Aloitetaan sillä, että jos ei kiinnosta kyseinen merkki/malli/tmv niin älä lue vaan säästä sekin aika ja tee jotain hyödyllistä.
…olin katsellut vuoden vaihteen tienoilla lähinnä VAG -konsernin
farmareita, lähinnä Golf MK3/4 tai Passat B4/3B. Kriteereitä ei hirveästi ollut loppupeleissä, ilmastoituja autoja kuitenkin tuli enemmän tutkailtua kuin perus CarvaLakkeja tai GL:iä.
Tammikuun puolivälissä autohakusivustoa selatessani tuli vastaan Siilinjärvellä majaileva musta vm. 1994 Golf GT Special -variant perus 1.8 (90hv) koneella sekä jossain Sastamalassa päin majaillut Golf GT 2.0 litran (115hv) koneella, joka täälläkin foorumilla kerkesi olemaan hetken aikaa eräällä käyttäjällä Tampereen suunnalla. Mainittavimmat erot noilla oli koneen koon lisäksi se, että Speciaalissa on ilmastointi ja ilmeisesti erilainen sisusta. Muutkin palat loksahtivat sitten kohdalleen ajansaatossa Speciaalin puoleen, joka sitten tuli haettua etelään tammikuun lopussa nimim. Neunin kanssa.
Auto on uitettu vuonna 2003 Suomeen ja sillä on ollut ehkä yllättävänkin monta omistajaa Suomessa, lähinnä autoliikkeitä/"jobbareita". Kilometrejä oli ostettaessa n. 245tkm ja alla oli uudenkarhea TA-Technics coilover -alusta. Myyjän mainitsemat viat olivat molemmat takalasit, jotka eivät toimineet koska takanakin on sähköllä toimivat. Ilmastointikin oli kuulemma toiminut viime syksynä, kaupantekohetkellä ei tullut testattua kun pakkasta oli -25 astetta ja pirun kylmä tuuli.
Maaliskuussa tuli eräs tytteli sitten isänsä ranskalaisella kulkuneuvolla Golfin oikeaan etukulmaan sikäli kettumaisesti, että autosta meni rikki tai vääntyi vähäsen kaikki: konepelti, etulokari, umpio, vilkku, etupuskuri ja maski. Kävin näyttämässä Golfia Laakkosella ja korjausarvioksi tuli melkeinpä 3000e. Vastapuolen vakuutusyhtiö halusi lunastaa auton, mietin päivän asiaa ja hain auton takaisin ja kertakorvauksen.
Auton omistamisen ajan oli poltellut ns. Ventokeulan laittaminen, joten nyt tuli sitten sopiva tilaisuus toteuttaa se kun keula menisi muutenkin vaihtoon. Kertakorvauksen saatuani menin sitten paikalliseen varaosakauppaan korinosia tilailemaan, mm. etulokarit, puskuri jne. Konepelti tuli haettua purkamolta. Tummat umpiot tuli tilailtua Kennylta ja maski Dopilta.
Vanteetkin olivat kovassa mietinnässä, alla kun olivat nastarenkaat helkutin ruosteisilla peltivanteilla joista jokainen taisi olla hieman vielä erilaisia yksilöitä. Auton mukana tulleet perus 15" alumiinivanteet tuli myytyä jo maaliskuussa.
Hakusessa oli jotkut sellaiset vanteet mitä ei tulisi ihan joka kadunkulmassa vastaan. Neuni sitten ehdotti eräänä huhtikuisena iltana 15x8 vanteita jotka olivat myynnissä Rovaniemellä. Yhteys myyjään ja Matkahuolto pääsi kuskailemaan etelään pienen viestittelyn jälkeen. En ollut kuulemma ainoa joka oli kysellyt vanteita..?
Renkaatkin tuli tilattua Saksasta samoihin aikoihin kun kauppa varmistui vanteista, 195/45/15 Falkenit näytti sopivilta käyttötarkoitukseen. Tarkoitus oli saada pientä venytystä ja joku muu merkki kuin Linglong yms. Kiikutin sitten vanteet ja renkaat kaverille kasattavaksi.
Vanteet kun sai alle, tuli tarve tilata taakse 20mm lätyt per puoli. Slamitti sai yllättävän nopeasti toimitettua ne, konepellin kaasupumput kun ovat olleet vasta helmikuusta asti tilauksessa ja ovat vieläkin tätä kirjoittaessa.
Kesärenkaita alle laitettaessa tunkki oli aika lähellä mennä kuskin lattiasta läpi, ei suoraan sanoen uskaltanut alkaa tontittamaan kotivehkeillä. Oli aika viedä helmat hitsaukseen uusien korjauspalojen kera paikalliselle korjaamolle. Auton sain takaisin perjantaina klo 17 aikaan ja illalla oli sovittu klo 20 aikaan kuvien ottaminen VR:n makasiineilla, joten auton laskemisen tulos ei oikein ehtinyt kuviin. Kuvien jälkeen auto on kyllä laskenut, jopa niinkin "paljon" että piti näyttää kaarimankelia taakse.
Listaa mitä on Golfille tapahtunut tässä puolenvuoden aikana:
- Vetokoukku ja sen sähkösarja pois
- Pölykapselit ja nastarenkaat peltivanteilla pois
- Halpakaupasta ostetut sinilasiset jälkiasennussumareiden poistaminen (hyi ...)
- Koirakalteri ja vihreä Vepro ("takalasin tuuliohjain", pitänee takalasin puhtaampana..?) poistaminen
- Taka-akselin puslat, oli sitten totaalisen loppu vaikka olikin leimattu tovi sitten… (tyyppivika)
- Termostaatti ja lämpötila-anturi, ei noussut lämmöt kuin 80 asteeseen (tyyppivika)
- Perushuoltoa, eli moottori- ja vaihteistoöljy, kaikki suodattimet, tulpat, johdot, pyörijä, kansi
- Ikkunat tummennettu ympäri auton, 35% ja 50% kalvoilla
- Hellan mustat etuvilkut ja sumareiden peitelevyt
- Aluvanteet, renkaat + spacerit taakse
- Ventokeula
- Myllytys
- Uusi pakoputki keskiputkesta taaksepäin
- Lähes täydellinen jarruremppa eteen ja taakse sekä takalaakereiden vaihtaminen
- Kytkinvaijerin uusiminen, ei onneksi tarvinnut kytkimeen vielä kajota
- Pohjapanssari
- Poikkituki (saa nähdä heitänkö menemään)
- Takalasin pyyhkimen ja moottorin poistaminen + reiän tulppaus
- Muovikaarien poistaminen ja molempien helmojen korjauspalojen hitsaus sekä vasemman takakaaren korjaus sekä uudet helmamuovit.
- Ilmastointilaitteen täyttö, kesä kun tuli niin vähän heikonlaisesti tuli viileetä ilmaa mutta tuli kuitenkin. Kylmäaine oli aika minimissä.
- Kattokaiteet poistettu ja vaihdettu reiättömät listat
Autosta ei ole tulossa trailer queenia, eli ihan omin voimin on tarkoitus liikkua pääasiassa asfalttiteitä pitkin.
Uusia kuvia joskus myöhemmin…
Kommenttia kiitos sekä jos on ideoita mitä vielä tekisi tuolle?