Noniin, eli vasta liityin foorumille ja ajattelin aikani kuluksi laittaa jonkinlaisen projektikertomuksen nykyisistä harrasteautoista. Aloitetaan nyt vaikka tuolla kesäautolla.
Auto tuli ostettua aikalailla hetken mielijohteesta sillä vielä alkutalvesta vannoin ettei toista rahareikää tule tuon työn alla olleen projektiauton lisäksi.
Niin vaan suunnitelmat muuttuivat kun kevätaurinko nousi ensimmäisiä kertoja jolloin sulamisvesien solina ja kevään tuoksu nostattivat tälle nuorelle herralle erittäin kovan autokuumeen. Vanha kaava alkoi toistua: siinä täytyy olla kuusi sylinteriä. Sporttinahkasisusta saisi olon jälleen tuntumaan kotoisalta. Ehdottomasti nelipaikkainen jotta ystävät mahtuvat myös mukaan kun nokka suunnataan kohti rantabulevardia (lue: Tammerkoskea) ja sen varrella sijaitsevia ravintoloita. Oikeastaan muita kriteereitä ei ollut. Katse suuntautui jälleen Mobile.de sivustolle johon oli juuri tullut myyntiin punaisilla sporttinahoilla varustettu E46 323ci cabriolet 130tkm mittarissa, hintakaan ei ollut paha. Olen aina halunnut punaisilla nahoilla varustetun auton ja nyt tilaisuus oli koittanut. Soitin siltä istumalta Saksaan välittäjälle joka lupasi suorittaa tiedustelun autosta ja käydä katsomassa sitä mikäli kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Seuraavana päivänä sain puhelun Frankfurtin liepeiltä. Kaikki oli kunnossa ja myyjä suostui tekemään autoon vielä katsastuksen ennen mahdollista kaupantekoa. Maksoin auton etukäteen ja välittäjä haki sen pihaansa odottamaan saapumistani.
Ylläolevissa kuvissa auto luovutuskunnossa. Päätimme avopuolison kanssa tehdä auton Suomeen tuonnin yhteydessä noin viikon mittaisen lomamatkan. BMW Welt ja museo tuli koluttua läpi Munchenissä jonka jälkeen siirryimme Frankfurtiin shoppailemaan ja nauttimaan erittäin aurinkoisesta ja lämpöisestä kevät säästä. Onneksemme juuri tuona päivänä paikallisessa isossa clubissa oli tapahtuma jossa soitti maailmankuulu DJ Armin van buuren joten myös iltaohjelma oli loistava!
Frankfurt oli niin iso kaupunki, että vielä seuraavakin päivä meni shoppaillesssa ja ravintoloidessa kunnes suuntasimme kohti Hannoveria ja sieltä satamaan. Laivalla oli erittäin hyvät ruuat jälleen kerran ja saavuimme tyytyväisenä Vuosaareen hyvin nukutun yön jälkeen. Nyt auto oli turvallisesti Suomessa, mikä voisi mennä enään vikaan?
Elikkäs joku kotka/pelikaani mikälie lässähti Helsinki-Tampere moottoritiellä tuulilasiin ja tämä ei hirveästi mieltä lämmittänyt! No onneksi vasta loppumatkasta tuohon tömähti joten ei häirinnyt rikkinäinen tuulilasi kovin kauaa. Seuraavaksi päiväksi sain jo ajan tuulilasin vaihtoon. Tästä se meidän yhteinen taival siis alkoi. En tiedä jaksoiko kukaan lukea koko juttua niin laitoin sekaan vähän kuviakin niin nopeimmat saa jo niistä käsityksen mitä on tapahtunut Tämän linkin takaa löytyy lisää kuvia tuolta Saksan turneelta:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150817491647908.434555.812512907&type=3&l=de5213c47eAutolle ei tietenkään pitänyt tehdä mitään perus huollon lisäksi ja laitoin jopa auton myyntiin pienen voiton toivossa koska mieltä rupesi kaivamaan M-sport 2 paketin puute. Olin kuitenkin niin tykästynyt auton sisustaan etten lopulta halunnutkaan luopua tästä vaan retrofittasin OEM M-tech 2 aerodynamic paketin tähän ja otin toistaiseksi pois myynnistä.Asensin autoon myös säädettävän alustasarjan.
Todennäköisesti tulee pysymään itsellä nyt hiukan pidempään kuin nuo aikaisemmat kulkineet jos ei nyt joku tee autosta semmoista tarjousta mistä ei voi kieltäytyä. On tämä jotenkin vaan niin hyvä paketti omaan käyttööni, toisin kuin aikaisempi Porsche jonka muovinen sisusta, olemattomat takapenkit ja peltikatto eivät oikein sytyttäneet tämmöisenä kesäautona. Tulevaisuudessa tullaan näkemään joitain pieniä päivityksiä, mutta ei mitään suurta. Uudet etuvilkut on vaihdettu mutta niistä ei ole vielä kuvaa, samoin uusi mattosarja laitettu sisälle. Tässä varustelista ja basic infoa lyhykäisyydessään:
Options
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S210A Dynamic stability control
S226A Sports suspension settings
S256A Sports multifunct.strng whl,cruise cntrl
S290A BMW light-alloy wheel star spokes 44
S380A Hardtop-preparation
S388A Softtop, black
S423A Floor mats velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S441A Smoker package
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S464A Ski bag
S481A Sports seat
S494A Seat heating driver/passenger
S534A Automatic air conditioning
S662A Radio BMW Business CD
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S676A HiFi speaker system
L801A National version Germany/Austria
S863A Dealer List Europe
S879A Bordliteratur deutsch
S902A Special inspection press vehicles
S915A Omission of outer-skin preservation
Vanteina pyörii alla 3-osaiset OZ-Futura edessä 8x17 et 30 15mm spacereilla (vasta viimeisissä kuvissa) ja takana OZ-Futura 10x17 et 19. Tarkoitus olis kiillottaa noista kehät talvella kun ovat päässeet vähän huonoon kuntoon.
No jollainhan sitä on talvetkin liikuttava ja ajattelin että suht matalaa cabriota mukavampi olis varmaan ajella jollain 5-sarjalaisella. Nettiauto auki ja sieltähän se löytyi pikaisen vilkaisun tuloksena:
BMW e39 528iA Tähän miinaan ei varsinaisesti mitään päätä huimaavaa ole luvassa tällä hetkellä. Normaaleja huoltotoimenpiteitä ja jos joskus muilta autoilta jää aikaa ja rahaa saatan päivitellä jotain facelift valoja, m-tech etupuskuria ja vannetta alle.
Alkaapi tulla jo käsittämättömän pitkä tarina, mutta nyt vasta päästään itse projektiautoon:
BMW E36 325i Coupe TurbointelkuulelOikeastaan kaikki lähti bimmerparty 2011-tapahtumasta jolloin päätin, että nyt täytyy saada joku hauska harrasteauto tämänkaltaisia tapahtumia varten. Ihan puhtaaseen hauskanpitoon, kuminpolttoon ja radalla ajeluun. Katseet kääntyivät M3 suuntaan, mutta sitten tuumasin että mitä järkeä? Kaikilla on M3. Miksen rakentaisi turbotekniikkaa jo perheestä löytyvään e36:seen jolloin budjettikin jäisi puoleen m3 hinnasta ja hauskuuskerroin olisi kuitenkin ykkösluokkkaa. Päätin toteuttaa tämän kuitenkin ns. minimibudjetilla joten ratkaisut ovat osin sen mukaisia. Itsellä ei oikeen mitään aikaisempaa kokemusta auton rakentamisesta ennen tätä joten hiukan haastetta tämä projekti toi mukanaan, mutta onneksi löytyy muutama kaveri jotka ongelmatilanteen tullessa tarjoavat ehdotuksia ja apuja ongelmanratkaisuun. Johtosarjan tekemisen jätin suosiolla kaverille koska niistä en oikein ymmärrä. Siitähän se sitten lähti. Ensin purin kaiken turhan pois mitä lähti, laitoin jarrut kuntoon ja sitten alkoi itse tekniikan rakennus.
Osalista:
EMUSA T3/T4 Hybrid turbocharger
Megasquirt MS1 v2.2
VEMS round seosmittari, Bosch lsu4 laajakaistalambda
870cc korkeaohmiset suuttimet
Välijäähdytin 550x140x65mm
2,5" ahtoputkisto
2,5" Downpipe
EMUSA hukkaportti
Valurauta turbopakosarja
Öljynkierto ahtimelle Teflon letkuilla
Bosch 6-syl. hukkakipinäpuola
Sachs race -618 kytkinasetelma
teräsvauhtipyörä
Bosch 040 polttoainepumppu
Jarrut:
Zimmermann reikälevyt edessä ja takana
EBC Yellowstuff palat
Tarkoitus olis nyt lyödä tuonne reilu 1 bar ahtoja ens viikolla kun laitetaan pitävämpi kytkin paikalleen. 400 hv jos saadaan rikki niin voi olla enemmän kuin tyytyväinen. Sen näkee sitten. Jos tekniikka kestää niin nyt ois tarkoitus alkaa tapahtumia kiertelemään tuon vekottimen kanssa kun se on vihdoin saatu toimimaan. Ens talvena varmaan kilpaistuimet ohjaamoon ja jotain kaarihommia yms.
Ei muutakun ideoita ja ajatuksia tulemaan, toivottavasti edes jotain ajatuksia heräsi tämän hölmöläisen viestistä!