Kai sitä voisi itsekin kantaa kortensa kekoon foorumin elvytystalkoissa, ja kirjoitella jotain kun pitkän tauon jälkeen jotain kirjoiteltavaa on.
Pari kuukautta sitten alkoi kuumeinen budjettikäyttiksen etsintä, kriteereinä hinta max 2000e, halvat käyttökulut tiukentuneen talouden vuoksi ja että varastossa lojuvat Futurat saisi väännettyä väkisin alle, koska parin kesän tauon jälkeen oli pakko saada jotain.
Muutaman viikon nettiauton selaamisen jälkeen kun mikään ei ollut säväyttänyt, tai se mikä säväytti oli niin pommin oloinen ettei maksanut vaivaa lähteä katsomaan, alkoi ajatukset siirtymään lähestyvään Tuulokseen, eli jotain olisi pakko saada nippuun.
Vahingossa törmäsin ässän myynti-ilmoon, mikä oli nettiautossa kategoroitu väärään paikkaan, ja oli reilulla marginaalilla halvin lang. Typeriä ajatuksia hiipi mieleen vaikka kuinka, onhan tässä monta vuotta turhaan haaveiltu W140 tekemisestä.
Viikon uskottelin itselleni että on varmasti mätä ym, kun niin halpa, ja etten tarvitse tätä. Parin kaverin yllytyksestä johtuen "voisihan sitä katsomassa käydä", paikan päällä odottikin fiksu kuntoinen vanhus, kaikki toimi ja ajolleen terve, joten hinnan viilaamiset kohdilleen ennestään halvasta hinnasta, mersu kotipihaan ja sohvalle mököttämään, että mitä vittua juuri tapahtui.
Ehtihän tuo päivän kaks olla ajossa, kun piti ruuvata Futurat hollille ja napata airmaticin linjat irti, jotta nähdään mihin tuo tipahtaa orkkis tolpilla, ja mitä sinne alle mahtuu.
Eipä se kymppi paljon soitellut vielä etukaarelle, takana 11" pikku eeteellä oli kaarella. Ennen auton ostoa oli katsottu jo valmiiksi ebaysta 20" maet valmiiksi, mutta mieleen hiipi josko suomesta löytyisi jotain muuta.
Viikon etsimisen jälkeen vaihtoehtoja oli muutama, mutta valinnan vaikeus koska kaikilla olisi tullut ihan ok setuppi, hakusessa kun oli käytännöllisyyttä ennen perinteistä yliampuvaa spekseillä keulimista ennen.
Tyhmyyttäni menin kysymään Senseiltä Lexuksen alta wedsejä, speksit oli ässän alle naurettavat ja muutenkin tuntui huonolta idealta. Setä lämmitteli viikon ja myi ne väkisin, eli 19x10,5 et15 ja 19x12 et15. Nythän ne on pakko hieroa alle.
Ennen suurempia vannesovitteluita oli kuitenkin alustan vuoro, että ohjailu olisi helpompaa. Eli konttiin kehikko romuille, melko huonosti oli mahdollisuuksia pultata niitä kiinni, joten tein istuvan kehikon joka istui paikalleen jämäkästi ilman kontin muokkausta.
Eli avosta jääneet Viair 444c jollaisen tarvitsisi näin raskaaseen auton toisen, VU-4 ja iso säiliö.
Tolppien päistä linjat poikki, muutospalat nelimillisestä linjasta kutoseen, ja linjat konttiin jonka jälkeen mersu säätyi kaukkarista napeilla kuinka tykkää. Airmaticin äly säädettiin pois pelistä myöhemmin mersuhuollossa, joten nyt ei tarjoa vikakoodeja tai muutakaan ja kaikki on tyytyväisiä.
Sitten niihin vannesovituksiin. Etupää upposi yllättävän kivasti, takapäässä hiipi kauhun sekaiset tuntemukset, kevyt poke. Luovutin tuuloksen suhteen, mutta pääasiassa Koposen painostuksesta ja Beten vinkkaamista 212 korisen tukivarsista tuli mieleen, että kokeillaampa vielä.
Pikku tukivarsi jumpat, ja taitelijan vapautta takapäähän, mankelia kevyesti ja sinnehän ne alkoi uppoamaan. Ala-asennossa on tolpassa sekä kaaressa kiinni, joten sehän meni kivasti, tosin tätä ei siksi hillityksi ja käytännölliseksi setupiksi voi ehkä kehua, mutta ei haittaa, itse ainakin olen niin ihastunut että onneksi ne ängettiin alle.
Etupäähän riitti mankelointi, ja ne istuivat kivasti kaarelle takasten kanssa samalla tavalla.
Perjantai yönä vahaus ja räntäsateessa tuulokseen, univelkojen kanssa ei huvittanut alkaa jonottamaan pitkään pesujonoon, joten sai seistä likaisena rivissä, miittihän tuo vain oli. Mutta mersusta tuli ihan kiva.
Seuraavaksi budjettia imee normaalit huollot, eli vaihteiston huolto ym pikkuviat, mutta todo lista on pitkä ja odottaa rahaa.
-Kilpipäivitys
-Aurausvarsien päivitys lyhyempiin takapäähän, että saa kulmat säädettyä.
-Takarenkaat
-Helmasarja koriin
-Kaarien maalaus, eivät tykänneet hapettuneina mankeloinnista.
-Ikkunoiden tummennus ympäri auton.
-Etuvalojen päivitys fiksumpiin, ja taakse tulenee faceliftin valot.
-Jne ym. katsotaan mitä saadaan jämille tehtyä, toivottavasti paljon. Futuroiden kaupaksi meno auttaisi tämän listan purkua.