Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
Aihe: Prätkän moottori autoon La 3 Joulu 2011 - 23:48
Nyt se sitte iski. Hullua kun yllyttää, niin idea saattaa jäädä päähän pyörimään. Tarttis löytää mahdollisimman paljon asiaa aiheesta, linkit ja vinkit on tervetulleita. Ei kai tässä muuta ihmeellistä olekaan ku voimansiirto, joka aiheuttaa vähän päänvaivaa ainakin äkkiä ajateltuna ja sen enempää tutustumatta.
Omassa tapauksessa, jossa kadettiin konetta meinaan, on rajotukset seuraavanlaiset; -Tehoraja on 85kWX1,2=102kW eli 138,72hv -Kuutioita saa maksimissaan olla 1979cm3X1,25=2473,75cm3 eli 2,47L -Painoa moottorilla saa olla 136kgX1,20=163,2kg
Taitaa siis olla teho ainut joka rajottaa. Vääntöä sais löytyä tietty mahdollisimman paljon. Mutta alan miettii noita moottorivaihtoehtoja varmaan vasta kun keksin järkevän keinon toteuttaa vaihteiston ja pakin.
Selvennykseksi vielä, että leimakelponen patentti on edellytys tälle operaatiolle.
Hanska
Viestien lukumäärä : 1006 Paikkakunta : Kerava
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon La 3 Joulu 2011 - 23:53
Laitat vaikka perus Hayabusan moottorin ja katsastat sen omavalmisteena. Tuossa orkkiksena 113kw. Ahdin kylkeen ja mieto dynolappu jostain.
Suorempi linkki http://www.roadstercycle.com/ Klikkaat ylhäältä ton vaihteiston kuvaa niin pääset tarkkoihin tietoihin
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 0:04
En tiiä mistä löysit 113kW, mut mitä mulle tuli vastaan kahden sekunin etsinnällä, ni näytti olevan tehottomin 127,7kW. Samapa tuo, yli menee niin että hurahtaa. Miten tehdä moottorista omavalmiste ja "kuristaa" se tehottomammaks dynolapuilla? Joskus ainakaan (kuulopuheiden mukaan hä?) ei saanu ylitehoista kuristamalla leimattua. Tiedä sitte onko muuttunu. Toisaalta onhan noita moottoripyörien pikkukoneita kuristeltu ihan korttiluokkienkin takia. Mut ei toi koneen valinta mikään ongelma ole.
Hanska
Viestien lukumäärä : 1006 Paikkakunta : Kerava
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 0:10
Juuri omavalmisteeksi muuttamalla saa. Wikipediasta repäsin ton 113kw.. Mitään en prätkistä tiedä niin pitää wikipediaan luottaa.
Ökkelö
Viestien lukumäärä : 3 Paikkakunta : Jyväskylä
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 0:57
Muistaakseni vaihde pitää saada vapaalle suoraan jokaiselta vaihteelta. Eli joutuu joko keksimää patentin tuohon pyörän omaan laatikkoon tai käyttämään auton omaa laatikkoa välissä. Ja pakki on pakollinen.
mosse
Viestien lukumäärä : 1928 Paikkakunta : Joensuu
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 1:19
Jokos tämä härvelit.comin mini-topikki on luettu läpi. Tuossahan on vaihteet toteutettu muistaakseni niin että pyörän laatikon vaihteensiirto toimii paineilmalla ja sitten pyörän lootalta olisko ollu ketjuveto auton laatikolle tai jotain. Kuitenkin yli 20vaihdetta eteen ja jokunen taakse valittavana
Raesae
Viestien lukumäärä : 97 Paikkakunta : Hollola
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 11:23
Aiheesta tuli vain mieleen tämä en sit tiedä onko mitään apua mut kumminkin eli tuos olis norjalaisten versio escortti + 900cc + turbo ja lisää kuvia: linkki
Ökkelö
Viestien lukumäärä : 3 Paikkakunta : Jyväskylä
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 12:26
mosse kirjoitti:
Jokos tämä härvelit.comin mini-topikki on luettu läpi. Tuossahan on vaihteet toteutettu muistaakseni niin että pyörän laatikon vaihteensiirto toimii paineilmalla ja sitten pyörän lootalta olisko ollu ketjuveto auton laatikolle tai jotain. Kuitenkin yli 20vaihdetta eteen ja jokunen taakse valittavana
Eikös minissä ole vakiona tuo moottori ketjulla yhdistetty laatikkoon vai olikohan ihan rattailla. En muista mut verrattain helpompi toteutus tuommoseen kun tavan laatikoihin. Mikään helppo toteutus tuo ei ole mut varmasti hauska peli jos saa pelaamaan kunnolla ja ennen kaikkea lailliseksi.
jusssi
Viestien lukumäärä : 516 Paikkakunta : helsinki
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 16:21
Eikös sulla jossai jemmoissa ole tollanen pikku fiat? Siihen se prätkän kone...
sam[_]
Viestien lukumäärä : 189 Paikkakunta : Mäntsälä
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 16:36
Prätkänlaatikko perävälityksenä eli 6 eriperää, ajetaan prätkän kytkimellä mutta vaihdelaatikkona 5 vaihteinen hewlandi. Toteutettu muistaakseni jollain kardaanisysteemillä prätkän ratas akselista laatikon kytkinakseliin
hirvonen
Viestien lukumäärä : 521 Paikkakunta : hämeenlinna
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 4 Joulu 2011 - 18:53
mä voin tonille antaa vinkkejä tuon toteutukseen.. itsellä on cortinassa r1 jammun kone.. olen myös ollut mukana rakentamassa tota ja toisen kaverin imppiä.. molemmat on kanssa r1 moottorilla.. siks tota konetta käytetään, kun niitä saa englannista 200-500 puntaan..
jusssi
Viestien lukumäärä : 516 Paikkakunta : helsinki
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Ma 12 Joulu 2011 - 0:17
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Ti 13 Joulu 2011 - 17:57
mitä nyt ite miettinyt toteutusta niin laittaisin moottorin pitkittäin ja vetoakselin ja kardaanin rättinivelen väliin akseli. eli minkä toinen pää menee vetoakselin pooreihin ja toisessa päässä olis rättinivelen pulttijako. pakki startilla ja releen avulla niin ettei voi peruuttaa kun vapaalla, eli releelle virta vapaan merkkivalolta jne. tietty jos oikeesti tarvii jokaiselta vaihteelta saada vapaalle niin tääkin suunnitelma menee uusiks.
moottoriksi miettiny VFR750 moottoria. V4, 77kw ja ratasvetoset nokka-akselit
miettiny että pistäis normaalin kytkimen pääsylinterin rinnalle sähköohjatun pääsylinterin ja nappi vaihdekeppiin
Habaster
Viestien lukumäärä : 5 Paikkakunta : Nastola
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon To 15 Joulu 2011 - 21:33
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Su 21 Loka 2012 - 8:48
Tässä nyt on haaveiltu paripäivää kusiaisen uudesta koneesta.. Pitääkö vaihteet saada joka vaihteelta suoraan vapaalle? Mitekäs onko mitenkään mahdollista saada leimattua omavalmiste akseleita? Jos laittais koneesta ketjuvedon eteenpäin suoraan taka -akselille, niin saattaisi jotenki mahtua....
JuhiZZ
Viestien lukumäärä : 1715 Paikkakunta : HVNK
Aihe: Vs: Prätkän moottori autoon Pe 26 Huhti 2013 - 10:26
Hetken aikaa pyöritellyt ajatusta pärrän moottorista tuohon kesäautoprojektiin, Mk1 Fiestaan. Onko se tosiaan noin että vapaalle pitää saada joka vaihteelta?
Pakki on kai tosiaan pakollinen ja onhan se ihan hyvä muutenkin olla olemassa..