test banner



 
PääsivuPääsivu  CDLC.COCDLC.CO  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Möris: NenimousGarage JZ-E30

Siirry alas 
+4
niko
Juhi
EMSIVU
Möris
8 posters
KirjoittajaViesti
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyTi 11 Elo 2015 - 9:50

Terve!


Oon pitkään miettinyt että mulla saattaisi olla annettavaa tälle foorumille, ja sen edeltäjälle. Tunnen monia täältä varsinkin Turun suunnalta, ja aika ajoin käyn täällä kurkkimassa.

Pitkään mietin silti että miksipä tänne lähtisin mitään kirjoittelemaan.  Seuraavaksi mietin että miksipäs ei?  Pari kertaa aloitin kirjoittamisenkin, mutta hetken päästä deletoin kaiken pois.  Yksi syy oli ehkä se että sen aikainen ilmapiiri oli melko keskenkasvuisen oloinen. Ja toinen syy oli se, että en viitsi päästää käsistäni parin sanan juttua, vaan mieluummin käytän aikaa reilusti kun alan kirjoittamaan, ja toivon myös saavani jotain takaisin, ettei homma mene ihan yksinkirjoitteluksi.    

Täällä on nyt kuitenkin selvästi eri meininki mitä ennen, ja olen päättänyt "lähteä mukaan".  Hyvään suuntaan on homma kehittynyt täällä.


En ala sen enempää vanhoja kaivella, mutta autoja on tullu nypittyä, ja viimeisin S2002 on luultavasti aika monelle tuttu.

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 AGO_9568_zpsgv5bwe2t


Tuosta autosta piti monesti juttua kirjoittaa, mutta tekemättä jäi. Noh, netissä on juttua jos kiinnostaa.

Se menneistä...


Tuon auton jälkeen oli suunta melko epävakaa. En osannut yhtään päättää että mitä tekisin seuraavaksi.   Autostahan oli jo alustavat kaupat sovittuna tuon kuvan ottohetkellä, joka on otettu Elmian messuilla keväällä. Terkut Porvooseen.   Tuohon viikonloppuun mennessä oli kuitenkin jo ehditty hankkia Toyotan 20V-moottori, johon olisi ehkä tarkoitus hankkia joku kiva kori projektiksi.   Rakentelusuuntaus oli enemmänkin asettunut päässä sleepper-henkiseksi, ja koppana pyöri mielessä Starlet tai Corolla.  


Sitten näin messuilla viereisessä aitauksessa LMR:n osastolla melkeen valmiin E30in 2JZ:lla, ja se löi aika lujaa alitajuntaan. Melkein tunti tuli juteltua mukavia auton omistajan, Viktor Mårtenssonin kanssa autosta. Sen jälkeen oli suunta näytetty aika selkeästi.  Yksi JDMBMW siis pitää tehdä vielä. Ja moottoriksi JZ. Nappasin vielä kuituiset driftingpenkit messuilta kainaloon tulevaa projektia ajatellen.


Sitten oli vielä kaksi vaihtoehtoa, E36 tai E30.  Päädyin jälkimmäiseen, koska sattui olemaan aika hyvä koppa tarjolla. Tämä laite oli vielä tuttu oman autoharrastuksen alkuajoilta, nopeaksi opetettu ja kyseistä autoa oli haviteltu pari kertaa aiemminkin.  Aiemmin ei vaan ollut mahdollisuutta sitä hankkia.  Nyt se oli myynnissä ilman tekniikkaa, joten pakko se oli ottaa.  Kyseessä siis vanhemman mallinen peltipuskuri-E30 zinnoberrot-punaisena.  

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 11182059_395321347325532_6638243234633142403_n_zpsoug3gc36

Auto siis haettiin kotiin, ja aika nopeaan tahtiin alettiin haalia palikoita, ja sovittaa niitä paikalleen.

Käyn aika suurpiirteisesti läpi jo tehdyt muutokset, ja keskitytään tuleviin sitten mahdollisesti vähän tarkemmin.  Kaivoin järkkärinkin jo naftaliinista, ja kävin ottamassa uudet kuvat projektista.   On vaan aika rajallisesti valoa tuolla mun tallissa.

Koneeksi on valikoitu 1JZ, joka tulee PMC-motorsportin adapterilla BMW:n ZF laatikon kanssa paikalleen.  Koneeseen on nakattu vähän rajummat nokat ja säädettävät pyörät, ja kaikki pultit on ARPpia. Perusmoottorin pitäisi riittää omiin tavoitteisiin. Tässä on ehditty jo sovittaa kone paikalleen, rakentaa koneenkorvat ja on tullut väännettyä pakosarja Borg&Warner ahtimelle. Kopassa on täyskaaret sisällä, ja sisustasta tulee olemaan toiminnallinen mutta kumminkin verhoiltu. Koppa on kaikin puolin orkkiskuosissa ja se taitaa jäädäkin melko koskemattomaksi. Tästä piti tulla sleepperi ja tämän piti jäädä vakiokorkeuteen mutta huomaan taas hierovani korkeutta kohdilleen.  Osin siksi, että tulevat jarrut ei mahdu alle 17-tuuman vanteeseen. Ja noin isolla vanteella se on pakko olla alempana.

Sen verran kompromissia joutuu tekemään että tähän ei ole tulossa ilma-alustaa ja paketti olisi tarkoitus täysin rakentaa niin ettei se häiritse kovaa ajamista käännöt tapissa. Ja auto saisi pysyä jollain tasolla sleepperikuosissa. Ainakin näillä näkymin... Kaikki on silti tarkoitus hieroa esittelykuntoiseksi, mutta en ole silti mikään "saranoiden alta kiillottelija" vaan käytän omasta mielestä järkevän määrän energiaa työkohteisiin. Se on riittänyt tähän asti ja saa riittää jatkossakin.

Katsotaan sitten että miten tässä projektissa onnistutaan. Sanotaan niin että rima on aika korkealla tuon nollakakkosen jälkeen. Kaveri sanoi muutama viikko sitten että sulla on isot saappaat täytettävänä. Mä vaan tokaisin siihen että onneksi ne on omat ja sopivat. Wink


Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4034_zpsi3yzwfyn

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4029_zpslaemofcz

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4042_zps2jp55boh

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150525_225309_zpsb664b3f6
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4041_zpsvj8vcvyn

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4040_zpsrdon9cd1

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4038_zpsm9cyhkt5

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4045_zpsrguk3kjc
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
EMSIVU

EMSIVU


Viestien lukumäärä : 7
Muut : zx10r

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyTi 11 Elo 2015 - 10:19

Peukku peltipuskureille Smile hyvältä kuulostaa suunnitelmat.
Takaisin alkuun Siirry alas
Juhi

Juhi


Viestien lukumäärä : 1554
Paikkakunta : Vantaa

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyTi 11 Elo 2015 - 20:55

Tätä on seurattu syystäkin puimuri-forumilla uutterasti.

Edellinen laitos oli järisyttävän upea (niinkuin sanoit, rima on korkealla) ja tämä näyttää erittäin lupaavalta, moottorivalinnasta plussaa. Tykkään sun tyylistä!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://juhi.kuvat.fi
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptySu 16 Elo 2015 - 22:32

Kiitti.  Cool


Vanne- jarrupolitiikkaa ja oletettua korkeutta hierottu kohilleen. Vanteena 8x17 BMW style 65. Mä tykkään tästä stuukista näillä kiekoilla. Kumiksi tulis varmaan 35-40sarjalaista.

Saattaa olla pitkä tie vielä edessä. Tällä hetkellä loogisin mielessä oleva toteutustapa on iskaritornien nosto jo olemassa oleville pitkille GAZin takacoileille ja takatukivarsien kiinnityspisteiden nosto apurungossa useamman sentin ylöspäin, paremman geometrian ja sitä kautta vetopidon toivossa.

Etujarrulevy E46 M3 325x28 / Takajarrulevy E38 750i  328x20.  Jarrusatulat tulee Porschesta, ne vaan ei ole vielä tontille tupsahtanut, joten ei ole mallailtu paikoilleenkaan. Odotellaan saapuvaksi ensi viikolla.

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4030%202_zpsmvtd72rh

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4034%202_zpspyjptkm8

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4031_zpsnonkhwsd
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
niko
CDLC.CO Founder
niko


Viestien lukumäärä : 1528
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyKe 19 Elo 2015 - 10:04

Tätä tekemistä on ilo seurata. Huomaa että muutoksille on annettu aikaa ja kaikki on loppuun asti mietitty. Nollakakkosen tavoin odotukset ovat kyllä korkealla. Etenemistä odotellessa.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.cdlc.co/shop
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyKe 19 Elo 2015 - 15:54

niko kirjoitti:
Tätä tekemistä on ilo seurata. Huomaa että muutoksille on annettu aikaa ja kaikki on loppuun asti mietitty. Nollakakkosen tavoin odotukset ovat kyllä korkealla. Etenemistä odotellessa.


Kiitokset.

Vaikka välillä ratkaisut ja päätökset tulee nopeastikin, muutokset yritetään silti ajatella loppuun asti ja kokonaisuuteen sopivana, välttäen pahempia ylilyöntejä.



Jarrut on onnistuneesti mahdutettu vanteiden sisään, ja suunniteltu jarrupolitiikka tuntuisi olevan mahdollinen.  Eli autoon tulee Porsche Cayenne 955sen 6- ja 4-mäntäiset puristimet, jotka on melko fyysiset. Nuo satulat on tarkoitettu 18" vanteelle, mutta menee nippanappa 17" sisään kun levyksi valitsee parikymmentä milliä pienemmän kuin Porschessa.

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4034%203_zpssgmftbzo

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4036%202_zps2oz1up6f

Mitäs laitetaan satuloiden väriksi, mielipiteitä?
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
mamu

mamu


Viestien lukumäärä : 264
Paikkakunta : Lahti
Muut : Escort

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyKe 19 Elo 2015 - 17:03

Möris kirjoitti:
Mitäs laitetaan satuloiden väriksi, mielipiteitä?

Eiks hillitty musta tai hopea oliskin hyvä?
Takaisin alkuun Siirry alas
http://picasaweb.google.com/114721189784222323833
Jok3la

Jok3la


Viestien lukumäärä : 828
Paikkakunta : Kokkola

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyKe 19 Elo 2015 - 17:11

Tuo hopea voisi sopia jos vanteet olisi toisen väriset. Korin väri voi olla hieno tai sitten ei ja musta piilottaa koko satulan.. Onneks ei tarvi ite päättää. Very Happy

Täytyy kyllä sanoa, että hienon näköistä tekemistä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyLa 5 Syys 2015 - 9:53

Samanlaisia pohdintoja täälläkin suoritettu satuloiden ja vanteen värin suhteen, ilman selkeää lopputulosta.  

No ehtiihän tuota miettiä, ja siistit ne on noinkin.

Sen sijaan, viime aikoina on keskitytty valmistumisen kannalta välttämättömien asioiden tekemiseen, eli tekniikkaan. No, on siinä vähän vähemmän tarpeellistakin tullut puuhattua, mistä voitaisiinkin vaikka aloittaa.

Pakoputkelle päätin paikan hantin puolen takakyljestä.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150829_180628_zps432c2d95

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150830_115820_zps32a76fc7
 Saan näppylöitä sellasista kohtisuoraan sivulle osoittavista putkenaukoista jossa on popniitattu rosterilätkä ympärillä. Ei oo oikeen tämän auton juttu. Showmiehenä halusin sen kuitenkin tuonne viedä, niin tein sen noin että se osoittaa "taaksepäin" ja kylkeen ei myöskään tule mitään 100metrin päähän näkyvää lämpölevyä. Koitetaan saada lämpö kuriin muilla keinoin.  Martelius tuohon jo ohjeet antoikin. Olin muita tarvikkeita hakemassa, niin tuli tuo homma kysyttyä samalla. Luonnollisesti auton sisälle tulee tunneli missä tuo putki on sisällä, eli se on täysin eristetty ohjaamosta.


Sain viimeinkin vaihdelaatikon noudettua ja nostettua alustavasti paikalleen. Laatikko on mallia BMW ZF 320Z. Eli ihan peruslaatikko, mutta kestää aika rajuja vääntöjä. Näitä saa myöskin yhden Toyotan R154sen hinnalla viisi, niin muutos on perusteltu. Lisäksi nyt on sitten lohkosta taaksepäin kaikki tuttua ja "suoraan sopivaa" BMW-tekniikkaa.

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150831_180446_zps8ad8bca7
Vaihdelaatikon puute onkin jarruttanut tekniikan loppusovitusta ja moottorin ympärillä olevien osien sommittelua. Nyt päästiin vihdoin jatkamaan niitä...

Aloittaen mielenkiintoisimmasta, eli ahtimesta.  
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150901_202601_zps3a4bd9c5

Borg&Warnerin pakolaippa muutettiin ensitöiksi normaalille 3,5" V-bandille.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150901_202836_zpsfb787dee
Pakopesä sorviin kiinni ja kaulus sorvaamalla pantaan sopivaksi.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150902_103646_zps673e23fa


Jenkeistä olis löytynyt ahtimeen suoraan sopivaa lähtöä mutta lähes sopiva panta löytyi Marteliukselta hyllystä, niin päätettiin muuttaa ahdin tutulle systeemille.

Sitten lastut ja purseet pois ja komeus takaisin nippuun.  3,5" downpipe tulikin normaalista ysikympin mutkasta ihan lyhentämällä. Pantakin kiristyi normaalisti eli muokkaus tuntuis onnistuneen.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150902_205258_zps57737444
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150902_205344_zpsc51f3e81

Imusarjaan hitsaili Raision Jäähdytin sovitelaipan kolmen tuuman kaasuläpälle.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150902_205409_zpsa7470f94


Lopuksi saatiin vielä askarreltua kylmän puolen ahtoputki hitsauksia vaille valmiiksi.  
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150903_200405_zpsa17aebf0

Sikkikoneella vielä kaulukset päihin.
Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150903_195048_zps2930775f


Tällaisessa vaiheessa siis ollaan nyt.  Paraikaa odotellaan hukkaporttia, dumppia ja paria puuttuvaa silikonikurvia saapuvaksi maailmalta. Sitten sais tehtyä putkityöt loppuun. Tekniikka olis sitä myöden sovitettu ja sen sais purkaa pois tieltä ja aloittaa konehuoneen siistintähommat. Ensin tulee kyllä varmaan keskityttyä alustahommiin ja kytkin/vauhtipyöräpaketin toimivaksi saattamiseen.

Sellaisia puuhia.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyPe 25 Syys 2015 - 20:10

Hommat etenee.

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 20150919_165939_zps568fc1ff


Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4047_zpsxbodk3wq

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 IMG_4054_zpst1q6qzcq
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
micke_




Viestien lukumäärä : 1087
Paikkakunta : Siuntio
Muut :



Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyPe 25 Syys 2015 - 20:40

Style66 oli mun mielestä kivemmat, jääkö noi an-liittimet sirkusväreihin vai vaihtuuko vielä mustaksi? Varsin mukava paketti tulossa Exclamation
Takaisin alkuun Siirry alas
jzomega




Viestien lukumäärä : 2

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyPe 25 Syys 2015 - 22:28

miten meinasit ratkaista kytkin ja vauhtipyörä ongelman?
Takaisin alkuun Siirry alas
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyLa 26 Syys 2015 - 11:02

Liittimet vaihtuu mustiin.

Style66set ei olis mahtunut eteen millää noilla jarruilla. Vannehommat saattaa hyvinkin elää vielä tulevaisuudessa, mutta mennään toistaiseksi noilla. Vedän ehkä mustaksi nuo.


Kytkimeksi tulee SRE-765 asetelma ja vauhtipyöräksi teräksestä sorvattu. BMW:n vauhtipyörä menee JZ-moottoriin myöskin bolt-on. Joten pyörän voi sorvata täysin bemarin spekseillä mutta tehdä siitä vain pidemmän. Ja keskelle pyörää istutetaan silmälaakeri. Kytkinakseli kun ei enää riitä kampiakselille asti.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
jzomega




Viestien lukumäärä : 2

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyLa 26 Syys 2015 - 14:18

tilaatko vauhtipyörän pmc motorsportilta vai tekeekö joku suomessa sen? hinta?
Takaisin alkuun Siirry alas
Möris

Möris


Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Turku

Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 EmptyLa 26 Syys 2015 - 14:31

PMC:lläkin taitaa olla jo joku toteutus mutta en muista mille kytkimelle. Mulla on itsellä yksi BMW:n kaksoismassapyörän paksuudella tehty teräspyörä. Sillä meinasin ensin koittaa. Se olisi ihannetilanne koska pyörään ei tarvitsisi kuin laakeri istuttaa ja tuollaista saa valmiinakin. Mutta se paksuus on siinä ja siinä... en ole vielä päässyt testaamaan.

Ja jos sen pyörän paksuus ei riitä, sorvaan paksumman pyörän itse.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.nenifab.com
Sponsored content





Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty
ViestiAihe: Vs: Möris: NenimousGarage JZ-E30   Möris: NenimousGarage  JZ-E30 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Möris: NenimousGarage JZ-E30
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
CDLC.CO Forum :: BUILD THREADS :: Builds & Introductions-
Siirry: