No niin nyt oli joululomalla hyvää aikaa aloittaa oma topikki, vaikka vähän reilu vuosi ollaankin autoa jo laiteltu.
Ensimmäistä autoa ruvettiin katselemaan, takavetoista vähän tehokkaampaa ja tekniikalta kestävää piti saada.
Tälläinen perus laiteltu 328 m-sportti tuli hankkittua ap:n coileilla ja ac schnitzereillä.
Puolinahka sisusta ja hyvät varusteet oli myös iso plussa.
Kuviot oli jo melko selvät auton suhteen jo hankittaessa, kiitos isoveljen joka ohjasi tälle foorumille jo kevari-iässä. Ensin vaan piti saada tekniikka kuntoon. Autossa kitkalukkoperän laakeri äänsi ja hammastanko vuoti. Tarkoitus oli pistää auton mukana tullut vakio perä autoon siksi aikaa että saadaan lukkoperä kasattua uusilla laakereilla. Vakioperä olikin pienemmillä vetarin laipoilla ja ajokortti poltteli taskussa, päätettiin viedä perä uusin laakereineen puhallettuna ja putsattuna osaaviin käsiin Voimansiirtopalvelu Särkikoskelle, jotta saadaan kerralla kuntoon ja auto ajoon. Voin kyllä vain suositella miestä tosi ammattitaitoisen tuntuinen, eikä hintakaan ollut paha.
Parin viikon päästä haettiin perä ja vedeltiin musta hammeri pintaan. Hammastanko haettiin purkaamolta. Sen jälkeen kaikki turhat angel eyessit, xenonit ja kromikoristeet revittiin pois ja auto leiman kautta ajoon. Pari kuukautta nautittiin vaan ensiautosta. Sitten ennen kevään Tuulosta haettiin porkkana vilkut eteen ja tiputeltiin se vähä mitä saatiin pullakumeilla.
Sitten paljon kysymyksiä herättäny etulippa. Itseä jotenki aina häirinny kolmekutosen helmalinja kun puskuri on korkeemmalla kun helmat, mutta netissä myynnissä olevat "tuning" ratkaisut ei oikeen sytyttäny. Mentiin netistä katteleen mistä vois saada tehtyä mielyttävän ja sen jälkeen purkaamolta haettiin renaultin lippa.
Todettiin olevan hyvä mutta leveys ei riitä, toinen samanlainen haettiin mäntsälästä. Keskeltä poikki ja kitillä tukimuovien kanssa yhteen, liimalla puskuriin kiinni ja dippimaali päälle. Jakaa varmasti mielipiteitä, mutta itellehän näitä tehään
. Peilit vaihdeltiin samanvärisestä purkuautosta vakioihin ja ruuvattiin finnittömät kilvet paikalleen.
Vanteethan oli huonokuntoset ja perus 8.5"et13 specseillä. Eteen ihan hyvät, mutta taakse liian kapeet. Foorumilaisen kautta vaihdeltiin takavanteisiin entisten 6" sisäkehien tilalle 7.5". Samalla kiilloteltiin kehät tollassella koulussa väsätyllä kiillotuskoneellla sekä maalattiin keskikupit ja pultit. Keskikupit sai myös tarrat päällensä.
Käytiin Warron tallilla pamauttamassa renkaat paikalleen. Eteen tuli uudet 195/40 renkaat ja entiset 215/40 eturenkaat siirrettiin taakse nykyisille 10"sille ja veny oli melko härski.
Sitten kun tilaa tuli kaariin niin alaspäin piti päästä, tein vielä pohjapanssarin runkopalkkien kanssa samalle korkeudelle, öljypohjan ja hammastangon päälle. Kaveri vielä väritteli sen ennen kiinni laittoa, katsastusmiestä varten.
Takaa kaikki säädöt coileista pois ja camberit tappiin, edestä tiputettiin niin alas kun sai. Samalla kalvotettiin lamin-x:llä takavalot ja asenneltiin jenkkiparkit. Loppuun vähän kuva saastetta tämän hetken lookista.
Seuraavaks pitäs laitella sisusta kuntoon, ostaa oikeet coilit ja muuta kivaa. Saatiin ukon kanssa puoliksi pieni hallikin vuokrattua niin ei tarvi enää ulkona tehä ja toivottavasti tekotahtikin vähän nopeutuu.
Loput kuvat:
Kuvat.fi