1996 VW Vento 1.8 -> 1.8T AUM
Pitääpä tosiaan omaa autoa laittaa pikku hiljaa näytille. Auton on ollut minun projektoitavana 13 vuotiaasta. Silloin se homma alkoi ja vieläkin pari vuotta korttiin. Auto tuli taloon siten,että satuttiin auto liikkeen pihaan lauantai aamuna ja katsottiin että voisikohan tuo olla myytävänä kun ei mitään hintoja tms. ollut laitettuna. Myyjä sattui sitten paikalle siihen ja kertoi,että auto oli edellisiltana Lappeenrannasta ajettu tänne (Ylivieska).
Autohan on tosiaan tuommoinen perus karvalakki 1.8CL Vento. Ainoa mainittava lisävaruste on sähköinen kattoluukku. Ihan kunnon pappamalli lisävaloineen ja peltivanteineen. Eikä tästä edes pitänyt tulla tämmöinen ns. "harrasteauto". Sitä piti vaan vähän laitella sen aikaa,että on kortti.
Itse asiaan. Kuvat eivät ole parhaimmasta päästä,mutta jospa näillä päästään alkuun. Venton rakentelu on tosiaan vasta melko alussa. Viime jouluna tuli taloon kansivikainen 1.8T joka tuli kunnostettua ja viime kesäkuussa se sitten löysi tiensä pellin alle. Kaikkennäköistä on tullut värkättyä ja osa on jäänyt kuvaamattakin :/
Auto näytti pihaan tullessaan tältä. Siitähän se projekti sitten alkoi,kun 60km:n kotimatkan jälkeen startti hajosi heti pihaan eli siitä ei liikkunut pariin päivään mihinkään.
Väliaikaiset vanteet hommasin tähän.Aivan kauhiassa kunnossahan ne oli ja muutaman illan niitä kunnostin.
Sitten oli tämmöinen välivaihe. Lisävalot hävitin keulalta ja jotain pientä "tuninkia". Hehee takavalokaan ei näytä toimivan ja suoraan sanoen aivan älytön maasturi
Sitten tuli jo syksy 2013 ja mietin mitä autolle tekisin.
Talliin ilmestyi 2003 vuosimallin 1,8T kansi vikaisena. Venttiilit solmussa + hihnasta hampaita pois. Viime kesänä selvisikin,että vauriot aiheuttanutkin varmaan hajonnut vesipumppu eikä aikaisemmin luultu kulunut hihna. Konetta oli kuvattu kuulemma ja eikä mitään ylimääräistä pitäisi olla mäntien päällä näkyvissä.
Vanhan koneen mittarissa oli tuossa vaiheessa about 280000 ja 1.8T koneella rullailtu 200000.
No,tältä se näytti.Koneen rakentamiselle ei kyllä mitkään parhaat tilat
mutta onnistuhan se tuollakin.
Aateltiin lyödä tuollaisenaan nippuun vaikka leimat jokaisessa männässä. Veivit kuitenki ihan suorat ja niin poispäin.
Kansi meni sitten koneistamolle ja siellä viihtyikin kuukauden verran kun ei mitään kiirettä ollut.
Jossakin välissä tuli sitten uudet kansipultit,stefat ja tiivisteet.
Tähän väliin tuli sitten tämmöistä päivitystä lähinnä kesää varten
Elikkäs vaimennusmattoa ja Alpine CDE-173BT kaukosäätimellä + kaikkea pientä nippeliä (liittimiä,johtoja yms.) Eteen löytyy perus 6,5" erkkasarja jo ennestään. Ehkä sinne taaksekkin voisi heittää jotku vaikka ei alunperin ollut tarkoitus.
2014 keväällä alkoi sitten tuon auton purkaminen koneen vaihtoa varten.
Siitä sitten pikku hiljaa kohti kesää. Nostinta konetta varten ei ollut joten...
Alettiin siinä sitte miettimään,että pitäskö se kone saaha jo paikalleen.Tuommosta ku ei enää oikeen käsin liikutella niin sovittiin kaverin kanssa,että tulee nostaan traktorilla. Siinä vaiheessahan ei auttanut ku ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa illalla kone kunnolla nippuun. Turbo,imu- ja pakosarja yms. letkut ja putket asentelun alle ja muutaman tunnin sai vierähtämään kunnes kaikki sopi kohilleen. Alkukesästä tuli väännettyä tuohon uudet jakopään hilutkin niin ei ole senkään puoleen enää huolia.
Putkiston kanssa olen tullut siihen tulokseen,että vanha downpipe menee parhaiten sinne pienellä modauksella. Vaikuttaa siltä että Audin/Skodan 1.8T dp ei saa taipumaan tuonne mitenkään muuten kuin konetta siirtämällä eteenpäin.
Nooh sitten viime talvena oli penkit ottanu hometta ja niille piti jotain keksiä. Painepesuria ja mäntysuopaa näytin ja homeet poissa. Sopivasti sattui kunnon hellejakso niin sai penkit hyvin kuivamaankin.
Tästä lähdettiin.Samalla vähän muutenkin siistiä sisustaa. Penkit olinkin kantanut jo aikasemmin pois tieltä.
Sotku poissa
Perus imurointi irto roskista.
Aurinkotuolit
Sillä välin kun penkit kuivui. Pintaruostetta vain oli niin tyydyin tämmöiseen kytyseen korjaukseen. Ei se ainakaan samasta kohtaa enää ala ruostumaan kun 3-4 kerrosta Hammeriteä vetelin tuonne.
Sitten tulikin tilattua VMAXXin tontitus sarja tähän. Ei kyllä mikään paras mahdollinen,mutta maata myöten se menee kuitenkin eli eipä tuolla itselle ole juurikaan väliä. Joskus tulevaisuudessa voisi bägit olla asialliset,mutta ne ei oikein nyky konseptiin sovi kun kontti on aikas täynnä. Asentelussa ei mitään kummempia ollut. Takaa vasemmalta meni alhaalta yksi iskarin kiinnitys pultti poikki. Kävin joka nurkkaan ostamassa uudet. Etupäähän laitoin uudet tukikumit laakereineen. Vanhoista iskareista kun ei niitä irti saanut. Porukalla väännettiin metrin jatkovarrella mutteria auki,mutta POKS ja iskarin yläpään kierre halki?? Kuoppasin tuon iskarin purku homman ja hain uudet niin eipähän ainakaan pauku ja poksu.
Tässä välissä tulikin sitten haettua tutun ventosta osia pois. Mukaan lähti kojelaudan muoviosia,ovipahvit ja takapuskuri muovihitsailua varten.
Vanhaa puskuria oli tarkoitus vähän parannella omaa silmää miellyttäväksi.Pesurin reijät,kilvenkolo ja alimmat kolot reunoilta pois. Vilkun paikkoja en alkanu poistamaan,kun tuntuu ettei niille järkevää paikkaa muuten löydä ja pystyypä käyttämään sumareitakin entiseen malliin.
Vanha puskuri näytti siis tältä.
Luovuttaja puskurista uutta palaa.
Sitten oli jo aika vähä laittaa keula ilmettä kuntoon. Mielessä kävi myös Hella iv look a liket. Tallista tosin löytyi joey modatut vakio valot ja facelift maski ja ihan asiallisen näkönen siitä voisi tulla
Vanha laatikko mallia 020 menee varmaan testiin tuon koneen kaveriksi. Kestää minkä kestää. Laatikko onkin nyt projektin alla tallissa. Tasauspyörästön niittien tilalle tulossa pultit. Jos se sitten hetken kestäisi... Kytkin + vauhtipyörä vielä hankkimatta. Vanha kaksoismassa löytyy,mutta enpä taida ruvetta millekkään sen kanssa.
Puskuri on tällä hetkellä tämmöisessä vaiheessa eli tarvii vielä jonku verran hitsailla ja hioa ennen ku voi valmiiksi sanoa.
Sitten siihen,että miksi tuonne ei oikein bägi vehkeet taho mahtua. No syy löytyy tästä
Ei oikeen tahdo nuo kompura,säiliö yms. rojut mahtua tuonne. Ehkä siinä tapauksessa,että varapyöräkoteloa saa hyödynnettyä,mutta staticcina olen sunnitellut kuitenkin ajavani tällä. Kotelo toimii tavallaan kontinpohjana tuossa. Elementit uppoaa tuonne sen verran etteivät jää mitenkään koholle tuossa ja laidoille on tarkoitus jotku peitelevyt kehitellä.
Myös kaikkea pientä hifistelyä auto on saanut niskaansa ja tulee vielä saamaankin. Esim. tupakansytyttimen tilalla on 2xUSB pistokkeita,jonkin näköistä tablettia kojelautaan on ollut suunnitteilla ja ovet + kontinluukku vaimennettu Dynamat xtremellä. Tuo tabletti homma toimisi kätevästi niin,että yhdistää sen soittimeen bluetoothilla ja laittaa ottamaan autosta virran. Näppärästi onnistuu sitten mm. musiikin suoratoisto.
Seuraavana ostoslistalla kuitenkin AUM ECU ja immo2. Katsoin,että ebaystä melko edukkaasti saattaa saada omakseen. Johtosarja tuohon koneelle löytyykin jo,mutta pitää tuumailla,että saako siitä vielä toimivan. Tuonne sisustan puolelle pitäisi jossain välissä investoida jenkkimallin keskikonsoli (kyynärnoja + mukiteline) ja jos sattuu sopiva löytymään niin myös nahkasisusta.
Vanteisiin en taida vielä panostaa kun jako muuttuu tässä vielä VR6 osien myötä 4x100 > 5x100. Speksit kuitenkin on tiedossa,että jos sattuu esim. projekti kuntoiset pistään silmään niin saatan vakavasti harkita. Siitä kuitenki lähdetään,että kiinantinoja tähän ei tule.
Ensi kesänä peli saattaa muuttua sen verran,että lainataan traileria joltakin ja viedään auto tallille. Kaverin avk BMW saattaa liittyä siellä sitten seuraan eli jonkin näköstä kaveriporukka tallia suunnitteilla kun ei tuo taivas alla tekeminen oikeen nappaa enää.
Tämän näköisenä auto jäi kuitenkin viettämään talvea
Korin kanssakin vielä olisi töitä edessä mm. ylimaalaus ja kaarille pitäisi näyttää mankelia. Kesän 2015 hommia on kuitenkin saada tuo käyntiin ja sitten alkaa metsästämään VR6 palikoita alustaan jotta tuon voisi joskus saada liikenteeseen. Koneessakin riittäisi kapasiteettiä pikku piristykseen,mutta ECU + sopiva softa vaan puuttuu.
Siinäpä sitä kerrontaa sitten tulikin. Kommentit/palaute/ideat tietty ihan tervetulleita