Tämän kanssa on nyt tullut touhuttua ja vario topicin perään kirjoteltuna asiat jää päivittelemättä ja epäselväksi. Tehdään nyt sitten epäonnen maallistumalle oma topic !
ostokunnossa, a3.n 16" pelleillä.
Auto, Golf mk5 2.0 TDI comfortline, on ollut perheessä uudesta saakka, tammikuusta 2004. Isä osti työmatka ajokikseen ja omistajan vaihdoksessa sain harjapestyn, hieman kukkivan mutta säännöllisesti huolletun auton. Nojaa, sitä kun ajattelee sitten siltä kantilta että karvan auki 300tkm ajettuun autoon oli öljyt huolto-ohjelman mukaan vaihdettu vain kymmenen kertaa niin eihän se enää hymyillytä...
noh, kaksoismassa ja kytkin oli vaihdettu, egr oli juuri vaihdettu, kuskinpenkki vaihdettiin jossain 50tkm kohdalla lämmitinoikosen vuoksi, pari kontin avausmekanismia oli vaihdettu yms yms. Kuitteja on isän ajoilta ++5000€, täydellinen huoltokirja ja ajopäiväkirja.
"Varusteita"
-4x sähkölasit
-sähöpeilit
-autom ilmastointi ja säädöt molemmille laidoille
-lämpötilan haistelija kojelaudalla
-automaattinen taustapeili
-2x 12v ulosottoja
-lohkolämmitin ja sisähaara
-coming home / leaving home
-jäähdytetty hanskalokero
Oli sovittu jo aikoja sitten että ostaisin golfin itselleni, laskeskelin silloisilla polttoainehinnoilla että diesel kannattaa ja metrit ois vuotisen armeijaurani jälkeen suunnilleen sitä kolmeasataa. Eihän siinä sitten auttanut 2010 tammikuussa ku lunastaa lupaus, ajaa auton kanssa paikalliselle vw myyjälle vaihtoarvoa tiedustelemaan, tarjous mukaan ja kotona sertifikaattia esittämään et vaihtoarvo on huimat 5k€ et sen voin maksaa jos sillä saan. Kaupat tehtiin.
Kirjoitushetkellä mittarissa jotain 347, eli itellä tullu reiluun vuoteen vajaa viisikymppiä. Ei voi kun kehua, periaatteessa autossa ei ole ollut mitään sanomista. Nii, ja tässähän on alkuperäinen turbo ja öljypumppu, repikääs siitä !
Yhteinen taival alkoi hyvinkin pehmeästi. Pesua ja vahailua, sisustan pesua. Ensin tilasin AVH p3400 Pioneerin mankan, mallikohtaisen kehyksen ja johtosarjan. Asennuksesta teki hieman poikkeavan se, että puheiden mukaan soittimen herätettä ei saisi ottaa suoraan canväylän kautta. Laskeskelin hetken, ja tein soittimelle ja samalla vahvistimelle oman herätteensä erillisen
kytkimen kautta. Kuulostaa ehkä vanhanaikaiselta, tai monimutkaiselta, jotenkin olen kuitenkin itse asian kanssa pärjännyt. Varsinkin kun vaihtoehtona olisi ollut särkeä mahdollisesti ajotietokone canväylää käyttämällä..
Samaan syssyyn vedettiin variosta jätetyt kaksoissuojatut rca.t suojaputken sisällä peräkonttiin odottelemaan mahdollisia vahvistinasennuksia.
Ja kyllähän sinne vahvistin tulikin. ostin helixin slim "10 subin (tai oikeastaan näitä paloi kaksi kolmessa viikossa) jolle tein
varapyöräkoteloon bitumilla ja mdf levyllä n. 32.5 litran
kotelon. Alkuun vahvistimena oli alpinen v10r. Nuo Helixin subit olivat kuitenkin käyttööni aivan sopimattomat, joten tilalle palkattiin jälleen jostain jäämistöstä autostudion x10-2r, joka palvelee edelleen. Koteloon oli tässävaiheessa tehtävä korokerengas, autostudio kun ei ihan helixin 8cm koteloon mennyt.
Asennukset piilotin leonista jääneellä välipohja-vanerilla. Yllättäen bassokin hengittää aivan riittävästi eikä räminää ole ilmaantunut. Sama on yhä käytössä, vaikkakin to do listaan uusi kuuluu.
Tässä välissä taisi kuvioihin astua bc-racing br ja mam11 19x8.5 ja "spoileri" nousi hyllylle. Askartelin myös hassunhauskan viheriöt golfautoon. Suurinpiirtein tässä vaiheessa ilmestyivät myös finnittömät.
Taas oli aika panostaa stereoihin !
ensin kaikkiin oviin silentcoattia
ja sitten
elementtejä paikoilleen. Taakse tuli Rainbow soundline 6.5 2tie sarja ja eteen iQ- line 8" 3tie sarja. Vahvistimeksi vaihtui DLS A7. Ovet paikoilleen ja rainbowin tarra takalasiin, heti tuli +50db.
Jossain vaiheessa kesää meni kaikki puslat uusiin, ja samalla piti sitten laittaa tukivarsia vaihtoon, pelkkiä puslia kun ei saatu. Tätä en lue edes viaksi, uskoisin että vanhat puslat olivat jo tiensä päässä, ja olisivat varmaan palvelleet viellä vakioalustalla. Samaan syssyyn taisi tulla vaihdettua yksi noita 19" kumejakin, työpaikalla tarttui ruuvi matkaan ja kukaan ei korvannut. Mukava oli maksaa viikon tili renkasrikosta joka oli tullut töihin tullessa.. Näitä aikoja tein myös joey modit. Kai se oli näitä aikoja kun laitettiin vähän softaakin ehommaksi.
Mamit vaihtoi omistajaa, ja itselle tuli ilmeisesti ilezin vanhat mam
mt1.set. Ne ehti pyöriä reilut pari kuukautta ja tulivat nyt tammikuussa myytyä pois.
Rakentelin syksyn/ talvenmittaan myös uusia puskureita. Slamitilta tilasin gti helmalevikkeet ja saman mallin takahelman. Puskuri aihiot hain romuttamoilta.
Edestä poistin listat ja kilvenupotuksen KUIDULLA ja takaa kavensin kilvenupotusta, ja poistin ulostuloreiän KUIDULLA. Vetäkää käteen, itehän niitä häpeen jos särkyy ! Muovilla ei onnistunu.
Ja tietysti jäi kiireessä aika paljonkin kaikkee näkymään alta, mut mennään nyt noin. Eteen laitoin taas varion peruja vanhakorisen ibizan etulipan muokattuna.
Tähän kuvaan olikin jo jupinaa, elikkä.. Tein 80% yksin pohjat. Levitin edestä ja takaa kaaret, poistin ruosteet ( helmoissa, kynnyksissä, kontissa..) ja lommot, kittasin, vedin epoksit ja hiomavärit. Pari kaveria oli sit loppuajasta kannustamassa ja hiomassa kun oli epätoivo voittamassa. Ensin peruspohjat ja huomattiin että vitusti silikonia. No, hiomavärillä eristys ja uusinta hionta. Nyt maalaus alko onnistua ja pinnasta tuli tälläinen:
Kaikki oli kuitenkin aamulla toisin. Eeki bs.ssä epäili et ois haihtumarakkullaa, maalarilla oli omat visionsa. Olkoot, iha sama, pääsiäisenä kun te vedätte kaljaa ja kattelette nopeita naisia ja kauniita autoja, ite hion tuota paskakasaa uusiin pohjiin !
Tänään olikin sit tällänen päivä: Elikkä, variosta jäi myös tuo deq p6600 pioneer dsp joka ei käy tuohon avh 3400 perään. Veli vaihtaa autoo ja sillä oli sopivasti vanhassa 3100 avh johon tuo prossu käy ! No, jos joku muistaa niin 2009 ei menny prossun tilaus niinku stömsössä ja siitä puuttu yhä jotain mitä piti tulla jo sillo. 95€ maahantuojalle ja vehje alko käymään soittimeen adapterin kanssa. Paitsi. Piuhat oli 3m pitkät ja prossu sijoitettuna jo konttiin.. Soitto maahantuojalle ja vastaukseksi eioota. Elektroniikka miehet pyöritteli päätä ja huokaili. Piuhat poikki ja kolvi lämpeemään, oho, toinen onki valokaapelia.. Taas uus kierros ja huokailua, 36€ teknisille, perus optinen kaapeli mukaan ja operoimaan. Lopputuloksena 5m toimivaa optista kaapelia pioneerin adapteripäillä jotka alkuperäisestä. Sama viellä ip-bus johdolle, siihen jatkoa vanhasta näppäimistön johdosta (13 napainen johto..) ja homma oli bueno. Sit vaan asentelua, päävirtakatkaisin esille ja sipistelyä. Samalla vuorasin kontin verhoilujen alle viellä motonetin vuorellista bitumia äänieristeeksi.
Nyt alkaakin sitten se loputon säätäminen. Ja pian se hiominen. Piuhaa on kontissa hieman ylimäärästä, esim nuo kolmet rca.t tuossa prossun vieressä. Nykyään kun signaali siirtyy sillä optisella.
Kuka haluaa tietää kesän vannevalinnan ? :joker: