Tarina alkaa alkuvuodesta 2012.
Volvo lähti kiertoon ja tilalle tuli hankittua tämmönen saksantuonti millenium-pitkäkatto pienellä lamppuöljypadalla ja vähillä kilometreillä (osittain Volvon laadukkaan rellutekniikan ja kilometrien takia ja osittain alkukesällä tapahtuvaksi povatun ruokakunnan kasvamisen johdosta). Reilu hyvityskään ei ainakaan hidastanut kauppojen syntyä, ja pian myyjä laskeskelikin silmät kiiluen seteleitä käsissään kun taas itse hyppäsin jatkeen rattiin ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Jo matkalla huomasin penarin erittäin vakaaksi ajaa, vaikka kauppaan ei kuulunutkaan kuin allaolevat, erittäin huonokuntoiset talvirenkaat. Huomasin myös ensimmäisen vian; kun kokeilin takalasinpyyhintä, kuului vain kolahdus ja pyyhkijä ei toiminutkaan. Oli tarkoitus jossakin vaiheessa aukoa tuo systeemi ja kattoa onko sieltä laakeri vai koko moottori entinen, mutta nyt lähinnä miettiny koko raappaimen poistoa.
S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S660A RADIO BMW REVERSE Radio BMW Reverse (C42)
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German
S286A LEICHTMETALLRAEDER BMW LA wheel BMW Styling
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S832A BATTERIE IM KOFFERRAUM Battery in luggage compartment
Varusteiltaanhan tämä on melko karvalakkimalli. Ainoat hienoudet taitaa olla automaatti-ilmastointi, sähkölasit edessä ja luistonesto, jos sen hienoudeksi haluaa laskea. Edes penkinlämmittimiä ei ole Günther raaskinut asentaa. Ja kaiken kruunasi BMW:n bisnes-nännämankka.
Parin viikon perästä asenneltiin yrityksen ja erehdyksen kautta Hertzin 5,25" erkkasarja paikoilleen. Viisaana en selvittänyt kaiutinpaikkojen kokoa etukäteen vaan ajattelin niiden olevan samat kuin esim. E36- tai E30-korisessa... noh, tulipahan tilailtua kokonaisuudessaan 3 erillissarjaa, joista vasta viimeinen istui adapterien kanssa kiinni. Samalla kojelaudalta löysi paikkansa Pioneekerin DEH-7300BT.
Ja tottahan hyvä auto piti pilata laittamalla se linttaan. Urheilulliset ajo-ominaisuudet takasi TA-Technixin tusinacoilisatsi, jonka asennukseen meni lähestulkoon pari työpäivää tupakka- ja kahvitaukojen kanssa (kuka on joskus purkanut toukan peräkontin verhoilua niin tietää
). Tässä vaiheessa vaihdettiin myös lyhemmät koiranluut eteen sekä ylätukilaakerit ja -kumit joka nurkkaan. Edestä ruuvattiin kierteet kerralla tappiin, apujouset paikallaan. Takana varaa jäi vielä n. 2,5 cm.
Kesävanteiksi kusti kävi tuomassa keskinit koossa 8,5x17" et 35. Renkaiksi näihin leivottiin joka nurkkaan 205/40:t gängbängit. Lamin-X:t tuli myös laiteltua ympäri autoa batmobile-lookin aikaansaamiseksi ja jenkkiparkit askarreltiin myös, tosin ilman moduuleita kun eivät pelanneetkaan yksiin natsitaksin elektroniikan kanssa. Vetokoukulla heitettiin kuikkaa paremman yleisilmeen toivossa. Syyskuussa asenneltiin erillissarjan kaveriksi samanmerkkinen subi ja muutettiin setti täysaktiiviseksi GZ:n vahvareilla. Kenwoodin DSP-soitin tuli myös lätkäistyä kiinni.
Ison Lihan '12 kuvasatoa, meinasi tulla vähän kiirus vahojen kanssa ja sen kyllä huomaa. Kylillä puhuvat että tuli laitettua lähempänä puoltayötä punainen pintaan ja herättyä aamulla noin viiden maissa hinkkaamaan se pois ja nakkaamaan kultaiset niskaan...
Loppukesästä kaaria mankeloitiin n. 2 cm puoleltaan ja lyötiin lättyä väliin:
Keskinit ja TA:t myytiin, rahat juotiin ja vakioalusta heitettiin paikalleen.
Ja vakiokuntoista autoahan ei tarvi kuin hetkisen verran tiirailla kun jo uudet suunnitelmat pyörii päässä. Eli vanteiksi haettiin Pohjois-Pohjanmaalta Beyern Meshit koossa 8,5 ja 9,5x18" ja kesän korvalla auto myös säkitettiin.
Silti oli hieman sellainen tuntuma ettei setuppi käy niinkuin isi äitiin, joten hommattiin taas "uudet" german look -rillat alle, tällä kertaa Autecin Delos -mallit.
Ja jatkuu, eihän nää oo ikinä valmiita...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kakkoskikottimena ois sitten tämmönen E36 toukka.
Varusteita:
S240A LEDERLENKRAD Leather steering wheel
S386A DACHRELING Roof railing
S441A RAUCHERPAKET Smoker package
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S498A KOPFSTUETZEN IM FOND Headrests, rear, mechanically adjustable
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control
S687A RADIOVORBEREITUNG Radio preparation
L827A SKANDINAVIEN-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION SCANDINAVIA
S925A VERSANDSCHUTZPAKET Transport protection package
S928A REIFENSTEUERUNG Tire control