Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 2 Heinä 2012 - 19:34
Ei mitään uutta auringon alla. Bimmerpartyillä tuli käytyä mutka huonosta säästä huolimatta ja siellä kokeilin ensimmäistä kertaa varttimailia. Eka veto meni ihan plörinäksi ja toinen vasta onnistui. Kolmannella tulikin sit jotain häikkää kytkimen hydrauliikkaan ja poljin pamahti kuin tyhjää pohjaan asti kun nopeaa polkaisi (eikä irrottanu ollenkaan). Normaalisti kun sitten vaihtoi niin toimi niinkuin pitää, mutta kuten arvata saattaa, niin 2:n kanssa sählätessä ja muut vaihteet hitaasti sisään laittaen ei hääviä aikaa saanu. Neljännellä sama homma, niin päätin lopettaa ennenkuin särkyy. En tiiä sit mikä tuli. Liekkö työsylinteri paska ja falskaa läpi vai mitä ihmettä. Pitänee jokupäivä tutkia.
Ja huonolaatusta videoa toisesta vedosta:
Toinen vähän parempilaatunen jonka bongasin youtubesta: kliks!
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 25 Heinä 2012 - 21:22
Vettä sataa, kaikkia vituttaa ku ei voi mennä pihalle, eli jorinoidaan sit täällä.
Bemarille ei nyt ole tapahtunut mitään kehitystä. Lähinnä vaan kovaa ajoa Hääautonakin se oli yhdessä välissä:
Takakumit kylläkin onnistuin jo saamaan kankaille kuminpolton seurauksena, mutta onneksi ovaalilta löyty reilulla pinnalla varustetut samankokoiset kumit tilalle:
Kuvassa näkyy myös se suuresti kaipaamani lukkoperä, kun sen onnistuin vihdoin hommaamaan :cheers: Kyseessä on vielä 325:n lukko, eli välitys vaihtuu samalla hieman lyhempään, eli 0-100 ajasta pitäs kymmenys-pari lähtä pois pelkästään tolla. Jossain välissä pitäs vaan hiekkapuhaltaa ja maalata tuo ennen paikalleen laittoa. Samalla sit uudet stefat, kokonaan uusi takakansi kaikkineen ja uudet öljyt sisään. Voi olla että joutuu tilaamaan vielä kolmannet takakumit, jos saan tuon pian paikalleen
Nii ja jatke ois sit syksymmällä näytillä HTS:ssä BTCF:n osastolla. Samalta osastolta löytyy myös mm. pusseilla ja rs:llä varustettu e30 avo ja pari muuta muovia snitsereillä ja hamanneilla, eli tämän foorumin porukoille on nähtävää tarjolla. Mun kanssa ainakin saa tulla paskaa jauhamaan jos näkyy osastolla.
Syksy kun on tulossa, niin tuli sit audiin osia ettiessä huudettua ebaystä talvivanteet siihen. Tälläkertaa ois vähän enemmän kaarien täytettä, koska sieltähän tarttu borbetin A:t 16x9 koossa. Tottakai myös ysin etusilla
Näyttäs ainakin olevan kohtuu suorat ja varsin hyvässä kunnossa pieniä kanttarinaarmuja ja huonoa keskiöiden maalausta lukuunottamatta. Päällä täysin ajokelpoiset falkenin fk 452:t koossa 215/40. Jotku talvirenkaat noille pitäs hommata, mut kattoo eka miten nuo istuu että tietää koon tarkemmin. 195/45 koossa ainakin näyttäs saavan jotain jotain uforengasta siedettävään hintaan. Paljon korkeempaa kumia ei kiinnostais pistää.
Borbeteilla kun on jotain myyntiarvoakin, niin ajattelin kunnostaa nää fiksummin kuin edelliset. Alotinkin jo hommat perus putsauksella. Sisällä oli luonnollisesti mustat ikipaskat:
Ei muuta kun meikän suosikkia sonaxin extreme vannepesua niskaan ja brushausta. Toisella kierroksella oli kevyttä bleedausta havaittavissa
Vielä vähän savea ja jo näyttää paremmalta:
Harmi vaan maalari ei oo suojannu sisäpuolta, niin siellä on maalisumua. Pitää koittaa josko nuo lähtis tinnerillä, niin ei tarvis sisältä maalata. Keskikuppeihinkin on avain hukassa, niin pitää koittaa jotenkin taistella nuo auki ja laittaa normipultit
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Su 20 Tammi 2013 - 22:36, muokattu 1 kertaa
ChilileipÄ
Viestien lukumäärä : 61 Paikkakunta : jkl
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty To 26 Heinä 2012 - 19:08
Täytyypä tulla hötsissä ihmettelee tätä vähän tarkemmin ku vaan vilaukselta kerinny partyillä näkee
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 5 Elo 2012 - 23:15
Viikonloppu ois taas ahkeroitu romujen parissa. Kaikenmaailman vetokoukkujen asennukset ja muut meinas viedä aikaa, mut jotain saatiin tehtyäkin.
Homma tottakai alkoi vanteiden sovituksella. Aikasemmin kerkeisin niistä hinkkaamaan sisältä maaliroiskeetkin pois, niin kehtaa laittaa alle:
Kun noin hyvä pinta löyty, niin hierasin vielä optit pintaa ettei ihan heti paskotu uudestaan.
Eli vanteet alle:
Pahoittelen heti alkuun huonoja kuvia, kun unohtu ottaa salama mukaan. Myöskin "kevyttä" keulimista on havaittavissa, koska takana on kiinni omapatentti coilit ja eessä normit. Tulee siis muuttumaan, eli ei kannata siitä vielä huudella.
Eihän ne toki ihan suoraan menny alle, vaan etusatuloista piti melkeen sentin verran ottaa tavaraa pois ettei ottanu vanteeseen kiinni On nimittäin sama valu noissa vanteissakin, kuin esim. 5x120 jaollakin, niin vastinpinta on jakoon nähden todella iso ja se otti sitten satulaan.
No mutta kuitenkin. Edessä tulee vähän liian ulos. On onneksi melko velttoa peltiä tuo lokari, niin eiköhän tosta mankelilla selvitä ilman että vetää koko kaaren sirpiksi:
Takana tilanne onkin parempi ja meni jo nyt alle. Ihan pikkusen kun näyttää mankelia, niin pyörii raapimatta:
Vanteet kun on sovitettu, niin aika alottaa tekniikan kanssa värkkäys. Siinä samalla kun letkuja ja piuhoja irrottelin, tulin siihen tulokseen että mylly on helpointa irrottaa alakautta apurunkoineen päivineen. No eikait siinä muuta kun pultit auki ja nostetaan auto päältä pois:
Ja siinä se koko limainen paketti on irrallaan:
Kuvasta näkyy myös miksi tuo etupään laskeminen ei ookkaan ihan niin helppoa. Onneksi mulla on pari ideaa kehittyny sen suhteen, niin pitää jossain välissä pistää laikka laulamaan.
Nyt kun koko paketti oli irti, sai siitä helposti moottorin pois ja pukille. Purkaessa paljastu että vaihdelaatikko oli vaihdettu jossain välissä, koska siinä oli purkaamojen töhrimiä merkintöjä. Samalla oli onneksi kytkinkin rempattu ja se oli ihan uuden veroisessa kunnossa. Vauhtipyöräkin oli ilmeisesti vasta vaihdettu, koska mitään pykämää tai kulumista ei ollu havaittavissa.
Tässä kuvassa onkin jo hattu otettu pois päältä:
Lohkossa ei ollu havaittavissa mitään vauriota ja hoonausjäljet näky selvästi pytyissä. Alakerta jätetään siis koskematta, paitsi kaikki tiivisteet toki vaihdetaan. Yhtään sellaista tiivistettä ei nimittäin löytyny joka olis pitäny. Kaikki vuoti enemmän tai vähemmän, eikä mistään hikoilusta ollu enään kyse.
Kansikin yllätti kunnollaan ja karstattomuudellaan:
No pitää kuitenkin putsata tuo ja antaa sit lopullinen tuomio. Jos mitään outoa ei näy, niin tehdään perushuollot ja lyyään kasaan. Jos kuitenkin paljastuu että tuo on päässy halkeemaan, niin haettiin vento varakannen luovuttajaksi:
Tuosta irtosi myös paljon muutakin käyttökelpoista osaa, kuten esim. kehittyneempi laturi, moniurahihnojen pyörät ja kaikki moottorin sähköt. Sähköt siksi koska ventossa on yksinkertainen ruisku, tai mikä lie sähköinen kaasutin onkaan, niin ajattelin koittaa soveltaa sen audiin. Toimii se nyt varmaan paremmin, kuin tuo rykivä pierburg
Kaiken maailman saastasta romua alkaa olla siis lattiat täynnä, mut eiköhän noista soiva peli kasata:
Kaikista lohduttomin näky on ehkä kummiskin audin apurunko:
On nimittäin niin rapsakka laitos, että ei tuota ton näkösenä viitti pistää takasi. Nyt on viimenen hetki pelastaa tuo tai muuttuu kohta koko värkki ruosteeksi. Mietin eka, että veis kaikki alustan osat johonkin hiekkapuhallettavaksi kunnon vehkeillä, mutta en tiiä yhtään missä se onnistuis. Toinen vaihtoehto ois sit tehdä vaikka amme täyteen sitruunahappoa ja syövytellä siellä alustan osista ruosteet pois.
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Su 20 Tammi 2013 - 22:41, muokattu 1 kertaa
Petterii
Viestien lukumäärä : 422 Paikkakunta : Jalasjärvi
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 5 Elo 2012 - 23:27
Taai fosforihappo/sitruunahappoliisteriä, sitä sivelee pinnalle ja elmukelmua päälle estämään haihtumista. Bilt hamberilta sais valmistaki geeliä mutta samoja aineita varmasti sisältää?
Antto-
Viestien lukumäärä : 655 Paikkakunta : Vantaa
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Su 5 Elo 2012 - 23:45
Bilt Hamber Deox-C 18,90 € / 1 kg www.projectech.fi -> Ruosteenpoisto ja -esto
Looks guud!
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 6 Elo 2012 - 0:06
Tuon Deox-C:n oonkin jo kerenny unohtamaan. Siitä olikin pesukintaalla juttua, ja ei ilmeisesti vahingoita kumia. Tämä olis siks hyvä, kun kaikki keulan puslat on hyväkuntoisia, niin upottas vaan tollasenaan, antais ruosteen syöpyä pois ja vetäis sit vaan epoksit päälle. Tommosessa upotuksessa ois se etu hiekkapuhallukseen, että sisäpuolen koteloistakin lähtis myti.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 20 Elo 2012 - 20:40
Elikkäs
Bemmiä tuli käytettyä dynossa tuossa toissaviikonloppuna:
Tehoa tuli ulos 214 hv, mikä on mielestä aika hyvin kun ottaa huomioon kuinka paljon kilsoja tuolla alakerralla on takana ja se että ei tuolle oo pako ja imusarjoja kummempaa tehty. Vakion tehot on siis 190 hv. Penkkihän toki saattaa heittää, mutta samana päivänä penkitetyistä vakio moteista irtos tasan tarkkaan tehtaan ilmoittamat, että ei tuo hirveesti voi olla pielessä. Vääntöjä ei saatu ulos, koska kierroslukumittaus ei toiminu.
Takarenkaatkin vaihtu ovaalin vanhoihin nokialaisiin, kun alko kankailla olevilla nankangeilla ajelu pelottaan sen verran Peräpään ilme muuttu yllättävän paljon parempaan suuntaan, koska vaikka numerot oli samat renkailla mutta nokialaisissa kuvio oli melkeen pari senttiä leveämpi. Tästä johtuen takarenkaiden sirkkelinterä-look katosi kokonaan ja nyt näyttää takasen mukavan muhkeilta. Kuvaa en oo jaksanu ottaa, mut kyl tosta dynokuvasta jotain erottaa. Seuraavaksi pitäs se lukkoperä kunnostaa, kun tilasin siihen kaikki uudet tilpehöörit ja ruveta muutenkin hiplaamaan hötsiä varten kuntoon. Dentless oy:lle jo soittelin, jos sais vaikka lommot oiottua. Sit kevyt pesunaarmujen mylläys ja toki lipit takas kiiltoon, niin saa luvan kelvata.
Audikin taas pikkuhiljaa eteni. Uudet ovankahvat laittelin paikalleen, kun talven aikana meni kaikista tuo avausvipu poikki. Vähänhän noita tarvike kahvoja sai modata että passas paikalleen, mutta eihän ne paljoa maksanukkaan. Mukana tuli myös etukahvoihn uudet avaimet, mut vaihdoin orkkiksista lukkopesät niin ei tarvii useita avaimia olla:
projectechin jannelta tuli sit pikatoimituksella pari kiloa Deox-C:tä ja tein muovista ja laudoista sellaisen altaan mihin saatto apurungon upottaa. Muuten ihan hyvä, mutta ei riittäny aine koko laitoksen upotukseen, niin käskin veljeä kääntämään viikon aikana rungon toisinpäin. No reikähän siihen muoviin oli tullu ja nesteet valunu pois. Oli tuo onneksi ihan kohtuulliseksi menny 3 päivän aikana:
Ottakaa huomioon, että en tehnyt mitään mekaanista ruosteen poistoa, vaan laitoin koko järkyttävän näkösen kamppeen lillumaan seokseen. Ruosteen syövyttämät kraateritkin oli täysin puhtaita, mut siellä täällä oli vielä paksumpaa ruostetta lyhyen vaikutusajan vuoksi. Kumiosille ei lupausten mukaisesti käynyt mitenkää, eli uskaltaa tuollai purkamatta syövytellä vastaisuudessakin. Niin ja melkoinen reikähän sieltä paljastu :
No vähän räitään mikkiliimaa ja fixed:
Eihän tuota vissiin sais mennä hitsaileen, mut hys hys! Luulis tuon nyt olevan turvallisempi kuin että antaa koko paskan mätiä lopullisesti pilalle. Katsastusmiestä kun ei apurungon kunto tuntunu kiinnostavan, mutta puuttuvat jarrukilvet aiheutti suurta närää...
Sit vielä kevyt hiekkapuhallus ja ruiskulla hammerit päälle. En jaksanu kumiosia edes suojata, kun ei tää niin hipo vehje ole. Kyl se maali niistä sit rapisee pois Ruostetta jäi varmasti vielä vähän jäljelle, mut käsittääkseni hammeri ei oo niin herkkää jos siellä kraatereiden pohjalla oiskin jotain.
Etutolppiakin vähän ihmettelin:
Niinkuin kuvasta näkyy, niin iskaripatruuna on täydessä mitassaan melkeen metrin mittanen Siinä ei paljoo lyhkäsemmät jouset taikka coilit apujousilla auta, kun iskarin varsi on noin älyttömän pitkä. Vertailuna esim bemarin D2:n etutolppa on täydessä mitassaa ton pelkän sisään tulevan patruunan mittanen... Iskarin yläpään kiinnitystä ei voi nostaa, koska se on jo vakiona melkein konepellissä kiinni ja tolpan alapäätä ei voi laskea olkavarressa, koska vetari tulee heti vastaan. (kts. kuva). Ainoa vaihtoehto on siis saada lyhkäsemmällä varrella olevan iskarit. Tilasin sit ebaystä ta-technicisiltä typ 89:iin tarkoitetut sport iskarit, jotka ainakin kuvan perusteella on huomattavasti lyhkäsemmät.
Kävin aikasemmin varaosatiskillä vertaamassa typ89 ja 81 iskaripatruunoita, niin ne oli täysin identtiset numeroita lukuunottamatta, vaikka 89:n etupään tuenta on täysin erilainen. + valmistajan sivuilla lukee että nuo passaa typ 81/89 ja 32B passattiin. Täytyy vaan toivoa että kuva pitää paikkansa ja varsi on oikeesti vakoita lyhkäsempi. Minä saan sit sen verran taiottua lisämadallusta, minkä verran pituuseroa on.
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Su 20 Tammi 2013 - 22:43, muokattu 1 kertaa
Säm
Viestien lukumäärä : 182 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 20 Elo 2012 - 21:25
Kylläpäs ''pikku'' modeilla irtos bemarista mukavat lukemat. Paljonko tuolla alakerralla oli rullattu? Audin alustan osatkin näyttää hyvälle. Onko tuota hammeritea ihan ruiskutavarana vai teetkö jotain seosta siitä pensselöitävästä töhnästä? Parempi nuo alustan osat on korjata vaikkei niitä saiskaan, ku jättää mätimään :pirat:
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 20 Elo 2012 - 21:50
Siihen pensselitavaraan oon lirauttanu sen verran tinneriä että menee nätisti ruiskun läpi. Hyvin on ainakin tähä asti toiminu ja on niin paljon nopeempi vetää ruiskulla tollasia isoja osia, kuin että pensselillä suttaa. Tolle olkavarsi/iskaritolppa systeemille pitää varmaan tehdä viel sama operaatio, kunhan saan purettua noi ja siirrettyä jousilautasta alaspäin. Toisen puolen vetarin pulttia en vaan saanu auki, kun katkes vaan parit 1/2" avaimet yrittäessä. Ens kerralla tuumanen setti hakia naapurilta lainaan.
nii ja alakerralla rullattu ~300tkm. Talvella tarkistin vaan että välykset on vielä tehdastoleransseissa.
Antto-
Viestien lukumäärä : 655 Paikkakunta : Vantaa
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 20 Elo 2012 - 21:59
Makiaa tavaraa tuo Deox-c Paljos ton bemmin kokonaismassa on? Varmasti liikahtaa ku yhtä nohevasti ku astmanen lehmä makuulta
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 20 Elo 2012 - 23:02
Joo aika pätevää on, kun sitä tehty liuoskin on käytännössä hajuton ja väritön, eikä tee käsille juuri hallaa. Dinotrollin annitroll esim. On taas sellasta myrkkyä, että ei paljo ilmastoimattomaan tilaan kannata jättää syövyttään ja käsillä aika ikävän tuntosta. Onhan se toki vähän nopeempaa, mutta mulla oli deox-c:stä laimein 5% seos käytössä, niin tiukemmalla seoksella varmaan toimis nopeemmin.
Moottorin muutoskatsastuksessa katsottiin akselipainoiksi 680 ja 700 puolikkaalla tankinlla eli 1400 kg paikkeilla on paino. Talvella ois tarkpotus vihdoin ja viimein tehdä musa-asennukset paremmin ja sitä kautta pudottaa painoa. Tällä hetkellä esim etuovipahvikin painaa n. 10kg/puoli, niin ne ois tarkotus tehdä lasikuidusta alipaine muotituksella. Eli eiköhän painoakin saa karsittua jonkin verran.
Juke-Maza
Viestien lukumäärä : 27
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 21 Elo 2012 - 5:40
Kokeiles ens kerralla ihan sitruunahapolla jota taitaa tuo deox-c:kin sisältää. Ei vahingoita sekään kumiosia ja on paljon halvempaa. Kajaanissa maksoi n. 30€/5kg sankko Agrimarketissa. Jarrusatulat putsailin vasta ja oli kumit paikallaan eikä 10% seos vahingoita kumia/muovia millään lailla. Löytyy googlaamalla melkoisen paljon juttuja ja hyviä vinkkejä tuosta sitruunahapolla putsaamisesta.
_paffa
Viestien lukumäärä : 770 Paikkakunta : Kuopio
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 21 Elo 2012 - 18:07
Juke-Maza kirjoitti:
Kokeiles ens kerralla ihan sitruunahapolla jota taitaa tuo deox-c:kin sisältää. Ei vahingoita sekään kumiosia ja on paljon halvempaa. Kajaanissa maksoi n. 30€/5kg sankko Agrimarketissa. Jarrusatulat putsailin vasta ja oli kumit paikallaan eikä 10% seos vahingoita kumia/muovia millään lailla. Löytyy googlaamalla melkoisen paljon juttuja ja hyviä vinkkejä tuosta sitruunahapolla putsaamisesta.
OT: Väittäsin että Deox-C on tuhat kertaa tehokkaampaa kuin mikään sitruunahappoliuos.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 27 Elo 2012 - 19:08
Muut kun on ollu big meetissä, niin minä oon taistellu ruosteisten ja paskasten romujen kanssa Saksanpoika nimittäin toimitti iskarit ennätysajassa ja projectechiltä tuli lisää deox-c:tä myös erittäin nopeasti, niin pääsi jatkamaan hommia.
Saapuneet typ89:n iskarit oli sitä mitä pitikin:
No eikait siinä muuta kun tolppa palasiksi:
Tuota ennen piti toki vetarit ja muut irrotella ja niiden kanssa taistellessa meni melkeen yksi työpäivä. Ei lähteny toisesta vetarista pultti pois muuten kun poraamalla se 3-palaseen ja löymällä sitten isolla lekalla ja taltalla ko. palasen pois kierteeltä. Lämmittämiset ja muut keinot ei auttanu mitään. Onneksi tämän puolen laakerikin oli ihan paska, niin ei laakerin rasvojen käryäminen haitannu yhtään Toivottavasti vaan uudessa laakerissa tulee pultti mukana, ettei tarvi sitä sit ruveta metästään. Samassa operaatiossa kärsi myös itse napa, mutta romukasasta löyty mk2 golffin navat jotka näytösti samanlaisiltä. Sepä selviää sit kun jaksan vaihtaa koko paska laakerin.
No eikait siinä muuta kun mallataan paljo kärsii jousilautasta laskea että jousi pysyy paikallaan ja vedetään kamat takasin kiinni. Tässä vaiheessa käytin kunnon tasasuuntaajaa paksuilla puikoilla ja isolla virralla, että varmasti tarttuu tiukkaan. En halua että ajossa antais joku paikka periksi. Ei ehkä näteintä jälkiä, mutta pitäs pysyä:
EDIT väärä nappi. jatketaan:
Ja eiköhän se hieman laske nyt (hitsauksissa kuonat päällä, niin näyttää karulta):
No pieni moka meinas käydä mut onneksi tarkistin:
Aika milli peliä ja tuo rengas on kulunu. Talvirenkaat kun tulee vielä karvan verran isommalla kehällä, niin päätin nostaa lautasta sentin tosta ylöspäin. Lopullinen madallus edellistalvesta on siis jotain 4,5 cm luokkaa. Ei siis älyttömiä, mutta eipähän jää talvella jokapaikkaan kiinni.
Valmiit tolpat kävin sit pikasesti läpi neekerintukalla ja nakkasin deox-c:hen muhimaan. Samaan kylpyyn meni myös kaikki muutkin irto-osat keulasta, niin saa sit kaikkiin maalit kivasti päälle. Tämän jälkeen pääsin sit kannen kimppuun. Venttiilikoneiston jälkeen ei ollu paljoo epäselvyyttä miksi tämä ei oo ikinää käyny kunnolla tyhjäkäyntiä:
Yhdessä imuventtiilissä siis ihan kunnon reikä seetipinnassa ja toinenkaan ei ihan täydellinen ole Pari muuta imuvenaa (kuvassa vasemmalla 1) ja pakovenat oli kunnossa. Itseasiassa mulle yks eno jo viimesyksynä sano että sulla vuotaa venttiili, kun tulin pihaan. No enhän minä sitä sillon uskonu. No purin sit venton kannesta pari imuvenaa tilalle, mutta siinä oli erilaiset. Kyllä ne ois passannu paikalleen, mutta ne oli paljon massiivisemmat ja paino puolet enemmän. Täytyy siis ostaa uudet.
Sit kysymys: pitääkö nostimien olla sellaisia pehmeitä, että kun niitä painaa, niin menee helposti sisään ja palautuu jousen avulla takaisin ylös? Vai sitten sellaisia jotka ei palaudu/ei painu ollenkaan. Pari nostinta oli jälkimmäisiä ja loput pehmeitä. venton koneessa vähän samaa juttua. Jos tietäs kummanlaisia niiden pitäs olla, niin vois laittaa parhaimmat paikalleen sit kun kasaa. (uusia en osta)
Kannesta tuli nyt kuitenkin ihan näpsäkän näkönen, pelkällä pesulla:
Lohkostakin purin männät pois ja mitään hälyttävää en löytäny. Ainoastaan öljyrenkaat oli aivan kokonaan kivikovan karastan peitossa, eli ne täytyy puhdistaa. Varsinaisissa renkaissa oli katkosvälys 0,6mm Lienee ihan ok???
Kiertokangenlaakereista 3 oli kulumattomia ja yhdessä oli tollanen pieni vaalea kuluma:
Tarkennus on kyl väärässä esineessä, mut ei oo varmaan tarvista ton vuoksi vaihtaa. Ideana ois siis vaan vaihtaa pari palanutta venttiiliä uuteen, kannen plaanaus ja koko paska uusilla tiivisteillä ja putsattuna kasaan. Vai oisko jotain mitä pitäs ehdottomasti tehdä?
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Su 20 Tammi 2013 - 22:22, muokattu 1 kertaa
Pellikka
Viestien lukumäärä : 407 Paikkakunta : Oulu Muut : Pv
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 28 Elo 2012 - 7:36
Ebaystä saa niitä nostajia puoli-ilmaseks. Ite ostin jotkut reilun parin kympin mallit ja oli saksalaiset Mulla on napamuttereita ja nostajiakin jos tarviit(ja koko kone). Tahtoo mennä kaikista nuo nostajat jossain 200 tkm hujakoilla.
Hyvvää jäläkee taas, aatellen talvilinttaa
Huiske
Viestien lukumäärä : 322 Paikkakunta : Mikkeli Muut : Opel Kadett C -79 Turbo projäct, Subaru Leone 1.8 Turbo coupe 4x4, Ford Escort mk5 4x4.
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 28 Elo 2012 - 18:22
Ei löytyny mistään lyhyemmällä patruunalla olevaa? Tai emminä tiiä miten matala / löysä tuo nyt on että pääseekö tuokaan pohjaamaan. Mites paksut noi patruunat on? entä varsi? ja mikä kierre? nii ja pituus.
Säm
Viestien lukumäärä : 182 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 28 Elo 2012 - 19:57
Meinaspa käydä ''mannet'' tuon tolpan kanssa, mutta onneksi huomasit heti, etkä siinä vaiheessa ku olis ollut maalit pinnassa ja keulaan kasattuna . Tuosta tolpan muokkaamisesta tuli itsellä mieleen tämmöinen modaus.
Tälläkään kertaa ei topicin avaaminen tuottanut minkäänlaisia negatiivisia tuntemuksia selkeineen teksteineen ja tarkkoineen kuvineen, Respect :afro:.
Viimeinen muokkaaja, Säm pvm Ti 28 Elo 2012 - 19:58, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Youtube linkkaus ei pelannut..)
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ti 28 Elo 2012 - 21:01
Pellikka kirjoitti:
Ebaystä saa niitä nostajia puoli-ilmaseks. Ite ostin jotkut reilun parin kympin mallit ja oli saksalaiset Mulla on napamuttereita ja nostajiakin jos tarviit(ja koko kone). Tahtoo mennä kaikista nuo nostajat jossain 200 tkm hujakoilla.
Hyvvää jäläkee taas, aatellen talvilinttaa
Joo mulla tahtoo nää projektit karata aina käsistä Tätähän ei ollu alunperin tarkotus edes ottaa liikenteeseen, vaan ajaa pellolla rallia sen aikaa mitä kestää.
Ei tosiaan ollu ebayssä kalliita noi nostimet, mut tää ei oo niin justiinsa, niin varmaan riittäs että valkkaa noista parin koneen nostimista parhaat. Tietäs vaan mitkä on ehjiä ja mitkä ei. Empä kyl hoksannu kysyä paljo törkytorilla ois maksanu nostimet, kun kävin sieltä hakemassa pari uutta venttiiliä. Niilläkin oli hintaa peräti 13€ yhteensä, eli ei päässy konkurssi iskemään. Bemariinkaan ei maksanu paljoa siellä, eli tuskin tähän kalliimmat olis. Mut pitää soitella sit puuttuvista osista jos niitä ilmaantuu. Se nykiminen mistä soitin johtu jumittavasta hihnapyörästä, eikä onneksi sisukaluista.
Huiske kirjoitti:
Ei löytyny mistään lyhyemmällä patruunalla olevaa? Tai emminä tiiä miten matala / löysä tuo nyt on että pääseekö tuokaan pohjaamaan. Mites paksut noi patruunat on? entä varsi? ja mikä kierre? nii ja pituus.
Hirveesti kysymyksiä noin lyhyeen lauseeseen Ois varmasti, mutta en jaksanu ruveta ettimään. Netistä ei pitkänkään surffailun jälkeen löytyny mitään vinkkiä madallukseen, muuta kun KW:n kokonaan uudet tolpat, jotka karsiutu heti pois hintansa vuoksi. Oishan sitä voinu tietenkin mennä johonkin varaosaliikkeeseen ihmetteleen hyllyssä olevia kamoja, mut tiiä mitä oisivat tykänneet siitä Mitoista ei oo hajuakaan, kun ei oo jaksanu mitata. Noi oli kuitenkin aavistuksen jämäkämmät mitä paikallaan olleet ja painuvat aivan pohjaan asti, eli kunhan pohjaanlyöntikumit teurastaa niin ei pitäs pohjailla.
Säm kirjoitti:
Meinaspa käydä ''mannet'' tuon tolpan kanssa, mutta onneksi huomasit heti, etkä siinä vaiheessa ku olis ollut maalit pinnassa ja keulaan kasattuna . Tuosta tolpan muokkaamisesta tuli itsellä mieleen tämmöinen modaus.
No ois saattanu jokunen irtovittu lentää siinä vaiheessa, kun huomaa rengasliikkeessä, että eihän nää mahu pyörimään Tollanen modaus oli mulla alunperin mielessä, mutta aikani mittailin ja zoomailin tota hommaa, niin ei olis coilijousen avulla saanu laskemaan yhtä alas mitä nyt. Ois vaatinu lyhemmän patruunankin (niinkön tossa videossa on). Lisänä hintaa olis tullu aika paljon enemmän, kun ois pitäny holkkisarjat, pääjouset, apujouset jne. hommata iskareiden lisäksi. Tätä kun tehdään ihan minimi budjetilla ja loput säästetään bemaria varten. Nyt meni vaan 50€ noihin iskareihin.
btw. Melko tiukka sovitus noilla borbeteilla tulee eteen nyt muutenkin, kun jarruista on otettu reilusti tavaraa ja silti ne on ihan millien päässä satulasta. Rengas tulee ihan jousilautaseen kiinni ja kaaresta se pilkistää pari senttiä, eli millipeliä tulee senkin kanssa kunhan saan kaaren mankeloitua. Ainoastaan tolpan ja vanteen väli mitataan senteissä, mutta ET ei voi olla olla isompi, koska rengas ottaa raidetangonpään kiinnityspisteeseen kiinni. Jos siis joku sovittaa madallettuun tämmöseen vakio kaarilla 9" leviämpää vannetta, niin täytyy nostaa hattua.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 3 Syys 2012 - 21:55
Osa on varmaan lukenu jo pesukintaalta, kun viimeviikonloppu meni bemmiä kiillotellessa ja vihdoin jopa jälki oli tyydyttävää.
Oon myös ihmetelly miksi keulassa jousi paukkaa aina kun rattia pyörittää. No oli näköjään yksi teflonrengas menny poikki ja pullahtanu pois välistä.
No onhan tuo D2:n alusta ollu jo melkeen 3 vuotta alla, niin kai tommosen voi antaa anteeksi
Sunnuntaina piti vielä lähtiessä nostaa audin keulan osat kylvystä pois, kun ne ois muuten jääny melkee kuukaudeksi sinne lillumaan:
Ah! hyvältä näyttää. Ihan pienet nököt jäi ruostetta muutamiin osiin, mut maalijämien vuoksi nuo vaatii muutenkin kevyen hiekkapuhalluksen. Tästä on siis hyvä jatkaa, mutta pidetään ny jokunen viikonloppu taukoa ja keskitytään vaikka kaljan juontiin :drunken:
Viimeinen muokkaaja, pazi88 pvm Su 20 Tammi 2013 - 22:26, muokattu 1 kertaa
Huiske
Viestien lukumäärä : 322 Paikkakunta : Mikkeli Muut : Opel Kadett C -79 Turbo projäct, Subaru Leone 1.8 Turbo coupe 4x4, Ford Escort mk5 4x4.
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 3 Syys 2012 - 22:37
Olikos tossa sun litkussa siis sitruunahappoa? ainankin pelkään sitrunahappoon ku mulla kerran unohtu yhet navat viikoks muistaakseni, niin laakereiden kohilta oli muistaakseni useamman kympin väljät sen jälkeen... Tossa litkussa ei kait sitä ongelmaa että syö metalliakin vai?
tombbis
Viestien lukumäärä : 243 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 3 Syys 2012 - 22:38
Iso peukku sulle tuosta auton puhtaudesta ja kiillosta :cheers: . Pääsee hötsiin ihastelemaan tätä
J.K
Viestien lukumäärä : 281 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 3 Syys 2012 - 22:53
Huiske kirjoitti:
Tossa litkussa ei kait sitä ongelmaa että syö metalliakin vai?
En tiedä sit kuinka moni tajus ton jänis jutun, mut ideanahan oli viitata siihen jäniskuvaan, minkä koulun palvelin on jo näköjään hävittäny... Nooh ihan sama. Kohtahan se pitää tääkin laittaa talviunille ja ruveta ideoimaan ens kesää. Tai no ideoita on, mut pitää vaan valita niistä ne mihin rahat ja aika riittää. Osaltaan tekis mieli kyl alottaa toinen viimesen päälle projekti, mutta hommaa rajoittaa se etten oo bemmiä myymässä. Joku time attack -e21 on jostain syystä kummitellu mielessä...
EDIT: niin ja osaston valot ei osottanu auton maalipintaan, koska jostain syystä ne ei vaan toiminu sinisen kanssa ja koko väri näytti siltä kuin se ois palanu puhki Holoja ei siis sillä koitettu piillotella ja ei niitä pinnassa edes ollu
Säm
Viestien lukumäärä : 182 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 10 Syys 2012 - 21:45
Itteä kyllä nauratti toi ku tuo pupu oli puskurin aukossa pystyssä Oli hyvä se projekti slideshow siinä btcf:än osastolla.
Autoa hetken tsekkailtua tulin siihen tulokseen että eihän tuolla raski ajaa :face:
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 10 Syys 2012 - 21:53
pazi88 kirjoitti:
Kohtahan se pitää tääkin laittaa talviunille ja ruveta ideoimaan ens kesää. Tai no ideoita on.
Mun mielestä se on valmis. Älä pilaa sitä.
Koomik
Viestien lukumäärä : 381 Paikkakunta : Iisalmi
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 10 Syys 2012 - 22:30
Tää on ihan mahtava! :cheers: Oikeestaan tämä ja tenun tourani oli ne syyt, miks hötsiin piti lähtee!
Jonzba
Viestien lukumäärä : 13
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 10 Syys 2012 - 22:33
toni kirjoitti:
pazi88 kirjoitti:
Kohtahan se pitää tääkin laittaa talviunille ja ruveta ideoimaan ens kesää. Tai no ideoita on.
Mun mielestä se on valmis. Älä pilaa sitä.
Ahdin ja sisusta eipä tuohon muuta keksisi. Ehkä campperit pystympään, sekä leveämpää kumia taakse.
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ma 10 Syys 2012 - 23:10
Jonzba kirjoitti:
toni kirjoitti:
pazi88 kirjoitti:
Kohtahan se pitää tääkin laittaa talviunille ja ruveta ideoimaan ens kesää. Tai no ideoita on.
Mun mielestä se on valmis. Älä pilaa sitä.
Ahdin ja sisusta eipä tuohon muuta keksisi. Ehkä campperit pystympään, sekä leveämpää kumia taakse.
No Jonzbapa ne jo sanokin aika tarkkaan mitä mielessä on. Mut tosiaan himoittais alottaa ihan uuskin rojekti puhtaalta päydältä, niin saa nähä mitä tulee tapahtumaan.
SaHe
Viestien lukumäärä : 7 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty Ke 12 Syys 2012 - 10:32
Tullut seurailtua tätä BTCF:n puolelta ja täältä NPS:n puolelta, ei voi muuta sanoa kun mahtava. Ouluhallia varten oli kiillottettu täydellisesti! hieno kampe, like it!
Sponsored content
Aihe: Vs: pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty
pazi88: Sipan jatkepaja - Bmw E36, E30 etc. *penkissä käyty