| ET:n muuttaminen sorvaamalla? | |
|
+16mosse salmine JaPE any1 topppsu Acerbis TMA epk Mikk- Huiske ee-2 Ian13 Nikkis jjjkkk antti_aamunen jpmp77 20 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 20 Joulu 2012 - 19:35 | |
| Onkos olemassa mitään ohjetta tai kokemukseen perustuvaa mutua siitä kuinka paljon ET:tä voi muuttaa keskiötä sorvaamalla.
Vanne raapii hiukan kiinni toisesta takakulmasta johtuen tehtaalla suunnitellusta "akseliston toispuoleisuudesta keskilinjaan nähden".
Keskiön paksuus pulttien kohdalla n.10 - 11 mm.
JP
| |
|
| |
antti_aamunen
Viestien lukumäärä : 426 Paikkakunta : RH
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 20 Joulu 2012 - 21:20 | |
| uus topicci tietenki ennemmin kuin olis johonkin toiseen kirjotellu Eikö taka-akselistoa voi säätää? Onko coilover alusta alla ja toinen taka nurkka alempana kuin toinen? Eripari vanteet / renkaat? | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 8:02 | |
| No mikäs olisi ollut sitten parempi topicci? Eipä tuolla haulla löytynyt mitään oikein aiheeseen liittyvää tai omasta mielestä parempaa topiccia.
Ihan rautajousilla mennään ja rengastus/vanteet kaikki aivan samankokoisia ja muuten ok.
Kyseisen merkin useissa malleissa on ollut jo 80-luvulta asti niin, että taka-akselisto on hiukan "toispuoleinen" johtuen ilmeisesti apparin puolen takapyöräkotelossa menevästä tankin täyttöputkesta. | |
|
| |
jjjkkk
Viestien lukumäärä : 1955
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 9:41 | |
| Laita PM:ää kuvilla, niin yritän neuvoo; noi on mulle tuttuja hommia. | |
|
| |
Nikkis
Viestien lukumäärä : 206 Paikkakunta : Salo Muut : Apostolin kyyti
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 10:49 | |
| OT huonoon topicciin.. mikä auto mahtaa olla kyseessä? Kun ainaki skylineissä on täysin sama ongelma ja se heitto on ihan silmin nähtävä | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 11:03 | |
| Nyt ei mene jakeluun, että miten täällä pitäisi asioita kysellä jos tämäkin on huono topicci... Kertokaa nyt ihmeessä mikä olisi ollut parempi paikka kyseiselle aiheelle??
No onneksi täältä on jo asiallisia vastauksiakin saatu ja apua "ongelmaan"
Joka tapuksessa Opelin tuotoksesta on kyse. | |
|
| |
Ian13
Viestien lukumäärä : 1238 Paikkakunta : MASALA Muut : EX. Chopperi Fillari
Mönkkäri
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 11:20 | |
| Kyllä tää nyt ihan hyvä kysymys paikallaan oli. Läskit vinkuu. (Huom. kärjistetysti, saa toki vetää hernepalkon nenään jos tahtoo) Laita kuva vanteen sisäpuolelta ja mitta pultinreijän syvyydestä. Tota samaa akselintoispuoleis vikaa on yllättävän monessa autossa.
edit:
Ja mun lukemisenymmärtämisessä on nyt vaikeuksia. Mittahan tuolla oli. Jos vanteet on 4-pulttiset voi tuosta ottaa maksimissaan 3-4mm. Jos taas 5-pulttiset niin uskaltaisin sipasta kyllä sen 5mm pois. Niin että pulttikehä pituudeks jää 5mm vähimmillään. Sitten seuraava ongelma onkin keskireikä joka monissa vanteissa lähtee kasvamaan noin 5mm jälkeen.
Viimeinen muokkaaja, Ian13 pvm Pe 21 Joulu 2012 - 11:26, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 11:23 | |
| Täytyy vkl:nä ottaa kuva vanteesta, mutta pultin kartion loppumiskohdasta pyörännavan välinen paksuus n. 10 .5 mm .
Tarkoituksena oli ottaa tuosta pois se 3 tai 4 mm, jolloin et muuttuisi hieman paremmin sopivaksi. | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 13:45 | |
| - jpmp77 kirjoitti:
- Täytyy vkl:nä ottaa kuva vanteesta, mutta pultin kartion loppumiskohdasta pyörännavan välinen paksuus n. 10 .5 mm .
Tarkoituksena oli ottaa tuosta pois se 3 tai 4 mm, jolloin et muuttuisi hieman paremmin sopivaksi. Jos siihen 5-6mm ainetta jää "sipaisun" jälkeen niin en mä mitään ongelmaa tossa näe. Taottu kestäis pienemmälläkin vahvuudella... | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Pe 21 Joulu 2012 - 13:52 | |
| - Ian13 kirjoitti:
- Kyllä tää nyt ihan hyvä kysymys paikallaan oli. Läskit vinkuu. (Huom. kärjistetysti, saa toki vetää hernepalkon nenään jos tahtoo) Laita kuva vanteen sisäpuolelta ja mitta pultinreijän syvyydestä. Tota samaa akselintoispuoleis vikaa on yllättävän monessa autossa.
edit:
Ja mun lukemisenymmärtämisessä on nyt vaikeuksia. Mittahan tuolla oli. Jos vanteet on 4-pulttiset voi tuosta ottaa maksimissaan 3-4mm. Jos taas 5-pulttiset niin uskaltaisin sipasta kyllä sen 5mm pois. Niin että pulttikehä pituudeks jää 5mm vähimmillään. Sitten seuraava ongelma onkin keskireikä joka monissa vanteissa lähtee kasvamaan noin 5mm jälkeen. Vanteet 5x112 jakoiset. Tuossa on aika syvä ja suora tuo keskireikä. Täytyy sitten hiukan tarvittaessa muokata tuota keskireikää. Eli tuolla 3 mm sipaisulla lähdetään liikeelle. Myyjän myyntipuheiden mukaan vanteet olisivat takotavaraa, mutta faktaa ei asiasta ole. Itse vanne merkkikään ei ole itseasiassa selvillä, merkinnät vanteessa saattaisivat viitata OZ:n tuotoksiin. Mutta täyty laittaa kuvat kehiin niin voidaan sitten miettiä, että mitkä vanteet on kyseessä. Kiitos asiallisista vastauksista niille jotka niitä antoivat :cheers: | |
|
| |
Huiske
Viestien lukumäärä : 322 Paikkakunta : Mikkeli Muut : Opel Kadett C -79 Turbo projäct, Subaru Leone 1.8 Turbo coupe 4x4, Ford Escort mk5 4x4.
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 16:55 | |
| Mite ois tarvikeliikkeestä 3mm lätty? maksaa about 4e ja ei tarvii vannetta pilata? jos joskus vaikka myytkin ne autoon joka on osattu rakentaa tehtaalla suoraan. | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 16:59 | |
| - Huiske kirjoitti:
- Mite ois tarvikeliikkeestä 3mm lätty? maksaa about 4e ja ei tarvii vannetta pilata? jos joskus vaikka myytkin ne autoon joka on osattu rakentaa tehtaalla suoraan.
Siis ET:tä pitää suurentaa niin tuskin tuo lätty tähän ongelmaan auttaa. Kuskin puolella hyvin tilaa mutta apparin puolella rengas ottaa kiinni. Jos ja kun tuo muutos tehdään niin se tehdään kaikkiin vanteisiin. | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 20:53 | |
| tai näyttää vähän mankelia ja laittaa sen pienen lätyn sinne väliin? Emmä oikeesti lähtis sorvaamalla pilaan mitään vanteita, ellei ne sitte oo jotkut lensot. | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 21:00 | |
| wtf, se tarvii tilaa lisää eikä mitään lättyjä. sorvaat vekee tarvittavan = winning. | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 21:07 | |
| - epk kirjoitti:
- wtf, se tarvii tilaa lisää eikä mitään lättyjä. sorvaat vekee tarvittavan = winning.
Aika plusmiinus nolla, sorvaat molemmista pois ja laitat sen 3mm lätyn kuskinpuolelle. versus se, että laitat sen 3mm lätyn sinne kuskinpuolelle ja mankeloit kaaret. Mieti nyt itekki.. Ihan sama tietty mulle, mut ei tarvis jännittää mitään että riittääkö siinä keskiössä matsku vai ei, kun siihen ei koske. | |
|
| |
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 21:52 | |
| Mikä tässä nyt on.
Jos sieltä ei tarvi kun se 3mm ottaa pois kun tuplatkin voisi ottaa. Jos se keskireikä myös jatkuu suorana niin mikä tässä nyt on se problem? Jos on rumpu jarru takana niin muista tehdä pikku viiste keskireiän reunaan ettet jätä suoraksi. Kyllä sitä nyt saa jopa semi huora olla jos jättää esim. vannesarjan ostamatta sen vuoksi että on 11mm:stä otettu 3mm pois. Toki jos kyseessä nyt olisi joku 3-4k sarja statuksella höystettynä niin sitten saattaisi jo miettiä ja silloinkin tuon statuksen vuoksi jonka vanteet originaaliudellaan saa.
Ootteko usein muuten törmännyt vanteeseen jossa pultit on tullut kartiosta läpi ja vanne esim. irronnut ajossa? Toki perään perussoopa oikeista pulteista oikeaan rööriin. Tuli vaan niinku näin mieleen. Ei siä tehtaaltakaan aina yli 4mm ole. | |
|
| |
Acerbis
Viestien lukumäärä : 494 Paikkakunta : Mikkeli Muut : E36
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 22:01 | |
| Miksei lättyä ja kaarille pien rullaus? Tulee varmaanki halvemmaks ja nopeemmaks hakee fixukselta se 3mm lätty ku sorvuuttaa kaikki tai ainakin 2 vannetta. Ja lopputulos ihan yhtä hyvä. | |
|
| |
topppsu
Viestien lukumäärä : 1366 Paikkakunta : Rauma
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 22:14 | |
| Ellei parempi. Säästyis ainakin vanteiden sorvaamiselta. | |
|
| |
Mikk-
Viestien lukumäärä : 409 Paikkakunta : 21270
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 22:19 | |
| TMA, kun on pakko jostain päästä vänkäämään vastaan Lähinnä tätä Acerbiksen hakemaa halvempi+nopeampi juttua hain takaa. Mulle on ihan sama sorvaako joku einari jostain perähikiältä jostain oz:eista parimilliä vekeen, ei vaikuta mun kotiutumis päivämäärään tai vannevalintoihin. Fakta nyt ihan oikeesti on vaan se että sen sais pienemmällä vaivalla sopimaan, ei tarvis sorvauttaa mitään vanneparia missään nyrkkipajalla. Erihomma sitte tietty jos itte pystyy tekemään. Eihän se sieltä repee minnekään, joku muu sitä vaan jännitti tos ylempänä, siks toin myös sen tohon esille. | |
|
| |
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? La 22 Joulu 2012 - 23:01 | |
| Mulla on niin karmee daageni ett menee tässä jopa pasmatki sekasi. Yleensä yritän inttämistä välttää. Lähinnä vaan tulin tänne mesoomaan ja päteen. Jos ihan totta puhutaan niin tässä on juuri näitä vaihtoehtoja mitä on läpi käyty. Lähinnä vaan heitin tiskiin sen mitä asiasta tiedän, eli sitä voi huoletta sorvata menemään. Lähinnä se mun mesoominen johtu siitä että topicin nimi on et:n muutos sorvaamalla, ei kaarien mankelointi. You know. Ei vaa, antaa topicin aloittajan tehdä kuten haluaa. Nii ja onhan siinä aina riski ett nyrkkipaja mysöö vanteet / ei mahdu moniin sorveihin (tyyliin 19") yms. jos ei ole purettavat ja jne jne. Mä meen takas tonne sohvatyynyistä valmistamaan luolaani miettimään että kuinka hyvää se valkoviini lopulta onkaan. Anteeks. | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 8:30 | |
| Kauhea haloo vanteiden sorvaamisesta, vai onko kyse kenties siitä, että kyseisellä foorumilla vähän kirjoittanut henkilö kyselee asioita...
Mutta joo, kyseiset vanteet ovat mitä ilmeisemmin ATP:n Nido D Ape Forged Rim:t. Edellinen omistaja on mennyt pilaamaan vanteet maalamalla ne kultaisiksi ilman pohjatöitä tai sen enempää putsaamista.
Vanteilla ei ole käsittääkseni mitään "statusta", jonka takia sorvaamista tai koneistusta kannattaisi välttää.
Kaaria en periaatteesta kyseisessä autossa lähde mankeloimaan, vaikka mankelinkin omistan. Mielummin muutan noiden vanteiden ET:tä, jotta auton voi myydä joskus alkuperäisenä. Jos joku jättää nuo vanteet tulevaisuudessa ostamatta sen takia, että niistä on sorvattu 3 mm pois, niin aivan sama. Kaipa ne sitten sopivat vaikka letkutelineiksi.
Mielenkiinnosta kyselen, että mitähän kaarien rullaus yleensä maksaa?
Loppuun vielä pikainen laskutoimenpide tuosta kaarien rullaamisesta <-> sorvaamisesta.
Vähintään 50 ekeä/kaari ja sitten molemmille puolille sama homma niin se on 100 ekeä. Huonossa tapauksessa maali lohkeaa ja sitten joudutaan vielä maalaus hommiin --> n. 100-200 euroa Hintahaarukka 100-300 euroa + 3 mm lätty Fixuksesta.
Vanteen sorvaus 20-50 euroa/kpl riippuen vanteen koosta ja mallista. Hintahaarukka (huom 4 kpl) 80- 200 ekeä + mahdollisesti uudet soviterenkaat ja jos haluaa niin vielä se 3 mm lätty Fiksuksesta.
| |
|
| |
any1
Viestien lukumäärä : 338 Paikkakunta : Oulu Muut : A1
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 8:48 | |
| - jpmp77 kirjoitti:
- vaikka mankelinkin omistan.
Jos omistat mankelin niin sehän ei maksa kuin sen vaivan mitä ite veivaat. | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 8:51 | |
| - any1 kirjoitti:
- jpmp77 kirjoitti:
- vaikka mankelinkin omistan.
Jos omistat mankelin niin sehän ei maksa kuin sen vaivan mitä ite veivaat. Juu omistan kyllä, mutta nyt oli kyse periaatteessa siitä mikä tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Eihän nuo rulaamista ehdottaneet voineet tietää, että omistan mankelin. Omasta puolesta aihe on loppuun käsitelty. Neuvoja ja apuja on tämän foorumin kautta saatu ja hommat etenee sitten omalla painollaan.
Viimeinen muokkaaja, jpmp77 pvm Su 23 Joulu 2012 - 9:01, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
any1
Viestien lukumäärä : 338 Paikkakunta : Oulu Muut : A1
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 8:53 | |
| No periaatteessa ja käytännössä tulee halvemmaksi mankeloida + 3mm lätty kun itse mankeloit kaaret. Ellet sitten omista myös sorvia jolla voit ottaa itse sen tarvittavan määrän tavaraa poissa jolloin se tulee tietenkin halvemmaksi | |
|
| |
Acerbis
Viestien lukumäärä : 494 Paikkakunta : Mikkeli Muut : E36
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 11:53 | |
| Aika käsi saa olla jossei saa kolmea milliä tilaa ilman että karistaa maalit kaaresta veke? + tuskin sen vertasta mankelointia edes kukaan huomaa. Mut tee miten tykkäät, ite oisin tehny mainitsemallani tavalla ja vanteet ois pyöriny alla jo ajat sitten eikä ois tarvinnu täällä kuunnella tälläsiä taisteluja | |
|
| |
jpmp77
Viestien lukumäärä : 13
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? Su 23 Joulu 2012 - 13:23 | |
| - Acerbis kirjoitti:
- Aika käsi saa olla jossei saa kolmea milliä tilaa ilman että karistaa maalit kaaresta veke? + tuskin sen vertasta mankelointia edes kukaan huomaa.
Mut tee miten tykkäät, ite oisin tehny mainitsemallani tavalla ja vanteet ois pyöriny alla jo ajat sitten eikä ois tarvinnu täällä kuunnella tälläsiä taisteluja Käsi mikä käsi Kun nyt tässä ei ollut pointtina tuo mankeloiminen vaan tuo vanteen sorvaaminen. Täällä etelässä on onneksi vielä lunta niin ei kauhea kiire vielä ole | |
|
| |
JaPE
Viestien lukumäärä : 33
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 25 Huhti 2013 - 14:34 | |
| Jatketaampa tätä vänkäämistä siten että onnistuukohan vanteista ylipäätään sorvata tavaraa pois niin että ET kasvaa sen n.10mm. Takavanteet istuu pienellä ETllä hyvin mutta edestä tulee aivan liikaa ulos. Kaaria en ala rullaamaan enkä näe järkeä räjäyttää 6"leveelle vanteelle mitään 145 rengasta. | |
|
| |
salmine Wingman
Viestien lukumäärä : 1361 Paikkakunta : Hämeenlinna
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 25 Huhti 2013 - 14:38 | |
| Nyt on iha pakko kysyä, että mihin autoon ei mahdu 6' leveä vanne normirengastuksella kaariin? Mikä on vanteissa ET? | |
|
| |
JaPE
Viestien lukumäärä : 33
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 25 Huhti 2013 - 14:45 | |
| ET nuissa vanteissa mitä oon ostamassa on 33 ja 14x5,5 ET 33-38 (en muista tarkkaan) pullakumilla tuli n.2,5 cm ulos kaaresta. Auto on opel corsa jossa vakio ET on 49. | |
|
| |
salmine Wingman
Viestien lukumäärä : 1361 Paikkakunta : Hämeenlinna
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? To 25 Huhti 2013 - 14:53 | |
| Eli vakio ET:llä tulis saman levynen vanne 1-1,5cm ulos kaaresta? varmasti......Joku mättää jossakin..
Ja alkuperäseen kysymykseen vastaus..riippuu vanteen mallista paljon pystyy sorvaamaan pois..toisista ei pysty ottaan yhtään ja toisista pystyy helposti jonku 15mm.. | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: ET:n muuttaminen sorvaamalla? | |
| |
|
| |
| ET:n muuttaminen sorvaamalla? | |
|