Moro vaan kaikille!
Elikkäs tämmönen peli tuli hommattua vuonna 2010.
Saksasta isän kanssa jobbaillaan autoja suomeen, niin tommonen eksy haaviin.
Alun perin piti tuoda tutulle V70 volvo, mutta kyseinen ehdokas oli paikan päällä
pesäpallomailalla murjotun näkönen.. :S siispä tyhjän kärryn kanssa tuli vietettyä
aikaa Lübeckin ibis -hotellissa
vakipaikka, suosittelen! No siellä rupes sitten pänniin
että tarvis tyhjällä kärryllä mennä laivaan.. muutenkin reissu meni niin joutuisasti että
laivaan nousuun oli vielä pari päivää.. no ei muutaku hotellin aulassa selaamaan autoscouttia
ja tämmönen helmi iski silmään
700km etelään, mitä ny ite saksaa ymmärsin niin 11 vuotta
seissyt omistajansa kuoleman jälkeen perillisillä ja nyt oli aika päästä eroon.. ei muutaku
vuokra-autolla paikan päälle kun mersu meni vetokoukun asennukseen
siitä se yhteinen taival sitten alkoi
sori ny tämmönen elämäntarina, eiköhän mennä asiaan..
eli auto oli kuin helmi, mutta hieman kärsiny seisomisensa jäljiltä..
niveliä, iskareita ja jarruja.. suodattimia yms yms hapertuvaa uusittiin.
Etuvalojenkin heijastinpinnatkin oli hilseilly irti, niin tarvi uudet valot hommata. heitelkää vaan pienillä kivillä..
no sitten tossa kaveri sai innostumaan että päivitettäis äänentoistoa..
tuli sitten hommattua 6,5 koaksiaalit eteen ja samankokoset erillissarjat taakse. erillissarja vahvistimen kautta.
no itseä nyt kiinnostaa teho, ääni ja nopeus, se kilpa-autoja seuranneen pyhä kolminaisuus
isältä oppinut jipon jos pari koneitten rakennuksesta.
Tammer-dieselissä tuli oltua työharjoittelu amiksen puolelta ja hyllyllä lymyili
kakslitrasen kansi ja siitä se lähti.
Ebaystä tuli tilattua uusi kansi mahlen tehtaalta ja samana päivä Shrickin 288 asteinen nokka lähti tilaukseen. Se on sitten eri asia milloin saan ne asennettua.. kerralla koko moottori läpitte sitte
No sitten tuli intin jälkeen suoriuduttua ammattikorkeakoulun pääsykokeesta ja syksyn kursseilla pääsin piirtelemään autodeskin inventorilla
siitä se kiinnostus suunnitteluun ja myöhemmin NC koneistukseen alkoi
mad miken rx7 läppärunkoja rupesin mallintamaan sitten
ajan myötä ne kehittyis tämmösiksi
viime syksynä (2012) tuli sitten kiinnostuttua NC koneistuksesta niin paljon, että lähdin opiskelemaan sitä iltakoulussa. siinä keskitalvella, kun rupes sorvi pysymään näpeissä, niin bemarista purettiin voimansiirto lattialle ja ruvettiin vahvistamaan heikkoja lenkkejä.
vakio etukardaanin booritus on yksi pettävä osa ix -mallissa, kun booritusta on 18-20mm päällekkäin. pesästä mittasin, niin siellä kyllä löytyy 60mm booria. ei muutakuin vanhasta pää poikki ja inventorilla piirtelemään uutta versiota.
tuli sitten lisättyä vielä rasvanippa uuteen päähän, niin voitelukin sujuu ilman, että purkaa koko voimansiirto pois. ohjeet voimansiirron purkuun juubi.hlan.net
No sitten tän foorumin aiheeseen, vanteisiin ja alustaan.
Isän aikanaan tekemiä bemarin tolppia ihailin ja rupesin suunnittelemaan omaani samanmoisia..
tolppia irrottaessa huomasin että yläpäät oli aika väljät, laakerit liukuivat pesissään.
niimpä uusi yläpäitä tekemään.
valmiita osia sorvin jäljiltä
pulttijaon muutosta + jarrujen parantamista rupesin miettimään, pääosin kyllä vanteiden takia.. Ixssä on leveämpi raideväli kuin perus takavetoisessa.
tuli sitten tutkittua nettiä ja btcfltä löyty että e87 116i navat sopivat pienellä sovituksella. navoilla sain -14mm puolelleen takapäätä kapeemmalle e36 325 levyillä
takapäähän tuli siis 5,5mm speiseriä navan ja laakerin väliin
vanteiksi sovittelin e39 alta löytyneet Rondell #8 ?
speksit kiinnosti, edessä 8,5x17 et 13 ja takana 10x17 et 15.
päällä siis 245/45 kumi.
etupäähän sama napa, mutta ilman holkkeja.
edessä ei mahtunutkaan 235/45 kumin kanssa kääntymään, niin tarvitsi etsiä seuraava pienempi koko joka oli samalla halkaisijalla takapään renkaiden kanssa. renkaiksi siis valitsin eteen 215/40 ja taakse 245/35
vanteet kävi maalauksessa hirvosen samilla hämeenlinnassa, johon tutustuin tän foorumin kautta
lisää tekstiä joku toinen päivä.. nyt nukkuun välillä