| Ns. Camber Laatta?!?! | |
|
+11Egiz TMA Ian13 toni antizero vector Bäkström Juzzis Goldust joppe Ekku88 15 posters |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Ekku88
Viestien lukumäärä : 32 Paikkakunta : Hajala
| Aihe: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 25 Tammi 2012 - 21:25 | |
| Oon kuullu pirusti juttua noista Camber laatoista mutta ikinä en ole moisia kikkareita kohdannu? Mistä niitä saa ja mihin ne asennetaan ja miten Tuleeko ne johonkin navan ja takakselin väliin vai mihin ne tulee. Ja Varmaan riippuu tietysti autostakin mutta Esim. III Golf? Ainakin mitä oman Variantin takaakselia ihmettelin ni en kovin montaa paikkaa ihan äkiseltään keksiny mihin sen sais ja miten? Kuva ois kiva... Joku mua paljon viisaampi voi varmaan auttaa asiassa, ja en varmaa ole ainut joka on pohtinut samaa tai edes jotain aiheeseen liittyvää... :face: | |
|
| |
joppe
Viestien lukumäärä : 454 Muut : Päältä ajettava ruohonleikkuri.
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 25 Tammi 2012 - 21:40 | |
| 1/2/3 golffeissa tuo "camberlaatta" tai prikkaa mitä porukka onkaan ikinä sinne taakse laittanu tulee juurikin taka-akselin ja takavan väliin, elikkä 4 pultilla nyppäset takanavan irti ja sinne sujautat. Siitä ei oo tietoo valmistaako joku virma noita suoraan, mutta Bäkström on ilmeisesti jonkun verran noita värkkäilly? Etupäässä noissa kikottimissa camberia voit säätää jonkun verran tolppien alapään kääntämisellä ja jos oikeen överiks haluu niin reikiä vähän soikeeks niin alkaa tapahtuu tai sitten duunaat säädettävät yläpäät. rumpu peleissä löytyy kun nyppäset rummun auki niin takaa ne 4 pulttia, levyllisessä saat sitten irrottaa levyt ja kaiken muun edestä. | |
|
| |
Goldust
Viestien lukumäärä : 104 Paikkakunta : Helsinki - Lappeenranta
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 25 Tammi 2012 - 21:42 | |
| | |
|
| |
Juzzis
Viestien lukumäärä : 269 Paikkakunta : Vihti
| |
| |
Bäkström
Viestien lukumäärä : 1097 Paikkakunta : Kouvola
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 25 Tammi 2012 - 22:07 | |
| Nojuuu, mie niitä edellisessä työpaikassa pari nippua väsäsin, loppujenlopuksi ne oli aivan paskoja, takapyörät alkoi auraamaan/harittamaan ja renkaat kului, ei niitä semmoisenaan kehtaisi enää tehdä, oli niistä joskus vildurin kanssa jotain parannusideoita mut se jäi.. kuva malliksi: Tulee siis navan ja taka-akselin väliin En tee näitä enää, edellisellä työpaikalla oli helppo tehdä, ja muutenkin niin ajo-ominaisuudet täydellisesti pilaavat räpellykset.. | |
|
| |
vector
Viestien lukumäärä : 202 Paikkakunta : Kajaani Muut : Corsa E OPC
Insignia B
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! To 26 Tammi 2012 - 0:40 | |
| Tuolla ois volkkariin ja muihinkin merkkeihin kohtuuhintaista säätöpalikkaa -> KLIKS | |
|
| |
antizero
Viestien lukumäärä : 1571 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! To 26 Tammi 2012 - 7:53 | |
| Noista shimmilevyistä määkin kaipaisin kokemuksia.
Jossain ohjeessa oli, että kannattaa jättää prikat pois pulteista kun pistetään napa takas ettei jää pultit liian lyhyeks. Kuulostaa ainakin ihan järkeenkäyvältä? ja loctitet pultteihin
Ja paljonkohan tollanen -1,5 lätty tuo vannetta sisään yläreunasta? | |
|
| |
Ekku88
Viestien lukumäärä : 32 Paikkakunta : Hajala
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! To 26 Tammi 2012 - 9:27 | |
| - Lainaus :
- Etupäässä noissa kikottimissa camberia voit säätää jonkun verran tolppien alapään kääntämisellä ja jos oikeen överiks haluu niin reikiä vähän soikeeks niin alkaa tapahtuu tai sitten duunaat säädettävät yläpäät.
Joo ton mä tiesinki mut lähinnä kummastutsta aiheutti toi takapään säätö? | |
|
| |
toni CDLC Mascot
Viestien lukumäärä : 4363 Paikkakunta : tku Muut : CR250
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Pe 27 Tammi 2012 - 3:34 | |
| - Bäkström kirjoitti:
- loppujenlopuksi ne oli aivan paskoja, takapyörät alkoi auraamaan/harittamaan ja renkaat kului
Älä itteäs syytä, ne auraukset menee ihan päin persettä jäykkäakselisissa volkkareissa aina ku pudottelee tarpeeks. | |
|
| |
Bäkström
Viestien lukumäärä : 1097 Paikkakunta : Kouvola
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Pe 27 Tammi 2012 - 6:20 | |
| - toni kirjoitti:
- Bäkström kirjoitti:
- loppujenlopuksi ne oli aivan paskoja, takapyörät alkoi auraamaan/harittamaan ja renkaat kului
Älä itteäs syytä, ne auraukset menee ihan päin persettä jäykkäakselisissa volkkareissa aina ku pudottelee tarpeeks. En mä sillai syytäkkää ja menetä yö-unia, tuo vaan on osa syy miksi ei kannata sellaisenaan tehdä, silloin ne oli jees ja pienellä tuote kehittelyllä sais toimivat, mut täs on nyt muutakin tekemist. | |
|
| |
Ian13
Viestien lukumäärä : 1238 Paikkakunta : MASALA Muut : EX. Chopperi Fillari
Mönkkäri
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! La 28 Tammi 2012 - 1:42 | |
| Joono määhän nyt oon alkanut insinööriks ja tehnyt eri arvioita noista pyörien kulmista eri madalluksilla. Ostin siis aikoinaan bäkkäriltä noi oliko ne nyt 4 asteiset ja niillä renkaat auras hulluna. Mulla on itellä tarvikkeet tehdä noita lattoja mutta täytyy malttaa hetki niin saan tarkat arvot miten ne kannattaa tehdä.
Eteenkin olen suunnitellut tolpan alapultille semmosen epäkeskon jolla on helppo säätää. Kahtoo miten se toimii tossa omassa kasassa ja laittas sitten muille jakoon tuotakin | |
|
| |
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! La 28 Tammi 2012 - 2:13 | |
| Shimmilevyhän on käsittääkseni maailman yksinkertaisin tekele. Viuhka jossa löytyy "luistava" säätö riippuen siitä mihin asentoon sen jättää. Plussalle vai miinukselle ja paljonko. Kätevä ku perkele jos siitä tykkää. Mitä noihin taka-aurauksiin tulee niin Jukka on varmaankin juuri laskenut sitä että minkälainen sen sitten pitää olla että se on suorassa. Jos sattuu oleen vaikka tuttavalla duunissa kelpo mittauskone on mittoja "puoli helppo" soveltaa ja laskea ihan tarkastikin. Joskus tullut itsekin mietittyä että miten helvetissä takarenkaan voi saada harittamaan/auraamaan tossa kiinteässä akselissa. Meinasikko Jukka tehdä eteen "Pultti/holkki epäkesko" kikkailuja vai kuismuis? Kyllähän toi kebab kairaus ajaa saman asian. Ainakin mitä ite on tullut kolmosen ja ykkösen etupäitä pyöriteltyä niin vakio pultilla + about 4mm kairauksella ne on jo ihan vituillaan. Niillä saa mun mielestä ihan tarvittavat jos ei ihan kenaan renkaita halua. Yläpään säädöillä pääsee taasen kätevästi karkuun jos siä alkaa vaikka iso pussi tai jousi/säätölautane ahdistamaan. Eikä tollane säädettävän yläpään teko mitään rakettitiedettä oo, tai no ykkösen omatekemää mä oon vaan tuijottanu. Ainahan on myös esmes lautamäen tekemiä yläpäitä. Rälläkkä + hitsi = bolt on. 86e/kpl. | |
|
| |
Egiz
Viestien lukumäärä : 299 Paikkakunta : Kouvola
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! La 28 Tammi 2012 - 11:51 | |
| Sivusta huutelijana tällänen huomio mutu tuntumalta. Akseli ku on ns. saranoituna etureunasta, ja camberlaatan asteet on mitattu suorassa olevalle akselille. Nii kunnolla madaltaessa se akselinpää mihin camberaatta kiinnitetään ei ole enää suorassa ja se laatan aiheuttama camberi ei vaikuta enää pelkästään camberiin vaan myös auraukseen? Am I right? | |
|
| |
Bäkström
Viestien lukumäärä : 1097 Paikkakunta : Kouvola
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! La 28 Tammi 2012 - 13:10 | |
| Egizhän tuon TMA:lle selvitti, että taka-akselin kiinnityspiste kun on etulaidassa niin aiheuttaa tuon ongelman.. Caddyssähän nämä toimi hyvin, siihen valkoiseen caddyyn helsingissä tais mennä yks pari lättyjä, helppohan se olisi ollut tehdä noita eri madallukselle sopivia camber-lattoja, mutta itselläni ei ollut silloin mitään volkkaria niin ei nähnyt edes suuntaa-antavaa..
Hommatkaa noita viuhka-juttuja, ne taitaa olla paras/toimivin ratkaisu.. | |
|
| |
new_school
Viestien lukumäärä : 130 Paikkakunta : Valkeakoski
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 3:04 | |
| Mutta periaatteessa jos viuhkoilla saa esim +1,5/-1,5 astetta niin millä vitulla saa esim -4 astetta camberia. saako esim.viuhkoja laitettua päällekkäin vai meneekö prikkavirittelyks | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 14:59 | |
| Niitä saa laittaa useamman päällekäin. | |
|
| |
antizero
Viestien lukumäärä : 1571 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 15:06 | |
| Mua kiinnostais paljonko tollanen -1,5astetta tuo vannetta sisäänpäin yläreunasta, matemaatikot hoi! 17" vanteella | |
|
| |
Willeeeh
Viestien lukumäärä : 133 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 15:28 | |
| - antizero kirjoitti:
- Mua kiinnostais paljonko tollanen -1,5astetta tuo vannetta sisäänpäin yläreunasta, matemaatikot hoi! 17" vanteella
~ 5,65mm? | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 15:57 | |
| - Willeeeh kirjoitti:
- ~ 5,65mm?
is true because: more infoEdit! Tässä laskelmassa tosin ei ole huomioitu sitä että shimmi tai laatta siirtää keskilinjaa ulospäin eli IRL 5.65mm miinus shimmin tai laatan keskipaksuus.
Viimeinen muokkaaja, ee-2 pvm Ke 8 Helmi 2012 - 16:09, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Willeeeh
Viestien lukumäärä : 133 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 16:07 | |
| Kohtuu yleispätevä kaava vois olla jotain et
Tuumakoko/2 x sin(asteluku).
Ja lopuks kertoo 25.4 jos tykkää milleinä tota sisentymää käpistellä. Näppärästihän ton saa autocadillaki sudittuu.
[nevermind]Toi ee-2 kaavahan laskee tota sektorin kaaren pituutta, eikä suoraa sisentymää. Isommilla asteluvuilla tulee mitätöntä heittoa.[/nevermind] | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! Ke 8 Helmi 2012 - 16:31 | |
| - Willeeeh kirjoitti:
[nevermind]Toi ee-2 kaavahan laskee tota sektorin kaaren pituutta, eikä suoraa sisentymää. Isommilla asteluvuilla tulee mitätöntä heittoa.[/nevermind] Point taken. Sen siitä saa kun koittaa avata asian peruskoulumatematiikalla ymmärrettävään muotoon. Koin että on tuo etäisyys kaareen tärkeämpi tieto kuin vain x-akselin suuntainen muutos. Todellinen tilanne on joka tapauksessa tosi hankala mallintaa kun se on rengas joka yleensä ensin osuu kaareen ja sit alkaa venyt ja mallit vaikuttaa eli kappaleen muoto ei enää niin yksinkertainen. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Ns. Camber Laatta?!?! | |
| |
|
| |
| Ns. Camber Laatta?!?! | |
|