Lauantai aamu, klo 12:00 eikä asunnon siivous kiinnosta, kirjoitellaan sitten jonkinsortin lanka omasta rakkaasta katu/höntsäliukurista ja sen elinkaaresta. Kuvat on enimmäkseen perunalla otettuja, projekti/rakennus kuvia ei juurikaan ole, vain fiilistely räpsyjä instagramista yms. Auto ei koskaan ole ollut "näyttely kuntoinen" vaikka tyyli edellä tässä mennään, on silti pääpaino ollut kokoajan käytettävyydessä ja siitä, että molemmat nauttii, mies ja muna. Monet on varmasti mielensä pahoittaneet, monet on myös tykänny. Sen enempää pohjustamatta lähdetään avaamaan tätä tarinaa kuvien ja pienen kerronnan avulla. Kuvat klikkaamalla isommaksi
6.1.2015
Jo useamman kuukauden kestänyt skylle kuumotus ja nettiauton selaaminen saa onnellisen(?)päätöksen, surkeilla myyntikuvilla varustettu ilmoitus auki ja soittoa myyjälle, peruskyselyt auton kunnosta yms. kuulostaa juuri siltä mitä haetaan, suht vakiokuntonen, koriltaan ihan "ok" ja tekniikka pelaa. Treffit sovittuna lahdesjärven abc:lle tampereelle. Auto täyteen hommiukkoja ja nokka kohti mansesteria. Paikalla hiukan etuajassa ja kärsimätöntä myyjän saapumisen odottamista. Kun sitten vihdoinkin päästään autoa tutkailemaan, löytyy siitä kaikenlaista "pikkusta" (myöhemmin löyty vielä reilusti lisää, esim. puolan johdot vedetty amppariteipillä ja takakelkan puslat aivan loppu) mutta nämä nyt ei vielä maailmaa kaada, perus tinkaukset hinnasta ja sisälle tekemään tilisiirtoa. Hymy korvissa suunta takaisin jyväskylää kohti.
Tässä ostokunnossa, näin ajeltiinkin parikuukautta auton toimien käyttiksenä/talviliukurina.
Sitten pitikin jo sovitella ja ihmetellä mitä tollanen lama r32 imisi kaariinsa. Beteltä Maet testiin, no selväähän oli että noilla spekseillä on turha edes haaveilla vakio kaariin. Takana 10,5 leveät ja edessä 9,5. Et luvuista ei muistikuvaa.
Takakelkka irti ja polttelemaan entisiä puslia pois, tilalle vaihtui powerflexin uretaaniset.
Takakelkka takas paikallaan, vanteita tarviis, nettivaraosasta pisti silmään workkiläiset. Speksit oli hiukan miedommat mitä beten maet (18x10,5/9,5 ja ET plussan puolella), joten näitä uskalsi kuvitella vakiokaariin sovittavan, taaskerran nenä kohti Tamperetta ja pahamaineista lahdesjärven abc:tä. Myyjälle käteiset kouraan ja vanteet konttiin, taas oltiin hangon keksiä ja kotimatka käyntiin.
Kevät alkoi nostaa päätään, korttikin ollut hetken hyllyllä eikä autolle ollu tehty oikeestaan mitään, haaveiltu vaan. Sampsan kanssa lähdettiin hakemaan miekkahihoilta lisenssi takas skyllellä. Auringon lämmittäessä Sampsa sitten pakotti lähtemään tallille madallus hommiin, kerta vanteetkin odotteli alle laittoa. No sinnehän ne sujahti. Takapäästä camber säädöt tappiin, kaarille mankelia ja edestä riitti pelkkä kanttien naputtelu. Tässä kunnossa sitten kevät ja alkukesä ajeltiin, kunnes sitten beten koko kevään jatkunut vittuilu btcf etukenosta alkoi kypsyttämään. Raapasin sitten takaa 5cm alemmas, tukivarsista sai sentin ottaa tavaraa pois, jotta sai vanteen menemään sisäänjoustossa kaaren sisään. Kas näin
sitten vain ajeltiin ja nautiskeltiin, välissä tekastiin suora 3" putki, viskattiin umpitukkoinen katti välistä helvettiin ja taas nautittiin. Rollin<--KLIKS Paikallinen madaltajan kauhu iski ja vei kilvet. Korotushommilla ja vanteidenvaihdolla kilvet takasin. Taas sai madaltaa ja hölmöillä
(C)VMmedia (C)Antti Eskeli
Koitti syksy ja käytiin paketoimassa kausi ekoilla ratapäivillä joutsassa höntsäluisun merkeissä, jännitti vitusti, arviolta kaksi tai kolme kokonaista kierrosta ilman spinnausta, älyttömän hauskaa oli silti. Tuli todettua että käsiä ei tähän luisuhommaan vielä ihan hirveesti ole, eikä skyllen vakio kääntyvyys vaan riitä.
Aaperilta otin sitten taakse impulit lainaan kotimatkalle, kun tuli puolivahingossa suditeltua kaikki omat renkaat aivan loppuun. Alkoi pikkupyörät kuumottamaan siihenmalliin, että tehtiin vaihtokauppaa Aaperin kanssa vanteista, workit ja änkyttämällä setelirahaa aaperille, impulit mulle. Hetken aikaa edessä pyöri Aaperilta lainassa ssr professorit että sai iaitettua impuleille matalemmat kumit, kun pullakumit otti ylätukivarteen kiinni edessä. Koitti talvi, autolle piti tehdä vaikka mitä, tosiasiassa en tehnyt mitään, keväällä se motivaatio sitten taas varmaan tulisi.
2016
Koitti kevät 2016, auto rissasroopen pajalle hankkimaan lisää kääntyvyyttä etupäähän. Etutukivarsia jatkettiin 4cm, hammastankoa siirrettiin apurungossa 2cm, tällä ehkäistään ohjauksen lukkiutumista renkaiden ollessa ääriasennossa, pidemmät raidetangot ja uudet raidetangon päät sekä spacerit hammastangon ja raidetangon sisäpään väliin. Samalla vaihdettiin Mikko Rantasen modaamat navat, joissa oli kääntövarsia lyhennetty. Näillä eväillä saatiin jo mukavasti lisää kääntyvyyttä.
Impuleille kietastiin matalemmat kumit eteen, vaihdettiin teinin alusta bc racingin extreme droppiin ja eka sovitus, kerrasta hyvä, etupäässä ei tila riitä kaarissa, ei kuitenkaan pahasti rapsutellut joten annettiin taas soitella vaan koko kesä.
Loppukesästä vilu merkkasi mut facebookissa ilmoitukseen dmaxin korisarjasta. Taas yhteyttä myyjään ja sovittiin vaihtokauppaa, multa lähti type-m helmat, takapalat ja takapuskuri sekä tuppo seteleitä vaihdossa. Ekan sovituksen perusteella sai todeta, että parisenttiä joutuu keulaa nostamaan, etupuskuri tuli senverran rajusti alemmaks että ei sopinut edes paikalleen nykykorossa. Samoihin aikoihin keulalle löytyi orkkis porkkanavilkut, entisten tunkkasten tuninki vilkkujen tilalle, ehdottomasti yks parhaita pikkumodeja jälleen.
Taaskaan ei kiireeltä vältytty, kun tuli kutsua maailmanlopun vehkeiden järjestämille luisupäiville tykkimäkeen (Hiton hyvät ötkeet, näitä lisää äijät) Korisarja maalaamatta ja kun edelleen mennään tyyli edellä, niin pitihän siihen väri saaha päälle. Ratapäiviä edeltävänä päivänä nopeet pohjat ja kaverille ruisku käteen, pimeessä tallinpihassa ruisku laulamaan, uskomattomalla tuurilla sävy ei täsmänny sinnepäinkään, mutta väliäkös tuolla, kunhan on valkee ja näyttää hyvälle. Päreet kiinni ja auto trailerin kyytiin seuraavana aamuna noin 4h yöunien jälkeen.
Ratapäiviin olikin sitten taas hyvä pistää kausi pakettiin. Auto palveli koko kesän aivan moitteetta, perushuoltoja vain tehden. Korisarjakin kesti ehjänä melkein kokonaan, etupuskuri kohtasi voittajansa jäniksestä, vaan eipä varmaan väiskilläkään kovin voittaja olo ollut, kun satasen vauhista pyyhkäs eteen. Loppuun vielä muutama kuva radalta, näistä kiitos Niina Westerlundille. Sekä pari linkkiä videoihin kyseisiltä päiviltä. Mielipiteet on tervetulleita, jälleen on koko talvi pitänyt tehdä vaikka mitä, mutta todellisuudessa auto on vaan seissyt eikä ole tehty mitään. Eiköhän sitä taas keväällä auringon alkaessa lämmittää, tule kiire tehdä kaikenlaista. Mielessä on ollut päivittää vannekoko taas 18" halkaisijaan, mutta nyt tätä topikkia kirjotellessa ja kuvia katsellessa, on nuo 17" omaan silmään ihan hyvät noinkin. Pidemmittä puheitta, kiitos ja anteeksi, tässä näitä kuvia ja linkkivinkkejä.
Jatketaan yksinpuhelulla, vanteet myyty. Vielä vähän auki tuleeko suoraalippaa vai yksosasta racempaa vannetta tilalle. Tuumakoko kasvaa 17"->18" näistä lisää kun on jotain konkreettista näyttää
Keväthän se sieltä tulla tupsahti, kauhee kytö päästä repimään. Jotain pientä osaa jo tipahdellu, suurimpana mainittavana varmaan aito Bnsportsin blister etupuskuri, tämä käytiin mikkelistä hakemassa, itselle kun tuli hiukan yllätyksenä että näissä on kiinteä ns. pohjapanssari/diffuusori/mikälie, niin eihän se tuohon käyttis bemariin sisälle sopinu. Ratkaisuna tähän ongelmaan, käytiin hakemassa abc:lta hinausköyttä jolla käikäle sitten köytettiin katolle
Matkaahan oli vain 112km joten puskurikin säily ehjänä perille asti, edellisellä omistajalla oli jotkut flaret ollu tässä kiinni, jotka oli hinkannu urat tuohon puskurin sivuun, pari halkeamaakin tästä löytyy, mutta tulevan käyttötarkoituksen huomioon ottaen, ei niihin viittinyt puuttua.
Ei muutakun epäkeskoon pitkävitonen paperi kiinni ja puskuri mataksi
Kaveri sitten pyyhkäs supersalaisessa hommiboy/makosa divisioonan steriilissä laboratorio olosuhteissa värin niskaan, pari pikku valumaakin saatiin mutta ne onneks jää piiloon paikallaan ollessaan.
Enää odotellaan vanteita saapuvaksi, sitten saakin kietasta renkaat päälle ja ajella kuopioon hakemaan itse autoa porukoiden tallista lojumasta.
On se kyllä kova. Grassroots drift scene nostaa täälläkin hyvin päätään. Makosaa. Kuvia uusista vanteista odotellen!
Grassroots-luisuskene paras skene! t.aaperi
Itsekkin odotellut kuvia, ovat nimittäin hiukan mysteeri vielä itellekin niiden todellinen kunto mut sittenpähän näkee kun kotiutuvat. Mysticci puuhannut distrolta nämä mulle, alkuviikosta oli rantautunut ilmeisesti kontti irlantiin josta pitäisi niiden melko suoraan tulla suomeen. Josko ensiviikolla tuurillaan ois mulla
Whambam thank you man! Nyt ne ois alla, ujokshan ne vähän jää takaa, mut nyt on hyvä syy nostaa camberia vähän pystympään. Vanteethan on ssr vienna dish 18x10/9 et24 allaround, Mystic nää mulle distrolta hustlas, kiitos hänelle Korillehan ei tehty mitään, eikä varmaan tänäkesänä tehäkkään, kivempi ajaa plujua ku ei tarvii ihan niin murehtia maalipintaa. Bnsports etupuskuri oottelee kaverin hallilla, mutta taidan tota dmaxia käyttää enemmän arkihommina, jos sunnuntaikirkossa kävis sitten bn keulilla.
Seuraavan oiskin sitten laajennettu keväthuolto edessä sisältäen tulpat, puolat, öljyt, meibi lootaöljyt ja uudet jarrupalat. Nykysillä puolilla tahtoo kuormanalla prötäillä niin kokeilla josko vika olisi tuossa.
Ei näkyny distrolla olevan punasia zeta kolmosia, pankista laittovat maksan kera telefaksia et toi jämijärvi ei tee oikee höpöniä kukkarolle eikä hyvinvoinnille. Eli katellaa penkkejä ihan kaikessa rauhassa Yllätyin tästä aluevaihdosta kylläkin, tänks!