Joopa joo, vähän tarinaa tässä teille
. Eli auto on 1990 Honda Accord CB3 ja moottorina F20A2 ja (sähkö- ja alipaineohjattu) kaasutinkone siis kyseessä.
Tästä on Dynamiitissa ja CB7tunerissakin kyselty jo mutta laitetaan viel tännekin aihe jos joku sattuisi hoksaamaan jotain mikä on mennyt muuten ohi.
Eli lähtötilanne: Ajoin autolla n. 150km matkan jonka jälkeen pysäköin sen pihaan (ei ylimääräisiä sivuääniä tai ajossa mitään epätavallista). Parin päivän päästä autoa taas tarvittiin mutta kun käänsin avaimesta niin ei käynnistynytkään. Auto jäi tämän jälkeen n. kuukaudeksi koskematta.
Yksi soppaa hämmentävä seikka on että jossain vaiheessa yritin ihan läpällä käynnistää auton vaikka tiesin ettei sen pitäisi lähteä käymään (mihinkään ei oltu koskettu) ja hörähti tulille ilman mitään. Kävi n. 10-15min jonka aikana käytin sitä lämpimäksi pihassa ja ajoin sen jälkeen pienen testilenkin ja jonkin verran kierrätinkin konetta. Kaikki toimi kuten aiemmin. Sitten ajoin takaisin pihaan ja jätin taas auton tyhjäkäynnille jolloin sitten yhtäkkiä auto sammui itsestään juuri kun olin muutenkin sammuttamassa sitä. Sen jälkeen se ei ole käynnistynyt missään vaiheessa vaikka on yritetty.
---
Nyt sitä on tutkittu ja aluksi auto ei saanut kipinää ollenkaan eli sitten meni jakajan kansi, puola ja sytytysyksikkö vaihtoon. Nyt tulee helvetin kirkas kipinä MUTTA auto ei edelleenkään käynnisty, ei edes yski yhtään tai muutenkaan vaikuta halukkaalta lähtemään..
- Startti pyörittää täysin normaalisti ilman ylimääräisiä ääniä ja akkukin on miltei uusi.
- Kipinä on vahva nyt näillä uusilla osilla.
- Bensaa tulee ainakin hajusta ja kosteista tulpista päätellen joka sylkkään, annostelusta ei tarkempaa tietoa.
- Puristuksia vaikuttaisi olevan mutta mitattu ei ole toistaiseksi
- Jakopäähän ja virranjakajan asentoon ei ole koskettu eli ajoituksen luulisi olevan OK tai ainakin sinnepäin (luulisi että yskisi tai kävisi huonosti jos jako olisi pompannut esim. hampaan) Tarkastan jakopään joka tapauksessa myöhemmin kunhan ehdin...
- Ilmansuodatin on alle 6kk vanha ja ei lähde käyntiin vaikka olisi koko suodatinkotelo irti kaasarin päältä
Mä en enää edes keksi mitään tutkittavaa paitsi ajoituksen ja puristuksen varmistus. Tai sitten kusin jotain sytkäosien vaihdossa mutta en ymmärrä miten sekään olis mahdollista kun kaikki on aika lailla plug 'n' play.