Pieni tekstinpätkä kulkineesta.
Kohta tulee kaksi vuotta täyteen skodan kanssa. Jostain syystä oli aivan pakko saada diesel ja vielä pirkkavolkkari.
Tulipa siis ostettua -05 vuoden Skoda Octavia 2.0Tdi valmiiksi sisäänajettuna. Vaihdossa piti mennä vanha vectra mutta sepä päätti toisin ja hajosi matkalla.
Omistushaluja tässä saattoi lisätä muutamat varusteet, sisustan väritys ja alkuperäinen Bosen soundsystem.
Ensimmäisenä huoltona perus öljytsuodattimet kaverin hallilla ja samalla kokeiltiin kaverin vanteita että sai jotain tolkkua mitä kaariin mahtuu.
Kuvassa Azev E 10x18
Alustaksi tuli ensin tilattua V-maxxin coilit joihin loppujenlopuksi tilattiin Mamasanin kautta BC-racingin jouset.
Vanteita etsiessä vastaan tulivat 18 tuumaiset Rota RM200 jotka jollain pervolla tapaa herättivät kiinnostuksen, ei muutakun tilaten. 9x18 leveänä eteen ja taakse 9,5x18. Tulivat vielä seka parina valkoisena ja gun metallina, joka tapauksessa oli suunnitelmana maalata joten puhalluksen kautta "maalarille".
Vanteet maalattiin kromipulverilla ja pinnasta olisi pitänyt tulla edes lähimain kiiltävä tai jotain. Pinta oli täynnä ilmakuplia, appelsiinia, kaikkea mitä ikinä keksiikään.
Tämä äijä ei suostunut maalausta korvaamaan, uudesta maalista olisi pitänyt taas maksaa ja kesä oli jo pitkällä joten varasuunnitelmana renkaat vanteille ja hopea plastidip pintaan.
Tiukasti keulien.
Syksyn tullen talvivanteiksi löytyi Mersun alumiinit 17x7,5 ja 17,8,5. Päälle kitkarenkaat ja kovaa ajoa.
Kevät 2015 ja v-maxxin alustasta mehut pihalla, syynä ajelu pohjaanlyöntikumien päällä ja uusi alusta kiikariin, BC-racing BR mamasanin kautta johon lyhyemmät jouset oli jo omasta takaa.
Vanteet oli maalattava taas uudelleen ja tällä kertaa vein ne osaavan kaverin hoivaan. Väriksi volkkarin kartasta reflex silber.
Ja taas keulittiin.
Näiden octavioiden helmalinja herätti ärsytystä. Nettiä kahlatessa tuli vastaan muutama vitos korin jetta mihin sovitettu MK5 GTI Golfin helmamuovi joten miksi ei. Helma on itsessään näissä saman pituinen kuin Golfissa joten muovien istuvuus melko hyvä, pari itseporautuvaa ja teippiä. Paljon parempi.
Samalla kun helmat saivat värin ylleen maalattiin korin väriin myös listat puskureista ja kyljistä sekä puskurien alaosat, loput autosta kiilloteltiin. Kiitokset vielä lyr3.
Kevään aikana tuli myös saatua muutama niksi keulan saamiseksi alemmas jotka toteutettiin, näistä yhtenä notchi.
Vanteiden kaverina pienet lätyt jolloin edessä 18x9 et30 205/35-18 ja 18x9,5 et35 215/35-18 takana.
Sitä tuli jo katseltua uusia vanteita, lähinnä vain ajankuluksi mutta aivan yhtäkkiä saksan ebaysta edulliset VW Touaregin pyörät.
Vanteet oli ulkoisesti hieman karussa kunnossa jota yritetty siistiä vanhankunnon 121:llä. Suorat ne siitä huolimatta oli.
Ensimmäiseksi lasikuulapuhallus jonka jälkeen puolan keskikohdat hiottiin ja kiillotettiin.
Maalaus onnistui taas melkein. Pienten väärinkäsitysten jälkeen pohjamaali ei täyttänyt puhalluksen jälkiä. Noh, vanteet maalattiin muutama päivä ennen bigmeettiä joten aikaa ei ollut ihmetellä, renkaat päälle samantien.
Vanteethan ovat 5x130 jaolla ja et60, eli adapterihommia. Tommisbilletiltä adapterit 25mm paksuina. Vanteita alle sovitettaessa oli todettava etteivät mahtuneetkaan pyörimään joten kaveri nappas 5mm leepusta pois.
Keskiviikkona vanteet kokeiluun ja nehän pyöri. Tässä vaiheessa yksikään rengas ei pitänyt enää ilmoja sisällään, muutama taistelu ja torstaina Jämille. Kaiken tämän keskellä unohtui täysin madaltaa. Hups.
Vanteille jäi adapterien kanssa speksit 19x9 Et40 ja rengastuksena 215/35-19.
Kesän kuluessa saatiin myös muutama korkeus nipistettyä ja tämän alempana ei enää eturenkaat mahtuneet kääntymään. Renkaat hankasivat sisä- ja ulkopuolella metalliin. Kova äijä olis tehny tilaa.
Fitted festeillekin lähdettiin Kouvolasta ajoissa mutta paikalle päästiin vasta palkintojen jakoon, hienot messut ja jos ensi vuonna sitten ajan kanssa. Reissustakaan ei jäänyt julkasukelpoista kuvaa.
Syksy teki taas tuloaan ja suunnitelmat alkoivat hahmottua jo vuodelle 16. Sopivasti sattuen vastaaan tuli ilmakamat ja äkkiä niklas89:ltä hakemaan pois kuleksimasta.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan nämä piti tulla vasta seuraavalle kesälle mutta muutamat yllytykset ja jo seuraavana viikonloppuna pussit alle. Aikaa tähän kului yksi ilta ja aamupäivä, helppo homma bolt-on juttuja.
Settinä siis Airlift performancen Slam sarjan etutolpat ja takapussit, takana Bc-racingin tolpat. Autopilot v2, 5gal säiliö ja viair 480c. Ilmalinjana on 6mm raskaankaluston paineilmajarruille tarkoitettua letkua.
Kompura, venttiilibloki yms sijoitettu varapyöräkoteloon ja säiliö takapenkkien takana paksissa. Ei näistä nyt mitään näyttelyasennuksia tullut eikä ollut tarkoituskaan. Jatkossakin menee käytännöllisyys edellä.
Pari päivää ennen tuulosta tuli vielä vaihdettua rotan vanteet alle että saatiin pohja maahan. Melkein. Jonkun näköinen mainintakin tuli tuuloksessa.
IMG_5807 by
henrijarvine, on Flickr
Joidenkin tietolähteiden mukaan tämä shamppanjan värinen skoda oli tuuloksessa rautajousilla, toisten lähteiden mukaan pusseilla. Tiedä sitä nyt sitten.. Mutta palju oli lämmin.
Oli muuten lämmin. Ja Gleasyn pitäs olla tarkkana t.aaperiSisusta tässä on ihanan käytännöllinen beige kangas. Nahkoja on etsitty mutta harvassa tuntuu olevan tai etsijässä vika. Valoja vaihdeltu ledeiksi ja vähän sieltä täältä siistitty. Beigeä lattiamattoa, uutta Skodan merkkiä, Tupakkamuoveja laseihin ja konepellille kaasujousi.
Huollettu ja pesty on myös jossain välissä
Nyt talvella kun on aikaa niin tehdään jotain pikkujuttuja, niistä lisää sitten. Oikeat vanteet voisi hankkia ja madaltaa tai jotain.
Talviauton virkaa toimittaa pirun hyvä
PassatOsa on puhelin kuvia kun kamera ei aina kulje mukana ja asentaessa ikinä muista edes mitään kuvia ottaa. Koitetaan tehdä parannus.
Pari kuvaa myös lainattu, osassa leima osassa ei, huikatkaa jos pitänee poistaa.
Kiitos ja anteeks.