Rakas päiväkirja… Eikun tämä olikin jokin projekti topick jonka kirjoittaminen olisi jo pitänyt aloittaa 2015, niin olisi jotain oikeasti muistissa eikä hatarat muistikuvat päässä. Joten asiaan tästä autosta tuskin tulee mitään sic oossomia tai matalaa tuskin edes mitään ihmeellistä, kunhan jotain puuhailen.
Alla tekstiä ja tapahtumia mitkä muistan aikajanallisesti ne saattaa vähän todellisuudesta poiketa ja paljon asiaa puuttuukin, koittakaa kestää…
Tästä lähdettiin liikkeelle…
Perustiedot:Alusta: - edessä bc-racing säädettävillä yläpäillä
- takana jotkut coilit
- säädettävät tukivarret (tulossa)
- Mk3 vr6 golf olka-akselit
Moottori:- 1850cc ylikoko wisecoilla
- 45mm weberit dbilaksen imusarja
- catcamsin nokka
- jäykät nostajat ja jäykemmät jouset
- kansi työstetty
- h-profiili veivit
Putkisto:- rosteri pakosarja ja supersprintin putkisto
Voimansiirto
- 02a 5-pykälinen vaihteisto
- vr6 sachs kytkin kevennetyllä billet vauhtipyörällä
- vaihdevälin lyhennin
Jarrut:- edessä vr6 288mm levyt
- takana vr6 levyt
- konetilan puolella pedalbox
Sisusta:- Sparco pro2000 kuppipenin + sabeltin 6-pistevyöt
- Nardin nahka ruori
- Hydrauli käsijarru
Vanteet:
- Speedline 7x16
- 195/40r16 nankangit
HistoriaTuotu saksasta 2003, tämän jälkeen määräaikaiskatsastettu 2007 ja 2015 joten hyvinkään paljoa ei ole suomen teitä tämä yksilö nähnyt.
Seisonta vuosien aikana autolle tapahtunut ylimaalaus, tekniikan vaihto, alusta ja vanteet. Näistä suurimmat muutokset on toteuttanut Ripa joka luopui autosta Senseille jolta tämä yksilö tuli minulle. Setä miehet on halunneet seisottaa hyvää yksilöä tallissa, johtuneekohan siitä tämän että tämä yksilön motivaation tappamis halu (?).
Sensei olikin haalinut liudan osia jotka tulivat minun mukaani kauppojen yhteydessä 40mm weberin tuplat, imusarja ja nardin nahkaruori.
Ripan tuotoksia oli ylimaalaus, supersprintin alusta, putkisto ja pakosarja. Tekniikka oli joka keulalla oli hieman viilattu ylikoko wisecoilla, paksulla metalli kansipahvilla ja hiotulla nokalla, tämä tarjosi 150hv 200nm pyörätehon.
Kausi 2015
Auton siirryttyä haltuuni piti kyseisen yksilön käyntiongelmat + öljynpaineongelmat korjata. K-jetin kanssa kamppaillessa päätin asentaa sensein hommaamat kaasarit, näitä varten piti hommata vivusto, bensanpaineen alennin ja sopiva ilmansuodatus.
Ilmansuodatin / kollektoriksi tuli dbilaksen ykkös golffiin tarkoitettu tuote. Tämä ei tietenkään sopinut olemassa olevan imusarjan kanssa paikalleen vaan otti vesikaukaloon kiinni, joten päädyin ostamaan dbilaksen lyhkäsen imusarjan. Näillä eväillä sai kaasuttimet asennettua siten että niille virtaisi kylmää ilmaakin.
Öljynpaine ongelma selvisi öljypumpusta. Öljypumpuksi valikoitui vilamaan varastosta joku dieselin pumppu joka passasi koneeseen akselin varrenvaihdolla.
American carshow tapahtumassa tuli vierailtua tämän kanssa trailer queeninä. Kuljetus autona toimi käyttis signumini. Tapahtumaa purkaessa oli muilla messuasettajilla ihmeteltävää kun signumi ajettiin trailerin kanssa sisään ja ruvettiin roccoa sinne työntämään. Toki eihän se ehkä ole perus vetoauto mikä on säkit tyhjänä hallissa lemmarit sopivasti sukeltamassa.
Alla lainavanteet BBS RS 16” + turbofanit.Auto käyntiin ja säätämään kaasarit helppo ja vaivaton reissu, tai näin ainakin kuviteltiin. Säätöreissulla koneesta alkoi kilinä ja kolina joten säätösessio jäi kesken, tätä ennen olikin kyllä saatu seokset ja sytkä kohilleen että uskaltaisi ajella.
Kolinan syyksi paljastui kaasuttimen irronneet hajottajat jotka kolisi kollektorissa. vähän liimaa ja pari prikkaa sai ne pysymään paikallaan. Muutama testi kilometri ja kolinaa vielläkin havaittavissa, öljypohja irti ja veivien laakereiden vaihto. Laakereiden vaihto tehtiin samana aamuna kun piti lähteä fitted festeille. Ajomatka sinne suikin ongelmitta, mutta tapahtuma alueen lähestyessä alkoi taas kilinä ja kolina -> toisen kaasarin hajoittajat kolisi kollektoria vasten. Parit patentit ja huolettomia kilometriä tai ainakin melkein, öljyn kulutus suhteellisen reilu ja öljypölly perässä. Korjauksena päätin vaihtaa venttiilivarren kumit.
Fitteidellä alla pyörikin lainakengät 16” schmidt moderlinet rosterilipoilla ja punaisella keskiöllä. Vanteissa 5x100 jako joten uusi jako piti porata 4x100 rinnalle.
fittedeiltä räpsyKesän lopulla silmiin sattui myynti ilmoitus sparcon pro2000 kuppipenkeistä ja nehän olikin saatava. Perus mustat penkit olivat jotenkin tylsät ja päädyin sitten ratkaisuun että rungot maalataan ja teipataan Adidas teemaan.
Penkit kabiinissa sovituksessa ja teipattunaPenkit asennettiin paikalleen tuulos miittiä edeltävänä iltana. Penkin kiskot aivan liian korkeat joten tuulokseen ajettiinkin melkein pääkatossa kiinni.
tuuloksesta kuva ja kauden 2016 loppuasuNäillä eväillä mentiin kausi 2015.
Kausi 2016Tammikuussa 2016 päätin purkaa auton moottorin pois keulilta ja katsoa mitä se on syönyt. Näky ei ollutkaan mikään ihan hyvä.
Männäntapit kuluneet silmällä havaittavan paljon muistaakseni 2-5 kymppiä. 4 – sylinteri kiero, Venttiilit hakanneet seeteihin, männänrenkaat jumissa ja kaikkea muutakin pientä ja isoa kulumaa pitkin moottoria.
Männäntapin kulumisurat Joten pakollinen moottori remontti olikin edessä, iso kasa romua tilaukseen. Päädyinkin sitten samalla ratkaisuun että teetän kannen muokkauksen ammattilaisella jolta löytyy useamman kymmenen vuoden kokemus ralliautojen moottoreiden tekemisestä (volvo / vw).
Kanteen tulleita hilujaMoottorin rakentamisessa kestikin pidempään mitä oli suunniteltu ja vastoinkäymisiäkin tuli. Tarve tuli uudelle lohkolle vanhan ollessa niin huonossa kunnossa. Tavoite koneelle oli että saataisi auto American car show’hun. Moottori valmistui kesäkuussa.
Samaan aikaan kun kone oli työnalla oli aika tehdä muita muutoksia. Isot jarruthan on aina kivat joten sellaiset piti saada, vr6:sta löytyykin sopivat melkein pulttaa kii periaatteella. Taakse ne menikin sopivasti pulttaamalla, edessä tuli ongelmia kun päätin että laitan mk3 olka-akselit. Lattialla tämä näytti siltä että saadaan tukivarren ja raidetangon asento paremmaksi. Samalla tietenkin voi laittaa kolmoskorisen BC:n alustan. Olka-akselin vaihtoa varten tarvitsi tietenkin erilaisen pallonivelen, näitten kanssa tapellessa ja useita variaatioita kokeillessa paras vaihtoehto oli porata uusi jako mk3:n palloniveleen.
Alusta nippuun ja auto pyörilleen. Eturenkaat useamman sentin liian takana ja vetareiden kulma järkyttävän huono taaksepäin. Tämän ongelman kanssa painitaan vieläkin
Sisustaan ilmestyi turvatankki ja evo1 penkin kiinnikkeet jolla saikin penkit alemmas muttei tarpeeksi eteen. Lisäksi hydrauli käsijarru löysi tiensä kabiiniin, tämän asensin sen takia että autoa on helpompi pitää paikallaan pysty kahvasta kuin vaakakahvasta.
Konetilaan tuli alumiinisyyläri ja paisari. Syylärin edessä on odottamassa öljynjäähdytin. Alkuperäinen flekti oli ruma ja heikkotehoinen joten 2kpl isoja sähköflektejä laitoin syylärin etupuolelle.
Polttoaine puolelle laitoin walbron ison pumpun ja filterkingin suodattimen paineen säätimen kanssa.
Vanha 020 vaihdelaatikko vaikutti nykyiselle koneelle liian heikolta lenkiltä joten sehän oli päivitettävä 02a vaijeri laatikkoon. Laatikko käy koneen kupeeseen senkun pulttaa kiinni. Kytkin levyksi tuli vr6:n perus sachs. Vauhtipyöräksi billet g60 kevyt vp. Kytkinsylinteri on vaijeri käyttöinen jostain vanhasta passatista.
Kausi 2017 ->Tälle kaudelle olisi tarkoitus saada auto ajoon. Sisätilaan pitäisi jonkunlaiset kaaret saada että vyöt saa tukevasti kiinni. Siistiä sähköjä konetilassa, sekä mahdollisesti päivittää kojelauta corradon kojikseen.
Pyöränasento ongelman korjaamiseksi onkin tilattu uniball säädettävät alatukivarret ja pari muuta ideaa lisäksi, näistä lisää kun jotain oikeasti saadaan aikaiseksi.
Nykytilanne suurinpiirtein tämä. Toki jos merkit pitää paikkaansa niin ei tänäkään kesänä ajeta kun motivaatio on ollut hetken jo hukassa.
Päivittelen tähän postaukseen kuvia jahka niitä jostain löydän ja korjailen tekstiä sitä mukaan mitä muistuu mieleen.