Pitänyt jo pitkään tehdä tästä projektitopic, nyt sain vihdoin aikaiseksi! Tähänasti oon lähinnä Instagramin puolella päivitellyt näitä, mukavempi lukea vanhaan tyyliin foorumilta juttuja.
IG-tili: Beteeeeeee
Laittelen samaan kasaan myöhemmin vähän juttua tuosta budjettikäyttiksestä.
Kuvien laatu on paskaa, suurinosa otettu puhelimella. Toivottavasti saatte selvää.
Kuvia löytyy lisää täältä:
http://bete.pic.fi/kuvat/Autot/S13+2014-2015/Heinäkuussa 2014 Aloitin aivan alusta tämän mun uuden 200sx projektin. Kävin ostamassa suht tyhjän korin joka oli tarkoitus läpikäydä kunnolla.
Korista puuttui tekniikka, alusta, sisusta, sähköt ja joitain korinosia. Helmat ja etupuskurin sain mukaan.
Edellinen 200sx sai luvan toimia osien luovuttajana tähän.
Pari kuvaa tästä ruskeasta yksilöstä:
Loput löytyy täältä:
http://bete.pic.fi/kuvat/Autot/S13/Tekniikasta jotain:
Täys koneremontti tehty 2012.
Kantta työstetty ja nokat vaihdettu jyrkempiin.
Alakerralle myös tehty temppuja ja vaihdeltu kaikki laakerit. (En muista mitä kaikkea)
RST-topmount pakosarja
Ulkoinen 60mm hukkis
KKK K27 ahdin 13# pakopesällä
Z32 Maf
630cc Siemens Deka suuttimet
600x300x76 Cooleri ja 2,5" ahtoputket
VAG FSI- puolat
Apexi Dual Funnel - suodatin
Walbro 400lph
kytkimenä Exedyn asetelma ja sintteri
Alustassa s14 etujarrut ja navat, jako muutettu 5x114.5
Tekniikka on Ruskean Sx:n ex-omistajan rakentama enkä tuon tarkemmin mitään siitä tiedä.
Kuuleman mukaan 350hp takarenkailta, mutta mitään mustaa valkoisella tästä en ole nähnyt.
Uskoisin siinä kuitenkin olevan enemmän kuin vakiona, sehä passaa.
Uusi kori nostettiin tallin pihaan odottelemaan pääsyä työnalle.
Hommat aloteltiin purkamalla osienluovuttajasta tarvittavat osat.
Tässävaiheessa motivaatioboostia, uusia ja ehkä tärkeimpiä osia saapui. Pakkohan niitä oli fiilistellä vanhaan koppaan!
Vanteet Saapuivat JDM Distrolta Mysticin avustuksella. Ei voi muutakuin suositella. Toinen vannesatsi jo Mysticin kautta hankittuna. Tuskin viimeinen
Dnsf foorumin kautta löytyi suomesta käyttämättömät EP-Racing (muistaakseni) overfenderit ja kuituloksut eteen. Takana +50mm, edessä +25mm.
Alko vähän hahmottumaan tuleva.
Jossain välissä oli pakko hakee puutavaraa ja rakennella tollanen hylly nissanin osille. Kimppatallissa kun pitäs yrittää pysyy romuineen suunnilleen omalla puolella..
Koska oli ideana käydä kokonaan läpi uusi kori, tarvittiin korigrilli. Yritin katella ja kysellä olisko kellään lainata/vuokrata/myydä sellaista, mutta talvi oli tulossa ja korigrillien sesonki alkamassa.
Vaihtoehdoksi jäi tehdä se itse. Paikalliselta autopurkaamolta löyty halvalla pari 440 volvon taka-akselia, kasan neliöputkee ja omista nurkista löytyi akseleihin sopivat Sunnyn vanteet renkaineen.
En keksinyt parempaakaan ratkaisua kääntyvään etu-akseliin, joten tämä sai kelvata..
Iskarin yläpäänlaakeria ja jousilautasta ym. mitä tallilta löyty
Auto kiinnittyy grilliin puskurinrungon kiinnityspisteistä. Kahdella peräkärryn navalla sain korin pyörimään grillissä.
Pari kertaa sai hitsailla erikohtiin tuota navan kiinnitystä, että löytyi kohta missä kori pyörii kevyesti ympäri.
Sitten vanha koppa irti grillistä ja ulos. Tälläinen löyty tilalle lumihangesta:
Eletään tammikuuta/helmikuuta 2015.
kori kiinni grilliin ja tutkimaan pohjaa.
Tässävaiheessa selvis, että perinteisesti helmakotelot uusiks ja parit reijät peruspaikoissa.
Ensin kuitenkin piti kupsutella alustamassat pois, perkeleen lujassa on tuo paska pohjassa.
tää oli nii vittumaista hommaa, ettei tullu kovin tarkasti dokumentoitua. Viikon talviloma meni tähän kupsutteluun.
Olis kai vähempikin rapsuttelu riittänyt, mutta yritin kerrankin tehdä kunnolla.
Kittiä ja vanhoja paikkoja, namnam
Kumpikin helma ja renkaan takaa noi alaosat tein uusiks. Helman kantit tein suoraan lattaraudasta, kestää nyt tunkata!
Harmi kun ei tullu otettua enempää kuvia näistä hitsailuista, ois päässy haukkuu mun räkäsaumat.
Ryhmähenki on kaiken A ja O
#Hommipojat
Konehuoneesta piti saada perussiisti, muttei ole tarvetta näyttelytasoiseen.
18" vanteilla matalana ajaminen vaatii pyöränkoteloihin tilaa, tuossa ruskeassa korissa otti 18" renkaat monestapaikkaa pyöränkoteloon.
Driftingiä varten tarvitsee myös kääntyvyyttä lisää, jolloin taas ahistaa pyöränkotelot. Tynnyrikaaret siis työnalle.
Kokeilin myös koritinan käyttöö näihin.
Korigrilli helpoitti tätäkin, sai aina vaakatasoon työstettävän kohdan.
Sisustasta bitumit helevettii
Pohjaan jätin muutamat vanhat paikat, jotka oli tehty hyvin. Monta sieltä sai kyllä rälläköidä pois ja tehdä paremmin.
Hitsihommat kun alko tympii, maalasin pensselillä reilulla kädellä epoksia pohjaan.
Pohjan hitsailut loppuun ja lisää maalia pintaan
Sisustaan epoksit ja väri
Pohjatöitä konehuoneeseen ja epoksia, hiontaa, hiontaväriä, hiontaa jne.
Kiitokset Pasistolle maalausavusta!
Loput maalailut hoiti silloisen tallin vuokraisäntä.
Oon tyytyväinen värivalintaan, tän kanssa käy aika moni väri ulkopinnoille.
Korin väriä ei vielä tätä kirjoittaessakaan oo päätetty.
Paskimmat hommat takanapäin.
Tarkkasilmäinen on huomannu, että maalauskuvissa ei enää näy paljoa muuta tavaraa tallissa.
#Hommipojat muutti uudelle tallille jossai ei olisi maalaus onnistunut. Tyhjennettiin vanha talli kamoista ja siellä oli hyvä sit maalata Nissani ennen siirtoa uudelle tallille.
Uus talli on paljon valoisampi ja taisimpa näillämain päivittää puhelimenkin uuteen. Jatkossa siis toivottavasti hiukan parempia kuvia!
Nopee fiilistely vanteen kanssa ja sit pääs kasailemaan.
Sähköt onneks merkkailin purkuvaiheessa, joten suht kivuttomasti niiden takaslaitto onnistukin. Sisustasta jää etupenkeistä taaksepäin kaikki ylimääränen pois.
Taka-akseliston pesua ja sellaisenaan paikalleen, perässä on lukko mallia kemppi ja vakiopuslat vielä iskussaan.
Tarkoitus oli puslat vaihtaa ja hieroo nämäkin palikat viimesenpäälle, mutta aikataulu alkoi painamaan tässävaiheessa.
Moottori löyty muuttokamoista, sille pesua ja paikalleen.
Paras kaveri mukana auttamassa!
Aaperilta tuli kääntyvyyspalikkaa ja motonetistä alapalloo, ostin myös uudet raidetangot ja rt-päät. Näilläeväin pyörät kääntyy hiukan vakiota paremmin.
Alustan virkaa tässä toimittaa Stance GR Coiloverit. Cambersäädettävät yläpäät ja jonkunmoinen jäykkyyssäätö löytyy.
Takakyljet halusin irroitettavaksi, joten popniittikiinnitystä en kelpuuttanut. Kokeilin tälläsiä vetomuttereita/niittejä mitälie.
Ihajees, tosin tuli säästettyä väärässäpaikkaa ja ostin biltemasta puristimet noille. Muutaman sai tehdä uusiksi kun ei puristunut kunnolla.
Takapyörille tilaa isonmaailmanmalliin!
Ja hitsattuna, lähikuva olkaa hyvät
Mittavirheen johdosta (unohtu mitata) turbolle jäi vähän tiukka kolo, pikkuse lekaa ja lämpösuojaa pintaan.
Öljynpaluuna oli melkonen viritys ja taidonnäyte, se vaihtu uuteen
Penkit jatko tähän koppaan matkaansa edellisestä autosta. Nää on jotku perus FK kusilaituset uudelleenverhoiltuna.
Hiton mukavat istua, mutta onha nää nyt vähä eläneen näköset jo. Täytyy jossainvaihees päivittää kunnollisiin.
Turvakaaretkin on todo-listalla
(oikeanpuoleinen putsattu varastointipölyistä)
Kasailu jatkui, tässävaiheessa oli jo kiire. Auton piti ehtiä Jyväskylän FittedFest-tapahtumaan näytille.
4Päivää aikaa.
Nämä takavalot myytiin, tilalle tuli Koukit. Pakkosaada-listan kärkisijaa pitäneet pitkään nämä.
Kiitokset vielä kaikille ketkä kävi auttamassa tämän kanssa. Meitä oli auton kimpussa yhtäaikaa parhaillaan varmaan 10 henkilöä!
Autoa rakennettiin yötäpäivää.
Viimeisenä yönä ennen tapahtumaa autoa päästiin testaamaan käyntiin. Eihän se toiminutkaan.
Aamuun mennessä tunnin yöunien jälkeen oli tiedossa että ongelma on sytytyspuolella.
uutta tilalle ja yrittämään uusiks.
Uusilla puolilla ja tulpilla vika ei mihinkään hävinnyt. Alko olee oikeesti kiire.
Loppujenlopuks huomattiin, ettei kahdelle puolalle tule tietoa millon sytytellään. Johtosarjassa oli jossainvälis ilmeisesti katkos.
Moottori heräs uusien johtojen vedolla ja pääs koeajolle. Tässävaiheessa FittedFest-tapahtuma oli alkanut jo monta tuntia aiemmin.
Moottori keitti ja jarrut ei toimineet. Luovutin.
Pariin päivään saatiin Nissania eteenpäin senverran etten ois uskonukkaan. Hitto meil o hyvä porukka! #hommipojat #voikkaanasennuspalvelu +muut! Kiitos.
Tapahtumaan kerkesin ite palkintojenjakoon ja ilta menikin taas tallilla. Lähinnä kyllä kaljoittelun merkeis.
Pölyn laskeuduttua aloin tutkimaan mitäs kaikkee meni vituiks kiireessä kasatessa..
Muutama jarruputki uusiks ja jäähdytinjärjestelmän ilmaus. Sähköflektin piuhatkin oli unohtunu kiireessä kiinnittää.
STICKERS!
Pitkään tätä "sceneä" seuranneena takaraivoon on iskostunut monet tarrat. Niitä pitää olla. ja paljon.
Näitä on keräilty todella pitkään, pakkohan niitä oli sitte lätkiä autoon.
Eturenkaat ei mahtuneet kääntymään ääriasentoon vakio reaktiotangoilla ja etupyörät olivat luonnottoman takana.
Mamasan toimitti lääkkeet tähän ongelmaan
Sit vähä korkeussuunnassakin ahisti
Vuokrattiin porukalla Josemorasta, Joutsasta rata, siellähän auto olis hyvä koeajaa ja harjotella ajamista poikittain.
Korisarja sai jäädä talliin.
Kuvia tapahtumasta, kiitos Salla!
http://sallaak.kuvat.fi/kuvat/Joutsa+05092015/Pakoputken kannakkeet petti, konepellin lukko hajos ja kone taas keitti.
Mutta oli se hauskaa! Kannentiiviste on nyt vähintään menny, ennen joutsaa pysy nesteet omissa koloissaan. Nyt on öljyt ja veet sekasi.
Konepeltiin uus kiinnitys, tuokin kyllä iha paaska. Suunnitelmissa kuitunen konepelti.
Uutta putkee
Kyllä, pätkäsin lyhyemmäksi tuota. Eipä tullu kuvaa vaan otettua.
Näiden jälkeen ollaan elelty motivaatiopulaa sellaset 4 kuukautta..
Alkaa Nissan hautautumaan romujen alle.
Pikkuhiljaa alkaa motivaatio nousemaan, kannentiiviste ja kannenpultit osteltu. Josko sitä alkais purkamaan kantta pois.
Tavoitteena olis saada enskesäks kilpien väliin, mutta katsotaan miten käy. Voihan sitä siirtokilvilläkin päästellä.
Just DoHommi!