Viimeinen B5:seni. Juu kyllä se tämä taitaa olla.
Palataan ajassa taaksepäin. Vuonna 2008 hairahdin täysin tähän korimalliin ja ostin ensiautokseni B5 A4:sen. Sillä ajettiin, ja paljon. Ja sitä myös tuunailtiin ja pilattiin. Kyllä siitä loppujen lopuksi jonkinlainen ajoneuvo tuli:
Tämän jälkeen se kuuluisa ässäkuume iski, varsin yleinen vaiva tuntuu B5-miesten keskuudessa olevan. Se ässä on vaan pakko saada, varsinkin kun sellasen makuun kerran pääsee. Siihen päälle vielä hulluus keltasesta väristä. Soppa on valmis. Vuonna 2011 A4 vaihtoon ja tilalle Imolankeltasta niskassaan pitävä S4. Sitä päivää muistelen vieläkin lämmöllä, yksi pitkäaikanen haave kävi toteen. Piti pitää orkkiksena ja koskemattomana. Toisin kävi. Rykästiin vielä oikeen kunnolla värimaailma sekasin. Violettia ja keltasta.
Sitten tähän kevääseen. Vaikka S olikin saanut juuri ACS:ään kunnostetut sutenööri-Bentleyt allensa, olin jo päättänyt luopuvani keltuaisesta tämän kesän loppuun mennessä. Laitoinkin sen pienessä kokeilussa jo keväällä kaupan. Ja sehä meni ripeesti. Hieman hämmentyneenä hain kolmannen B5:seni, käytännössä Suomen halvimman sellaisen väliaikaiskulkineeksi. No sillähän ajettiin se kaks viikkoa kunnes sattui tulemaan myyntiin..
Aina se on B5 miesten keskuudessa höpötetty vitsillä legendaariseen RS:ään päivittämisestä. Silti aina se vaan jaksoi kalvaa ja kalvaa mieltä. Jokin pakkomielle siihenkin tuli. Aina kun livenä sellasta joutui katselemaan niin ostohousut menivät aina vaan syvemmälle jalkaan. Pakko sellanen oli saada seuraavaks.
Selasin nettiautoa, mobilea, autoscouttia, blockettia, toria, auto24:sta ja mitä näitä onkaan. Suomen autoverotus pilasi jokaisen mahdollisen vaihtoehdon ulkomailta. Ei sellasta vaan ainakaan sillon keväällä verotuksen muutoksista huolimatta kannattanu tuoda ulkomailta. Joku roti budjettiinkin kun oli. Suomessa vehkeillä joko poskettomat pyynnit tai liikaa menty omaan makuun. Yhtä paljon ajettua mustanväristäkin tuli lähikunnassa käytyä kattomassa, ei vakuuttanut.
Sitten se pamahti nettiautoon. Kriteerit täyttävä yksilö, hain välittömästi uuteen kotiin. Neljäs B5:seni, melko sairasta. Josko tämä olisi se viimeinen B5:seni..
-Audi RS4 -2000
-Avussilver
-153tkm (tällä hetkellä)
-Peruskattavat varusteet
-RS4 B5 yleisfaktaa voi asiasta kiinnostuneet lukea vaikka:
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_RS4_B5Auto ostokunnossa:
Autoon oli tehty jo hyviä muutoksia omistuksen siirtyessä meikäläiselle, tärkeimpinä mm. 3 tuuman rosteriputkisto downpipeineen kisakattien kera. H&R jouset, madallusmäärästä ei tietoa, mutta menettelee tällä hetkellä. Sekä nämä B7 RS4 jarrut, Edessä 8 mäntäset puristimet sekä 365mm levy. Takana hieman hillitympi satula 325mm levyn kera.
Sitten sisustaan hiilarilistojen kaveriksi hiilarinuppi, kiva lisä sisustaan. Myös Pioneerin discosoitin sai siirtyä alkuperäsen Concertin tieltä pois, alkoi muuten alkuperänen Bosen hifipaketti toimia ihan erilailla.
Edellisessä keltasessa B5:ssa alla olleet Bentleyt jäivät itselle, ja ne siirtyivät Audin Daytonanharmaalla tehdyn uudelleenvärjäyksen kautta tämän alle. Myös "kullitukset" hävitettiin vanteiden reunoista samalla. Bentleyiden kaveriksi 30mm limput joka nurkkaan, saatiin sopivasti kaarelle. Renkainahan näissä oli 225/35.
Autohan oli softateknisesti itselleni tullessa täysin vakio. Tiedostin, kuinka hyvin softa tuo autoon luonnetta. Ei siinä montaa viikkoa tullut ajeltua kun kaverin kanssa ajettiin MTM ohjelma sisään.
Vakiona auto tuottaa 380hp/440Nm.
MTM lupaa kyseiselleen ohjelmalleen 420hp/550Nm. MTM on näihin se perusturvallinen ja varma softa. Riittää omiin tarpeisiin vallan hyvin. Auton luonne myös muuttui juuri niinkuin pitikin.
Autolle on jo nyt saatu tehtyä todella paljon hyviä muutoksia. Radikaaleja muutoksia ei näille tarvitse tehdäkään, tehtaalla on osattu tehdä sen verran hyvä paketti jo alkujansa. Pienillä muutoksilla eteenpäin tasaseen tahtiin niin hyvä tulee. Päivittelen välillä kun jotain tapahtuu.
Kuvia nykytilanteesta:
Lisää kuvia:
http://vvvuori.kuvat.fi/kuvat/RS4+B5/