Tammikuun lopussa 2016 edellinen auto siirtyi uudelle omistajalleen kohti Vaasaa, joten ajankohtaiseksi tuli siis itselle uuden auton etsiminen. Tarkoituksena oli lähteä etsimään halvempaa/ vanhempaa autoa, kun kilometrejä ei vuodessa kerry, joten tarvetta ei ollut mitenkään erikoiselle kulkineelle. Haussa oli erityisesti Bmw:t, Mersut, tai Volvot, joita olikin tullut selailtua melko tuloksettomasti jonkun aikaan.
Päivä, tai kaksi edellisen auton mentyä kaupaksi, kaveri linkkasi sitten nettiautosta otsikon mukaisen kulkineen joka sijaitsikin mukavasti n. 20 km päässä kotoa ja näytti kuvissa ainakin melko siistikuntoiselta. Tämä oli jäänyt huomioimatta automaattivaihteiston takia omien etsintöjen aikaan. Ensimmäisen auton virkaa aikoinaan toimitti w201 korinen Mersu, josta jäikin hyvät muistot vanhempia mersuja kohtaan. Joten ei muuta, kun myyjälle soittoa ja muutaman päivän päästä paikan päälle toteamaan siistin kunnon olevan myös totta. Pintapuolisin ei ollut näkyviä ruosteita lainkaan ja pohjakin oli täysin hitsaamaton, joten kaupat tehtiinkin koeajon jälkeen.
Moottorinahan tässä on väkivahva 2.3l m102 ja voimansiirrosta huolehtii 4 lovinen automaatti, värinä 702 m ”smoky silver”
Tarkoituksena oli oikeastaan pelkästään tehdä pieniä fixailuja, jotkut kivat 17” vanteet ja joku 40mm pudottava alustasarja ja työmatkan ajelu, mutta maltillisesti lähti homma vähän keulimaan.
Muutamat kuvat ostokunnosta:
SISÄTILAT:En älynnyt sen kummemmin ottaa kuvia alkuperäisestä sisustasta, mutta eiköhän tuo nyt selviä riittävästi, että kyseessä oli ihan perus ruskea kangassisusta ruskeine muoveineen, revennyt kuskinpenkki ja alkuperäinen blaukkarin mankka, josta kukaan löydä kanavia..
Ensimmäisenä oli siis alettava tekemään tuolle sisustalle jotain. Melko pienellä etsimisellä löysin Tanskanmaalta täydellisen nahkasisustan ja vielä juuri oikean värisenäkin 90 vuotisesta sportline mersusta, joten se lähti tilaukseen.
Kahden viikon odottelun jälkeen sisusta tulikin sitten pihaan.
Ilmoituksessa ei tosiaankaan mainittu, että pakettiin kuuluu joka ainut sisustan nippeli, mutta tämähän ei menoa haitannut.
Aina kelien salliessa ja motivaation riittäessä tuli kasailtua sisustaa ja loppuviimein näky olikin tämä:
Alunperinhän sisusta oli sähkösäätöinen, mutta sähkökaaviota tutkiessa selvisi, että mukana ei ollut tullut kun 15m piuhaa ja liitintä ilman muita tarvittavia ohjauslaitteita, joten helpoimmaksi keinoksi näin vaihtaa vanhoista penkeistä istuinrungot uusiin penkkeihin, jotta tarvittavat säädöt saa tehtyä. Toki nuo säädöt olisi mahdollista saada toimimaan itse releyttämällä, mutta jääköön se asia tuonnemmas..
KORI:Jo heti alkuunsa kun homma lähti kirjoittaa, tarkoituksena oli myös päivittää etupuskuri tuohon uudempaan malliin, tai tässä pikkulistaisessa tapauksessa ”6 cyl” malliin, joka tunnettakoon myös nimellä ”ritilämalli”, koska tuo alkuperäinen puskuri on omasta mielestä turhan pienen näköinen taittuessaan sisäänpäin melko jyrkästi, ilman sen suurempaa muotoa Mielessä oli myös vaihtaa konepelti ja peräkontinluukku tuohon uudempaan E- malliin.
Muutaman päivän asiaa tuumailtuani päätin myös että auto tarvitsee ”isot kylkimuovit”, jotka myös löytyikin sitten todella siisti kuntoisena jostain purkuautosta pienellä etsimisellä. Mukaan tarttui myös nuo uudenmallin muovihelmat, jotka tästä autosta myös uupuivat.
Kuitenkin kun mieli tunnetusti muuttuu ja internetin ihmeellisessä maailmassa selailu tekee tehtävänsä, alkoi tuo ”uudempaan” suuntaan meneminen, isoine listoineen ja ritilä puskureineen tuntumaan hiukan liian tylsältä ratkaisulta (tai liian helpolta/nähdyltä?) Muutenkin ideat E- mallisesta päivityksestä haihtuivat tykästymisen myötä tuohon ”kasari” luukkiin.
Kuvia selatessa jostain osuikin sitten silmään miltei saman värinen coupe mersu, jossa oli omasta mielestä erittäin tyylikkään näköinen korisarja, joten oli alettava selvittämään mikä sarja on kyseessä. Pienen etsinnän ja selvittelyn jälkeen selvisi kyseessä olevan AMG GEN 1 korisarja, joten ei muuta, kun osia etsimään.
Pikku hiljaa tilailin korisarjan osia sitä mukaan, kun niitä järkevään hintaan löysin ja lopputulos olikin tämä.
Pitkän väri pohdinnan jälkeen (näitä kun on tehty tuolla kaksivärisellä yhdistelmällä) päätin kuitenkin pysytellä alkuperäisessä korinvärissä.
Myös pienenä lisänä tuli hommattua tuo ”Amg wing” spoileri.
VANTEET:Talvi kun rajoitti suurempia tekemisiä kylmien kelien johdosta, joten aikaa jäi netin selaamiseen ja vanteiden etsimiseen jonkin mielenkiintoisen sarjan toivossa. Kuten yllä jo mainitsinkin, niin hakusessa oli 17” vanteet asiallisilla leveyksillä. Toki mielessä kävi 18” vanteiden laittaminen, mutta tulin siihen tulokseen, että staticina istuvuus pitäisi olla melko hyvä jotta kokonaisuus toimisi.
Viimein bongasin saksan ebaystä sarjan täysin kunnostettuja RH ZW2 vanteita, tosin vain 8x17 ja 9x17 kapeina, mutta tästä huolimatta vanteet tuli kuitenkin lunastettua itselle. Tarkoituksena oli silloin vielä heittää nuo 9” eteen ja taakse uusilla lipoilla 10” leveinä.
RH:t ehtivät juuri kotiutua, kun tulikin jo puhetta MiksuMb:n kanssa, että hänellä olisi jäämässä ylimääräiseksi omassa Mersussaan olleet vanteet.
Kyseessä ovat siis Carlsson 2/6, koossa 8.5x18” & 10x18”, kumeina 215/35 & 225/40
(netistä rääpäisty kuva, koska tää jostain syystä halus oman kuvan poikittain kääntää...)
Joten RH:t saivat uuden omistajan ja alettiin sovittamaan tulevaisuudessa carlssoneita autoon.
ALUSTA:Sisusta, kori ja vanteet kun nyt olivat jo hyvällä mallilla, tai ainakin jo hommattuna, tai sitten muuten vain levällään, tuli aika alkaa miettiä alustaratkaisua. Toki heti alkuunsa päätin ,että laikkamadallusta tähän ei ole tulossa, eli oli alettava etsimään sitä sopivaa 40-60mm madaltavaa alustasarjaa.
Melko nopeasti tuli huomattua, että hyvät alustasarjat ovat melko kalliita, ja taisin tässä vaiheessa ääneen miettiä, notta mitähän sitä tuon alustan kanssa tekisi. Emäntä vieressä tuumasi, että mitäs jos tekisit siitä sellasen että sillä voi edes ajaa.
Siitä se ajatus sitten lähtikin. Tuli eksyttyä melko nopeasti lowtoysin sivuille pyörimään ihan vaan tiedustelu mielessä luonnollisesti. Vähän kun siinä villiinty, niin kahden viikon päästä kotona olikin jo hilppeet mistä lähteä rakentamaan alustaa.
-Autopilot v2
-Viair 444c (toinen tulossa)
-5 Gal säiliö
-SS-5 palkeet
Löysin netistä piirrustukset palkeiden kiinnityksille, joiden mukaan pistin ohjeet kaverin isälle joka nämä pystyi tekemään pienien omien muokkauksieni saattelemana. Nämähän on siis suunniteltu kiinnitettäväksi ilman hitsausta.
Tiedossa kyllä jo olikin, että ei tuota noin korkeilla kiinnikkeillä saa matalaksi, joten muokkausta oli siis tiedossa, mutta tärkeintä oli se että nyt sentään oli aihiot kiinnikkeistä mistä lähteä työstämään, kun mahdollisuutta ei itsellä ollut tehdä noita (Tein nuo sitten itse käytännössä kokonaan uusiksi kuitenkin)
Etupään ilmalinjat ja johtosarjan vedin peräkontin puolelta konehuoneeseen käyttäen auton alkuperäisiä alipaineletkukoteloita. Takapään ilmalinjat sai melko kätevästä vedettyä palkeille käyttäen vedenpoisto reikiä apuna. Toki tuli myös laitettua kontin lattialle asuntoremontista ylimääräiseksi jäänyttä laminaattia.. Kontti tullaan rakentamaan vielä kokonaan uusiksi, kun ehtii.
Muutaman muokkauksen jälkeisen tunnin jälkeen näytti auto tältä, tosin vakio iskareilla
Tämän jälkeen iskareiksi tuli hommattua eteen Bmw e36 coiloverit, joissa iskarin korkeussäätö tolpassa. Näistä purin jouset pois ja tyrkkäsin pienillä muutoksilla kiinni. Taakse hommasin Saab 900 takaiskarit. Samalla mankeloin kaarien pokkausket lyttyyn, jotta päästiin tässä vaiheessa vähän alaspäin.
Projektin edetessä tuli myös ajankohtaiseksi saada alusta muutoskatsastettua, joten korkeus kun oltiin saatu kohtalaisen järkeväksi, niin vein auton pyöriensuuntaukseen.
Kulmia ei sitten saatu säädettyä kuitenkaan johtuen vähän turhan rapeista alatukivarsien helojen pulteista ja näytti oleva raidetangotkin yhtä hyvässä kunnossa, joten katsastus vähän lykkääntyi.
Muutaman päivän puukkosaha vingutuksen jälkeen sain vanhat tukivarret irti ja uudet paikalleen, mutta tässä vaiheessa huomasin noiden uusien tukivarsien olevan jostain kumman syystä sen verta erillaiset, että palje oli nyt vielä hullummassa asennossa auton alla. Eli takaisin sorvin ääreen..
Hyvänä puolena mainittakoon, että noita kiinnikkeitä muokattua sai autoa taas jokusen sentin alaspäin ilman että palje ottaa millään korkedella mihinkään kiinni ja ala-asennossa kulmakin melko siedettävä.
Keulaa ei alaspäin enää tuosta korkeudesta paljoa oteta ilman matalempaa/kapeampaa rengasta, koska nyt on rengas jo muovikyljessä kiinni.
Viimein pienen remontin ja kiinnikeiden muokkausken jälkeen päästiin takaisin kokeilmaan, josko kulmat saisi säädettyä. Tälläkertaa onnistuttiin ja myös saatiin alustasta merkintä otteeseen
KASAILUA:Nyt viimein kun olin saanut mielenrauhan hyväksytyn muutoskatsastuksen johdosta ja toimivan alustan toteutuksesta, oli motivaatio sen verta korkealla, että aloin asentamaan puskureita ja helmoja paikalleen.
Puskurithan ovat kuitukopiot, joten näissä ei kiinnikkeitä ollut ollenkaan, mutta pikku suunnittelulla sai noita vanhoja puskureita hyödyntämällä/leikkelemällä uudet puskurit kiinni. Käytännössä vanhat puskurit tuli muotoiltua, niin että ne mahtuivat noiden uusien puskureiden sisään, jolloin ei tarvinnut alkaa erikseen kiinnikkeitä repimään irti, tai tekemään uusia.
Auton nykykuosi on viimeisien kuvien mukainen. Helmoihin on vielä tulossa tunkin paikkojen peitelätkät, myöskin peilit tulevat korin väriin. Kesän mittaan peräkontti tullaan rakentamaan uuteen uskoon, sekä sisustaa tulee hiukan teippailtua, jotta yhtenäinen linja pysyy värimaailman mukaisena.
Mahdollisesti pientä madallustakin tullaan tekemään, koska keulassa on varoja vielä pudottaa sentti puoltoista ja takana vähintään tuplasti. Myös kapeampia kumeja on tullut harkittua, jotta ajokorkeuskin saataisiin alemmaksi. Antenni tulee poistumaan, sumuvalot löytävät paikkansa ja jenkkivalotkin kun keulille löytäisi.. Tekemistä vielä riittää, mutta kesän mittaan tulen päivittelemään aina kun jotain saadaan aikaiseksi!