Jyväskylässä ensimmäistä Fitted Festiä purettaessa sekä silloista lainassa olevaa Transportteria pakkaillessa nousi puheeksi oman ja CDLC:n käyttöä paremmin palvelevan kuljetuskaluston hankinta. Niinpä puolittain vitsistä palasi mieleemme aiemmassa fb:n ryhmäkeskustelussa fiilistelty: musta, matalalla makaava ja hyvällä tavalla erilainen bussi. Ko. yksilö oli tuolloin myynnissä hinnoittelemattomana, josta johtuen emme olleet ajatusta sen enempää fiilistelleet, sillä ajattelimme ko. yksilön hinnan olevan meidän tavoittamattomissa. Kyseessä kun oli kuitenkin bussiksi suhteellisen tuore ('98), päällisin puolin erittäin siisti ja alle 300tkm ajettu yksilö (yleensä mittarissa vähintään miljoona). Sen verran erikoinen tämä yksilö kuitenkin oli, että aiemmasta viestiketjusta piti kaivaa ko. myynti-ilmoitus esille ja näyttää muillekkin paikalla olleille, että minkälaisesta laitteesta on kysymys. Meidän onneksi ilmoituksesta paljastui, että myyjä oli laittanut juuri sopivasti samana päivänä (9.8.2015) ilmoitukseensa esille myyntihinnan, joka oli paljon alhaisempi mitä olimme aiemmin kuvitelleet. Näinpä tätä havaintoa seurasi välitön puhelu myyjälle ja sovimme ennen Lutokonaukiolta lähtöä kotimatkalle pikku koukkausen Hämeenlinnan kautta, jossa pääsisimme paremmin tarkastamaan tätä tanskalaista "design tuotetta".
Niinpä Transportterin ja S2000:sen nokat suuntasivat sunnuntaina (9.8.2015) kohti Hämeenlinnaa, ja molemmissa autoissa pyöri kuskien päässä erittäin samanlaiset tuntemukset. Olo oli suhteellisen malttamaton, mutta ajatus oli kuitenkin molemmilla päässä selkeä: "jos se on yhtään hyväkuntoinen, on se pakko hankkia". Taisi siinä matkan aikana "muutama" puhelukin tulla fiiliksistä vaihdettua.
Saavuimme perille Hämeenlinnalaiselle omakotitaloalueelle, jossa yhden rintamamiestalon pihassa makasi hyvänä maamerkkinä tämä suhteellisen kookas, musta, arkkupakastinta muistuttava bussi. Nopealla vilkaisulla auton kunto oli ulkoisesti hieman kuvista välittynyttä huonompi, mutta muuten itse kohde vaikutti edelleen erittäin mielenkiintoiselta. Pienoisena pettymyksenä paljastui myös, ettei ko. yksilön takaovista pystynytkään lastaamaan autoa kyytiin, vaan takaovien takaa paljastui koko auton tekniikka: vetolaitteineen, moottoreineen päivineen. Tämän toki olisi pienellä ajattelulla voinut jo aiemminkin tajuta, mutta visiot ja into veivät varmaan sen viimeisenkin ajattelun hivenen molempien päästä. Hetken bussin ulkokuorta ja sisätilojen ratkaisua pöyriteltyä alkoivat kuitenkin visiot olla valmiit ja oli suhteellisen selvää, että juurikin tähän kohteeseen pystyisimme erittäin hyvin toteuttamaan tapahtumissa toimivan Shopin (kulku etuovesta ja ulos takaovesta) ja tämän lisäksi saisimme myös oman majoituksemme samalla ratkaistua. Bussia myymässä ollut erittäin ystävällinen yh-äiti ehdotti oikeastaan samantien bussin koeajoa ja niinpä lähdimme vielä sunnuntai illan päätteeksi DAB:lla testilenkille. Tästä seuraavassa pieni videokin, kun testilenkin keskivaiheilla piti parkkipaikalla testata, että bussilla pystyy rullamaan myös pussit tyhjänä. Tähän ei jostain syystä kyllä yh-äidin ymmärrys meinannut enää riittää, mutta seuraavassa kuitenkin video, joka varmasti välittää tästä seuranneita fiiliksiä.
9.8.2015 myyjän pihalta, jolloin näimme bussin ensimmäisen kerran.
Kaikin puolin suhteellisen onnistuneen koeajon ja useiden neuvoja vaativien puheluiden jälkeen tehtiin bussista kuitenkin alustavasti kaupat, joiden lukkoon lyöminen sovittiin seuraavalla päivälle. Muutamia korjauksia vaativia kohteita kuitenkin oli, joista isoin oli bussin ohjauksen ajoittainen, jopa hieman raju puoltaminen, jotka herättivät mielessämme eniten murehdintaa. (Myöhemmin huollossa selvisi vian johtuneen vasemman takapalkeen vuodosta, josta aiheutunut niiaus aiheutti ohjaukseen rajun puoltamisen). Raskaankaluston korjaukseen ei meillä itsellä työkalut riitä, eikä toisaalta tiedossa ollut myöskään mitään sopivaa korjaamoa, jossa tämän hieman erikoisemman yksilön korjauksia voitaisiin jatkossa hyvällä luottamuksella suorittaa. Leimaa oli kuitenkin vielä riittävästi Season Enderiä ajatellen ja bussi oli kuitenkin täysin ajokuntoinen, joten korjauksia ei ollut ihan pakko välittömästi suorittaa. Turkuun ajellessa ei päissämme juurikaan enää pyörineet erittäin onnistuneen, mutta myös erittäin raskaan ensimmäisen Fittedin järjestelyt, vaan päämme täytti ajatukset tämän mustan ja matalan möhkäleen kaupoista. Näiden ajatusten kanssa ajelimme suhteellisen väsyneinä keskellä yötä kotiin.
Perus kliseisen yön yli nukkumisen jälkeen ei oikeastaan kummankaan mieli ollut bussin kaupoista muuttunut ja vielä pienen hintaneuvottelun jälkeen sovimme myyjän kanssa heti aamusta kaupat MURDRD:sta, nimihän kun oli luonnollisesti jo sunnuntaina tälle yksilölle keksitty. Niinpä lähdimme maanantaina heti töiden jälkeen päivän teemaan sopien, Turun linja-autoasemalta bussilla kohti Hämeenlinnaa kättelemään kaupat murhabussista.
Hämeenlinnan bussiasemalla luova tauko ennen kävelyä myyjälle sekä kauppojen jälkeen MURDRD ensimmäinen tankkaus 10.8.2015.
Kauppaan liittyneet dokumentit kuntoon ja käteltiin virallisesti kauppa bussista, jonka jälkeen suuntasimme MURDRD:n nokan kohti Turkua. Matkalla oli kuitenkin suoritettava Tuuloksen miiteistä tavaksi tullut pysähdys Forssan Autokeitaalla, jossa parkkipaikalle saapuessamme tuli myös tavattua ensimmäinen bussia hämmästelevä ihminen. Tämän Autokeitaalla kahvilla istuneen rahtarin sanoin: "Meni jumalauta kahvit väärään kurkkuun! Mikäs helvetin himmeli tämä tällainen oikein on?!" Tämän juttutuokion jälkeen pidimme Autokeitaalla vielä pienen kahvitauon, ostimme MURDRD:lle hieman lisää öljyä matkalla syttyneen öljyvalon takia ja näin matka kohti Turkua ja HQ:ta voi taas jatkua.
Tähän samaan neitsytmatkaan mahtui myös MURDRD:n hetkellinen linjanumeron miettiminen, joka juontaa itsensä MURDRD nimestä. Kyseessä on varmasti monille tuttu numero 187, joka on Kaliforniassa poliisin koodi murhalle. Lopulta ilman ongelmia pääsimme HQ:lle, josta lähdimme tyytyväisin mielin nukkumaan.
Phase 1: Sisustan siistiminen ja muunto Mobile Shopiksi
Tässä kohtaa puheet siitä, että Fittedin stressien jälkeen mennään ihan pienellä panoksella Season Enderiin olivat jo unothuneet, sillä hommiin oli alettava mikäli kuvittelimme 2kk päässä olevaan Season Enderiin tehdä murhabussilla ensiesiintymisen. MURDRD oli aiemmin palvellut kartingia ajavan pojan varikkoautona ja niinpä sisustaa jouduttiin ennen Season Enderiä muuttamaan aikalailla. Sisätilat olivat aiemmin jaettu omavalmisteisella väliseinällä niin, että takaovista pääsi tilaan jossa säilytettiin ja huollettiin kartingautoa, kun taas etuovesta pääsi sitten oleskelutiloihin. Oleskelutila oli koottu vanhasta pirttisohvasta jne., joten mitään hyödynnettävää keittotaso-/jääkaappiyhdistelmän lisäksi ei ollut. Sisustan kanssa lähdettiin liikkeelle tämän väliseinän purulla, jonka jälkeen revittiin vanhoja panelointia seinistä ja katosta pois, koska visiossamme sisustasta oli selkeä ja nämäkin pinnat haluttiin kaikki korvata koivuvaneerilla.
Purkamisen jälkeen tehtiin seiniin ja kattoon uudet koolaukset, joihin koivuvaneerit saatiin kiinnitettyä. Pienen pyörittelyn jälkeen pääsimme myös lopputulokseen siitä, miten kaikki komponentit tulisimme bussiin sijoittamaan. Suurimpia kysymyksiä aiheuttivat matkustajien kääntöpenkkien, myyntitiskin ja -hyllyn sijoittelut, jotka voi lopulta kyllä todeta päätyneen erittäin onnistuneesti oikeille paikoilleen, sillä ne sijaitsevat näillä paikoilla edelleen. Koitimme heti alusta alkaen miettiä kaikkia mahdollisia jatkojalostusideoita, jotta nekin saataisiin toimimaan muuttamatta suuremmin aiempia ratkaisuja ja tässä ollaan kyllä ansiokkaasti onnistuttu.
Myyntitiski rakennettiin bussissa jo ostovaiheessa olleen keittotaso-/jääkaappiyhdistelmän päälle, joka vaan sijoitettiin uudelle paikalle. Nostamalla myyntitiskin koivuvaneerisen päälikannen, paljastuu alta täysin toimiva liesi matkailuautoihin kuuluvaan tapaan eli myös kokkailut bussissa onnistuvat. Muuten myyntitiski suunniteltiin niin, että jääkaapin ja viereisen säilytyskaapin ovet avautuvat myös päälikannen ollessa paikallaan. Myyntihyllyn rakensimme myyntitiskin ja seinien tapaan koivuvaneerista ja sijoitimme sen myyntitiskin taakse. Hylly mitoitettiin tarkasti, jotta meillä olevan paitaviikkurin kautta tulevat tietyn levyiset pinkat mahtuvat kätevästi hyllyyn vieretysten. Näin voimme kantaa valmiiksi viikatut t-paidat, hupparit ja svetarit suoraan HQ:mme hyllyltä MURDRD:n hyllyyn ja siitä taas tapahtuman jälkeen takaisin. Lisäksi osan katosta ja osan vaneereista verhoilimme mustalla verhoilukankaalla. Myös bussissa olleet kaksi matkustajien kääntöpenkkiä, kuljettajan penkki ja uutena hankinta tullut apukuskin penkki päätettiin verhoiluttaa vähän aiempaa hillitymmällä värityksellä. TV:n asentaminen videoiden pyörittämistä ajatellen oli myös alusta asti selkeä idea, jonka toteuttaminen haluttiin hoitaa myös jo tässä vaiheessa. Niinpä hyödynnettiin sattumalta Stockmannin kuvastosta vastaan tullut tarjous 40" Samsungin ruudusta ja päästiin ruutua asentamaan. Asennus kohta oli sopivasti ikkunan kohdalla, jolloin tv saatiin upotettua panelointiin nähden noin 50mm syvemmälle, jolloin lopputulos vaikuttaa todella litteälle.
Seinäpanelointien ja tv:n asennusta.
Myyntihyllyn rakentelu ja valmis myyntihylly.
Sisusta alkaa hahmottua.
Sisusta tässä kohtaa "valmiina" etuovelta taakse ja myyntitiskin edestä eteen.
Penkkien vanha verhoilu. Nykyään kangasosat ovat perus tummanharmaata verhoilukangasta.
Tässä kohtaa alettiin jo olla malttamattomia pitämään koko bussin hankintaa salassa ja julkaisimme sosiaaliseen mediaan ensimmäisen ruudun MURDRD:sta 27.9.2015 ja vastaanotto oli tuolloin enemmän kuin myönteinen.
Kun sisustan pinnat alkoivat olla pääpiirteittään muuten uusittu, alkoi vanha lattia näyttämään turhan vanhalta ja kulahtaneelta. Tähän mietimme ratkaisuja muutamien eri vaihtoehtojen välillä, joista lopulta päädyimme teollisuudessakin käytettävään muovimattoon. Tämän hankkiminen onnistui vielä suhteilla suhteellisen järkevästi, joten ratkaisu oli sitä myöten helppo tehdä. Matto asennettiin yksinkertaisesti isosta rullasta oikeaan muotoon leikkaamalla, ja lopulta MURDRD:n sisään paikoilleen nostamalla. Tähän ratkaisuun lattiamateriaalina ei voisi myöskään olla tyytyväisempi, sillä tällainen muovimatto on kädenkäänteessä puhdistettu tapahtumien jälkeen.
Muovimaton asennus ja akkujen vaihto aamulla ennen Season Enderiä.
Loput viimeistelyt toteutettiin luonnollisesti vielä viimeisenä yönä ennen Season Enderiä. Näistä hommista tuttuun tapaan, pienen paineen alla, MURDRD valmistui kuin valmistuikin juuri ennen Season Enderiä ja jopa pienet yöunetkin ehdittiin ennen Tuulokseen suuntaamista ottaa. Aamulla Tuulokseen starttaillessa tuli kuitenkin vielä hieman ongelmia, kun selvisi ettei bussissa olleiden akkujen päävirtakatkaisija enää toiminutkaan, jonka johdosta muutenkin hieman heikossa hapessa olleet akut olivat tyhjentyneet. Ei muuta kuin ennen starttia vielä pienellä kiirellä Motonettiin, kaksi uutta akkua ja päävirtakatkaisija kantoon ja nopeasti takaisin HQ:lle, josta pääsimme lopulta nipin napin aikataulussa starttaamaan. Oltiinhan Tuuloksessakin lopulta noin 20min ennen tapahtuman virallista alkamista eli toisin sanoen ajoissa.
Ensiesiintyminen Season Enderissä 10.10.2015!
187 - Section 187 (often referenced in slang simply as 187) of the California Penal Code defines the crime of murder.
Jo ensimmäisen tapahtuman jälkeen oli hienoa havaita miten MURDRD jo itsessään, sekä kaikki siihen toteutetut muutokset auttavat tapahtumien järjestämisessä rutkasti. Enää ei tarvitse tavaroita purkaa pahvilaatikoista/pakettiauton kyydistä ja sitten siirrellä näiden välillä edes takaisin, vaan kaikki voidaan suoraan HQ:lla ladata oikeille paikoilleen. Tästä hyvänä esimerkkinä tämä ensimmäinen Season Ender johon saavuimme 20min ennen tapahtuman alkua ja silti ehdimme hyvissä ajoin saada järjestelyt valmiiksi. Matkalla kun oli bussissa hyvä pystyttää esimerkiksi beach flagit jo valmiiksi ja paikalle saavuttua vaan kantaa valmiina ulos.
Aikamoinen romaani näin alkuun. Seuraavaksi jatketaan phase 2:lla, joka pitää sisällään ennen 2016 Season Openingia tehtyjä muutoksia. Ajatukissa on myös tehdä pieni stoori bussin aiemmasta historiasta jne.
Viimeinen muokkaaja, niko pvm Pe 12 Huhti 2019 - 10:09, muokattu 6 kertaa
Kimel
Viestien lukumäärä : 264 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter To 2 Maalis 2017 - 14:00
On kyllä kiinnostavaa päästä lukemaan tästä kunnon stooria. Eipä olisi pienenä tullut mieleen, että yhdestä niistä oudon näköisistä palvelulinjadösistä tulisi vielä jotain tällaista
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter To 2 Maalis 2017 - 14:07
Iso peukku tarinalle. Tästä jäikin vähän kaipaamaan juttua, kun tähän asti bussi on vaan ensin pamahtanut instagramiin ja sen jälkeen tapahtumapaikoille.
niko CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 1528 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter To 2 Maalis 2017 - 16:00
Ai Kimel on matkustellut tällä joskus HKL:n aikoina? Nuo linkkaamasi valot käyvät varmaan myös aikalailla suoraan paikoilleen, kun ovat suhteellisen yleismalliset kulmavalot kyseessä. Pitää ehkä laittaa johonkin harkintalistalle, kun nykyisten pohjat alkavat olla aika vaihtokuntoiset.
Ja Volver. Juurikin näistä syistä tähän päädyttiin, koska oikeasti tuota projektoitavaa on matkan varrella ollut. Ehkä eniten tähän kuitenkin innoitti tänä talvena tehtävät muutokset, jotka on vielä tarkoitus ennen Season Openingia saada toteutettua. Ja antaa tämä toki myös vähän perspektiiviä siihen mitä kaikkea sitä CDLC:n pojat turussa aina tapahtumien välillä puuhailevat, kun ei meinaa omille projekteillekkaan aikaa jäädä. Helpommalla olisi tainnut aiempien telttojen kanssa päästä, mutta olisihan se ollut erityisen tylsä vaihtoehto tähän verrattuna.
kuuki
Viestien lukumäärä : 41 Paikkakunta : Lahti
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter Pe 3 Maalis 2017 - 7:55
Kiitos vinkistä. Äkkiseltään näyttäisi, että esim. tämä malli sopisi suoraan vanhojen tilalle. Pitää tutkia asiaa, vaikkeivat nuo nyt päälimmäisenä listalla olekkaan. -niko
oopee
Viestien lukumäärä : 13 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter Pe 3 Maalis 2017 - 23:54
Tästä vekottimesta on kiva lukea vähän tarkemminkin, hieman kun on erilainen aihio mihin on totuttu. Vaikka jo vähän vanha pussihousu oonkin näissä hommissa, niin on ilo seurata tätä saittia kun hommat tehdään kaikin puolin laadukkaasti ja nykyhetkessä mukana. Iso peukku!
Iso kiitos palautteesta oopee. (y) -niko
niko CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 1528 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter Ma 6 Maalis 2017 - 21:16
Phase 2: Pientä siistimistä ennen Season Openingia 2016
Talvella 2015-2016 ei tehty bussiin sen ihmeempiä muutoksia, vaan aika käytettiin pitkälti Fitted Festin uutta lokaatiota metsästäessä ja muita CDLC:n asioita hoitaessa. Jotain pientä ehdittiin silti murhabussiinkin tehdä.
MURDRD:n sisustaa siistittiin hieman sieltä täältä. Suurimmat muutokset sisustaan taisivat lopulta kuitenkin olla niinkin suuret, kuin myyntitiskin yhteyteen asenneltu hinnastotaulu ja etuoven vieressä olevan sivupenkin ylle asennettu vaijeri, johon tapahtumissa saamme apparelit kätevästi esille.
Myös ulkokuoreen tehtiin samantyylisiä siistimisiä, jotka ovat kuitenkin ne tähän väliin tehdyt suurimmat ja näkyvimmät muutokset. Aiemmissa kuvissa näkyneistä (linkki), reippaasti kosteutta väiinsä ottaneista ikkunoista, päätettiin siistiä hieman tuota "läikikkyyttä" maitokalvoilla. Kalvot toimivat tässä tarkoituksessa yllättävänkin hyvin ja olivat toki myös siinä mielessä hyvä muutos, että ne peittävät hieman tuota näkyvyyttä tuohon alkuperäiseen akvaarioon verrattuna. Näkyvin muutos tässä kohtaa ovat ehdottomasti MURDRD:n takaosaan, sekä kuskinpuoleiseen seinään asennetut banderollit. Banderolleihin asensimme nurkkiin perus purjerenkaat, joiden vastakappaleet (pikakiinnikkeet) kiinnitettiin bussiin halutuille kohdille. Tämän yksinkertaisen ratkaisun myötä näiden banderollien asentamiseen ei ennen tapahtumaa mene 5min kauempaa. Samalla saatiin myös toistaiseksi hieman huonokuntoista ulkokuorta tapahtumia ajatellen siistittyä. Niin ja hieman lisäilmettä ulkokuoreen tuotiin tässä kohtaa myös kuvissa näkyvillä MURDRD teipeillä, joita voi bongata MURDRD:sta kolmesta eri kohtaa, eli takapuskurista, hanttarin sivuikkunan yltä ja "takaspoilerin" päältä.
Season Opening 2016!
Tuulos aamuna tankin kautta pelipaikoille. Tällä kertaa jopa hyvissä ajoin.
Koska tämän phasen muutoksista ei ole tämän enempää kerrottavana, niin avataan hieman kyseisen yksilön historiaa. Kyseessähän on tanskalaisen DAB:n (Danish Automobile Buildingin) valmistama tasalattiabussi, joita tuotiin HKL:n palvelulinjoille 90-luvun loppupuolella testikäyttöön kaksi kappaletta, jotka jäivät myös suomen ainoiksi. Tästä vaiheesta oli meidän onneksi myös hauskainen tarina mystisessä portaalissa, joka on vielä satuttu tekemään juuri tästä meidän käsissä olevasta yksilöstä. Seuraavassa teksti, joka on lainattu heidän tekemästään kirjoituksesta.
"DAB:n erityisesti palvelulinjakäyttöön suunniteltu malli sisältää paljon erikoisia rakenteellisia ratkaisuja. Moottori ja taka-akseli on sijoitettu erilliseen osioon matkustamon taakse, tukirakenteet ovat lentokoneiden tapaan katossa ja kuljettajan istumapaikka on aivan eteen sijoitettujen etupyörien välissä. Näiden ratkaisujen avulla matkustamon koko lattia on saatu painettua poikkeuksellisen alas. Ajoasennossa korkeus on vain 17 senttiä ja ilmajousituksen avulla sitä voidaan nostaa tai laskea vielä 6,5 senttiä.
Moottorin ja taka-akselin sisältävä "tekniikkapaketti" voidaan irroittaa muusta bussista varsin helposti huoltoa tai vaihtamista varten. Auton voimansiirto perustuu hydrauliikkaan. Dieselmoottori pyörittää sen jatkeena olevaa hydraulipumppua, josta hydrauliöljy johdetaan auton keskilinjalla moottoritilan pohjalla sijaitsevaan hydraulimoottoriin, joka alennusvaihteen kautta pyörittää taka-akselia. Tälläisessä järjestelmässä ei ole lainkaan vaihteita, vaan auto kiihtyy "samalla vaihteella" huippunopeuteensa, 80 kilometriin tunnissa. Matkustamon puolella moottorijärjestelmän ääni on lähes olematon.
HKL-Bussiliikenne 9812, 9855 Scania DAB S11, HKL-Bli 9855 Alusta: DAB S11 MK3 (täysin matala midi) Moottori: DAF (?l, 212hv) Vaihteisto: hydraulinen voimansiirto Pituus: 8,66m Paikat: 15+6/z Vuosimalli: 1998 HKL-Bussiliikenteen kaksi yksilöä ovat Suomen ainoat. 9855 oli alkujaan STA:n käytössä."
Jostain löysimme myös kirjoituksen, jossa kerrottiin hieman syitä, joista johtuen ko. DAB:it eivät ihan älyttömän pitkään HKL:llä palvelleet. Näiksi syiksi lueteltiin mm. ruma ulkokuori, epäluotettava tekniikka ja kuskinpaikan sijoittelusta johtuen bussin ulkomittojen vaikea hahmottaminen. Onneksi näin, sillä normaalistihan busseilla ajetaan ennen kiertoon laittamista se noin miljoona kilometriä, kun taas meidän yksilöllä on juuri vasta tulossa se 300tkm mittariin täyteen.
Tämän jälkeen tiedämme bussin olleen meitä ennen HKL:n lisäksi kahdella omistajalla, joista ensimmäinen omistaja oli muuntanut bussin raveissa toimineeksi ravilähetysten lähettämöksi. Meidän käsityksemme mukaan myös tässä vaiheessa bussi on maalattu mustaksi. Seuraava omistaja, jolta me tämän yksilönkin hankimme, oli tosiaan hankkinut bussin poikansa mikroautoharrastusta varten, josta ohessa kuva.
Sama kuva oli myös nettikaravaanin myynti-ilmoituksessa.
Seuraavaksi jatketaan phase 3:lla, joka pitää sisällään ennen 2016 BIG Meettiä tehtyjä muutoksia. Tuohon sisältyy pääasiallisesti muutoksia majoittamiseen liittyen, mutta mukana myös ehkä vähän yllättävästikkin bussin historian rankimmaksi osoittautunut asennus. Saattaa samaan vaiheeseen eksyä myös ennen Fitted Fest '16 tehdyt muutokset. Stay tuned!
Viimeinen muokkaaja, niko pvm Pe 12 Huhti 2019 - 10:11, muokattu 1 kertaa
niko CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 1528 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter To 11 Toukokuu 2017 - 16:37
Phase 3: Majoittumismahdollisuuksien teko ennen BIG Meet '16
Alusta asti kuului suunnitelmiin majoittumisen hoitaminen MURDRD:ssa, jonka toteutus tuli tässä kohtaa eteen, koska olimme jo aiemmin päättäneet, ettemme Jämiltä enää tänä vuonna muuta majoitusta ota. Muutenhan MURDRD:sta löytyikin jo "kaikki" majoittumiseen tarvittava (jääkaappi ja liesitaso), mutta nukkumapaikkoja ei vielä tässä kohtaa ollut meillä ollut.
Sänkyjen sijoittaminen ja sen toteuttaminen olivat jo etukäteen tarkasti mietitty, joten hankimme suunnitelmien mukaan Ikeasta 80cm ja 90cm runkopatjat, sekä kaksi 90cm petauspatjaa ja hieman muita majoittumiseen tarvittavia pikkujuttuja. Toinen runkopatjoista on siitä syystä kapeampi, että se sijoittuu bussissa kiinteästi olleen takapenkin selkänojan yläreunan kohdalle, jolloin kokonaisleveys on tuossa alapunkassa kuitenkin sama 90cm mitä yläpunkassakin, mutta sänkyjen runko mahtuu tiivimmin bussin takaseinää vasten. Tämän avulla siis myyntihylly on mahdollista pitää noin 10cm syvämmellä bussin perässä.
Niinpä lauantai aamusta bussin nokka kohti Tonin hallia ja ei muuta kuin sänkyjen rungon tekoon. Sänkyjen runko valmistettiin 40mm neliöputkesta ja rakenne tähän toteutettiin niin, että saimme rungon pultattua bussin runkopalkkeihin (seinien läpi). Tämän lisäksi sänkyjen rungon jalat tukeutuvat bussin alkuperäistä/kiinteää (alumiinistä) takapenkkiä vasten. Koska bussin sisäleveys on noin 230cm, jäi meille vielä noin 30cm tilaa sänkyjen toiseen päätyyn. Tämäkin tila tietysti hyödynnettiin tekemällä runko niin, että saimme toiseen päähän molempien sänkyjen päätyyn vielä reilun kokoiset säilytyslokerot. "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" sanonta toimi taaskin ja niinpä suuntasimme vielä lauantai iltana hyvissä ajoin Tonin hallilta valmiin sänkyjen rungon kanssa takaisin kohti HQ:ta.
Niinpä meillä oli enää jäljellä sängynrunkojen maalaus, jonka yhteydessä valmistimme samalla myös sängyn päätyihin tehtyihin lokeroihin koivuvaneerista pohjalevyt. Koska jostain syystä Ikeasta ei saanut suoraan MURDRD sisustukseen sopivia mustia runkopatjoja, verhoilimme runkopatjat itse kankaalla mustiksi. Enää sängyn rungon ja sänkyjen kiinni pulttaaminen ja sängyt olivat valmiina BIG Meettiä varten.
Vaikka sänkyihin meno näyttää hieman ahtaalta, niin se tuostakin kolosta hyvin onnistuu. Tarvittaessa lisää tilaa saa helposti hyllyä kääntämällä.
Pitäähän kunnon matkailuautossa olla myös asiallinen astiasto, joten muutimme vielä liesitaso/jääkaappi-yhdistelmässä olleen tyhjän kaapin astiakaapiksi. Ideoita tähän otetiin mm. veneissä käytetyistä astioiden säilöntäkaapeista. Viimeistään tässä kohtaa ajattelimme myös bussista tulevan jonkinasteinen helisevä posliinikauppa, mutta edes sillä kuuluisalla Jämin hiekkatiellä eivät astiat tai mikään mukaan bussissa resonoinut.
Samoihin aikoihin toi Hulkko Japanista myös aikalailla parhaita tuliaisia ikinä. Oli mies nähnyt Liberty Walkilla myynnissä skeittilaudan, josta tuli kuulemma heti CDLC:n pojat mieleen ja lauta oli meille tuliaisina tuotava. Jottei tuliainen olisi jäänyt "vajaaksi", niin kävipä mies vielä Japanissa ollessaan LW:n miitissä, jossa pyysi vielä ko. lautaan LW:n omistajalta Wataru Katolta signeerauksen. Eipä jäänyt paljon vaihtoehtoja, kuin laittaa lauta MURDRD:iin paraatipaikalle tv:n yläpuolelle.
Hifit:
Sitten se toistaiseksi henkisesti raskin asennus, jonka ajateltiin alunperin olevan sellainen nopea illan kestävä asennus eli "hifit". Tähän asti oltiin reissuissa nimittäin kuunneltu musiikkia bluetooth kaiuttimen kautta, joka oli sinällään ihan toimiva ratkaisu sekin, mutta matkamukavuutta haluttiin kuitenkin lisätä uusien soittimien avulla.
Näiden asentaminen aloitettiin BIG Meettiä edeltävänä keskiviikkona, eli kaksi päivää ennen BIG Meettiin ja Jämin suuntaan starttaamista. Ajatuksissa (lue haaveissa) oli, että jo keskiviikko illan aikana pääsisimme fiilistelemään uusia soittimia, mutta toisin kuitenkin kävi. Johdotukset, uuden soittimen sekä vahvistimen asennus eivät juurikaan tuottaneet ongelmia, vaikka näihinkin sai äkkiä aikaa tuhlaantumaan jonkin verran. Suurimmaksi työmaaksi osoittautui kuitenkin erillissarjan asennus, joka toteutettiin matkustamon etuosassa olevaan "yläboksiin". Koska halusimme tuon boksin toimivan alkuperäisellä tavalla, eli etulevyn saa edelleen avattua vain muutamaa kiinnikettä löysäämällä, ei myöskään kaiutinkoteloita voinut tähän etulevyyn suoraan kiinnittää. Niinpä erillissarjan midien asennuslevyt ja laajakaistoille rakennetut kotelot kiinnitettiin boksin sisälle ja etulevyyn tehtiin reiät oikealle kohdalle, jolloin laajakaista ja midi tulevat näkyviin tuon etulevyn ollessa normaalisti suljettuna. Koska etulevy ei ole tietystikkään täysin suora, piti kaiuttimet asentaa yläboksiin samassa kulmassa jne. jne. Summa summarum. Aika alkoi lopulta käydä kaiken nysväämisen jälkeen vähiin ja bussin keula oli suhteellisen levällään vielä myöhään torstai illalla, joka nostatti oikeastaan ensimmäisen kerran meidän molempien verenpainetta sen verran, että Antti (gleasygraphy) koki lopulta paremmaksi siirtyä tekemään muita hommia hallin toiseen päähän.
Kaiken kaikkiaan bussissa oli lopulta erittäin miellyttävä majoittua, eikä edes Jämillä vallinnut järjetön kosteus sekä hieman alhainen lämpötila muodostuneet mitenkään ongelmaksi, vaikkei meillä mitään lämmitystä vielä ollutkaan. Myös liesi toimi järjettömän nopeasti ja ainakin allekirjoittaneen kotihella jää nopeutensa puolesta kakkoseksi. Osoittautui myös ettei nuo kunnon astiatkaan ole pelkästään turhanpäiväistä speksailua, sillä aamiaispöydän suhteellisen kova tönäisy ei kaatanut vähän raskaampia kahvikuppeja sekä juomalaseja, kuten olisi herkästi pahvimukien tai muovilasien kanssa käynyt. MURDRD siis ajoi asiansa mallikkaasti myös majoittumisen saralla, eikä uusia kehittämiskohteita tähän liittyen juurikaan tullut. Majoittumiseen liittyen kun toki jo oli suhteellisen paljon jatkoajatuksiakin, joiden toteuttaminen jätettiin suosiolla myöhemmäksi parempaan ajankohtaan. Palataan näihin kun projekti pääsee siihen pisteeseen.
Seuraavaksi jatketaan phase 4:llä, joka pitää sisällään BIG Meetin jälkeen ennen Fitted Fest '16 tehtyjä muutoksia.
Viimeinen muokkaaja, niko pvm Pe 12 Huhti 2019 - 10:36, muokattu 2 kertaa
niko CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 1528 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: CDLC.CONVOY: MURDRD Mobile Shop & CDLC.CO RCKS Debot Scooter Ti 22 Elo 2017 - 11:38
Phase 4: Kattoterassi ja samalla esiintymislava Fittedeille '16
Mennään ajassa hyvin tarkalleen vuosi taaksepäin, jolloin BIG Meetin jälkeen tuli eteemme seuraava "pakollinen päivitys" MURDRD:iin. Toisille Fittedeille kun haluttiin tapahtuman päätteeksi artistin keikka, piti keikkaa varten saada tapahtumaan myös lava, johon jonkinlainen idea oli jo mielessä.
MURDRD kaksi kattoluukkua tarjosivat hyvän käynnin myös bussin katolle ja niinpä alusta asti oli mielessä pyörinyt, että tuo katolla oleva tila halutaan ottaa hyötykäyttöön. Vanhojen ideointien sekä muutaman mittailun jälkeen alkoi suunnitelma kattoterassia varten olla suhteellisen selvä. Reilun kokoisen (n. 11 neliöisen) kattoterassin piirrustuksien ollessa valmiit suuntasimme rautakaupan kautta Kolin hallille töihin. Toni harrasti hieman leikkaa-liimaa hommia ja noin 48h sekä parisen sataa pienaa myöhemmin alkoi kattoterassi hiljalleen muodostua.
Tässä kohtaa tavarat trailerille ja kohti HQ:ta, jossa samantien terassin koesovitus, jolla varmistui ettei matkan varrella ollut sattunut mittavirheitä jne. Suhteellisen hurjalta rakennelmalta tuo alkoikin jo näyttämään.
Onnistuneen koesovituksen jälkeen kattoterassin osat takaisin hallin lattialle, kohtalainen kasa kuusilankkua sekä 10ltr mattamustaa maalia, joilla projektia alettiin viemään kohti maalia. Kuusilankut haluttiin kiinnittää terassiin mahdollisimman tukevasti, jottei puun eläminen jne. aiheuttaisi jatkossa ongelmia, niinpä jokainen noin kuuden metrin lankku on kiinnitetty terassiin kahdellatoista pultilla. Ilmeisesti aikaa oli tässä kohtaa myös sen verran riittävästi, että terassin sisäänkäyntiluukkua ehdittiin hifistelemään asentamalla siihen kaasupumppu.
28.7.2016
Hyvissä ajoin, lähtöä edeltävänä iltana, kattoterassi vihdoin valmiina nostettavaksi MURDRD katolle, jonka jälkeen ehdittiin muistaakseni ottamaan jopa muutaman tunnin unetkin ennen Lahteen suuntaamista.
Onneksi tuolloiset säilytystilat tarjosivat suhteellisen rajun nosturin, jolla kattoterassi saatiin vaivatta siirrettyä MURDRD katolle.
Fitted Fest '16. 30.7.2016
Fittedi uudessa sijainnissa Lahden Sataman miljöössä toimi konseptina enemmän kuin hienosti, kuten myös MURDRD kattoterassikin. Tapahtumassa ei kattoterassissa havaittu mitään ongelmia, jo tiedostetun hieman puutteellisen kulun lisäksi. Tuolloin teleskooppitikkaat ajoivat nimittäin tuon asian, mutta eivät missään nimessä olleet se lopullinen vaihtoehto. Niinpä jälleen onnistunut viikonloppu takana ja voitiin hyvin mielin suunnata MURDRD:lla takaisin kohti Turkua ja HQ:ta!
Kesän tapahtumakausi selkeästi rokottaa, sillä ennen Season Enderiä '16 ei MURDRD tänäkään vuonna juuri muutoksia kokenut. Seuraavaksi jatketaankin siis phase 5:llä, joka sijoittuu talven 16-17 hieman suurempiin päivityksiin ja samalla päästään projektikertomuksessa aikalailla ajantasalle. Stay tuned.