Jjjjjahas, kait sitä vois jotain rojektintynkää kirjoitella vihdoin tännekin
Älkääkä kyselky projektin nimestä, se on semmonen...juttu
Auto siis Opel Vectra A vuosimallia '93, C25XE V6-koneella, mittarissa rapiat 200tkm. Vähän taustoja miten tähän asti on edetty:
Tuli joskus 2004 ruettua tusnaamaan edellistä punaista vecculia minkä jotku varmaan nähneetkin joissain tapahtumissa. Se oli sellainen peruspaska 1,8i nuhapumppu johon tuli pikkuhiljaa kaikkea hilpettä laiteltua, mm. gt-vectran helmat, takalippa, 2000 vecun takapuskuri yms. oem-tusninkia sekä irmscherin takavalot jnejne. Madallusta oli noin 60mm, säädettävillä konin sporteilla varustettuna. Lagunan lipankin siihen laittelin, oisko ollut '06 vuosi. Silloin ruettiin jo hakemaan germanluukkia ja alle hankin 9x16 RH:t. Näytti silloin tuolta (antakaa anteeksi nuo m3-peilit, ne tuli ostettua joskus melkein 10 vuotta sitten kun olivat kuuminta hottia
) :
'07/'08 vuonna tuli vähän xenonia laiteltua keulille ja paksumpaa (30mm) spaceria taakse niin sai ET:n sopivaksi (15). Isoimpana muutoksena ulkonäöllisesti taisi olla konepellin jatkaminen:
Ihana lämppärin johto puskurissa
Vielä näytti auto rattorilta joten etujousille rälläkkää, madaltui sopivasti. Samalla etu- ja sivuvilkuille hieman tummennusta:
Tulihan siihen poppiakin laiteltua muutaman dynamattineliön kera:
Siinäpä vähän jotain shittiä tuosta, ois vaikka minkälaista mitä vois kirjoittaa mutta jätetään se nyt tällä kertaa. Oli tosiaan tarkoitus jatkojalostaa autoa uudella maalipinnalla ja vaikka millä mutta '08/'09 talvella päätti appiukon tallin katolta tulla lumet alas ja suoraan auton katolle, meni kattopelti melko pottupelloksi ja ryttyyn silleen sopivasti
Noh, ei muutakuin vakuutuksesta korjausrahaa ja uutta rojektia ettimään. Bongasin melko piakkoin kohtuuhintaan myynnissä olevan vectran eikä matkaakaan ollut paljoa joten ei muutakuin katsomaan. Auto oli aivan orkkiskunnossa ja vaikutti ehjäkoriselta joten kaupathan siitä tuli tehtyä. Oli kutosen murinat nannaa 90 heppaisen kasitapin jälkeen
Ensimmäiset muutokset autoon tuli tekniikkapuolelle, 2,5" putkiston ja vaparin muodossa. Suodattimelle tein ihan kunnon koteloinnit ettei teho laskisi yli 20 prosenttia. Käytin muutosten jälkeen penkissä samantien jossa autosta irtosi reilu 196hp ja 255nm, ihan ok arvoja kun tehdas ilmoittaa 170hp ja 230nm
Viime kesä tuli sitte ajeltua ihan ulkokuosiltaan vakiona ja syksyllä laitoin auton talliin. Loppukesästä piti kuitenkin tilata autoon vanteet SA Marketingin kautta, muutaman viikon odottelun jälkeen ne saapuivat Saksanmaalta kotosuomeen. Vanteet siis (monen vuoden märkä uni) 3-osaiset Schmidt Modern Line radinox-lipalla, kokona eteen 10x16 ET 20, taakse 10,5x16 ET 20:
Kumeiksi tilasin Toyon Proxes T1-R:t koossa 225/40/16. Niitä kokeiltiin tuossa pari kertaa ampua jo tykillä päälle mutta ei onnistunut kun ovat niin prkleen jäykät
Noh, keväämmällä jatketaan harjoituksia kun kelit lämpenee. Jotain muutakin palikkaa tullut jo autoon hankittua valmiiksi, esimerkiksi uudet
irmelin takalamput kun entiset ovat jo parhaat päivänsä nähneet, sekä alpinen pxa-h700 prossua ym. poppipuolelle.
Ulkopuolelle tulossa siis kohtuupaljon muutoksia vaikka suurin osa hieman huomaamattomia. Kaaret pitäisi vielä levittää kunhan saa renkaat vanteille. Muutenpa onkin suurin osa jo tehty, eli kyljet+lokarit siloitettu sekä sivuvilkkujen, antennien sekä valonpesureiden reiät hitsattu umpeen. Edellisestä punaisesta vecusta käytän tässä projektissa konepellin, takapuskurin+lipan, sivuhelmat sekä suurimman osan popeista. Puskureiksi tulee siis siloitetut 2000 a vectran puskurit joista tasoitan kaikki urat, sumuvalon aukot jne. Helmoista tasoittelin jo tunkinluukut kiinteiksi. Oviin tulee b-vectran lukottomat kahvat. Keskeneräiset ovet:
Vaimennusmattoa hommasin hifisponsorilta eli Focus Acousticsilta (joka sponsoroi edellistä autoa myös) jotain 13 neliöä, ja se ei luultavasti tule riittämään
Poppia tulee siis seuraavasti:
Alpine 105R dvd-soitin + pxa-h700 prossu
Focus BK6 erillissarjaa paremmilla diskanteilla
2 x 12" Focus Black subeja
FX-4150 vahvistin erillissarjalle
2 x FX-800D vahvistin subeille
konkka + kunnolliset kaapeloinnit
Jatketaanpas.. (yrittäkää jaksaa)
Vanteita sovittelin syksyllä/talvella alustavasti alle:
Kevyttä mankelointia tiedossa
Auto tosiaan tullut purettua aika osiin nyt talven aikana:
Bitumeiden irrotusta lattiasta:
Pari paikkaa piti lattiaan laittaa mutta ei paha rasti, varsin ehjä ooppeli silti :lol!:
Katto ja lattia osittain jo vaimennettu:
Kaaret ja pohja pitäis vielä massata niin ois kohta kaarien levitys + kittaukset enää
Sisustaan tulossa kaikki uusiksi, etu- ja takapenkit on jo verhoomolla. Etupenkeiksi hankin gsi-recarot. Tulossa ruskeeta alikantolaa tms. ja beigeä nahkaa pienin tehostein :king: Kojelauta + oikeastaan kaikki mahdollinen verhoillaan myös. Tarkoitus olisi myös kaaret laittaa kunnon saksantyyliin.
Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä tähän hätään, eli alusta. Ei menty siinäkään kohtaa sieltä missä aita on matalin vaan päätin laittaa jotain ei niin nähtyä suomalaisissa ooppeleissa. Ennen joulua laitoin tilausta menemään ja tammikuussa tuli paketti:
Autoon siis tulee German Airride Systemsin ilmajousitus, isommalla kromatulla kompuralla ja säiliöllä jne
Etutolpat piti käyttää tehtaalla modattavana ja ne sain viime viikolla takaisin, samana päivänä tuli myös uudet etutukivarret postissa:
Tukivarsiin sutaisin vähän hammeria päälle:
Tolppien alaosat myös putsasin ja hammeria niihinkin. Tänään laittelin tolpat jo paikalleen, jarrut jäi vielä laittamatta. Niin nuo etuloksutkin tuli putsattua ja massattua sitä ennen:
Tarkoitus olisi ehkä syksyllä tai sitten ensi keväänä päästä ajelemaan, tätä ei kiireellä pilata
Paitsi jos se on jo pilalla...
Oli vähän sekavaa ja nopeesti kirjoitettua shittiä mutta kyselkää pois jo jokin asia kiinnostaa, päivittelen jatkossa tännekin tekemisiäni auton suhteen.