Terve!
Oon pitkään miettinyt että mulla saattaisi olla annettavaa tälle foorumille, ja sen edeltäjälle. Tunnen monia täältä varsinkin Turun suunnalta, ja aika ajoin käyn täällä kurkkimassa.
Pitkään mietin silti että miksipä tänne lähtisin mitään kirjoittelemaan. Seuraavaksi mietin että miksipäs ei? Pari kertaa aloitin kirjoittamisenkin, mutta hetken päästä deletoin kaiken pois. Yksi syy oli ehkä se että sen aikainen ilmapiiri oli melko keskenkasvuisen oloinen. Ja toinen syy oli se, että en viitsi päästää käsistäni parin sanan juttua, vaan mieluummin käytän aikaa reilusti kun alan kirjoittamaan, ja toivon myös saavani jotain takaisin, ettei homma mene ihan yksinkirjoitteluksi.
Täällä on nyt kuitenkin selvästi eri meininki mitä ennen, ja olen päättänyt "lähteä mukaan". Hyvään suuntaan on homma kehittynyt täällä.
En ala sen enempää vanhoja kaivella, mutta autoja on tullu nypittyä, ja viimeisin S2002 on luultavasti aika monelle tuttu.
Tuosta autosta piti monesti juttua kirjoittaa, mutta tekemättä jäi. Noh, netissä on juttua jos kiinnostaa.
Se menneistä...
Tuon auton jälkeen oli suunta melko epävakaa. En osannut yhtään päättää että mitä tekisin seuraavaksi. Autostahan oli jo alustavat kaupat sovittuna tuon kuvan ottohetkellä, joka on otettu Elmian messuilla keväällä. Terkut Porvooseen. Tuohon viikonloppuun mennessä oli kuitenkin jo ehditty hankkia Toyotan 20V-moottori, johon olisi ehkä tarkoitus hankkia joku kiva kori projektiksi. Rakentelusuuntaus oli enemmänkin asettunut päässä sleepper-henkiseksi, ja koppana pyöri mielessä Starlet tai Corolla.
Sitten näin messuilla viereisessä aitauksessa LMR:n osastolla melkeen valmiin E30in 2JZ:lla, ja se löi aika lujaa alitajuntaan. Melkein tunti tuli juteltua mukavia auton omistajan, Viktor Mårtenssonin kanssa autosta. Sen jälkeen oli suunta näytetty aika selkeästi. Yksi JDMBMW siis pitää tehdä vielä. Ja moottoriksi JZ. Nappasin vielä kuituiset driftingpenkit messuilta kainaloon tulevaa projektia ajatellen.
Sitten oli vielä kaksi vaihtoehtoa, E36 tai E30. Päädyin jälkimmäiseen, koska sattui olemaan aika hyvä koppa tarjolla. Tämä laite oli vielä tuttu oman autoharrastuksen alkuajoilta, nopeaksi opetettu ja kyseistä autoa oli haviteltu pari kertaa aiemminkin. Aiemmin ei vaan ollut mahdollisuutta sitä hankkia. Nyt se oli myynnissä ilman tekniikkaa, joten pakko se oli ottaa. Kyseessä siis vanhemman mallinen peltipuskuri-E30 zinnoberrot-punaisena.
Auto siis haettiin kotiin, ja aika nopeaan tahtiin alettiin haalia palikoita, ja sovittaa niitä paikalleen.
Käyn aika suurpiirteisesti läpi jo tehdyt muutokset, ja keskitytään tuleviin sitten mahdollisesti vähän tarkemmin. Kaivoin järkkärinkin jo naftaliinista, ja kävin ottamassa uudet kuvat projektista. On vaan aika rajallisesti valoa tuolla mun tallissa.
Koneeksi on valikoitu 1JZ, joka tulee PMC-motorsportin adapterilla BMW:n ZF laatikon kanssa paikalleen. Koneeseen on nakattu vähän rajummat nokat ja säädettävät pyörät, ja kaikki pultit on ARPpia. Perusmoottorin pitäisi riittää omiin tavoitteisiin. Tässä on ehditty jo sovittaa kone paikalleen, rakentaa koneenkorvat ja on tullut väännettyä pakosarja Borg&Warner ahtimelle. Kopassa on täyskaaret sisällä, ja sisustasta tulee olemaan toiminnallinen mutta kumminkin verhoiltu. Koppa on kaikin puolin orkkiskuosissa ja se taitaa jäädäkin melko koskemattomaksi. Tästä piti tulla sleepperi ja tämän piti jäädä vakiokorkeuteen mutta huomaan taas hierovani korkeutta kohdilleen. Osin siksi, että tulevat jarrut ei mahdu alle 17-tuuman vanteeseen. Ja noin isolla vanteella se on pakko olla alempana.
Sen verran kompromissia joutuu tekemään että tähän ei ole tulossa ilma-alustaa ja paketti olisi tarkoitus täysin rakentaa niin ettei se häiritse kovaa ajamista käännöt tapissa. Ja auto saisi pysyä jollain tasolla sleepperikuosissa. Ainakin näillä näkymin... Kaikki on silti tarkoitus hieroa esittelykuntoiseksi, mutta en ole silti mikään "saranoiden alta kiillottelija" vaan käytän omasta mielestä järkevän määrän energiaa työkohteisiin. Se on riittänyt tähän asti ja saa riittää jatkossakin.
Katsotaan sitten että miten tässä projektissa onnistutaan. Sanotaan niin että rima on aika korkealla tuon nollakakkosen jälkeen. Kaveri sanoi muutama viikko sitten että sulla on isot saappaat täytettävänä. Mä vaan tokaisin siihen että onneksi ne on omat ja sopivat.