| Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
|
+16Sammyboi ElektrikMekanik tonde TMA Börre allu_ jjjkkk epk okkari Challenger-70 pazi88 Japrnoo Jelpert Elementti jeQQ micke_ 20 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 25 Toukokuu 2014 - 13:20 | |
| - epk kirjoitti:
- No eikös noi renkaat oo ihan hippasen väärät ? Pulla kumit jne..
Juu kyllähän ne hieman pulskat on. Kyseiset renkaat oli päällä ku vanteet ostin, mutta uudet on jokatapauksessa tulossa kun nua on ihan kaljut, ni samalla vois vähän kapeemmat ottaa. - jjjkkk kirjoitti:
- Börre kirjoitti:
- Seelvä. En mä sitä nyt noin aijo jättää mitä noissa kuvissa on. Niinku lukikin ni täytyy kaaresta ottaa pokkauksesta pois että mahtuu rengas sen sisään ja tällöin alaspäin:D Mutta se siitä!
Jaa? Kyllä tuolta ylempää sellasen kuvan sai:
- Börre kirjoitti:
- Mielestäni istuu oikeinkin hyvin ilman lättyjä, mitäs mieltä?
Tuolla tarkoitin että istuu ilman spacereita vanteet hyvin, en sitä että tuo "korkeus" istuu hyvin. Niinkuin jo siinä postauksessa sanoinkin: - Börre kirjoitti:
- Tuossa kohtaa alko ottaa kiinni kaaren takareunaan, kun siinä on pieni pokkaus. Tuossa vanteen reuna melki 2cm vielä ulkona kaaren reunasta. Pokkauksen poistamalla saa vielä rengasta sukeltamaan ja vieläkin matalammaks mut silti jää vielä vanteen reuna kaarelle (kokeilin tiputtamalla vielä lisää aukasemalla kaarta.)
Joten alaspäin siis ollaan menossa | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 25 Toukokuu 2014 - 13:36 | |
| Takaluukusta tuli poistettua varapyöräkotelo ja noita tulppia vedetty umpeen. Myös sinne tarvi jokunen paikka heppailla, peittää alkuperäsen tankin "huoltoluukku" ja tehdä turvatankille syvennys, kun on nua lähdöt pohjassa. Akku on tarkotus myös siirtää takaluukkuun tuohon tankin vasemmalle puolelle. Tankin, pumppujen ja keruusäiliön mallailua: Kotelo umpeen Tuli myös värkättyä poikkituki iskaritolppien väliin | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Pe 30 Toukokuu 2014 - 18:56 | |
| - Japrnoo kirjoitti:
- Oispa oman Caddyn pohja ollut noin hyvässä kunnossa kun sitä alotti hitsaamaan..
Piti tähän oikeen sanoa vielä, kun tuli laskettua niin 75 paikkaa oon tähän mennessä pohjaan hitsannut, joten ei tätäkään kyllä hyväksi voi sanoa En oo vaa lähellekään kaikista ruostehommista jaksanu päivitellä, ku kävis melko tylsäksi.. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 1 Helmi 2015 - 23:24 | |
| Noniin herätetääs tämäkin projekti taas henkiin! Tosiaan koko viime kesänä ei haikeulalle oikeastaan tullut mitään puuhailtua kun oli niiiiin paljon kaikkea muuta tekemistä ja muita projekteja... Mutta taas on päästy sen oikean kimppuun ja koritöitä viety eteenpäin! Kaikki pyöränkaaret tuli hitsailtua, kun enemmän tai vähemmän oli jokapaikasta mädät, kuin myös konehuoneesta, sekä A-pilarien kulmista mädät runkopalkit. Niiden lisäksi siellä ja täällä ollu satunnaisia paikkoja, mutta ei ihan kaikista jaksa päivitellä kuvia. Keulan sai tehdä molemmin puolin kulmista uusiksi, kuvissa vielä kesken ja raakileet: Sitten kun kaikin puolin alko oleen hitsaushommat kuosissa niin kone, etuakselisto ja muut vielä kiinni olevat hilppeet pois korista. Kaikki hitsisaumat tuli siistittyä ja kävin jokapaikan teräsharjalaikalla läpi. Armottoman siistimisen ja putsaamisen jälkeen Dinitrolin ruosteenpoistohapot niskaan, jonka jälkeen oli pohjavärin vuoro. Pohjalle vedin Normastik 405 epoksipohjaista maalia, jonka pitäisi olla pirun luja. Pohjavärin päälle seuraavaksi kiveniskumassa. Sitä menikin sitten 8 litraa. Luulis ainakin riittävän, mutta ei kyllä vähemmälläkään olisi pärjännyt. Alkujaan tuon kiveniskumassan päälle ei ollut tarkoitus enää vetää mitään, kun väriltään tuon piti olla VALKOISTA.. enemmänkin keltaista se oli joten ei auttanut kun vetää vielä väri päälle. Noh ompahan ainaki mukava kasailla, eikä tee mieli paskasia osia pulttailla kiinni Samalla tuli konehuone ja takaluukku vedettyä pintaväriin. Konehuoneesta ja takaluukusta tuli siistittyä ylimääräiset kiinnikkeet ja reijät pois. Samalla tuli tuo polttoainetankin tankkaustunneli vedettyä umpeen. Nuista kuvista voiki jo melko helposti päätellä tulevaa väriä, mutta ei se ihan pelkästään tylsän valkoiseksi tule jäämään, vielä en paljasta enempää Että sellasta kuuluu tälle projektille tähän päivään. Oli jo kova into että olisi viimevuonna jo saanut ajoon, mutta keväällä se into sitten lopahti, kun tuota peltihommaa oli aivan helvetisti enemmän kun alkuun arvelin.. Noh nyt voi jo hymyillä, kun on reippaasti yli kaksi neliöä peltiä tuhottu tuohon ja voiton puolella ollaan | |
|
| |
allu_
Viestien lukumäärä : 890 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 2 Helmi 2015 - 7:41 | |
| Hyvä että muutki jaksaa näitä vanhoja kuningaskorimalleja laitella | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ke 4 Helmi 2015 - 23:48 | |
| Kyllähän vanhakunnon haikeula uuden elämän ansaitsee! | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 5 Helmi 2015 - 1:07 | |
| Aattelin että vois tässä samassa topicissa myös kertoilla tosta toisesta harrastekulkineesta mikä viime kesänä jahkautu mulle. Pitkään haaveilin vanhan datsunin (Y-sarja) rakentamisesta, kun sellanen oli jo ennen kortin saamista lähinnä jääautona. Aihioitakin olin jo pitkään katsonut, mutta sitten mieli muuttu sen suhteen, kun muutama sellaanen projekti tännekin tullut ja vielä yksi samaan kylään Nooh jotakin oli keksittävä..jotakin erilaista..jotakin mitä ei olis juuri kukaan koskaan tullut rakentaneeksi..jotakin mahdollisimman hirveää, rumaa ja vanhaa.. Siitä se ajatus sitten lähtikin, välitön rakastuminen Saab 90 -84, kalsarisininen kakslitranen kaasari, moottori pitkittäin, kyljellään ja "väärinpäin" (kaaveli menosuuntaan) Ei muutakun kalsongblå talliin ja ihmettelemään Katsastettuhan tämä oli viimeksi -07 ja neljättäsataatuhatta taulussa. Kaks pientä paikkaa pyöräkotelon alareunoihin ja leima lappuun! Sitte päästiin innolla tekemään, tarkoituksena oli saada saabi maihin ja jotkut vanteet Nopeasti kun auto tarvi saada ajoon vielä loppukesäksi/syksyksi. Jouset keskeltä poikki joka kulmasta ja kaksinkerroin hepillä päistä kiinni; boschilainen kahteensuuntaan säätyvä Ja kyllä! On tarkoitus rakennella ihan kunnollinen alusta, kun taasen tämän kimppuun ryhdyn. Sopivat vanteet sattui löytymään tutun nurkista kauhealla tuurilla, kun tuolle 4x114.3 jaolle mahdottomasti mitään järkevää pyöri.. Legendaariset Borbet A 7.5x16". Keskireijät tarvi sorvauttaa suuremmiksi niin pääsi sommittelemaan Maalin saivatkin samantien niskaansa. Väri valinta satunnainen mutta osoittautui ainakin omaan silmään hyväksi Hyttysverkot oli aivan pakko jättää, olihan ne niin retrot! Samalla kun ne maalasin, tuli vedettyä kusikalvo etuvaloihin, sekä laitettua ysisatasen puskurin lippa hieman modattuna. Myös pakollinen 16valve merkki liimautumassa Autoon vanteet sopii ainakin omaan silmään! Eipä nua millään hurjilla spekseillä ole, mutta siltikin tuli jo takapään kanssa ongelmia. Renkaat osoittautui aivan liian pulleiksi, olikohan ne muistaakseni 185/50 joten takapään joutu jättää melko korkeelle. Tuli vielä yönTimon huulikin hommattua takaluukulle downforcea luomaan kun saabilla mutkapätkää painaa... Älkää pahottako mieltänne tosta vetokoukusta, kuhan sen sutasin läpällä kun maalia jäi Tällasena saabilla paineltiinkin koko syksy ja komiastihan se rokkas! Tästä on hyvä jatkaa kunhan tuon hainokan saa ensin tehtyä. Katsotaan mitäkaikkea tähän keksitään! | |
|
| |
tonde
Viestien lukumäärä : 146 Paikkakunta : Joensuu Muut : e39 rojekti
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 5 Helmi 2015 - 8:35 | |
| - Börre kirjoitti:
- ..jotakin mahdollisimman hirveää ja rumaa
No siinä oot onnistunu ainakin jos pystyt tälläsen saabbeja inhoavan silmään hienon näköisen tuosta tekeen ni sit nostan hattua.. isosti | |
|
| |
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 5 Helmi 2015 - 20:23 | |
| Älä nyt perkele. Olen useasti tuollaista saabbia salaa katsellut... Presenssi omaan silmään vaatisi vähän eleganssia. | |
|
| |
tonde
Viestien lukumäärä : 146 Paikkakunta : Joensuu Muut : e39 rojekti
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 5 Helmi 2015 - 20:48 | |
| Sori Taneli, Ei pysty, becouse hirveän ruma saab korimalliltaan | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ti 10 Helmi 2015 - 22:18 | |
| Hahah tää kalsarisaabbi on ihan humoristimielessä rakentelun kohteena Pala suomalaista historiaa, niin ruma että se tekee siitä "hienon" | |
|
| |
ElektrikMekanik
Viestien lukumäärä : 510 Paikkakunta : Overford
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 19 Helmi 2015 - 7:52 | |
| Oaaaahhh, saabbi! Tässä joku taannoinen näkemys aiheesta: Itellä ollu pakkomielle vanhaan ysikymppiseen siitä lähtien ku isosisko "tuunas" omansa. Ois ollu hyvä aihio, mutta siitä tuli täys katastrofi koko laitoksesta, peltilevikkeet ja diy "spoileri" mallia amis ja kampe oli niin hävettävä nävös että myytiin äkkiä vähin äänin... | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Pe 20 Helmi 2015 - 1:14 | |
| Onhan nua saabit ihan omaa kastiaan, ehkä siks mullekin iski päähänpisto tollanen hommata! Eiköhän siitä saada vielä ihan hämmennystä aiheuttava kapistus kun vaan pääsee sitä taas jalostamaan.. Mutta palataampa taas hain nokille: Tehty on taas mitä suinki vaan keretty tämän kimpussa. Alustan osien ollessa hiekkapuhalluksessa nyt, oli aikaa käydä ensimmäistä kertaa motin kimppuun. Laatikko, kytkin sekä apulaitteita, sähkösarjaa yms purin pois jonka jälkeen oli "pienen pesun" vuoro. Kuoriutuhan siitä moottori paskan alta: Schmiedmannin peltipakosarja tuli hommattua ja paikalleenki käytettyä. Täytyy vielä uus pakosarjan tiiviste, sekä pinnapultit hommata. Kanteen joku edellinen omistaja oli 3 pinnapulttia poikkassu, jotka poraamaamalla jouduin poistaa ja helicoililla uudet kierteet... Ahtimelle aloin myös telinettä rakentamaan, kun kampuraan sai hihnapyörän teetettyä. Ei mikään yksinkertaisin homma tilanpuutteen ja ahtimen koon vuoksi, mutta kyllä se sitten asentonsa haki ja hyvin sai hihnapyörät linjattuakin. Nyt on tuo 8uranen hihna tilauksessa, kuhan se saapuu niin pääsee vielä kiristäjälle rakentamaan kiinnityksen jonka jälkeen saa hitsailla ja viimeistellä koko tellinkin. Niin ja nuo tangot on umpijöötiä jos joku kestoa järkeilee. Uskosin kyllä että tuo on vähintääkin riittävä tuotos. Ja kuten sen huomaakin, öljysuodattimen jalka jää suoraan ahtimen alle.. Jos sattuu löytymään, niin hommaan vanhemman mallin m30 moottorin suodattimen jalan, joka osoittaa alaspäin, mutta eipä tuo nyt iso homma muutenkaan ole ahdinta irti ottaa vaikka noin jättäisikin, kun tosiaan kolmella pultilla kiinnitys. Sellasta tällä erää, piakkoin päivittelen alustan osien kuulumisia, tosiaan puhalluksesta tulevat! | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 23 Helmi 2015 - 0:29 | |
| Alusta tuli purettua aivan atomeiksi ja kaikki puslat nypittyä helvettiin. Käytin kaikki osat perää, vetareita ja jarrusatuiloita sekä levyjä lukuunottamatta hiekkapuhalluksessa. Satulat, levyt, vetarit ja perä tuli hierottua teräsharjalaikalla ja ruosteenpoistohappoa päälle. Osat sain sopivasti perjantaina, joten viikonloppu menikin "mukavasti" maalaillessa... E28 Muuttui maalaustellingiksi Täyty sinne pohjaan väriä saada vaikka vaan katsurin mieliksi, omaa silmää tämä värimaailma miellyttää! Tähän kohtaan vois jo todeta, että haters gonna hate | |
|
| |
Sammyboi
Viestien lukumäärä : 127 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 23 Helmi 2015 - 12:07 | |
| | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ma 23 Helmi 2015 - 17:39 | |
| Hahah ei tullu kyllä ees mieleen tua mutta pysyy kyllä tuo väritys vaan pohjan puolella "näkymättömissä" | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 28 Helmi 2015 - 1:52 | |
| Jatketaas jälleen! Pärekopallinen alustanosia hommailtu, eli siis kaikki puslat jne: Eteen tukivarret, koiranluut, raidetangot, pu-puslat vakaajalle, etunavat laakereineen ja camber-säätöset yläpäät Takakelkkaan pu-puslat korikiinnikkeisiin ja tukivarsiin, perän ja vakaajan puslat, koiranluut ja tukivarsien vakaajatangot ja pyöränlaakerit Alustaksi näin alkuun tuli vanhakunnon jommilainen, joka tarkoitettu siis e34 isomoottorisiin. Eli akselimassat suht järeät joten luulis tässä paketissa pelaavan näin alkuun ainakin. Yhtenä syynä tähän alustaan päätyminen oli sen sopivuuden epävarmuus. Noihin seiskan etutolppiin, jotka mulle tulee tähän ne kyllä sopii ja myöskin taakse sopii suoraan MUTTA tolppien pituus arvelutti. Eli siis paikalleen passaa, mutta onko tolpat liian pitkät tähän koriin tällä kokoonpanolla. Eli toisinsanoen en viitsinyt tilata tonnin alustaa todetakseni, ettei se istu sinnepäinkään. Tätä alustaa uskaltaa rauhassa silppoa sopivaksi, niin hamassa tulevaisuudessa ainakin tietää sitten, millaisen alustan tulee olla sitä päivitettäessä. Niin ja e28 korisen etutolpat eivät sovi noihin seiskasarjalaisiin isoihin tolppiin, joten en voinut myöskään ostaa e28 sarjaa.. Jarrusatulat näytti tältä.. Yksi hapot päällä ja toista lähdetty hieromaan puhtaaksi. Täysremontti, tiivisteet, suojakumit, ilmausnipat, liukutappien kumit... Tukivarret niputettu Tuossa vielä lähempi kuva tuosta takakelkan kiinnikkeiden modauksesta. Eli siis tuosta 700-sarjan kelkasta pätkästy n. 6cm per puoli pois ja päihin hitsattu e28 kelkasta nuo puslien korvat. Korvien kylkiin tarvi tehdä vielä uudet kiinnikkeet tukivarsille. Ja kelkka nipussa Tältä se nyt näyttäs kutakuinkin nipussa! Kaikilla mielipiteensä mutta hetkeäkään en kadu värivalintaa Mitä mieltä? Kyllä teki ihmismielelle hyvää kun pääs haikeulan tiputtaa neljälle tassulle taas melkein vuoden jälkeen! Takapäästä näissä kuvissa iskaritolpan alapää auki, sillä jäi aivan liian korkeelle perä, joten niitä ainakin joutuu muokkaamaan. Etupää omillaan tässä joten nyt ei oikein tiedä vielä ennenkuin saa maamoottorin keulille, että kuinka paljon paino vie keulaa lattiaan päin, mutta varmaankin niillekin täytyy vielä jotain tehdä... Kaikki aikanaan. Tästä on taas hyvä jatkaa ja motivaatio taas kohdillaan ku pääsee välillä niputtaaki pemarinpahusta! Seuraavaksi jatketaan koneen kimpussa | |
|
| |
MixuJoo
Viestien lukumäärä : 749
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 28 Helmi 2015 - 8:04 | |
| Ai jumalauta, ei ole oikein ikinä bemarit sytyttänyt mutta tää on kyllä huikea projekti. Jatka samaan malliin! | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab La 28 Helmi 2015 - 23:13 | |
| Onks porissa ollu toi vihree jossain poistoalessa? Eikös siellä joku subaru ja e30:kin ollu pommitettuna tolla. Entie, en tykkää.
Muuten hyvä meininki, alatukivarsia suosittelen muutaman parin hankkimaan hyllyyn jos tätä meinataan madaltaa. Ei hirveen kauaan kestä kun ovat tossa heti alimpana. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ti 3 Maalis 2015 - 23:00 | |
| - MixuJoo kirjoitti:
- Ai jumalauta, ei ole oikein ikinä bemarit sytyttänyt mutta tää on kyllä huikea projekti.
Jatka samaan malliin! Kiitoksia! - Mikk- kirjoitti:
- Onks porissa ollu toi vihree jossain poistoalessa? Eikös siellä joku subaru ja e30:kin ollu pommitettuna tolla. Entie, en tykkää.
Muuten hyvä meininki, alatukivarsia suosittelen muutaman parin hankkimaan hyllyyn jos tätä meinataan madaltaa. Ei hirveen kauaan kestä kun ovat tossa heti alimpana. Kaverilla yks subaru missä vihreet vanteet ja tiimitarrat, että eipä nyt ihan liikoja. Mut se on selväkin, ettei kaikkien silmää voi miellyttää. Pää asia et ite oon tyytyväinen Mutta kiitokset kommenteista kuitenkin! Ja juu näkee sitte, kun kesällä ajoon saa et tuleeko ongelmia. Kyllähän noita jo kaks paria ylimääräsiä onki hyllyssä, vanhoja ehjiä jääny. | |
|
| |
_wisse_
Viestien lukumäärä : 19 Paikkakunta : P-Sawo
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab To 5 Maalis 2015 - 15:00 | |
| Itse myös enemmän remmiahtimien puolestapuhuja...mut tuo Saabas on kyl jotain niin kaunista! | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Pe 6 Maalis 2015 - 13:17 | |
| Juu kyllä tuo remmi jotenki kiehtoo varsinkin ku nuita ei iha joka nurkalta löydy kute turboahdettuja Tua kalsari jakaa kyllä mielipiteitä, ja sehän on tarkotuskin, kiitoksia! | |
|
| |
superjuh0
Viestien lukumäärä : 61 Paikkakunta : Kajaani
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Su 15 Maalis 2015 - 17:28 | |
| Täytyy kyllä hattua nostaa täältäkin tuolle Saabin rakentamiselle!
Mielestäni erittäin potentiaalinen vaihtoehto erottua massasta, ja jonkinverran Saabbien alustoja kolunneena voin sanoa että hyvän alustan tekeminen siihen ei tule olemaan helppoa, mutta kenttiin se menee kivasti!
Vielä itselläkin haaveena joskus rakentaa uusiksi 80-luvun saba edellisistä virheistä oppineena turbotekniikalla, oikeasti hyvällä alustalla ja sopivan isoilla vanteilla.
Omaa vanhaa viistokeula ysisatasta tuli ikävä. | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ti 9 Kesä 2015 - 1:38 | |
| Jaahas on aika tätäkin taas päivittää ajantasalle! Aika on taas kulunut järkyttävän nopeesti ja on muut projektit/harrastukset, koulu ja työt olleet tärkeimmältä aikaa viemässä, mutta yritys on kova vieläkin, että vielä tänä kesänä hainokalla ajettas, ainakin jossain kuosissa. Ovet, ikkunat ja loput rojut sisustasta tuli purettua pois, lukuunottamatta tässä kohtaa rattiakselia, jotta autoa kyettiin liikuttelemaan. Lisäähän yllätyksiä sieltä paljastui! Tuulilasin alareuna oli aivan mätä ja pari muutakin lahoa kohtaa löytyi vielä, PERKELE! Nimim. lopen uupunut hitsaamaan... Kävipä kauhea tuuri, että Marmorilta Rinta-Joupilta koko tuulilasin kehyspelti 45eur toimituskuluineen Saksan varastolta??! Kun KAIKKI oli saatu hitsattua loppuun, oli edessä armoton sisustan siistiminen, hitsisaumojen läpikäynti, eristemattojen, ylimääräisten kiinnikkeiden ja takapenkin tuen poisto, hionta etc.. Jonka jälkeen auto kävi Vähäkyrössä kaaripajalla ja todella asialliset kaaret siellä saivatki aikaan! Sen jälkeen viimeistely; ovien, ikkunoiden ja luukkujen välien hionta ja lukuisat muut työt jonka jälkeen auto sai väriä niskaan sisustaan! Konetta en tässä vaiheessa alkanut avaamaan, kun ei olis mitään toivoa ehtiä sitäkin vielä käymään läpi täsä vaiheessa, kun hommaa on muutenkin niin pirusti vielä.. kuitenkin siistein ja pisteosia, sekä apulaitteita maalailin yms pientä. Muutoksia tässä kohtaa tekniikkaan tehty: 850cc suuttimet 3.2 m3 vauhtipyörä, 4-lapanen sintterilevy ja Sachs SRE asetelma Kaasuläpän asentotunnistin Imuilmalämpöanturi sekä muuta pientä. Sopiva 8-uranen Gatesin remmi tuli hankittua, sekä kiristäjäksi vag-apulaitehihnakiristäjä, johon sorvattiin leveämpi hihnapyörä. Kiristäjän mallailua: Remmipaketti valmiina, sekä kone nostettu paikalleen; hyvinhän se istuu konehuoneeseen! Cooleri, sähköfletki ja syyläri löysi tiensä paikoilleen: Jonkuverran on lisääki tapahtunut tämän jälkeen; kovalla sykkeellä tehdään lähiviikot jos vielä olis toivoa tälle kesälle! Yritän ehtiä päivittelemään tänneki taas aktiivisemmin! | |
|
| |
Börre
Viestien lukumäärä : 31 Paikkakunta : Pori
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab Ti 16 Kesä 2015 - 2:46 | |
| Seuraavaksi oli sähköjen ja polttoainepuolen vuoro. Moottoriohjausboksiksi ostin Megasquirtin Superboxin, joka on siis täysin vesitiiviiseen koteloon rakennettu ms vol 2, kolmosen prossulla. Auton sähkösarjan silpoin palasiksi ja poistin kaiken ylimääräsen siitä; muovikassillinen lähti johtoa noinkin vanhasta autosta! Tässä kuva silppomattomasta johtosarjasta. Kuvaa "kevennetystä" ei tullut räpättyä.. Samoin tein myös moottorin johtosarjalle: Tässä moottorin johtosarja kevennettynä hakemassa paikkaansa. Anturit on kaikki moottoriohjausboksin kanssa yhteensopivia lukuunottamatta kaasuläpän asentoanturia. Asentoanturi on tässä koneessa alkuperäsenä mallia joka tunnistaa tyhjäkäynnin ja täyskaasun, uusi boschin anturi taas potentiometrinen. Myös imuilman lämpöanturi tarvi lisätä, sekä map-anturi kun alkuperänen maffianturi heitettiin mäjelle. Auton johtosarjan käänsin niin että sain tuotua sulakerasian apparin jalkatilaan. Moottorin johtosarjaa kytketty jonkunverran ja auton oma johtosarja kytketty yhteen moottorin johtosarjan kanssa. Tää jos joku syö miestä Eiköhän siitä hyvä vielä tuu jos vielä jonakin päivänä kaikki vaan pelais niinkun pitäs. Aikasempaa kokemusta ei jälkiasennusmoottoriohjauksen kytkemisestä ole mut ku itte tekee ni ainakin tietää mitä on kytkettynä ja mihin, sitte ku vikaa haetaan Kojelaudalle vähän rälläkkää niin alko sekin istumaan kaariputkien kassa paikalleen. Auton sähkösarjakin alkaa olemaan jotakuinkin kohdillaan. Vanhan jarrutehostajan ja kytkimen pääsylkän hylkäsin ja briteistä tilalle pedalbox brakebalance säädöllä. Sille värkkäilin telineen lattiaan. 5cm tarvi tuoda polkimia ylös lattiasta, että sai sylkät menemään pidemmälle kiinni tulipeltiin. Lattiaa nostan saman verran todnäk rosterilevyllä. Polttoainepuoli on kokonaan kunnossa! Yks pumppu täyttämässä kerääjäsäiliöä ja säiliöstä vapaakierto takasin tankkiin. Kerääjäsäiliöön tulee myös bensapaluu konehuoneesta. Kaks pumppua työntää menolinjaan ja suodatin välissä. Akku löysi myös paikalleen ja sen kaapelointia alotettu. Pumppujen johtosarja. Jokaselle oma rele ja sulake. Maadotus kerääjäsäiliön kiinnikkeeseen. Polttoainelinjat vedin hytin sisältä 10mm sisähalkasijal olevalla kupariputkella, jossa muovipäällyste. Päätyihin helmiliittimet. Myös pedalboxin säiliöt löys paikkansa konehuoneesta! Mittareita on pärekopallinen tullu tilailtua. Laajakaistaksi innovate boschin lambdalla. Loppuun pieni kevennys! Tuli kalsarista räpättyä kuva kaislikon siimeksestä | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
| |
|
| |
| Börre: Bmw e28 Rebuilding // KalsongBlå Saab | |
|