Tästä alkaa vähän tarinaa
Boxsterista. Nyt on jo senverran saanut autoa tehtyä, että voi julkaista kaikenmoista kuvaa ja tekstiä!
Kaikki alkoi siitä, että Porsche-kuume iski päälle ja Saksaan oli lähdettävä etsimään sopivaa peliä, 2013 keväällä.
Muutamaa yksilöä täytyi käydä katsastamassa ennenkuin oikea löytyi.
Porsche Boxster S, vuosimalliltaan 2000 ja 3.2l boxerikone - nämä kaksi olivat hyvin tärkeitä kriteereitä autoa etsittäessä..
Tietenkin varusteet olivat myös isossa osassa ja facelift sisusta oli oltava.
Ostokunnossa possu oli lähestulkoon vakio, entinen omistaja oli vaihtanut alkuperäisen pienen takapuskurin uudempaan GT3 malliseen.
Kotimatka taittui ajaen Saksan, Hollannin, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Tällä n.1900km matkalla tuli todettua, että auto on hyvässä kunnossa ja kulkee hienosti!
Auto
ostokunnossa näyttää tältä. Hollannissa lounaalla.
Alkukesä mentiin ilman suurempia muutoksia. "Ei tälle autolle tarvii tehdä mitään.."
Siitähän se alkoi, se ei mitään.. ensimmäisenä muutoksena tuli GT3 vanteet, 19" 9,5" joka nurkkaan. Ei kuulemma sovi Boxsteriin tuollainen koko, eikä mahtuisi pyörimään. Näin ne rengasliikkessä tiesivät kertoa..
Hienostihan ne sinne kaariin mahtuivat ja spacerit piti vielä laittaa tilaukseen, että saadaan vanne kaarelle.
Takavalot vaativat myös päivitystä ja Saksasta lähti tilaukseen facelift mallin takalinssit.
Myös Caymanin takasiipi löytyi internetsistä ja ja kohta sekin oli paikallaan, korvaten alkuperäisen tönkkömallisen "spoilerilevyn".
Korkeahan Boxster on vakiona, joten tipautettiin sitä vielä senverran, että ajettavuus säilyy hyvänä. Alustana toimii Billsteinin B-sarjan Porschen käyttämä setti.
Tässäkunnossa oltiin kesällä vielä ennen madallusta: +kaverin hankinta ja mr.
Tällä lookilla mentiinkin loppukesä ilman isompia päivityksiä.
Talvella sitä tuli mietittyä, että jotakin "pientä" mukavaa olisi kiva tehdä. Mielessä uusi väri, ajovalojen päivittelyä, putkistoa ja muuta samassa. Puheeksi ne jäi alkuun.
Ensimmäisiä kertoja kun kevät alkoi näyttää tuloaan havahtui siihen, että nyt on tehtävä jos tehdään jotakin!
Eli
auto purkuun.
Ensimmäinen hankinta monista vaiheista oli
Toyosportsin putkisto. Olihan autoon saatava sille kuuluvat äänet esiin. Vakiona kun on hieman laimeat äänet. Tehtaalta tullessaan vaimennettu vähintään riittävästi, jotta erottuisi Carrerasta, joka onkin jo äänekkäämpi. Eihän edullisempi Porsche saa kuulostaa yhtä hyvältä kuin isoveljensä..
Putki paikoilleen ja seuraava vaihe käyntiin!
Pohjatyöt aloitettiin. Jonkunverran niitä olikin: naarmua, kiveniskemää ja jonkun fiksun ohikulkijan lyömä avaimen jättämä kolo takalokasuojassa. Kaikkihan tietää kuinka herkkua on hioa, kittailla ja oikoa autoa, joten jätetään se vaihe pois..
Jälleen saapui paketti maailmalta ja saatiin Porschen GT3 helmat takapuskurin kaveriksi.
Pohjia ja helmaa paikallaan.Viimeisten hiontojen jälkeen pölyt pois ja auto valmiina uuniin ja saamaan ensimmäistä kerrosta väriä pintaan.
Tässävaiheessa täytyi lyödä lukkoon väri. Vielä oli varaa vaihtaa. Alunperin piti olla perus yliveto omalla alkuperäisellä värillään. Vai sittenkin jotain muuta, mustaa, sinistä vai jotakin.. Niin paljon kun kaikkea pohjatyötä tehtiinkin, ei enään se musta tuntunut riittävän. Nyt haluttiin ihan jotakin muuta, sellaista mikä ei olisi niin yleinen. Teippailua ja suojausta. Viimeiset pesut pinnoilta.
Täydelliseltä tuntunut vaihtoehto, joka oli pyörinyt mielessä oli nyt toteutumassa!
Porschen Riviera Blue! Alkuun mietin, että onko se liikaa, sitten en enään miettinyt kun väriä oli pinnassa. Se sopi aivan täydellisesti!
Possu sai ensimmäisen värikerroksen ja lakkakerrokset pintaansa. Päivän odottelun jälkeen hiottiin kaikki mataksi. Kohti kirkkaampaa ja paremmin käsiteltävää lopputulosta. Tehdään kunnolla kun kerran on aloitettukkin!
Tässävälissä alkoi valoprojekti, eli umpiot käsittelyyn. Tarkoituksena oli tehdä alkuperäisistä ajovaloista
retrofit-valot, eli perus
linssiumpio korvataan projektorivalolla ja bi-xenoneilla.
Umpiot purkuun ja monien tuskaisten irroitustuntejen jälkeen umpiot olivat valmiina projektia varten.
Umpiosta hiottiin kaikki pohjat, heijastimet ja maalattiin mattamustaksi. Tummaoptiikkaa olisi tarkoitus tulla.
Umpioiden pohjat ja projektorit saatiin kuntoon, yllättävän hyvin ja pienillä modauksilla. Vielä täytyy käsitellä vanhat kellastuneet linssit. Tämä osoittautuikin pitkäksi projektiksi, sillä alkuperäinen tehtaan lakkaus umpion linsseissä olikin yllättävän kova! Muutaman tunnin hionta kuitenkin toi tulosta pienistä muovinkappaleista.
Pientä kontrastia haettiin myös umpion ulkopintaan, reunat tummennettiin kevyesti tummalla lakalla ja loppulinssi lakattiin kirkkaalla lakalla.
Seuraava päivä ja hionta umpioille.
Uutta lakkakerrosta pintaan.
Myös auto saatiin viimeisille lakkakerroksille valmiiksi.
Tässä nykyhetken kunto. Tulevina päivinä alkaa auton kasaus. Viimeistely, puunaus ja kaikki muu asiaan liittyvä.
Puskurista ei vielä ole ollut mainintaa. Matkalla maailmalta, tulossa toivottavasti viikon sisällä. Porschen GT3 mk2 facelift puskuri. Useiden vaihtoehtojen jälkeen ja kokonaisuuden yhteensopivuuden kannalta päädyttiin tähän vaihtoehtoon.
Paljon on vielä tehtävää ja uusia osia laatikossa odottamassa asennusta.
Palaan pian, uusien kuvien ja tekstien parissa.