Tälläinen omanlainen kertomukseni autoharrastamisestani.
Olin varmaan 13vuotias, kun ukkini totesi sen hetkisen auton joskus periytyvän minulle, kun ajokortin saan. Kukaan ei uskonut että se päivä koittaisi. Auto olisi joko romuna tai myyty pois ja pahimmassa tapauksessa en ottaisi sitä vastaan, koska elettiin jo ns. nykyautojen aikaa jossa 1.1kaasutin käsiryypyllä ei ole enää uusimmasta päästä.
Autoilun aloitin kuitenkin tällä perintö kalleudella, auton ikä alkoi jo näkyä mm. kilometreissä. Vanha 1.1kone tuprutti jo melkoisesti sinistä savua ja hädin tuskin pääsi leimasta läpi. Auton historiakin oli erittäin tarkasti tiedossa, sillä näin pienestä paikkakunnasta kuin savonlinna omistajat on helppo laskea ja tunnistaa, kun auton ostopaikkakin oli Auto-valtanen savonlinna. Autoon on jossain vaiheessa 90lukua tullut melkoisen mittava maalaus, kattaen koko auton. Ja syynä sille oli keulaan tullut pusu, joka on korjattu merkki liikkeessä.
Ja muutama kuva jotta tarina voi taas jatkua:
Autohan jäi useaksi kuukaudeksi tuon näköiseksi ja ainoita muutoksia olivat nännimankan vaihto CDsoittimeen ja hattuhyllyn risat kaijuttimet vaihtuivat. Edessähän näissä ei ole kuin yksi ovaali kaijutin keskellä kojelautaa, mutta sekin oli jo ajansaatossa alkanut rutisemaan siihen malliin että se oli poistettu käytöstä. Näiden kuukausien aikana aloin miettimään tyylisuuntaa tälle autolle, photoshop soi useana yönä mutta mitään järkevää ei tullut, kuvissa pyöri paljon lasikuituisia helmoja ja puskureita. Jokainen aiheutti oksennus reaktion. Isän kehoituksen mukaan, jätin lasikuidun veneitä varten.
Autoon oli aivan pakko saada jotkut makeat alumiinivanteet, silloin auton korkeus oli jotain todella järkyttävää ja päätin hakea niin kutsuttua "rallilookkia". Ei aikaakaan kun netistä löytyi valkoiset alut 4x100 jaolla ja aivan läheltä savonlinnaa, eikun peräkärri perään ja menoksi. Kotiin päästiin ja vanteet alle kitkakumein. Niitä asentaessa kokeilun vuoksi heitin tummennuskalvoa takavaloihin.
JA taas alkaa olemaan kuvien vuoro vanne sovittamisesta(tuskin tätä enää kukaan ees jaksaa lukee):
Ja näin kilometrit taas kasvoivat mittariin uudistuneella ilmeellä. Vielläkään se ei kumminkaan mielekäs ollut, mutta kelpasi pöristellä kesän huumassa. Kilometrien kasvaessa, myös alkujaan ollut savutus ongelma sen kuin lisääntyi. Koneesta alkoi olemaan jo jakohihnat ja muut kulutusosat vaihto kunnossa. Tiedossa oli isoa remonttia ja vähän kiinnostusta. Ukkini yllättyin kylläkin suuresti miten hyvin autoani pidin ja siitä että kehuin sitä. Eihän se raketti ole, mutta kellä kiirettä on?
Sitten yllättäen kuulin huhua paikallisen romuttamon pihassa olevasta -81vuosimallin derbystä, joka oli jo aikaisemmin bongattu seisovan pitkään paikallisen huonekalufirman pihassa tosin pienen keulapusun saaneena. Sitä mentiin uteliaana katsomaan ja silmät pyöristyivät huomatessani miten hyvä kuntoinen auto oli, 60tkm mittarissa ja kaikki sisustan osat aivan ehjänä. Mutta lannistuminen tuli hetkeä myöhemmin. Auton paperit olivat romutettu, eli autoa ei ole enää olemassa, vaikkakin se kovasti edessä törrötti. Romuttamon omistajan kanssa tingittiin sitten sisustaa siitä. 60euroa tarjottiin ja hetken pähkäilyn jälkeen omistajatuumasi 120euroa, saatte purkaa ihan mitä tahansa.
No sehän oli aivan selvää siinä tilanteessa, auto otettiin. Sillä sopimuksella että auton sai kuljettaa purkupaikkaan mutta kori oli tuotava takaisin. Autostahan pelastettiin reilun kuukauden aikana mm. kone, alusta ja mikä tärkein sisusta. Hetkinen, sanoinko että kone. No sehän oli selvää, tämä vähän ajettu ja hyvin huollettu kone nostettiin sitten polon keulan sisään. Mutta suruksi osoittautui derbystä tullut mittaristo, se oli mennyt rikki kolarissa ja näin ollen matkamittaus ei ole toiminnassa ollut, eikä ole vielläkään. Remontin yhteydessä myös romuttamolta haalittu ralliratti keskiöineen saatiin paikalleen. Kierrosmittarin uupuessa, sekin asentettiin kojelaudalle.
Ja jorinat tarvitsevat kuvia todistukseksi:
Tässä vaiheessa oli jo tämä foorumi löydetty ja sieltä sattui tarttumaan ideoita jos toista. Olihan tämä ainut foorumi, jonne tunsin kuuluvani heti ekoja juttuja luettuani. Taisin muutaman kuvan tosta rallilookki tyylistä laittaa ja muistiini jäi "madalla se". Vähän aikaa pyörittyäni, totesin että nyt loppuu rallilook ja aluvanteet myytiin pois. Takaisin saivat tulla siis komeat 13" orkkis pellit. Katolle heitettiin itse väsäämäni kattoteline. Myös golffin eturipsi leikattiin ja saumattiin sopivaksi polon keulalle. Pissapojan pesuritkin saivat kyytiä, mutta hirveät reijät eivät täyttyneet aivan heti.
Oho tällä kertaa vähemmä tekstiä, vähemmä kuvia:
Sitten sattu löytymään volkkarin vakiopellit koossa 6x14" onhan ne jo melkosesti suuremmat kuin alkuperäiset 4,5x13". Niille kumet ja alle. Myös muutama tarrakin eksyi takalasiin. Romikselta löyty myös polo gt:n takamerkki, joka liimattiin luukkuun kiinni.
Kuvia:
Kokokesän tilauksessa (2,5kk) ollut 80/60alusta sattui tippumaan matkahuoltoon juuri ensimmäisenä lumisade päivänä. Pitkän tuumailun jälkeen kumminkin auto päätettiin madaltaa, mutta madalluksen yhteydessä vaihdettiin hirveät talvirenkaat alle. Perä on sokkasäätöinen.
Aikaisemmin kesällä bongasin volkkaripalstalta myynnissä polo gt-lookkerin, eli auton joka oli varustettu vain gt:n ulkonäköis osilla. Niitä yritin jo silloin ostatella, tuloksena "tuu koko auto hakee". Auto oli sijainniltaan toisella puolella suomea eikä sellainen matka lämmittänyt. Osat kumminkin jäivät kummittelemaan päähäni ja syksyn lopulla huomasinkin vielläkin kyseiset olevan myynnissä. Kysymystä perään ja omistaja heltyikin irroittamaan nämä himotut gt-look osat, nämä asennettiin ja samalla veistelin golffin etulipan hiekkapellin alle.
Ja päästiin tilanteeseen:
Ja aikaisemmin todettu kiireen puuttuminen ilmeisesti muuttui, sillä isoveljen passatin rattiin hypättyäni syksyn lopussa tuloksena oli tunnin ajon jälkeen ajokortin puuttuminen. Ajonopeudeksi mitattiin lyhyessä kiihdytyksessä 91/40alueella. Mikä tiesi hyvin pitkää ajokieltoa. Rangaistuksesi sain 4kk/300euroa sakkoa, mikä opetti jossain määrin. Mutta miten tämä vaikuttaa tähän autooni? No sillä että auto jäi seisomaan taivas alle talveen, josta se heräsi ainoastaan kavereiden ajoon. Itse tuli aina törpöteltyä kyydissä. Pakkasta talvella oli kiitettävästi ja tälläinen satunnainen ajelu sai aikaan sisustan jäätymisen.
Auton pelastuksesi kumminkin koitui se että se tarvittiin katsastaa ja käsijarrun pitämättömyyden takia päästiinkin mukavan naapurini lämpimään autotalliin laittelemaan jarru kuntoon ja samalla auto suli ja kuivi kokonaan. Pimeän talven takia tuli keulaan heitettyä kavereita varten xenonit. Auton kylkiin teippasin ahtaassa autotallissa kylkiviivat.
Kuvia:
Lopputalvesta ajokorttini palasi takaisin lompakkoon. Pitkään puhuin kaverille että voisin sovittaa hänen 15x6" bbs aluvanteita, jotka ovat Golf III GT:n alkuperäiset. Sovituksen yhdeydessä tuumattiin että kevään tullen hän alkaa etsimään omaansa parempia ja nämä joutaisivat minulle. Netistä tarttui keltaiset kusivalot keulaan. Kevään tullessa vanteet siirtyivät omistukseeni, tosin liian suokumeilla. Ne raapivat aivan joka paikkaan kiinni.
Kuvia:
Kumien tilauksessa meni aikansa, joten alle tuupattiin viimekesäiset isotpellit. Eteen ripsi kiinni ja etuvaloille reilusti lakkaa. Kumien saavuttua lookki muuttui taas lähemmäksi GT:n orginaalia. Eteen kirkkaat valot ilman ripseä. Jollaisena mentiin kesä loppuun asti.
Kuvia:
Talven tultua alkoi polttelu taas uusiin vanteisiin ja foorumilta löytyivätkin melko edullisesti kierros priima kuntoisia ATS classicceja, joihin rakastuin täysin
. Matka mikkeliin hakemaan vastaan, mäkin kautta tietysti. Ja takakonttiin lastattiin 7x13" ja 8x13" joissa oli valmiina vähän ajetut 175/50 kumet. Polttelu auton alle sovittamiseen oli kova ja talvi olosuhteissa päädyttiin lämpimään talliin suorittamaan se.
Kuvia:
Siitä alkoikin odottelu kesän tulemisesta, joka aamu katselin joko ois aika. Mutta ei ollut. Pitkän odottelun jälkeen asfaltti alkoi jo polttaa ja vannesarja heitettiin alle. Katolle viskattiin keväällä haalimani teline komistamaan näköä. Mielipiteeni valinnan onnistumisesta on 0-10 asteikolla ehdottomasti 10. Vaikka nää ei oo mitkään kovin harvinaiset, mutta omasta mielestäni ehdottomasti parhaimmasta päästä.
Kuvia:
Autoa päätettiin viedä näytille kaliskruisinkiin, jonka jälkeen se menisi laajaan ruosteen torjuntaan ja ylimaalaukseen. Kruisingia varten sävytin yhdet etuvalot oranssin/keltaisiksi ja kaikkiin paitsi etulaseihin heitettiin kalvot. Ripsi taas yllättäen istahti nokalle joka on olemassa olonsa aikana jakanut niin paljon mielipiteitä etten itekkään tiedä sopiiko se. Kalvot ovat takana 25% ja edessä 35%. Sekä muutama pikku detail tuli näprättyä ulkokuoreen, jotta kuvaajat kiinnostuisi autosta. Ja sehän onnistui. Lainaan tässä seuraavaksi JTmedian kuvia kaliskruising 2011- tapahtumasta. Iso kiitos kerrankin kunnollisista kuvista!
Kuvia:
Tulevaisuuden suunnitelmia:
- Bra pellille
- Keksittävä ihme liima että saadaan gt-lippa pysymään kontissa kiinni
- GTI kakkiksen etupenkit sovitettava paikalleen
- Talvella mahdollisesti etsitään 1.3i tai tehdään
varaosa-auton kaasarikone tähän.
- Mahdollisesti painon kevennys
- Lattioiden maalailu
- Parempi ratti
Huoltoautona mulla toimii tietty samaa merkkiä edustava Caravelle. Tälle ei ulkoisesti ole muuta tehty, kuin usa-parkit, vanteet ja kattotelineet(terassi). Sisällä nukkumatila kahdelle ja mahdollisuus myös pakuajoon, eli sänky taittuu piiloon. Moottorista, 365tkm ajettu 1.6td. Syötöt melkein tapissa, suoralla putkella. Melko messevää savua se heittää. Mutta kytkin on aivan finaalissa.. (tai no luistaa vain syöttöjen takia..) Keulalla talvea varten lisäpitkät. Tän suunnitelmissa on ensi keväänä kevyt madallus ja isompien vanteiden hommaaminen. Sekä nyt syksyllä laittaa kytkin toimimaan + mahdollista turbo jumppaa
Topic jää nyt tällä kirjoitus määrällä kesken, autosta sen verran että kaliksen jälkeen se purettiin atomeiksi ja on maalattu edellisviikon torstaina uudelleen. Autosta tulee viellä juttua, mutta nyt lepuutan sormiani hetken. Kirjoitus virheet ja mahdolliset parannus ehdoitukset voi pistää YV:nä niin helpottaa mun hommaa kummasti. JA jos kuvalinkit ei toimi tms. niin ilmoittakaa yv:nä ei sotketa korjaus kehdoituksilla tätä topiccia!
Kiitos.