Laitetaas tähän alkuun lyhyt setti edellisistä Focuksista.
Ensimmäinen autoni oli Primera, joka jossain vaiheessa piti pistää kiertoon.
Se kelpasi paikalliseen autoliikkeeseen vaihdossa punaiseen 1,6 3d Focukseen.
Alkuun en oikeen tiennyt itekkään tykkäänkö korimallista, mutta nyt olen tykästynyt ehkä vähän liiaksikin..
About vuoden aikana Focus muotoutui ihan meneväksi käyttölintaksi, oli Vmaxxin alustaa ja Keskiniä alla.
Tarroja takalasi täynnä ym. 2010 muoti-ilmiöt.
Sitten jossain vaiheessa meni överiksi ja piti väkisin tunkea Rota gridit alle jaonmuutos-adaptereilla.
Rs-Focuksen sisusta myös löytyi tuurilla jostain purku rs:stä. Tuulokseen kaudenpäätökseen rullailtiinkin tämännäköisenä. 17x9 et30 + 25mm jaonmuutosadapteri.
Rotat oli alla abaut 2vko, ajokausi loppui ja tuli talvirengaskelit.
Ekoilla liukkailla kävikin näin.
Lunastukseen meni. Vakuutuksista rahat ja uuden auton metsästykseen. Kerkesin tilata Schmidt Modern linet uutena Sa-Marketingilta, 16x9 et25&15 4x108.
Ei auttanut kuin hommata uusi 3-ovinen Focus alle, olihan se hyväksi todettu.
Tuli intti ja Focus muuttui siinä ohessa.
Kesällä sitten tuli älytön tarve saada s13 200sx ja laitoin Focuksen myyntiin kaikkine osineen.
Auto meni viikossa, sen jälkeen alla kävi vähän alta vuoden sisään se s13 ja Mondeo mk3.
Mondeolla ajeltiin talvi ja kevät 2012. Kesällä Focuksen silloinen omistaja otti yhteyttä ja oli isomman auton tarpeessa, joten mondeo meni vaihdossa ja sain vanhan kunnon Focuksen takaisin.
Korkeana ja aika reippaasti huonommassa kunnossa..
Härmälään mennessä sain korkeuden hierottua kohdalleen ja siistittyä koko autoa.
Näin mentiin loppukesä/syksy
Ajokauden lopussa Focus jäi seisontaan ja visiot oli kovat.
Ylimaalaus, uudet vanteet, uus alusta ym. ym.
Tässä vaiheessa päästäänkin topicin aiheeseen.
Abaut kuukausi sitten kävin ostamassa Sievistä St170 Focuksen, Kilometrejä vain 120tkm mittarissa ja tuntuis todella hyväkuntoiselta.
Ostokunto:
Mamasan toimitti uudet etutolpat. Bc-Racing BR, 200mm rungolla ja camber-säädettävällä yläpäällä.
Antizero luopui vihdoin Kerschereistään, ne yritetään mahduttaa alle. Kertoisin tähän vanteiden speksit, mutten tiedä niitä, eikä antin topicistakaan saa mitään selkoo nykyisistä leveyksistä.
Jokatapauksessa, Kerscher KCS, 3-osaiset, 17" halkaisija, eli tuumaa isommat vrt. viimekesään. Etusilla on 195/40 ja takasilla 205/40 Falkenit.
Rakastuin näihin jo viimestään härmälässä, taidettiin jo silloin pienessä humalassa kauppaakin vääntää..
Ajelin Focuksella pari viikkoa ja sitten se jouti pukeille. Bc:t alle, camber ja korkeussäätö on nyt tapissa.
Jäi vielä korkeeks, mutta eiköhän se siitä. Täytyy testata lyhyemmillä jousilla seuraavaks.
Takana onkin ahtaampaa. Tätä enempää ei enää tarvii camberia taakse, loput mankelilla.
Apukuskin puolella näyttää paremmalta kevyen mankeloinnin jälkeen. Tuolla korkeudella alkaa ottamaan rengas kiinni puskurin kulmaan/kannakerautaan. Muuten pyörii vapaasti.
Täytyy muokata sinne tilaa ja tarkoitus olisi saada vanteen reuna kaaren sisään. Jos tuohon jättää, jää liikaa maavaraa. Etukenot kuuluu toiselle foorumille..
Pari havainnollistavaa kuvaa Camberkulmista.
Korin muutoksiin tulee nyt alkuun uusi etupuskuri ja viimekesältä tutut sivuhelmat.
Sivuhelmathan kuuluvat Focuksen tehdaslisävarusteisiin. Ilmeisesti Focusta on saanut tilattua uutena "Rs-Style"-nimisellä korisarjalla.
Pakettiin kuuluu etupuskuri, sivuhelmat ja takahelma. Etupuskuri on juuri kyseistä sarjaa ja se löytyi tuurilla paikalliselta purkaamolta. Puskuri on käyttämätön ja oli jopa Fordin paketissa ostohetkellä.
Takahelma on kiven alla. Fordilta ei enää saa tilattua kuin etupuskuria ja sivuhelmoja. Etulokareista lähtee myös sivuvilkut, kun sattuu löytymään reijättömät sivulokarit tallilta.
Osat pitäisi kiikuttaa maalarille lähiaikoina.
Sisustaan ei ole suunnitelmissa kummempia päivityksiä, soittimen yläpuolelta jälkiasenteisen vakkarin kytkimet täytyy piilotella ja soitinpuolta päivitellä.
Vanhasta Focuksesta tuttu Rs-sisusta on jemmassa, se tulee kiinni kunhan saan motivaatiota korjata kuskin penkin. Sieltä on rungosta pettänyt hitsaukset ja selkänojan säätö rikki.
Nuo St170 penkit on aikalailla samaa luokkaa, ehkä hiukan paremmatkin istua, joten menkööt nyt alkukesä näillä.
1,6:ssa Focuksissa totuin ajatukseen, ettei öljypohjaa saa hajoitettua ajamalla. Niissä kun öp on turvassa apurungon yläpuolella.
2,0:ssa se tulee paljon alemmas, myös pakosarja moottorin etupuolella, toisinkuin 1,6.
Täytyy perehtyä koneen kannakkeisiin, olisiko saumaa korottaa moottoria, vai joutuuko tekemään kestävän pohjapanssarin. Tästä lisää myöhemmin.
Yritetään päästä tällä Tuulokseen suurinpiirtein kesäkuosissa.
Mielipiteet, kehitysideat sunmuut paskanjauhannat otan mielelläni vastaan. Yritän pitää tallilla mukana kameraa, ettei tarvitsisi kännykkäkuvista tihrustaa.
Tuolla lisää kuvia ->
http://bete.pic.fi/kuvat/Autot/Kiitokset aloitusviestin kuvien ottajille! En millään muista jokaisen kuvan ottajaa, kun kaivelin nämä omista arkistoista.