Tervehdys!Pidempiaikaisen lurkkaamisen jälkeen ajattelin kertoa vähän tuosta omasta kulkineesta.
Reilun vuoden kulkineena on nyt toiminut vuoden 2002 puolessa välin valmistunut 530i. Tällä yksilöllä on jo pidempi taival takana, kilometrit huitelee jo reilussa 300tkm ja auto on alunperin käsittääkseni myyty Saksan markkinoille, josta se on matkannut Viroon ja sieltä vuonna 2012 Suomeen. Matkalla on hävinnyt kaikki alkuperäiset dokumentit ja ilmeisesti Virossa olonsa aikana auto on nähnyt suhteellisen kovaa kyytiä, eikä pienistä naarmuista ole niin välitetty. Auto on kuitenkin teknisesti säilynyt erittäin ehjänä ja sisusta on melkein virheetön, mitä nyt kuskin penkissä ja ratissa hieman näkyvät kuljetut kilometrit.
Autossa mielenkiinnon herätti laaja varustelu ja olin jo aiemmin tykästynyt e39 bemareihin, matkusteltuani useat kerrat kaverin 540i kyydissä.
Autohan on siis 3L bensa kutosella ja 5v manuaalilla varustettu, matkan teko on siis mukavaa, vaikkei 1615kg painava laiva mikään raketti näillä tehoilla olekaan.
Varusteita alkuperäinen on raksinut kiitettävän määrän. Pistän tähän tärkeimmät joita mieleen sattuu:
- Ulkokuoren väri: topasblau metallic
- M-sport paketti (alusta, sisusta, ulkokuoren osat)
- Mustat sport nahat sähkösäädöillä
- Automaatti kylmästöinti
- Navi
- Keskikonsolissa johdoton puhelin
- DSC
Ettei mene pelkäksi selittelyksi, niin otetaampa kuvia väliin.
Ihan ostokunnosta ei kerinnyt hyvää räpsyä jäämään talteen. Tässä otettu jo ikkunoiden ja valojen kalvot pois.
1 by
Tom, on Flickr
Seuraavaksi tilannetta lähdettiin korjaamaan myymällä dotzit pois ja ostamalla tilalle alkuperäiset style 66 vanteet. Tuttavallisemmin e39 m-sportin OEM kiekot. Alustapuolelle hommailtiin BC racingin BR setti.
2 by
Tom, on Flickr
Seuraava askel oli spacerit. 25mm eteen ja 20mm taakse. Hieman näiden jälkeen alkoi myös ulkokuoren kunnostus.
3 by
Tom, on Flickr
Aluksi ajateltiin korjata pelkkä etupuskuri ja etupään kiveniskemät/lommot. Lopulta auto kuitenkin päädyttiin maalaamaan yli, kattoa lukuunottamatta.
4 by
Tom, on Flickr
Tässä välissä auto seisoi useamman kuukauden, ja sinä aikana style 66:set myytiin pois ja ostin ensimmäiset "kunnon vanteet". Btcf foorumeilta löytyi harvinaisuudet nimeltään style 5. Tarkemmin katsottuna BBS RC061 ja 062 eli 18" OEM hunajakennot. Speksithän on 18x8 et 22 ja 18x9 et20. Leveydet on hieman ujot joten samoilla 25/20mm spacereillä mennään.
Ensisovituksia ja kasaus kesken.
5 by
Tom, on Flickr
Seuraavaksi vaihtelin alustaan hieman jäykempiä jousia ja madallettiin, niin matalaksi kun se tällähetkellä antaa myöden. Etupää ihan ok, takaa jäi sentin pari turhan korkeaksi. Tähän kuitenkin jo hyllyssä lääkkeet ensikaudelle.
Viimekesältä räpsyjä ja piipahdettiin autolla jopa kauden päätösmiitissä. Eikös se ole juuri oikein harrastettu, kun laitteet saadaan valmiiksi just ennen kauden loppua.
6 by
Tom, on Flickr
7 by
Tom, on Flickr
8 by
Tom, on Flickr
9 by
Tom, on Flickr
Loppuun voisi vielä jaaritella tulevaisuuden suunnitelmista/haaveista?
Etuovien listat on huonot joten ne vaihtunee kevään aikana. Muuten ulkokuoreen ollaan tyytyväisiä, mitä nyt yksityiskohtien hiomista ehkä siellä täällä.
Vanteiden keskiöt saa uudeen värin ennen kesää ja samalla lipat uudestaan kiiltoon. Samoilla hopeilla pulteilla mennään, bbs keskimerkit saattaa vaihtua erivärisiin/parempikuntoisiin. Ikuinen värikysymys on nyt mietityttänyt paljon, mutta ei ihan kaikkea kerrota, niin jää jotain odotettavaa lukijalle.
Tulevaisuudessa himottaisi tehdä vanteista 3-osaset ja leveämmät. Tämä projekti tapahtunee kuitenkin aikaisintaan seuraavana talvena.
Alustapuolella tehdään ensikaudeksi hienosäätöä, tutkitaan paremmin etupään tilannetta ja miten/pystytäänkö sitä parantamaan. Suurin muutos kuitenkin tulee takapään laskemiseen lisää, kuten aiemmin mainittu, tähän on jo lääke odottamassa.