Tässä jonkin aikaaa seuranneena foorumii aatteli jos tekisin tosta omasta autostakin juttuu.
Tähän mennessä suurimmat muutokset-Ta-technix etucoilit
-Bc racing 140mm/12kg takajouset+bilsteinin vakio iskarit
-OZ futurat 18x8,5 ja 9,5
-Yliasti maalaus alkuperäsel Dakargelbil
-Faceliftattu keula
Lähtökohta" />
" />
" />
Joten kyseessä on -93 320i Mtechnic. Ostin auton maaliskuussa 2015 entisen talvipommi e30 myytyäni poies ja tarkotus oli ostaa fiksumpi käyttis. Aluksi tuli katottuu IV golffei mutta joku siinä BMW:ssä veti puoleensa ja bongasin tämän.
Laitoin viestiä omistajalle ja heitin tarjouksen autosta mutta ei miellyttänyt hinta omistajaa. Pari päivän päästä tuli soitto että tähän hintaa hän voi myydä mikä oli 450e matalempi pyyntihinnasta. Lähettii kattoo isäukon kanssa helsinkii autoo ja eihän se ollut yhtää samanmoine kuin kuvissa....
Pienen miettimisen jälkee päätin että ohan tossa aihio ja lähettii helsingistä ajaan kotio bmw:llä.
Ja tos vähä varustelistaa:
Vehicle Identification Number WBABF11010JA45342
Type BF11
Model 320i - EUR
Development Code E36 (2)
Chassis COUPE
Steering LL
Doors 2
Engine M50
Displacement 2.00
Power 110
Drivetrain HECK
Transmission MECH
Color Sonderlackierung - 490
Upholstery Sonderpolsterung - 9990
Production Plant REGENSBURG
Production Date 1993-10-13
Options
209 Limited Slip Differential (25%) Sperrdifferential 25%
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
292 Lt/aly Wheelsl/cross-spoke Styling Lm Raeder/kreuzspeichenstyling
301 Diebstahlwarnanlage Mit Zv Diebstahlwarnanlage Mit Zv
306 Fernbedienung Fuer Zv/dwa Fernbedienung Fuer Zv/dwa
314 Heated Windscreen Washer Nozzles Frontscheibenwaschduesen Beheizt
354 Green Stripe Windscreen Gruenkeil-frontscheibe
401 Sliding/vent Roof, Electric Schiebe-hebedach, Elektrisch
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
498 Headrests In Rear, Mechanic. Adjustable Kopfstuetzen Im Fond
500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning Scheinw.waschanl./intensivreinigung
520 Foglights Nebelscheinwerfer
530 Air Conditioning Klimaanlage
542 Check Control Check Control
554 On-board Computer Bordcomputer
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
687 Radio Preparation Radiovorbereitung
704 M Sport Suspension M Sportfahrwerk
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
827 Scandinavia Version Skandinavien-ausfuehrung
860 Ltrl Turn Signal Light Frt Seitliche Blinkleuchten Vorn
899 Export-fahrzeug Export-fahrzeug
902 Sonderkontrolle Pressewagen Sonderkontrolle Pressewagen
JOM:in coilit oli valmiina mulle tulles ja takapäässä kaikki puslat powerflexii
Siinä sit kevät ajeltiii ja iski kauhee vannekuume et pakko siihe nyt jonkun näköset oli saatava kunnes sattumalta kaveri pisti fb:s myyntiin Haman motorsport HM1:set speksein 17X8,5 et13 235/45 renkailla jokka kävin lunastaa 200e. Pienen sovituksen jälkee todettii että eihän ne sinne mahdu ja töissä pyysin pomoo tilaa 195/45 ja 205/45 fillarit niin alkohan ne mahtua sinne alle. Tuli siinä sitte vaihdettuu vanteiden väri bmw:n värikartast violettii päin menevää väriin koodii en ny muista ja mamasanilta tilaukseen taakse 12kg/140mm jouset kun nuo jomin oli auttamatta liika löysät.
Alku kesä-15 tämän näköisenä:
" />
Syksyllä tuli sit himo saada levempää vannetta ja matalemmaksi joten hamanit facebookkii myyntiin ja joku tarjos vaihtoo corveten saladshoottereihin koossa 16X9,5 et joku en ny muista ja 27mm jaonmuutos spacereil. Lähettii ajaa kokkolaan vaihtaan päikseen hamanit sitten vetteihin.
Töissä tuli tilattuu sit 195/45 renkaita 2kpl eteen kun ei mahtunut kunnolla pyöriin. Renkaiden vääntämisen ja pienen alustan ruuvaamisen jälkee nii rupes olee omaan silmään hyvä
Ruuvatessa tuli huomattuu että suprise suprise oikee etu jommi oli oksentanu nesteet mäelle
Buddjetti ei antanu sillä kohtaa myöten ostaa BC:tä yms. ja leimauskin oli hilkulla joten tilasin tuningdesignist ta-technixin etutolpat mikkä on pelannu hyvin tähähn mennes.
Syksy -15 rullatii näin:
" />
Talvi sit ajeltii ja samalla tuli corvetet kiilloteltua siittäki vailla kokemusta lähin kokeileen pelkäl metal polishil käsin. Veteistä kaks oli jo aikasemmin kiilloteltu ja kahdes oli lakat päällä. Eniten päänvaivaa aiheutti lakkavaurioiset vanteet että kuinka helposti sais lakat pois
Hetken nettiä selatessani lueskelin joltain foorumilta että tiivisteenpoisto spray on hyvä tavaraa niin eikuin seinän takaa kingin tiivisteenirroitinta kokeileen ja riitti kun suihkutti joka paikkaa ja antoi 10min seistä lakat lähti muovilastalla raaputelemalla ja loput kork. painepesuril
Siinä vähä kollaasii vettejen kiillotus operaatiost:
" />
Kaks aikasemmin kiillotettuu^^
Kaverilla sattu oleen tyynyllinen hiomakone umpioden kiillotus tarkoitukseen lähettii kokeilee sillä mitä sais aikaseks
Lakatut vanteet vesihiottiin asteittain ja sen jälkee heitettii metal polishi päälle mutta kiilto ei omaan silmään sopiva kuten kuvasta näkyy...
" />
Laitoin sitte kikarikoisolle viestii et oisko sillä mtn vinkkei millä sais kiiltoo ja käski pistää motherssin billet polish ja mag&alunium polishi tilaukseen niin luulis alkavan kiiltää. Tuumasta toimeen autodudelt purkit tilaukseen parin päivän odottelu ja heti kokeiluun.
" />
OPERAATIO MAALAUSTalvi tuli ja talvi menikunnes kevät koitti ja heitin vetet alle ja laskin lähemmäs maata auton alettii poikien kanssa puhella että pelit kuntoon viimeistään big meettiin. No ajattelin että vaihdan pari pelti osaa ja paikka maalaan.
" />
Aikansa järkeiltyä porukalla tultii siihen päätökseen että yli se on vedettävä. Ilman sen erikoisempaa kokemusta kuin yhden civicin yliasti maalauksesta ja senki eka kertaa ruiskulla ajettii bemari porukoitten talliin tekemään pohjatöitä ja uusimaan peltiosia. Tossa vähä kuva kollaasii sori laatu en omistaku puhelime:DD
" />
Tulihan siinä ylläreit esim entisen maalarin koritinauksii...
" />
Puskurin fiksii koska oem melko arvokas.
" />
" />
Keulan osat pohja väris.
" />
Kuvas näkyy uutta konepeltii kaveri purku e36 haettua.
H-hetki lähel eli irtonaiset osat värissä.
" />
" />
Irtoavat osat kun oli maalissa siirtyi koppa sisälle ja konepelti ulkopuolelta.
" />
" />
Kuukausi vierähti maalaus prokkikses ja sit alko armoton kasaaminen ja lopputulos oli tämmönen.
" />
Joo hirveet noi kalvot laseis mut neki poistettii piakkoin mut oon tosi tyytyväinen jälkeen koska tosiaa kerran aikasemmi ruiskulla maalannu ja nyt tulikin se toinen kerta.
Kesäkuu mentii näin big meetti lähesty kunnes pistin taas piruuttaan vetet myyntiin fb:s ja tuli kanssa harrastajalta tarjous 18"OZ futuroihin päikseen. Pitkä haave on ollu omistaa kolmiosaset nii pakkohan ne oli saada. Viikko ennen BM:ää vaiheltii vanteet ja heti renkaat tilaukseen kauhea kuumotus päälle että pääseekö bm:ään futuroil vai ei. Renkaat saapu armoton vääntäminen jonka jälkee huomasin että eihä nää ollukkaa sen kokoset mitä ent. omistaja ilmoitti eli piti olla 9,5 ja 10,5 leveet ja tilasin sen mukaan renkaat ja vasta kun renkaat tuli huomasin että nehän olikin tuumaa kapeemmat molemmat eli 8,5 ja 9,5 leveet. Renkaihanan siis oli 225/45 ja 215/35. Ei auttanut muu kuin alle ja ei se nyt sellainen oo kuin halusin mut katsotaan sitte talvel uusiks lippa hommii
Big meetis mentii näin:
" />
Kuukauden ajelun jälkee huomisen että taka keskiö on halki.. Auto nosturille ja tän näkönen se oli..
" />
Kaverille soitto että onnistuisko hitsata kasaan keskiö vielä. Kaveri otti mukaan keskiön ja pienen odottelun jälkee tuli soitto et se olis valmis ja johan hymy nousi korviin:)
Tuli töis puhallettuu keskiö sitten samal.
" />
Tuli sitte dipattuu keskiöt mastonin mustal väliaikasesti eli talvel kunnostetaan vanteet mut ny mennään loppu syksy tän näkösenä ja tarkotus olis tulla tuuloksenkin.
" />
Daily driven piti olla mutta ei tällä kyl enään talvel ajeta
Tästä jatketaan ja katotaan mitä muutosta saadaan aikaan ennen enskesää..