Enpäs olekaan huomannut seurata tätä topickia vähään aikaan. Mietinkin että näinkö oikein, kun Tuulos päivänä, Niemisjärven kohdalla meni ohi musta audi, jossa oli kyllä tutut kilvet Komia on Audi!
Lemmarit on niinkuin maito ja ruisleipä. Muodit tulee ja menee, mutta nämä on ikuisia. On mulla ollut tässä autossa yhdet tai ehkä kahdetki eri vanteet, mutta aina LMt (etenkin 10+11x19" setti, kuvissa kaposet 9,5x19") näyttää omaan silmään thö oikeilta tähän autoon. Toki noita voi ottaa ulommaskin, mut ei ole tarvetta. Jotain muuta välillä? Justhan mä ajelin pari viikkoa noilla RS6sen 9,5x20" peelersseillä. Eiköhän nekin tulla vielä näkemään tässä kesän aikana. Kovasti mä olen peräänkuuluttanut sopivia 18-19 tai 20" Futuroita, mut ei ole löytynyt.
Ei jaksa ihan joka päivä päivittää tätäkään ketjua, mutta jos nyt, vaikka mitään madaltavaa ei olekaan tehty. A4 myyty 18.11. Uutta matoa kokeiltu jo koukkuun, ei vaan meinaa löytyä mitään sopivaa, mistään. Kokeilee kärsivällisyyttä.
Duunasin kynsiä syödessäni koosteen risan kuluvan kauden lukuisista eri vaiheista.
A4sen seuraajaksi löytyi vajaan kuukauden etsinnän jälkeen 2012 vuosimallin talousharmaa A6 4G 3.0 bitdi pitkäkatto. Etsinnän tärkeimmät kriteerit olivat täyslediajovalot, S-line ja joko daytona grey tai ibis white.
Edellinen omistaja oli osannut ruksia tähän aika kiitettävästi lisävarusteita, mikä sopi minulle vallan hyvin.
Muun muassa:
- Keyless entry / keyless go - Lämmitettävä monitoimiratti läpyläpyvaihteilla - Persgrillit edessä ja takana - 4-alue ilmastointi - Kontin avaus ja sulku konttorista ja kakesta / avaus jalalla auton takaa - HUD - 3G MMI navi - BOSE radio - 5 DVD-vaihtaja - 2 SD korttipaikkaa - Simkortti paikka - AMI - Kovalevy - Puhelinvalmius / bluetooth - Wifi - Lämmitettävät peilit muistilla, himmennyksellä ja sisääntaitolla - Parallel parking assistant - Kaistavahti - Kuolleen kulman vahti - LED ajovalot - Sadetunnistin - Adaptiivinen vakkari - Nopeusrajoituskamera - NVC pimeänäkökamera - 8-vaihteinen tiptronic vaihteisto - Sportdiff - Imuovet - Pysäköintikamera takana - Parkkitutkat eteen, taakse ja sivuille - Valcona nahkaiset S-line penkit - Kuskin penkki muistilla - Laajennettu sisä- ja ulkovalopaketti - Tehtaan Webasto näytöllisellä kaukosäätimellä - S-line sisä- ja ulkopaketti - Kabiinin listat harjattua alumiinia - Panoraamakatto - Musta sisäkatto - Jäähdytetty hansikaslokero - Adaptiivinen ilmajousitus
Nuo olen tähän mennessä löytänyt.
Tähän mennessä tehtyä:
- RS6 maski quattro-tekstillä - Listojen ja kaiteiden teippaus kiiltävän mustalla (kiitos teipistä eteippi.fi) - 9,5x20" ET36 totta kai orggis peelerssit 255/35-20" Hakka 8 nastoilla - Etusivut 45% - Merkkien poisto takaluukusta - Mustat S-line merkit etuloksuissa (voi olla että lähtee pois pinnoituksen yhteydessä) - Active-soundin active suspension control moduuli (ylin kaaresta napaan 41cm, alin 31cm) - Active-soundin active sound moduuli - Active-soundin semi dynaamisten takavilkkunen moduuli - Audizine forumin VCDS koodailulistalta napsittu hyödyllisimmät. http://www.audizine.com/forum/showthread.php/566240-C7-A6-A7-amp-S6-S-amp-VAG-COM-list-and-help
Tulossa:
- Vanteet kesäksi - Pinnoitus by PP Detailing - Ajoa
Tuuloksessahan tämä jo nähtiinkin, mutta laitetaan vielä pari tuoretta kuvaa kauden ekoista kesiksistä. Vanteet on Rotiform SJC 10x21" ET37 ja renkaat 255/30-21".
Tuli koodailtua start-stop nappi pois päältä ja takalasin pyyhkijä pakilla jos viiksi tihkulla. Eipä ressaa enää nekään.
Putkenpäät vaihtui Marteliuksen 90x120-millisiin ovaaleihin. Putkenpäitä on hiukan modattu ja maalattu mattamustiksi. Samalla jumpalla takadiffuusorin ulkoreunat ja etupuskurin sivuritilät maalattiin kiiltävän mustaksi.
Risa saa vetää lepiä aina toukokuun puoleen väliin saakka kun palaillaan Itävallasta.
Tässä vielä video liittyen alustan ja soundmodulen toimintaan.
Lueskelin tossa forumin hiipumisesta ja ajattelin omalta osaltani kantaa korteni kekoon. Tarkastelin tätä omaa ketjua, niin huomasin, että viime vuonna sama homma. Päivitin viimeksi huhtikuussa ja heti perään marraskuun lopulla. Otetaan yks samanlainen sit tänäkin vuonna. Koitetaan olla skarpimpia ensi kesänä.
Päivittely jäänyt selkeästi vähemmälle, koska kaikki löytyy muualta somesta. Tässä kuitenkin muutamia lähinnä vannejuttuja mitä käyttikselle on tapahtunut sitten viime päivityksen.
Ostin kesällä talvivanneajatuksella Rotiformin SPFt koossa 10x20" ET 35. Päälle 255/35 Pirellit. Etujarruille oli niin naftit, että meni paikalleen just ja just lähes loppuun ajetuilla paloilla. Nämä meni myyntiin pari päivän ajelun jälkeen.
Kesä ajeltiin Rotiform SJC:llä.
Syksyllä hommasin välikelivanteiksi 4G RS6 oem 9,5x21" ET 25 joille pyöräytettiin 255/30 Contit. Nämä passaa omaan silmään paremmin kuin Rotiformin SJCt millä alkukesä tuli rullailtua. Rotit onkin jo myyty eteenpäin.
Jarrutkin päivitettiin topakampiin. Loikkaselta ostetut 400mm etulevyt saivat kaverikseen S6:n 8-mäntäiset satulat, jotka maalasin punaiseksi. Eteippi.fi teki sopivat tarrat. 365mm takalevyt tuli kans Loikkaselta satulan siirtoon tarvittavin adapterein, joten vakiosatulat pystyttiin hyödyntämään suuremmille levyille. Kasaus Brembon paloilla.
Nämä RS6 vanteet vaati hiukan modailua mahtuakseen. Etukaaret oli jo aiemmin mankeloitu (tuli samalla 7mm ulommas per puoli) ja se riitti keulan osalta, mutta takapää vaati himppasen enemmän. Uusista takalevyistä sorvattiin -2,5mm ennen asennusta, kaaria mankeloitiin 4mm ulospäin ja camberia käännettiin muutama naksu 2,25 asteeseen. Nyt mahtuu.
Tilasin etupuskurin alle eBaysta rehdin EZ lipin, joka toimii ihan ok tuntosarvena ja saa toistaiseksi olla paikallaan.
Ostin talvivanteiksi RS5 oem Rotorit 9x20" ET26 joiden nafti sovitus oli jo tiedossa ennen ostoa. Olemassa olevat 255/35 nastarenkaat ei veny ysituumaselle yhtään ja kuten arvasin, ei näitä pystynyt pitämään talvirenkailla. Kivat olis ollut, mutta Aarne halusi näitä enemmän kuin minä, joten laitoin nämäkin viikon ajelun jälkeen kiertoon. Etukaaret on nyt sen näköiset, että on hiukan hipsinyt.
Peelerimies on peelerimies vaikka voissa paistaisi. Ostin sit taas kerran tuoreet 9,5x20" ET36 RS6 peelerssit. Ensin oli tarkoitus maalata nämä L8AU (matta titan), mutta paketteja avatessa totesin vanteiden olevan pakkauudet, joten tyydyin mielelläni alkuperäiseen vannehopeaan. Paljon pirteämmän näköiset nämä on kuin viime talvena jarrupäivityksen jälkeen ja jo tavaramerkiksi muodostuneilla punaisilla keskimerkeillä.
STR-Solutions & Erikoismoottori.fi loihtivat lotjaan lisää voimaa. Toistaiseksi vääntöä on vain 750Nm ja sillä on koitettava pärjätä talven yli. Aloitettiin virittäminen taas vähän myöhään räntäsateiden aikaan. Vääntöä on tiedossa Porkkiksen mukaan vielä jopa 200Nm kunhan vaihteiston momentinrajoitin saadaan ohitettua.
Tätä kirjoittaessa rapakon takana jo pakkaillaan uusia vanteita ensi kesäksi, joita odottelen saapuvaksi joulukuun alkuun. Mitat samat tutut ja turvalliset 10x21" ET35. Tein tuossa lokakuun aikana oman henk. koht. kuukausittaisen vanneostoennätyksen, 5 sarjaa. 1 x 18", 2 x 20" ja 2 x 21".
Päivitetääs taas pitkästä aikaa viimeisimmät jutut.
Risa makaa edelleen talviunilla. Syksyllä turvavyöt vaihtui punaisiin. Piristää kummasti kabiinia.
Sit seuraavaksi sovituskuva ensi kesän toisista rattaista, Rotiform ROC 10x21" ET35. Gummina Continental 255/30.
Sit vielä yksi ruutu, joka luotiin viiden tunnin rypistyksen tuloksena Jaakko Suvalan kanssa. Tämä ruutu oli Performance Audi-lehden #25ssa olleessa esittelyssä avauskuvana.
Ai niin, vaihtuihan mulla taas talvivanteet kerran. Näillä mennään nyt hetken aikaa. Hopeet tulee tod näk takas, jos yhdet toiset ei mahdu jarruille.
Huomenta. Kesän jälkeen hyvä taas päivittää vähän. Tästä ensin pari ruutua kutosesta Rotiformeilla, jotka alkoi istua omaan silmään, kun poisti keskimutterit ja peitelevyt.
Sit pari kuvaa risasta uusilla RS6 penkeillä ja RS5 rotoreilla.