Aihe: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 10:43
Sen verran päivitystä, että E30 on myyty eteenpäin ja siirrytty täysivaltaiseksi BMW ///Motorsport tuotteiden harrastajaksi
Foorumia jo tovin selanneena uskallan laittaa omankin katiskan näytille..
Saattaa tulla hivenen pitkä kertomus koska autoa on jo muutama vuosi harrastettu..
Ostin Alkuperäisen 325im syksyllä vuonna 2008 lähes vahingossa. Tarkoitus olis ostaa jokin uudempi BMW käyttöautoksi, mutta omiin kriteereihin sopivaa ei sillä hetkellä tuntunut löytyvän ostin sitten "väliaikaiseksi" käyttikseksi kyseisen laitteen joka näytti suurinpiirtein tältä:
Edellinen omistaja oli ehtinyt ostamaan/myymään uudet Borbetin A:t 16X9" auton alta pois, jotka sain sitten myöhemmin lunastettua mutkien kautta takaisin auton alle..
Olihan autossa vikaa. Juuri remontoitu yläkerta oli langennut uudestaan. Eli kansipahvi oli palanut. Syylliseksi paljastui vuotava lämppärin sisäkenno ja edellisen omistajan välinpitämättömyys.
Ostin siihen sitten vastaremontoidun moottorin (joka myöhemmin osoittautui hieman huonoksi ratkaisuksi) Joka siinä talvenkorvalla päätettiin ahtaa. Tavoitteena oli muutama lisäheppa joten tilattiin kaverin kanssa kimpassa jenkeistä turbokitit. No eihän ne mitään bolt on sarjoja ollut ja se alkutalvi meni niitä sitten näpertäessä. Lisärikastuksen hoiti kaksi 399cc suutinta ja niitä ohjasti finboost lisärikastin.
Samaan aikaan tuli hommattua Vm 2002 Z3:sta lukkoperä
Kytkin lankesi silloin toisella kiihdytyksellä ja paikalleen meni 6 lapainen kuparikeraaminen kytkinlevy jäykällä Sacshin asetelmalla..
Auto saatiin nippuun ja ajoon pienien mystisten ongelmien jälkeen, kuten pitkään ja hartaasti etsittyyn käyntivikaan jonka aiheutti ecun lämpötilaanturin huono maadoitus, joten auto kävi koko ajan ns ryyppy päällä
Autosta penkitettiin 0.4bar 279hv seosten ollessa ihan 12.X
Jatkuu..
Viimeinen muokkaaja, Admin pvm La 13 Syys 2014 - 20:57, muokattu 7 kertaa (Raportin syy : Lisätty ///M5 juttua)
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 10:43
No sitä iloa ei pitkään kestänyt. Syitä on monia mutta suurinpana se että "remontoitu kone" oli tosissaan remontoitu tyylillä. Kansi oli mm plaanattu hiomapaperilla ja ilmeisesti koottu vanhoilla osilla. Kuin myös moottori olikin 9.7 puristeinen (selittänee hyvät teholukemat) vaikka sen piti olla 8.8 puristeinen. Nakuttamaanhan se oli myös päässyt.
No tästä en lannistunut vaan ostin uudenkäytetyn kannen joka koneistajalla osoittautui halkinaiseksi. Ostin yhteensä 4 käytettyä kantta jotka kaikki olivat halki kun ne ponnistettiin
No sitten pistettiin jäitä lippikseen ja todettiin parhaimmaksi ostaa ihan uusi kansi (ei ole kaduttanut )
Koneeseen hommattiin myös kevyemmät männät ja veivit M52 moottorisesta bmw:stä sekä 399cc bosch suuttimet, KMS Mp25 ecu, laajakaistalabda sekä accelin puolapaketti ja samalla tehtiin ehkäpä yksi suurimmista virheistä tämän projektin kohdalla. Menin sekaantumaan kupariseen kannentiivisteeseen ja koviin 12.9 pultteihin. Saatiin täysin väärät kokoamisohjeet joten se kesä meni ihan kämmenille kyseisen seikan johdosta. [img][/img]
[img][/img]
Muutaman tuhat kilometriä ehtisin autolla silloin ajelemaan mietoa säätöajoa, muutoskatsastamaan auton ahtimelle ja kärsimään tekniikkamurheista. No ei muuta kuin pipo pois ja motivaatiota keräämään.
Näkee hyvin mistä on vuotanut:
Kesä ja syksy meni motivaatiota keräillen ja talvella sitten innostuin taas puuhiin. Nyt otettiin varmemman päälle ja tilaukseen meni cometicin mls kannentiiviste ja arp:n pinnapultit
.JPG/_medium.jpg" border="0" alt=""/>
Ehtisin saamaan auton lähes nippuun kunnes telosin toisen polven ja loppuvuosi 2010 menikin sitten kepeillä kävellen..
Viimeinen muokkaaja, duuk pvm Ti 17 Toukokuu 2011 - 11:06, muokattu 1 kertaa
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 10:47
Kirjottelin tämän jo kerran mutta hävisi bittiavaruuteen
No jatketaas..
Siinä sairastellessa tuli hommailtua kaikenlaista osaa mm autometerin mittareita, ns kusioptiikkaa (aitoa hellaa tietysti), D2 coilover alustaa ja vannetta. Joku kumma fiksaatio oli päässyt syntymään levitettyihin peltivanteisiin. Sellaset piti sitten Vannepajasta tilata koossa 9X15" et n. 12 ja 9.5X15 et n. 8
Joku kiva värihan niille piti keksiä
Kun ukko tuli keväällä kuntoon alkoi armoton niputtaminen. Alusta paikalleen, sisusta nippuun, sähköt kuntoon, myöhemmäksi jääneidein asioiden laittamista joita tuntui olevan. No tuossa maaliskuussa 2011 näytti tältä
Harmaita hiuksia aiheutti kierroslukumittarin toimimattomuus. Tuli sitten pikakurssi oskilloskooppeihin sun muihin. No vika löytyi sitten KMS:n ecusta ja se lähti Hollantiin korjaukseen.
Kun vermeet alkoi olla valmiina päätin jättää säätämisen ammattilaisen käsiin ja näin matka kävi kohti AMW:tä
Ihan putkeen sekään homma ei mennyt. Ensiksi kyykkäsi accelin puolat no siitä lennosta vaihdettiin sitten kunnon boschilainen tilalle. Kun sytkä ongelmat saatiin kuriin hajosi toinen bensapumppu. Hieman söi miestä seistä toisella puolella suomea uskomattoman vian tähden. No ei auta parkua kun paskat oli jo housuissa. Auto saatiin säädettyä 0.5bar asti jolloin tehoa tuli 231hv
Näillä eväin leimasin sitten auton ja ajelin sisäänajoa hiljakseen. ELi vaihtoon meni bensapumppu. Heivasin rikkinäisen lisäpumpun pois ja myös orggiksen ja sen tilalle laitoin Bosch 044:n Samalla jäähdyttimeksi vaihtui E28 M535 iso jäähdytin ja sähköflekti, nousujohteisten lämpöjen estämiseksi.
Sähkötöiden jälkeen uusi matka AMW:lle ja sieltä sitten jäi käteen
Ahdin siellä tulppana on ja loppuu ihan kesken.
No kun pakolliset oli saatu suoritettua, ruuvasin mutterit piukkaan ja auton kohti maata. Alemmas ei tuolla setupilla enään saa keulaa, perää aavistuksen sais vielä. Maavara on jotain senttejä matalimmasta kohdasta eli downpipen ja keskipätkän liitoskohdasta.
Viimeinen muokkaaja, duuk pvm Ti 17 Toukokuu 2011 - 11:59, muokattu 1 kertaa
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 11:13
Sinnikäs jätkä, itse oisin varmaan polttanut auton jo tossa vaiheessa. Mutta hyvältä näyttää, keep it going.
Spex
Viestien lukumäärä : 74
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 12:39
Pakko myöntää, et värivalinta on ainakin omaan silmään sopivan härski.
apuapina
Viestien lukumäärä : 1134 Paikkakunta : Tku Muut : pari fillarii.
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 13:10
Oikein kiva!
Tervetuloa foorumeille. :flower:
antizero
Viestien lukumäärä : 1571 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 13:31
Sopivan härski ja todella näppärän olonen/näkönen peli! Ite heivaisin kyllä kaikki tarrat pois.
kiMMMe
Viestien lukumäärä : 989 Paikkakunta : Parainen Muut : fillari...
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 13:35
Tätä onkin odoteltu :cheers: tervetuloa munki puolest. E30ses on siis vaan sitä jotain, varsinkin tässä misä kulku puoli on vissii ihan kohdillaa, tuliki ihasteltuu sillo ku poijat vaihto mulle alustan toho e36see teidä hallil.
pst. Pistäppä kansalle kans sun ämmästä vähän stoorii ??
Down
Viestien lukumäärä : 731 Paikkakunta : Kittilä
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 16:27
Lovelove toi väriyhdistelmä! Peukkua täältä. Ihmettelen et miten ihmeessä voi olla noin pitkä pinna, ku sulla. Ite oisin kans potkinu paskan suohon.
Aatsipoppa
Viestien lukumäärä : 141 Paikkakunta : Laitila
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 16:40
Se on sitä suomalaista sinnikkyyttä, periksi ei perhana anneta!
yhdyn kyl muihin, todella komee pikkubimmeri.
huvee-
Viestien lukumäärä : 23 Paikkakunta : Paska Kaupunni
Aihe: Vs: E30 Maybe Low and slow Ti 17 Toukokuu 2011 - 16:53
en oo ikinä tykänny kusiluukista mutta nyt pakko sanoa että ihan helvetin nätti bimmeri !! jos omasta autostaki tulis nuin hieno kusiluukilla omasta mielestä niin laittaisin samointein itellekki :lol!:
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:01
Kiitoksia kommenteista!
Kyllä se pinna välillä kohtuu piukassa on ollutkin, ja paljon on tapahtunut mitä ei edes enään muista, mutta josain kohtaa projektia tuli selväksi että ollaan menty sellaisen rajan ylitse ettei voi kerrassaan lopettaa. No tekemisen intoa on purettu välillä muihin kohteisiin ja tämän annettu huilia, mutta selvää on ollut että valmiiksi se tehdään.
Suunnitelmissa on ainakin moottorin päivitys yläkerran osalta kun sillon aikoinaan oli kassa tyhjä niin piti koota vakio nokalla ja keinuilla, saman tien siihen sitte vaihtaa suuttimet ja ahtimen kun kerran uudestaan se tarvitsee säätää niin päästää niihin tehoihin jotka tavoitteena on ollut, eli luokkaa 350hv.
Laitetaas vielä hieman faktaa autosta: Alkuperäinen 325i M-Technic I korisarjalla M-Technic I "isolla" takaspolerilla M-Technic I ratti S-Lasit S-Kattoluukku Kangas Sporttipenkit Pieni ajotietokone M-Suspension (Korvattu D2) Etutukivarsissa M3 epäkeskopuslat Uritetut jarrulevyt Remus catback + omavalmiste downpipe/etupätkä (äänet todella hillityt)
Kaikki varusteet ovat alkuperäisiä poislukien s-kattoluukku joka on uuten ollut manuaali toiminen.
rambe
Viestien lukumäärä : 44 Paikkakunta : Krs
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:02
Erittäin maukas kokonaisuus ei borbetit olis nyt myynnis ku sait pellit alle
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:06
rambe kirjoitti:
Erittäin maukas kokonaisuus ei borbetit olis nyt myynnis ku sait pellit alle
Ei ne oo.. Kun ne heitin tohon mamman käyttöpiiskaan alle
Viimeinen muokkaaja, duuk pvm Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:08, muokattu 1 kertaa
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:07
Tuossa vielä videota viimeisestä säätösessiosta AMW:llä
micke_
Viestien lukumäärä : 1087 Paikkakunta : Siuntio Muut :
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:34
Mistä M535i syyläri ja paljon makso? Laita ämmästäkin parit kuvat
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:54
micke_ kirjoitti:
Mistä M535i syyläri ja paljon makso? Laita ämmästäkin parit kuvat
Raision jäähdytinhuolto. Olikohan se 160-170e:n pinnassa ollut.. Kun teki mulle muutaman hitsihomman samalla. Ei viitti seisovasta autosta mitään topikkeja tehdä.
Mutta hommasin syksyllä 2009 ///M5 3.6l moottorilla
Ehkäpä paras talviauto mitä mulla on koskaan alla ollut ja menihän se seuraava kesäkin sillä mukavasti
Alustaksi D2 coiloverit ja mutteri piukkaan. Maavara on nyt runkopalkista maahan about 4.5cm, hieman olisi edessä tolpissa vielä varaa takana rutkastikki. Vanteeksi valikoitui hieman tuurilla Oz futura 9.5x17" ET0 JA 11x17" ET6
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 17:58
Peltivanteille irvistelin hetken, mutta Futurat paikkas tilanteen
CDLC.CO CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 5471 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 18:08
Ipe kirjoitti:
Peltivanteille irvistelin hetken, mutta Futurat paikkas tilanteen
Yes.
Mikä teita naantalilaisia bemaristeja vaivaa, joka helvetin laite täytyy ahtaa
Ei siinä mitään.
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 18:25
EeKi kirjoitti:
Ipe kirjoitti:
Peltivanteille irvistelin hetken, mutta Futurat paikkas tilanteen
Yes.
Mikä teita naantalilaisia bemaristeja vaivaa, joka helvetin laite täytyy ahtaa
Ei siinä mitään.
Nii ei tääl talvisin mitään tapahdu kuitenkaa ni senki ajan voi viettää tallilla.
Bones
Viestien lukumäärä : 152 Paikkakunta : Virrat Muut : Kunkkukoppa jatke
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 19:51
I like it!
Itse kanssa repisin tarrat pois ja vaihtaisin sivuvilkut porkkanoihin kun on edessä ja takanakin.
Kyllä e30 kuume taas iskee kun tämmössiä lukee.
JiiWee
Viestien lukumäärä : 570 Paikkakunta : Muumimaailma Muut : tennarit
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 20:16
Jumaliste, Ehkä ensimmäinen e30 kaksovinen lamamalli joka säväytti mua Ja vielä lisäks toi ämmäläinen Taitaa toi sun oma e30 olla palasina ku ei oo tullu vastaa täällä naantlaissa, mutta tolla valkosella oot tullu jokunen kerta vastaan?
Ei muutakun jatkat samaa malliin
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 21:25
Bones kirjoitti:
I like it!
Itse kanssa repisin tarrat pois ja vaihtaisin sivuvilkut porkkanoihin kun on edessä ja takanakin.
Kyllä e30 kuume taas iskee kun tämmössiä lukee.
Jep ja jos oikeen tarkkamies ois vaihtais ne E30:in sivuvilkkuihin.. Mutta ei oo tollasii ehtiny mukamas nykertämään
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 21:26
JiiWee kirjoitti:
Jumaliste, Ehkä ensimmäinen e30 kaksovinen lamamalli joka säväytti mua Ja vielä lisäks toi ämmäläinen Taitaa toi sun oma e30 olla palasina ku ei oo tullu vastaa täällä naantlaissa, mutta tolla valkosella oot tullu jokunen kerta vastaan?
Ei muutakun jatkat samaa malliin
Olen sen kanssa muutaman viikon ajellut.. Kun käyttiksen virkaa hoitaa tän kesän ajan..
jallu81
Viestien lukumäärä : 1573 Paikkakunta : raisio
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 21:48
bongattu lauantaina alkuillasta raison keskustassa, hyvält näytti mikäs se harmaa e30 mtek2:en on ku sua silloi seuras?? ja mitä maksoi uus kansi ja mistä
ja tervetuloo vaan!
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 21:52
jallu81 kirjoitti:
bongattu lauantaina alkuillasta raison keskustassa, hyvält näytti mikäs se harmaa e30 mtek2:en on ku sua silloi seuras?? ja mitä maksoi uus kansi ja mistä
ja tervetuloo vaan!
Kaverin auto. Haetutti syksyllä saksasta ja entisöi sitä tuossa koko talven oem osilla. Alkuperäinen M-TechII 325i ilmastoinnilla ja nahkaleedereillä tarkotus ottaa photoshoottia ku saadaan vehkeet klanssattua ja päivä nätiksi.
Paha sanoo mitä pelkälle kannelle tuli hintaa kun koneistajalta sen ostin. Siin oli sillon niitä ponnistuksia ja plaanauksia jne shittiä samassa. Mutta oisko se ollut 800e pintaan.. Raakakansi ilman venttiilejä ja muita hilppeitä siis.
jallu81
Viestien lukumäärä : 1573 Paikkakunta : raisio
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 21:58
jallu81 kirjoitti:
bongattu lauantaina alkuillasta raison keskustassa, hyvält näytti mikäs se harmaa e30 mtek2:en on ku sua silloi seuras?? ja mitä maksoi uus kansi ja mistä
ja tervetuloo vaan!
okok, no ei nyt ihan pahan hintainen..kun ei niitä ehjii nyt niin kauheesti koskaan löydy..kaverilla tosin yks tuttu jossain pohjoisessa ku hitsailee niitä ja takuunkin vissiin antaa..ja tuntuu kestävän parin kilon paineitakin..
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 22:03
jallu81 kirjoitti:
jallu81 kirjoitti:
bongattu lauantaina alkuillasta raison keskustassa, hyvält näytti mikäs se harmaa e30 mtek2:en on ku sua silloi seuras?? ja mitä maksoi uus kansi ja mistä
ja tervetuloo vaan!
okok, no ei nyt ihan pahan hintainen..kun ei niitä ehjii nyt niin kauheesti koskaan löydy..kaverilla tosin yks tuttu jossain pohjoisessa ku hitsailee niitä ja takuunkin vissiin antaa..ja tuntuu kestävän parin kilon paineitakin..
Mun yks halkinainen testihitsattiin jäähdytinhuollossa..
Mutta kun nuo kaikki mitä mulla oli halki olivat halki ns. pukista pukkiin niin ne ois sitten vielä pitnyt arporata. Tovin ku ynnäilin ni huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta alkoi vaikuttamaan aivan uusi kansi, kun ei tuon kalliimpi kuitenkaan ole.
Meikkis01
Viestien lukumäärä : 181 Paikkakunta : Aura
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ti 17 Toukokuu 2011 - 22:25
hyvält näyttää!!ton m5 muutamia kertoja nähnykkin..
duuk
Viestien lukumäärä : 79 Paikkakunta : Naantali
Aihe: Vs: duuk: Bmw E34 ///M5 Ma 30 Toukokuu 2011 - 21:44
Tarinoidaas hieman vielä. Autolla tuli osallistuttua Isoon E30 miittiin ja reilu 770km tuli ajokilometrejä reiluun vuorokauteen. Hienosti pelasi koko matkan.
Mitä ny munuaisista kuoriutuu maalit ja mökkikylään mentäessä muutaman kerran oltiin tiessä kiinni sanan varsinaisessa merkityksessä