#VoikkaanAsennusPalvelu
Jonkin aikaa on mun kirjoittelu kaikille foorumeille ollut aika hiljaista, mutta jos nyt jotain kertoisi mitä olen puuhastellut.
Pikkumersusta saatoin kyllä viime kesänä jonkun kuvan käyttäjien autoihin laittaa, mutta kerrataan tänne vielä miten tähän on tultu.
2013:
Tarinahan lähti käyntiin 2013 keväällä tottakai tori.fi kautta, kun sinne ilmestyi todella heikko ilmoitus jossa lähinnä kerrottiin että vähän ajettu turbodiesel ja seisonut pari vuotta vetarin katkettua. Oli sen verran lähellä että pakkohan sitä oli käydä katsomassa, auto oli ikkunoiden alareunoja myöten lumihangessa. Omistaja tiesi kertoa että ainoat ruosteet päälle päin on oikeassa etulokarissa, ja että hän oli uutena tämän mersun hakenut suoraan saksasta tehtaalta vuonna 1989, säästi ehkä jotain toimituskuluja? Myyjä oli karavaanari, oli ottanut siis moottorin ja vetokoukun. Ei siis muuta. 2.5dt automaatti, irroitettavalla vetokoukulla ja suomi varusteet eli penkinlämmittimet, ajovalopesimet ja takalasin lämmitin, ei siis abs, ei keskuslukkoa, halvin sisusta yms, no perus suomiauto, jälkeenpäin asennettu penkinpäälliset ja finlandia 2000 (en ole koskaan avannut enkä avaa, kattopelti tulee vaihtumaan). Tarkistin että pellin alla on turbodiesel, mittarissa 270tkm ja sovin kaupat, noin kuukauden päästä oli lumet sen verran sulaneet että mersun pystyi hakemaan järkevällä lapioinnilla (kuva), hangesta paljastui ihan kelpo yksilö, joka sai alkuun pienen pesun ja sisältä lähti penkin päälliset. Tämän jälkeen auto nosturille ja vetari pöydälle, no eihän sieltä ollut kun sokka irronnut, ehjä sokka, rasvat ja kasaan. Käsijarrun herkistelyllä, apusimpukan ja jousen vaihdolla tuli leima paperiin.
No kuten noin 100 muussa mun autossa on nuo samat rs:ät ollu niin tähänhän ne vuorostaan laitettiin 2013 kevään tuulosta ajatellen, oikea etukaari räjähti totaalisesti käsiin kun mankeloi. Jatkuvasta turbodieselin lokarin etsinnästä huolimatta sellaista ei löytynyt, joten Yyterin Bigmeetin lähestyessä motonetista tarvikelokari johon eräästä ostetusta "ihan hyvästä" lokarista ritilä ja maalaukseen Lyr3:lle, joka myös myllytti pinnat jokin aika aikaisemmin.
Tekniikalle ei juuri mitään tehty, syöttöä vain ruuvasin lisää. Takana oli turhan vähän joustovaraa, ja sisäkehät oli todella kovilla, ja loppujenlopuksi syksyllä oli yksi etu- ja takavanne sisäkehältä halki, muuten meni kesä ihan ongelmitta ja 17" vanteilla kaaret täyttyi ja maavara oli sopiva.. Syksyllä jäi mersu vähän rakkautta vaille kaikenmaailman halli remonttien ja hajoilevien kehien takia. Talveksi ostin 1.9tdi 4 koppasen 4motionin kaikenmaailman herkuilla, kermasilla nahoilla yms, mutta eihän se mersu ollu ja keväällä sai lähteä eteenpäin.
2014:
Talvella oli kaikkea sekalaista askaretta, ja keväällä laitettiin emännälle valkoinen 124 250dt. Päätettiin myydä ja paalata kaikki muut paskat punaista 123 ja näitä kahta lukuunottamatta, taisi olla 6-7 autoa parhaillaan, tuntui siltä että oli liikaa tekemistä ja aika keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Liisin (aika moni foorumilainen tietää nimeltä joten voin käyttää sitä) mersusta saatan kertoa toisessa postauksessa. Se mersu kuitenkin saatiin puunattua kevään Tuulokseen, jonka jälkeen oli sopivasti aikaa alkaa entisöimään omaa 190, alustassa oli väljää ainakin alapallossa ja raidetangossa, myös pohja oli siinä kunnossa parin vuoden seisomisesta johtuen että oli aika ottaa kiinni, joten pientä katsastus remonttia täytyi tehdä.
Otin siis pohjan tyhjäksi ja hioin ruosteet auki, reijät hitsasin, ja muut ruosteenmuuntoaineella ja hammeri päälle.
Etupalkki oli kanssa hapertunut, ja sen korjailin vähän vahvemmaksi, on kuitenkin ensimmäisiä mikä ottaa maahan, valmiista ei nyt näköjään ollu kuvaa.
Myös raidetankojen kolosta oli otettava hieman ylimääräisiä ruosteita pois.....
Alustaan tuli eräästä purkaamastamme 124 3.0-24v sportlinesta, samaisesta meni harmaa nahka sisusta Liisin 124 mersuun. Jarrulevyt ja pultit keitin sitruunahapossa.
Paremman takakelkan olin jättänyt jemmaan kaverin purku 190 mersusta, sattui olemaan ehjät puslatkin, puhallutin ja maalasin sen.
Vaihtelin väljät puslat ja koiranluut, ja kasasin siis 124 sportlinen tukivarsilla, navoilla, jarruilla, eli tukevammat tukivarret, pyöränlaakerit yms, mutta mersun oma perä ja vetarit. Massasin pohjan kokonaan.
Samalla tein uudet linjat taakse kardaanitunnelia pitkin, ja jalkatilan alituksen polttoaineputkille palkin sisällä
Jarruiksi tuli siis eteen isot jäähdytetyt levyt ja nelimäntä satulat, takana perus jäähdyttämättömät mutta onhan nekin 190 jarruja isommat. Samalla porasin varuiksi 120 jaon napoihin, jos joskus vaikka tarvii, ei voi tietää.
Tässä paikkeilla oltiin viikko ennen Jämiä sunnuntaissa ja maanantaina oli tarkoitus hakea leima, ei su yöllä meinannut jarruihin löytyä tatsia, muutakun 124 jarrusylinteri paikoilleen, no eihän se suoraan käynyt ja maanantaina aamusta työpaikalla käymään niin alkoi sopimaan.
Leimahan sieltä taas tuli ja katsuri oli sitä mieltä että kyllä sillä taas vuoden tai ehkä kaksi ajaa.. Hieman turhan pitkät leimajouset löyty eteen kiireessä.
Sitten alkoi pussien askartelu, jotain aihioita olin jo valmiiksi tehnyt joten säiliö vaati lähinnä reijät päihin ja kiinnikkeet.
Säiliön vaipan tein vanhasta ilmasylinteristä (5mm seinämä), päädyt 20mm levystä.
Nämä olin siis tehnyt jo aikaisemmin, mutta vaati reijät ja hitsit. Kiireellisistä hitsauksista iso kiitos Antille!
Tolpat olin jo tehnyt aikaisemmin kun ihan joka päivä ei pohjan rapsuttelu kiinnostanut, eli bc yleismallin tolpat, itse tehdyt alapäät ja pohjaanlyöntikumin vaste, pasiston vanhat s14 nissanin teinin alustan yläpäät.
Myös moottoria nostin jossain välissä n.10mm ja loota nousi samalla 5mm
Pussien paikoista ei kerenny ottaa kunnollisia kuvia, voin ottaa jossain vaiheessa. Järjestelmään kuuluu siis 4kpl re-5, duali kompurat, vu-4, dual needlet, ite laitetut katkaisijat, saattaa vaihtua joskus e-leveliin mut nyt alkuun tarkoitus tehdä nätisti nuo pikku katkaisijat.. Pieni nappi tilpehöörilootan pohjalla on kaikki tyhjäksi-nappula. (Torstaina ennen jämiä tein 12h etupään pussien kiinnityksiä, sen jälkeen oli vielä takapussit, niiden linjat, renkaat vanteille, sisusta kasaan, pesu, putsi yms)
Ja sit oli ne vanteet, on herättäny hieman kysymyksiä ja huomiota..
Erään vaihtokaupan yhteydessä mulle tuli tämmösiä kerssereitä 17x9+10" setti, no itse vannemallista en tykkää joten laitoin hyllyyn jos keksin niille keskiöt joskus, jokin aika tämän jälkeen eräs tuttu driftasi talvella kanttariin ja mulle ajautui setti 16x7,5" väyrysen vanteita joista yksi oli paskana.
Jossain kohtaa tuli sitten ahaa-elämys ja oli pakko lähteä sorvin ääreen kokeilemaan että saisiko ne sopimaan..
Kyllähän ne sopi ja sitten täyttä settiä tekemään, kaikki siis tehty ilman mitään cnc koneita. Venttiilien reijät hitsasi sama kaveri kun säiliönkin.
Sitten vaan lasikuulapuhalsin ne ja maalaukseen Lyr3:lle, viimeisen päälle jälkeä taas! väriksi tuli sama alkuperäinen 744 mersun hopea.
Sisäkehät vetäsin itse väriin, keskiviikko iltana näytti aikataulu siltä että pitäis viimein alkaa kasaamaan vanteita että saadaan liimat kuivumaan, liisi kävi kaikki kierteet vielä 2. tapilla ja paineilmalla läpi lasikuulapölystä, kiillotti vielä pari kehää ja veti pultteja momenttiin sitä tahtia kun minä pätkin rs orkkis pultteja sopivan pituisiksi.
Kello oli ke iltana venähtäny aamu kuuteen kun saatiin viimeisetkin liimat levitettyä saumoihin, kuului aamulypsyn alkutunnari niin oli hyvä aika lähteä nukkumaan hetkeksi, no yhdeltätoista to aamuna jatkui aikaisemmin mainittu etupussien asennus..
No jokatapauksessa to-pe yönä sitten oli tarkoitus sen takapään kimppuun käydä niin ensimmäiselle vanteelle rengas päälle.
Kyllähän sen sinne camberia vähän laittamalla mahtui kivasti.
Tältä näytti perjantaina noin kolmen aikoihin kun saatiin auto pihalle:
Kaveri pesi auton sillä välin kun kävin vielä suihkussa ja pakkasin kamat matkaan.
Ja otti matkalla pari kuvaa:
Tässä vielä Liisin mersun kanssa jossain matkan varrella pysähtyessä
Jatko suunnitelmiakin on pirusti, mutta en jaksa enää kirjoittaa haaveilusta vaan kerron sitten jos/kun jotain oikeasti tapahtuu, mutta silti jätän tämän vain tähän:
http://bakstrom.kuvat.fi/kuvat/w201+2.5dt/2014/Moottori/IMG_2787.JPG/_img900.jpgIso kiitos kannustuksesta, vinkeistä ja avusta kuuluu koko Asennuspalvelun porukalle, etenkin Tomppa oli viime viikolla paljon apuna vaikka kävi töissä, ja tottakai suurin tuki on tullut Liisiltä!