomuus.
Edellisestä postauksesta löytyy linkki tarkempaan specsailuun, jos joku muu taistelee samojen probleemien kanssa..
Eli, kun sain käyntihäriön syyn metsästettyä ja korjattua, koitin ajaa autolla.
Kytkin ei vaan tuntunut toimivan mitenkään järkevästi. Poljin pirun jäykkä ja kytkin ei irrottanut kunnolla.
Alkuun ajattelin, että vika olisi työsylkässä.
Sylkän vaihto ja sama vika päällä.
Oli uskottava, että järjestelmässä oli mekaanisesti jotain pielessä.
Tein palikan, minkä saa pultattua sylinterin paikalle ja mitattua millä sylinterin liikkeellä kytkin irroittaa:
Kuvassa näkyvän pultin pituus eri riittänyt mihinkään.
Seuraavat mitat sylinterin tapin reiästä mitattuja etäisyyksiä haarukkaan (sylinterin kiinnityspinta - haarukka).
-Painelaakeri asetelmaa vasten ~36mm
-Kytkin irroittaa ~59mm
Sylinterin minimi ja maksimimitta (kiinnityspinta-tapin pää); ~22mm ja ~62mm
Eli tästä pääteltynä sylinteri pohjasi ennen kuin kytkin irrotti kunnolla.
No ei muuta kuin loota alas:
..ja haarukkaan modi:
Tämän jälkeen romut takas kasaan.
Modin jälkeen haarukan etäisyydet sylinterin tapin reiästä mitattuna:
-Painelaakeri asetelmaa vasten ~25mm
-Kytkin irroittaa: ~48mm
Eilen siis sain lootan nostettua takaisin paikalleen ja testattua irroituksen. Vielä pitäisi kasata loput irroitetut osat takaisin, niin pääsisi kokeilemaan toimintaa.
Tästä oppi ainakin sen, ettei ikinä pulttaa pakettia autoon asti ennen kuin testaa kytkimen partsien yhteensopivuuden..
jos siis käytetty jotain muuta kuin OEM-osaa tai kys. malliin tarkoitettua pakettia.
Muuta väkästelyä:
-Puola siirretty viileämpään paikkaan puhaltimen moottorin viereen
-Lämpökilpi johdoille ja jarrulinjoille melkein valmis, tarvitsee vähän hitsausta ja maalaus mattamustalla:
16.6:
Kolmen työsylinterin (Brembo -> Febi -> LPR), kahden pääsylinterin (Febi -> Ossca) ja haarukka-modin jälkeen sain ilmeisesti kytkimen toimimaan.
Vielä on ihan hiukan ilmaa, mutta irrottaa jo.
Mitä tästä opimme; turha metsästää kissojen ja koirien kanssa hyviä diilejä laatuosista, kun voi hakea Motonetista halvinta Kiinapaskaa ja homma rokkaa..
Poljinkin tuntuu jo fiksummalle. Edelleen napakka, mut ei mikään överi jäykkä. Siispä leuka rintaan ja kohti seuraavaa pettymystä.. \o/
17.6
Polkimien kiinnitysbracketti murtunut
19.6
Kävin purkamassa ostamastani varaosa-autosta uudenkarhean bracketin
23.6
Miniloma takana. Saattaa jaksaa painaa tän skeidan liikkeelle, jos ei mitään isompaa katastrofia käy..
Juhannuksena ehti vähän pajoittaakin mökkeilyn, veneilyn ja baareilun lisäksi.
Torstaina ajelin Lappeenrantaan viettämään juhannusta pikku lenkin kautta. Kävin Hirvensalmella purkamassa pari viikkoa sitten ostamastani purku E28:sta poljinasetelman irti.
Poljinrunko osoittautui lähes uudeksi. Näissähän on ollut ongelmia noiden kanssa, meinaavat murtua pääsylinterin kiinnityksen vierestä.
Pikku vahvikkeet tein kuitenkin, että kestäisi nipussa pitempään:
Tänään jos kävisi pulttaamassa vanhan poljinasetelman pois ja uuden tilalle.
25.6
Fiksumpi luovutti, eli kytkin toimii!!
Olihan tuo vanha poljin bracket vähän vainaa:
Kaveri tulee tänään hiukan säätelemään ruiskua. Josko tää raato saatais kohta penkkiin ja liikenteeseen.
26.6
60km ajoa takana.. :smoke: :smoke: :smoke: :smoke:
Kaverin kanssa säädeltiin ECUa pari tuntia tien päällä. Tuntuisi aika herkästi kulkevan, vääntöä tuntuisi olevan sopivasti! :smoke:
Muuten ajoltaan niin mikroautomainen kuin muistelinkin!
Jotta totuus ei unohtuisi, pajalle ruutuun peruuttaessa poltti suuttimien, PWM lähtöjen ja parin anturin syötön sulakkeen pariin kertaan..
Vika paikallistettiin triggerianturille menevään johtonippuun, ei paha korjata!
Tuulettimen visko pitää vaihtaa, nostaa paikallaan lämpöjä. Lämmöt laskee heti, kun lähtee liikkeelle. Tulpat ja öljyt vaihtoon ja pyöränkylmien säätö.
Sen jälkeen tämän voikin ajella penkkiin.
6.7
Yritys viedä penkkiin, sytkävika ilmaantuu matkalla. Paluu lähtöruutuun
9.7
Vika paikallistettu ja korjattu. Uusi yritys viedä penkkiin -> lähtöhetkellä pudottaa käymään viidellä.
10.7-24.8
Käyntihäiriön selvittelyä. mm. uusi puola (Bosch motorsport), uudet tulpanjohdot (Finjector), uudet tulpat, uusi sytkäpääte jne.. Vika paljastui boksiviaksi. Yksi suutinlähdön päätetransistorin ohjaus palanut.
26.8
"Purkkapatentilla" sain auton käymään taas kuudella pytyllä. Josko sais jonkunlaiset kartat sisään ja vähän kilsoja tässä syksyllä.
Talvella vois sitten raapia ruiskun irti ja jotain uutta tilalle..
Jotain pientä tullu puuhasteltua käyntiongelmien lomassakin. Mid-bassot ei mahtunu kick-paneleihin niin kuin alunperin suunnittelin. Vähän meinas loppua ideat kesken ja yritin jossain kohtaa vaihtaakin nuo 6,5" elementit pienempiin.
Sitten tuli vilkaistua penkin alle ja huomasin, että saattaisi olla mahdollista sijoittaa kaijuttimet sinne.
--> koteloita rakentamaan:
Sit karvaa päälle, hiukan aikaa edellisestä kaijutin huovan laitosta ja "päädyistä" tuli vähän köpöt:
IKEAn halpistyynystä sielu pihalle ja koteloihin reilusti vaimennusmatskua sisään:
Paketit nipussa:
Ja paikallaan:
Kuskinpuolella lattiassa oleva "kyhmy" meinasi tuottaa lisä-ohjelmaa, mutta kotelo asettui jotenkuten sen päällekin. Kyhmyn tasoittamista lekallakin mietin hetken.
Seuraavaksi olisi edessä muutto Lappeenrantaan, parin vuoden opintovapaat alkaa..
P.S. Parit lehtijutut topicin autosta:
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/297363-muistatko-kun-maallikko-testasi-risteilyohjuksenhttp://www.tamperelainen.fi/artikkeli/304780-risteilyohjus-edelleen-lempinimensa-veroinen-Timo