Tän auton tarina sai alkunsa vuonna 2014 kun luovuin entisestä harrasteautostani Nissan 200sx S14a:ta. N. vuoden verran auto odotteli rakentamisen aloittamista. Nyt sitä on tullut tehtyä enemmän ja vähemmän. Tässä vähän specksejä siitä mitä tuleman pitää.
Kyseessä siis vuoden -74 BMW 2002. Autohan tullaan tekemään yleisenä leikkikaluna niin kadulle kuin radallekkin.
To do list:
-Kaikki ruosteiden korjaus
-Turvakaaret
-E30 coilover alusta
-E30 perämurikka
-Hammastanko ohjaus simpukan tilalle
-Levyjarrut joka nurkkaan. Näillä näkymin 240 turbo Volvon satuloilla.
-Kaiken ylimääräisen karsiminen. Bensa ja jarrulinjat uusiksi turvatankin kanssa.
-Koko johtosarjan tekeminen itse
-2002 Turbon korisarja
-Moottori valinta on hiukan vielä epäselvä laitanko sinne vapari M10 vai jotain ahdistettua moottoria.
-Varaosa autoksi ostin pikkulamppuisen 1602 Bemarin. Tästä otetaan taakse pyöreät valot ja eteen tulee myös sitten pienemmät munuaiset ja rautaiset munuaisen ympärys riteliköt
Tälläsenä se tuli mulle. Turbon levikkeet ja etuspoileri siinä oli,mutta lopulta selvisi että koko auto oli kitillä ja uretaanilla. Joku siitä oli ruosteita "korjannut" mutta ne joutuu uudestaan käymään läpi vielä.
Mm. levikkeiden ja korin kaarien väliin oli runsaasti laitetu uretaania. Murto osa kaikesta kitti/uretaani kikkailusta.
Etuspoileri niitattu ja sen jälkeen siloitettu kitillä. Kitin alta paljastu myös että keulapelti oli kolaroitu. Siksi siis ostin pikkulamppuisen korin mistä saan ehjän keulapellin.
Takakyljessä kromisten puskureiden upotukset oli kitattu kokonaan umpeen.
Varaosa auto. Mätää siinäkin on mutta paljon käytettävää osaa saa siitäkin.
Hyvä tässä vanhassa saksalaisessa on se että uutta peltiä saa muussakin muodossa kuin metritavarana.
Korimankelin rakennus oli oikeastaan pakollinen.
Muutamia kuvia miten ruosteet oli korjattu aikasemmilla omistajilla.
Lattia näyttää tässä kuvassa liiankin hyvältä. Tosiaan sinne oli hartsilla kittiä apua käyttäen laitettu levyjä ruosteiden ja ilmanotto räppänien päälle.
Ruosteiden korjaamista. Etupyöräkoteloiden sisältä en löytänyt kuvia korjauksista mutta konehuoneen puolelta olinkin sitten ottanut..
Konehuoneeseen tein tommosen vähän siistimmän pellin. Projektin jatkoa ajatellen tein myös sikkikoneen ja tässä oli hyvä harjoitus kappale. Sikkikoneen sorvaustöistä vastaa foorumiltakin tuttu aakki.
Runkopalkkeihin vedin 3mm vahvike pellin päälle. Samalla sorvasin tommoset 8mm kierteellä olevat hitsattavat kierre insertit. Runkopalkkiin saa nyt panssarin kiinni. Helmat ja lattialevyt vaihdoin myös samalla.
Ruostehommat pohjan ja konehuoneen osalta on tehty. Vedin konehuoneeseen ja pohjaan pohjavärin pintaan ja tein tommosen rullakon millä pystyn koko autoa helpommin siirtelemään. Kuvista huomaa että tilaa ei hirveän monelle autolle tallissa ole joten se helpottaa siinäkin hommassa.
Uudet pyöräkotelot vääntelen myös kun tekemisen makuun on päästy. Samalla takaiskareiden yläpään saa muokattua alustalle sopivalle korkeudelle ja oikean laisen kiinnityksen kerralla kunnolla.
Etukelkka takakelkka ja tukivarret puhallettuna puhtaaksi. Seuraavaksi tukivarsien vahvistus,hammastangon kiinnikkeiden tekeminen, e30 perän sovitus ja takakelkkaan teen epäkeskopulteilla camber ja toe säätö mahdollisuuden.
Kuva vielä pikaisella kokeilulla turbon puskurilla,levikkeillä ja 1602 nokkapellillä
Pävitellään kun jotain tapahtuu, sitten kun tapahtuu.