Kaikki varmaan alkoi ensimmäisestä bemaristani n. 10v sitten. Kun ajokortin sain niin ihan ensimmäinen auto oli toyota carina mutta pian jo kyllästyin tähän toyotaan ja bemari oli saatava alle, keltainen pörssi auki ja sieltä bongasin mustan 316 e21 1,8 koneella oli vimosen päälle plyyssi sisusta, euro kattoluukku, tykki vanteet ja isommat puskurit.
Pieniä perus virityksiä tuli tehtyä mm, peltisarja, putkisto sekä vapaa virtaus suodatin.
Hyvin nopeaa kyllästyin bemariin, aina sai olla korjaamassa ja kun sai edellisen paikan korjattua seuraava hajos, viimeinen niitti oli kun kone leipoi kiinni silloin lupasin itselle etten koskaan enää osta BMW merkkistä autoa.
Parisen vuotta sainkin oltua ilman bmw:tä sinä aikana käsissäni kävi n.20 autoa mm toyota corolla dx, opel kadett c , opel ascona b, nissan cedric, ladoja 3kpl, Isuzu picup ym takavetoisia autoja.
Kunnes 2003 syksyllä hyvä ystäväni Jakke osti ensimmäisen e30 325 ja huokutteli minut kuskiksi kyseisellä autolla, auto oli todella mahtava ja tehojakin oli rakastuin siltä seisomalta ja lupaus unohtui, samanlainen peli oli pakko hommata myös itselle.
2004 Heinäkuussa kävin ostamassa lahdesta ensimmäisen e30 korisen 325im tämä oli tehtään special malli autosta löytyi vakionopeuden säädin, abs jarrut, lukkoperä,sähkö antenni,ilmastointi,keskuslukitus, kierrosluku mittari,sähkö lasit. sähkö kattoluukku mutta korimuutoksia oli rieger korisarja sekä moottoria oli viritetty jonkiverran.
Tämä auto oli minulla n.2v kunnes lipsautin sen mettä hallinnon puolelle, autosta ei enää ehjää saatu joten uutta autoa metsästämään.
2005 ostin tämän nykyisin projektini, auto oli alunperin perus 320 mutta vanha omistaja oli vaihtanut 325 tekniikan Tämä oli tehny vanhoina hyvinä aikoina jolloin muutos prosenttaja ei laskettu. Autossa oli rieger korisarja ilman spoileria ja etupuskuria oli hieman muokkailtu, lättä penkit beigellä sisustalla.
Ei mennyt kauaakaan kun kyllästyin vanhaan lookkiin, ensimmäisessä muutoksessa muutettiin etupuskuri seid tuning merkkiseen eroavaisuus riegeriin iso aukko keskellä sekä kaksi pienenpää sivuilla sen jälkeen kaikki lasit tummennettiin ja spoileriksi valittiin wrc spoileri sekä kone vaihdettiin, kantta oli reilulla kädellä muutettu kantta oli viilatttu pako ja imu puolelta laskettu pari milliä nokkana oli 280 11mm nostolla oleva schrick, säädettävä nokkapyörä, imusarjaa viilattu virtauksen parentumisen toivossa, Martelius täydellinen pakoputkisto vapaavirtaus suodatin sekä lastu tällä kokoonpanolla oli penkitetty 230hv ja 281nm.
Tällä kokoonpanolla mentiinkin 2vuotta.
Kunnes 2007 tuli kauhea polte saada turbo autoon, tämäkin kipinä saatiin kaverin toimesta kun oli omansa turbottanut vetoja oli niin paljon enemmän et pakko oli turbo saada.
Btcf foorumiltä löysin valmiiksi rakennetun koneen:
mutta eihän sitä noin kauhian näköisenä viitsiny paikoilleen laittaa vaan kaikki piti kiillottaa
Kone autoon kiinni ja penkittään, ensimmäinen veto ja riks poks kone paskaksi ahto meni aivan väärään paikkaan syyksi paljastui poltettu pahvi ja kiero kansi olis pitäny katsoa koneen sisälle eikä luottaa myyjän puheeseen, virheistä oppii parhaiten.
Tästä motivoituneena ajattelin rakentaa koko koneen laatu osilla, laadusta tinkimättä. Lohko ja kansi lähetettiin lapuan hiomolle kansi oikaistiin, lohkon pinta plaanattiin suoraksi. osat tasopainoitettiin. Alakertaa vahvistamaan valitsin eaglen veivit,supertechin männät, acl laakerit ja apr pultit.
Kannentiiste vaihdettiin cometicin metalliseen. Nokka on enemin turbokäyttöön tarkoitettu 280 asteinen 11mm nostolla.
Kanavat kiilloitettiin kevyesti, ne kohdistettiin imusarjaan sekä pro turbon pakosarjaan ja kansi kiristettiin arp-pulteilla sekä keinut,jouset ja venttiilit uudistettiin. Turbo saatiin hyödynnettyä vanhasta kokoonpanosta garrett gt37,pro turbon 42mm hukkaportti, pakoputkisto alkaa 2,5" päättyen taakse kahdella 2,5" putkella, cooler 100x300x600 ahtoputket tee se itse 3" rst, megasonic dumppi.
Bensapuolelle tiensä löysi walbron 255 bumppu vakio bensalinjastolla päättyen 760cc suuttimiin
Koneen osia orotelles ja tekemisen puutteen iskiessä päätin tehdä auton alustan auton kanssa samalle tasalle..
Alusta purittiin kokonaan osiin, pohja pestiin, korjattiin mahdolliset ruosteet, suojattiin ruosteelta ja maalattiin kiiltävänän mustaksi. Kaikki akselit, tolpat, kallistuksen vakaajat, lämpösuojat ja jarrukilvet vietiin hiekkapuhallutukseen.
Tolpat, taka-akseli, etupalkki, lämpösuojat polttomaalattiin oransiksi, myös jarrukilvet, kallistuksen vakaajat, perä vetarit ja kolmio tukivarret polttomaalattiin mustiksi.
Alustaan asennettiin Powerflexin puslat, uudet kallistuksen vakaajat, koiranluut, uudet raidetangot+ sisemmät, uudet alapallot, 40mm madallussarja voglant, uudet iskarit koni sport + muut kuluvat osat.
Jako muutettiin 5x120.
Vaihdeloota, öljypohja, vetarin päät, koiranluut ja jarruputket takaa kiilloitettiin teeman mukaan..
Vanteiksi hommasin 18" xralip 8,5 ja 9,5
Tällä kokoonpanolla mentiin 2v
2011 vuonna on sitten auton ylimaalauksen vuoro, edellisestä ylimaalauksestä on jo 9vuotta aikaa.
Paljon on tullut asennus naarmuja/kuitu osien halkeiluja ja nyt kun ylimaalaus tehdään jälleen kerran niin tehdään sekin vimosen päälle!
Tuossa pari kuukautta sitten hommasin M-tech2 korisarjan Tuning vielä kovasti lämmittää sydäntä mutta tästä autosta on tullut täysin pito auto ja auto on niin sanotusti kasvanut tuningista ulos
18" xtralip vanteet menee vaihtoon ja tilalle tulee vähän makoisempaa OZ Futura 8,5& 10,5" kiilloitetulla lipillä
Auto ensi kesänä näyttää suurin piirtein tältä
M-teck 2 osat oli aikalailla jo kokonaan sovitettu autoon, kunnes eteen tuli takakaarien levitys leveiden vanteiden sovittamiseksi. Ylimääräinen tila oli tosiaan tarpeellista levensin jo ennestään 10,5" futurat 13tuumaisiksi kyllä tarmo silloin ihmetteli mitä oikein olen tekemässä kun kysyin kuinka leveän lipin maximissaan saa ja kuinka ollakkaa hyllystä löytyi pari oz alkuperäistä 6,5" lippiä tämä varasin heti.
Kun lipat saapuivat täytyi ne heti kasata
siinä autoa ja leveitä vanteita katsellessa mietimme kaverin kanssa, että hitto miksei kauan haaveissa olluttu rieger genesis sarjaa laiteta tilaukseen?
Tulisi ainakin kaariin tilaa.
Kaksi viikkoa kaverin heitosta oli korisarja tilattu.
Kokonaiset 3kuukautta sitä saikin orottaa, korisarja oli laadultansa todella laadukas ja vankka kuten aidolta korisarjalta saattaa olettaa.
Korisarjaa on valmistettu vuodesta 1992 ja tehtaalta settejä lähtenyt vasta 25kpl!
AUTO NYKYKUOSISSA.