Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut
+4
Zoml
puerco
kri5u
kastemato
8 posters
Kirjoittaja
Viesti
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Su 14 Syys 2014 - 13:16
Vanhat topikki on täynnä turhia toiveita, haaveilua ja jo edes menneitä autoja. Vanha topikilla karvan vajaa 60 tuhatta lukukertaa ja on aloitettu 2009 syksyllä. Kaippa tuo on kiinnostanut.
Foorumin uudistuskin jo ansaitsee siistimmän topikin.
To our international readers. Don't be afraid to ask, if you have any questions. Here is link to my topic @thesamba.com. CLICK
Autoja tosiaan ollut ja mennyt. Mutta, yksi on ja pysyy. Vw Type 3 1600TL Fastback vuodelta 1969.
Usein kysytään: "mistä tälläsen oot löytäny?" Auto "löytyi" kotipaikan pihanperältä, saraanista/ladosta, jossa säilytetään romua, työkoneita, aarteita. Auto on enoni yksi ensimmäistä autoista, jolla hän on ajellut ainenkin armeijan ajan. Auto oli työnnetty, perinteisesti "suoraan ajosta" saraaniin, lähinnä ruosteongelmien vuoksi 80/90-luvun vaihteessa.
Tässä yksi kuva, mistä näkee missä kunnossa auto oli. Auto näytti paremmalle mitä oli.
Ruostekorjaus-kuvia löytyy, paljon. En usko, että moni niitä jaksaa katsella.
Tästä alkoi ensimmäinen oma projekti. Työn jälki on mitä on... Internetti oli kovassa käytössä. Katseltiin "how to lower type 3"-videoita, kuolattiin jenkkien rakentamia autoja, etsittiin innoissaan osia ja vanteita.
Tammikuussa 2010 tuli kommentti topikkiin:
Sergey kirjoitti:
tosta tollaset? muistaakseni se halusi niistä 4000kr.
Oishan nuo käheet mutta, ei oikeen sovi -60 luvun autoon tuollaset hunaja kennot. Ja vaatii töitä että pyörii 8"takana Saati sitten edessä tuolla eeteellä olevat vakio etuakselin kanssa.
No, hetki myöhemmin Sergey:yn yhteyttä ja vanteet tulemaan ruotsista. Enkä ole ratkaisua katunut.
Vanteet olivat siis, Porschen 5x130-jaolla olevat 3-osaiset OZ Vega:t. Eli periaatteessa vastaavat kuin 15" BBS RS:t. Spekseinä: 7x15 et23 ja 8x15 et11. Vanteet jäivät muistaakseni maksamaan, Sergeyn kuluineen, rahti kuluineen, 550€ pintaan. Toisia samanlaisia en ole vielä löytänyt.
Tämä kuva postattiin foorumille. Ja tuntui herättävän mielipiteitä. "ei käy", "käy hyvin", "jätä tuollaseks ruosteiseks"
Alunperinhän autossa on 4x130 pulttijako ja vakio vanteistus on 4.5x15 et38. Töitä oli siis luvassa. Napoihin tehtiin 5x130-jako vanhan jaon rinnalle. Pari kertaa luovutinkin jo vanteiden kanssa. Ei meinanneet mahtua millään alle. No, siellähän nuo nyt makaavat...
Hypätään eteenpäin. Auto maalissa ja pääsi aloittamaan kasauksen. Lattiamatot tehtiin kangaskaupan "metritavarasta", vanhojen homeisten tilalle. Pitää hommata kunnollinen lattiamatto-sarja jossain vaiheessa. Sisustahan tässä oli muuten aika "mint". Alkuperäinen ruskea keinonahkasisusta. En ole suomessa samaan sisustaan vielä törmännyt muissa tyyppi 3:sissa. Penkit ja ovipahvit tarvitsi vain puhdistaa.
Ensimmäisessä tapahtumassa käytiin siirtolapuin Heinäkuussa 2010. Bug in Finn 2010 Tiukasti keulivassa asennossa ja peltivanteilla.
Talven aikana keulaa laskettiin, laitettiin OZ:t alle ja tehtiin leimakuntoon.
Auto katsastettiin Huhtikuussa 2011. Auto toimi koko kesän käyttöautona. Kilometrejä tuli 6000-8000 kesänaikaan. Käytiin mm. Big Meet 2011 Jämijärvellä, BIF 11, Kalis -11.
Kaliksessa JAP3 kuvasi auton GTI-magazineen joka julkaistiin 10/2012.
Syksyllä -11 päätin "heittää" pussit alle ja ajella taas kesän -12. Tarpeet haettiin lowtoys:ilta / Ebay:stä. Viar 480c kompura, 5 gal. alusäiliö, yleismallin D2500 palkeet jne. Kiina-ebaystä tilasin vielä, halvimmat magneettiventtiilit mitkä vaan löysin. Taakse tuli perus palkeet ja eteen Airkewd (monroe) ilmaiskarit. Toimivat kohtuullisesti.
No, lähes kolme vuotta myöhemmin, auto on taas ajossa ilmajousien kanssa. Ja katsastettuna niillä ja myös OZzeilla. Motivaatio oli pahasti hukassa 2.5 vuotta.
BIF -14 lähestyessä, kaverit alkoivat potkimaan perseelle. Kiitos -mane-, mosse, kaikki. Loppujen lopuksi, kasasin auto noin kuukauteen ajokuntoon. Eihän tuo vaatinut kuin etuakselin vaihdon, droppi olka-akselit, täysin hatusta heitetyt kannakkeet taakse, pilkkomista, tilaa, rälläkkää.
Samalla kunnostin vanteetkin. Uudet kehät ja pultit tulivat Felgen-Fuchs:ilta. Uusilla Radinox kehillä spekseiksi tuli 7.5x15" et16 ja 8x15" et11. Keskiöt ja sisäkehät, maalari maalasi päin helvettiä. Päällä on 185/45 ja 195/45 Nankangit.
Palkintokin pokattiin Bug in Finn 2014. Paras ilmavolkkari. Ei ollut. Mutta, onhan tuo ihan mukava palkinto saada. Vaikka siitä rapula tulikin.
Boxer Speed Dayllä käytiin -mane-:n kanssa:
Heinäkuun lopusta, syyskuun alkuun kilometrejä tullut n.1500km.
Tulevaisuudessa pitäisi siistiä etukontin asennukset, moottori kunnostaa, korjata alkuperäiset lokasuojat (nyt siis paikallaan huonosti istuvat lasikuituiset), hieroa vielä vähän alaspäin, jajaja. Tai no, oikeestaan pitäisi tehdä kokoauto uudetaan.
Viimeinen muokkaaja, Aaperi pvm To 6 Huhti 2017 - 11:05, muokattu 1 kertaa
kastemato
Viestien lukumäärä : 132
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Pe 19 Syys 2014 - 10:35
Herkkupeli on tämä.
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ti 28 Loka 2014 - 14:20
Gleasygraphy otti Tuulos Meetissä kuvia hallin tyhjennyttyä. Samat kuvat löytyvät CDLC:n blogista -> Klik. Komeita kuvia <3 Näyttää kuvissa paljon paremmalle mitä on.
Tuuloksen reisulla tuli todettua taas, ihan hirvee tuo on. Vaihtoon ensikesäksi menee: pussivehkeiden asennukset (että kehtaa luukkuja avata), lattiamatot, ikkunoiden tiivisteet (rahatilanteen mukaan) + äänieristystä tehtävä reilusti ja jotain soittovehkeitä lievästi. Plus kaikki muut, mitä haaveissa/mietteissä. Hidastaa vaan yhden "käyttöauton" moottoriremontti pahasti....
kri5u
Viestien lukumäärä : 103 Paikkakunta : Espoo
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ti 9 Joulu 2014 - 11:21
Hyvältä näyttää
puerco
Viestien lukumäärä : 1381 Paikkakunta : Espoo
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ti 9 Joulu 2014 - 20:04
Mä niin tykkään tästä!
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ke 10 Joulu 2014 - 18:59
Kiitti jätkät. Pittää kattoo mihin noista suunnitelluista jutuista ehditään puuttumaan. Tosiaan käyttis-laureli imee varallisuutta moottori remontin muodossa siinä määrin, ettei tähän hirveitä ennen runia/gatebiliä varmaan ehdi tekemään. Toivotaan että tekniikka kestää tuon reissun niin, oon tyytyväinen. Ja noiden lisäksi kun on tuo rata-s13, johon pittää vähän vaihtaa keulan osia sun muita, viimeisimpien ratapäivien jäljiltä, niin tekemistä taatusti on Klikklik2
kri5u
Viestien lukumäärä : 103 Paikkakunta : Espoo
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut To 11 Joulu 2014 - 11:25
Projetia tuntuu riittävän, mutta hiljaa hyvä tulee.
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ke 8 Heinä 2015 - 11:42
Turha päivitys. Tuulos ja BM15 käyty. Vielä ois FittedFest käytävänä, niin vois löydä (taas) lihoiks ja palauttaa lainaosat...
Talven aikana en tehnyt muuta, kuin laitoin sähköisen bensapumpun (laina pumppu), vanhan mekaanisen tilalle.
Tuuloksen kevät miittissä käytiin ja ennen sitä kaveri puunasi auton. Eihän se hyvä ole, eikä sellaista saa, mutta riittävä pinta ottaen huomioon, että navettamaalaus.
Ongelmaa oli pois lähtiessä kun ei meinannut lähteä käyntiin. Mutta, lähdettyään toimi ihan ok. Seuraavalla viikolla auto ei lähtenytkään käyntiin, vaikka kuinka yritti. Joten totesin, että olkoot paska. Myin jopa kompuran, painekatkaisijan ja ylipaineventtiilin bäkkärille, kun hänellä tarvetta kyseisille osille oli. (tarkotuksena siis ollutkin laittaa tuplakompurat jne.)
Tarkoituksena ei ollut lähteä BM15 tuolla, mutta päivä ennen lähtöä aamulla herätessä tuli ensin ketutus ja sitten motivaatio. Jo juhannuksen aikaan otin bäkkäriltä lainaan myymäni kompuran, että olisin koittanut toimiiko moottori, mutta meni S13 kimpussa pariviikkoa, joten vähän jäi... Mutta, torstaina äkkiä kompura kiinni ja lähti jopa käymään, joten äkkiä koeajolle ja pesemään tuuloksen reissun paskat pois. Tässä välissä muistuikin mieleen, että leimakin oli loppunut kesäkuun loppuun, joten sekin teetti vielä lisäkuvioita
Perjantai aamuna liikenteeseen ja perille jämille päästiin. Vilua kyyditin lenkin vielä illasta, jonka jälkeen ei taaskaan lähtenyt käyntiin millään. Pe-La yöksi laturiin ja tarkempi tutkinta lauantaina. Protip tämän ikäiseen autoon: Auto lähtee käyntii paljon paremmin, jos katkojan kärjet aukeaisivat välillä... Silmämääräinen säätö ja heti tulille. Päästiin siis kotiinkin. Ilmeisesti ollut pidempään kärkien avautuminen huonoa ja se ollut syynä huonoon käynnistymiseen.
Tästä kuvakulmasta näyttää, että taakse mahtuisi vähintään 0.5" leveämpi kehä (Kyllä. Jouduin itsekkin käydä katsomassa tallissa kuvan nähtyäni), mutta kaaren takareuna on ~2mm kehästä joten ei vaan mahdu. Eteen voisi ehkä mahtua se 0.5" lisää, jolloin olisi 8x15 et 11 ympäriinsä, mutta silloin olisi etunen reilusti ulompana suhteessa takapyörään. Ei hyvä.
Jotkut saattoivat huomata, että raapi "hiukan" ala-asennossa ajaessa. Ja sen näköiset olivat etuakselin alakiinnitys pultitkin reissun jälkeen:
Tein pienen muutoksen kiinnitykseen, jolla sain 10-15mm lisää maavaraa akselin alle. Nyt matalin kohta varapyöräkotelo. Mutta tärkeimpänä, nyt pystyy ajamaan matkaakin "huoletta" tässä korossa :
Voishan sitä tietty madaltaakkin, kun varojakin nyt taas on. Takaakin saa pudotettua, ehkä 10mm sisälokarien lisäpilkkomisella, mutta pitää pintapellit ottaa pois, että saa johtosarjan reititystä muutettua.
Mennään nyt tämä kesä nykyisellään ja katsotaan saadaanko ensitalvena muuta kuin moottoriremontti aikaan. Kiitos Bäkkärille vielä kompura lainasta. Edit: V.M photo tuntuu saavan kivoja kuvia tästä. Pakko olla photosopattu, koska auto ei oo noin hyvä miltä kuvissa näyttää
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ma 21 Marras 2016 - 23:34
Kyllä se on tää miun rakentaminen nykysin yhtä haaveilua... mutta kai tätäkin olis aika välillä päivittää, vaikka mitään ei oikeestaan aikaan ole saanutkaan. Oli kesä ja kärpäset, autolla ajettiin tänä kesänä noin 50metriä.
Jo aiemmassa 2015-vuoden kooste postauksessa oli puhetta käynnistyvyydestä ja esim. kärkivälistä. Autohan ei oikein ole ikinä lähtenyt hyvin käyntiin tai ole ollut säädöissä kaasareiden puolesta. Vakio kaasarit/vivustot alkavat olla niin väljät ja kuluneet, ettei niiden kanssa pelatessa palanut kuin hermot. Myös virranjakajassa oli alkavaa välystä, ihmekkös ettei sytkäkään ole oikein ikinä ollu kohdallaan. KlikKlik 2 Tiedossahan tuo on ollut että kone on ihan loppuun ajettu joka osalta, mutta ajattelin "tekohengittää" konetta uusien kaasareiden ja virranjakajan + muiden sytkä osien muodossa, mielessä "josko saisi tämän kesän vielä ajettua", vaikka joka syksyhän mie oon haaveillu koneremontista
Tilasin aircooled.fi:n kautta CSP:n tyyppi 3:seen tarkoitetun kaasari setin, mikä sisältää aidot IDF40 Weberit, typ3:seen käypäiset lyhyet imusarjat, vivustot jne, sekä sytkäpuolelle kaikki uutta, sisältäen 123tune ohjelmoitavan virranjakajan, boschin tulpanjohdot, suurtehopuolan ja tulpat.
Osat tilauksessa ja toimitusaikaa muutama viikko, joten ajattelin purkaa vanhat osat piruuttain valmiiksi pois ja tehdä samalla perushuoltoja (venttiilien säädöt jne.) Mittasinpa puristukset (ei ollut) ja muutama tunti tulosten jälkeen, tilanne olikin seuraava:
Siihenpä se sitten oikeestaan jäikin. Mallasin nopeasti 17" vanteita alle, ihan vaan mielenkiinnosta. Tuossa kun on matalat ja pitkät kaaret, niin 17" täyttää kivasti kaaret, mutta ajokorkeus olisi mallia paska, ei jatkoon. Vegat alle ja takas pihan perälle saraaniin auto seisomaan.
Hypätään 6kk eteenpäin, tähän päivään. Otin itteeni niskasta kiinni ja katoin mitä kone on syönyt. Aika valmis alkoi olla. Kaikkea en edes jaksanut dokumentoida.
Palataanpa sitten haaveiluun. Kun sytkäosat ja kaasarit on valmiina, pitäisi niiden rajoja seuraillen lähteä tekemään konetta. Haaveena on tehdä hieman isompi kone kuin alkuperäinen 85,5x69mm eli 1585cc. 1900-2000cc todennäköisesti tulee olemaan, 90,5x74 tms. Vanha lohko pitäisi aarporata, tehdä isommille sylinteriputkille isommat reiät ja pitempi iskuiselle kampuralle tilaa. Myös öljynkiertoa pitäisi parantaa. Myös kannet vaativat täydenremontin ja isompia sylintereitä haaveillessa, pitäisi kansiin tehdä niille tilaa. Eli, hyvinkin todennäköistä on, että vanhasta koneesta jää vanhaa vain jäähdytyspuhaltimen kopat jne... Kalliiksi tulee, mutta toisaalta eipä nuo ilmavolkkarin osat törkyhintaisia ole ja kun alkaa tekemään, tulee tehtyä kerralla kunnolla. Siis uusi lohko, kannet, pitkäiskukampura jne.
Ja vaihteistokin pitäisi huoltaa ja hommata pitempi 4-vaihteen välitys, sekä perävälitys mallia aavikko.. 195/45-15 renkaat kun ovat 89mm pienemmät halkaisijaltaan, kuin esim. alkuperäiset 165r(80)-15, jonka vuoksi välitykset kohtuu tiheät. Kierroksia 3krpm @80km/h, joten olisi mukava jos saisi kierroksia (ja moottorin lämpöjä..) alaspäin ja matkavauhtia ylös
Katotaan missä vaiheessa ollaan haaveilemassa ensivuoden marraskuussa
Viimeinen muokkaaja, Aaperi pvm Ti 22 Marras 2016 - 8:48, muokattu 1 kertaa
Zoml
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Tampere Muut : VW Santana -83
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Ti 22 Marras 2016 - 7:33
Tämä on kyllä edelleen aivan ihana.
Jeth
Viestien lukumäärä : 756 Paikkakunta : Seinäjoki
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut To 24 Marras 2016 - 23:53
Hyvää settiä muutoin, mutta tähän pitää tarttua sen verran, että meidän myymistä 123 malleista on tehdas sanonut ettei saisi käyttää suurtehopuolaa, en nyt löytäny sähköpostia missä siitä sanottiin, mutta tälläinen muistikuva on jäänyt.
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Pe 25 Marras 2016 - 14:00
Hyvää settiä muutoin, mutta tähän pitää tarttua sen verran, että meidän myymistä 123 malleista on tehdas sanonut ettei saisi käyttää suurtehopuolaa, en nyt löytäny sähköpostia missä siitä sanottiin, mutta tälläinen muistikuva on jäänyt.
No, emmie tiiä onko suurtehopuola vai mikä, ulkomuistista hatusta kirjottelin. Tämä puola on tosiaan odottamassa
aircooled.fi kirjoitti:
Sytytyspuola, Flamethrower, 3.0 ohm, epoksi, (4/6 syl), Pertronix. Huippulaadukas ja tehokas Pertronix Flamethrower puola 3.0 ohmin sisäisellä vastuksella.
Tarkoitettu 4 tai 6 -sylinteriseen moottoriin jossa alkuperäinen puolan vastus on ollut noin. 3.0 ohmia. (esim. 12V VW-kuplat, bussit yms). Epoksitäyte vähentää tärinän aiheuttamaa kulumista merkittävästi. Maksimoi tehon ja luotettavuuden koko kierrosalueella. Mahdollistaa suuremmat kärkivälit tulpissa vähentäen kulutusta ja lisäten tehoa. Tarjoaa keskimäärin 15% tehonlisäyksen vakiopuoliin verrattuna. Täydellinen kumppani Pertronixin kärjettömälle sytytykselle.
Aircooled.fi toimitti osat ja heiltä vielä varmistettu osien yhteenkäypäisyys, eli toiminee.
Tuossa eilissä iltana laskeskelin moottorikombinaatioiden hintoja, "stroukkimoottorin" eli esim tuo aiemmin mainittun 90,5x74mm osat, olisivat uusine lohkoineen, kampuroineen, kiertokankineen jne. 4k€ luokkaa + mahdolliset koneistukset. Miedompi vanhaa lohkoa, kampiakselia, ehkä kiertokankia käyttävän 88x69mm, eli 1679cc moottorin osat olisivat 2k€ luokkaa + koneistukset päälle. Kuten mainitsin, tämä miun touhu on yhtä haaveilua
Varmemmin olisi ehkä tuolla miedommalla tekniikalla ajossa ensi kesänä, kun halvempi rakentaakkin. Ja onhan se kuitenkin 100hp/150nm-luokkaa oleva kone sekin, mitä nyt speksejä maailmalta ja kotimaasta vertaillut. Eli hyvin kerkiäis silläkin, kun alunperin 1600TL:ssä huimat 54hp ja niistä ehkä jäljellä loppuajasta on ollut se 30hp nilkuttavaa ponia
jorgg@
Viestien lukumäärä : 68 Paikkakunta : hollola
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut Pe 25 Marras 2016 - 23:52
Onko sulla jo olemassa noi 88mm putket ja männät vai miksi haluat niitä käyttää? Itsellä kokemusta Juniksessa 85,5mm,87mm ja 88mm putki/mäntä koosta. 85,5 verrattuna 88:n on huomattava pirteydessä, mutta 88 verrattuna millin pienempään 87mm ei mitään eroa. Ja pidempään harrastaneet kaverit väittää noita 88mm putkia lyhyt ikäisiksi ohkasen seinämä vahvuuden johdosta..
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut To 6 Huhti 2017 - 11:05
Joo-o. Kovasti viime vuoden puolella kehuin, että volkkari kesäksi 2017 ajossa ja kovasti olikin tarkoitus tehdäkkin vielä tuossa alkuvuodesta, mutta haaveiluksihan se jäi
Kuten Bete käyttää termiä "hommien välttely hommia", tuli sitten hommattua puoli vahingossa juuri sellainen
Ei muutakuin perus varma BC BR ExtremeDrop tilaukseen ja alle, 16/14kg jousilla varustettuna.
Vanteet olivat jo syksyllä hommattu, tosin eipä sillon ollut tämmöinen auto mielessä, vaan sillon haaveilin jo nyttemmin paalatun S13:sen, takaisin ajokuntoon elvyttämisestä. No, haaveiluksihan se jäi sekin
Vanteet olivat jo hetken myynnissäkin, mutta eipä noista suomessa mitään makseta kuitenkaan. "Liian pienethän" ne ovat tähän autoon (9.5x18" + 10.5x18"), mutta ajellaan nyt noilla, kun sattui varastossa olemaan. Päälle joka kulmaan 225/40-18, ihan vaan koska sattui olemaan kaverilla nurkissa. Eteen voisi laittaa 215/40-18, jotta venyt ehkä täsmäisivät, mutta mennään nyt näillä...
Vielä jos ikkunat tummentais, perää napsun laskis ja putkenpäät vaihtais (tai siis tekisi koko putkiston uusiksi, kun edellinen omistaja tehnyt suorat putket, en tykkää), niin kai tuolla hetken ajelee. Mieluisen kyydin kyllä antaa, onhan se kuitenkin tojota, ei mitään paskaa
Joku mainitsee finnikilvistä kuitenkin, niitä kyllä suunnittelin, mutta joku juutalainen on porannut suoraan kontinluukkuun reiän kilvenruuveille, vaikka kilvenaluselle olisi ollut kiinnitysreiät valmiina... Edessä on tuo "ponttooni"kilventeline, no sen voisi poistaa, mutta ponttoonin kiinnitysreiät eivät peity normikilvellä
Tähän rahaan olisi tehnyt volkkariin jo melkein sen mörkökoneenkin ja rempannut vaihteiston, mutta tää miun motivaatio/kiinnostus on varsin ailahteleva. Malttaahan se siellä pihan perällä ootella parempia päiviä...
PS. sori huonoista Ipuhelin kuvista.. P.PS.Taas näkee miten pelkkä madallus ja vanteet vaikuttaa auton ulkonäköön Saas nähä miten jaksaa tämmönen vanhus enää kontata matalan auton kanssa
PÄIVITYS 5.5.2017: MYYTY pitkäähän mie maltoinkii ajaa
Viimeinen muokkaaja, Aaperi pvm La 6 Toukokuu 2017 - 10:00, muokattu 1 kertaa
Jone
Viestien lukumäärä : 260 Paikkakunta : Savonlinna Muut : BBS
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut La 8 Huhti 2017 - 17:04
Lainaus :
"tämmönen vanhus "
Hah, elä poika viitti naurattaa
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut La 24 Maalis 2018 - 15:25
Mennäänpä taas "+ muut haaveilut"-osioon. Joskus ehkä höpissykkin omista driftinghommista, mutta tehdäänpä pieni muistinvirkistys.
Luisuhommat ollu lähellä sydäntä jo vuodesta 2006. Muut kaverit kun viritti kevareita ja ryyppäs, itse kattelin D1GP pätkiä jossa Ueo, Koguchi ja muut legendat veivät autoa sivuluistossa. Vastaheitto.com oli kultavuosina kovasti lukemisen ja postauksen alla, nyttemmin valitettavasti hiljentynyt, mutta tosin termit "suomidrifter" ja kilpailu, liittyy siellä vahvasti ja ne eivät ole itselle se omin juttu.
Takavetoisia leluja on ollut jos monen moista. R32 jolla nyt ei radalle asti keretty kuin kerran, sen jälkeen tuli MX-5, jolla tuli ajettua usemmat päivät ja rengasparit. Autoon laitoin kuppipenkin, alustan, teräspunosjarruletkut, paremman kytkimen ja muokkasin olka-akseleita. Pieni tehoinen auto opetti paljon perusteita. Painonsiirto, käsijarrun käytön rajoittaminen jne. Ajotyyliä ja vinkkejä otettiin esimerkiksi "legendan maineen" saaneelta "runningfree86:ltä". Valittettavasti noista ajoista ei kummemmin ole kuva/video materiaalia, mutta moottoripyöräkuume iski ja tuli tehtyä yksi tyhmimmistä vaihtokaupoista, ever, GasGassin supermotoon...
Hypätään vähän eteenpäin ja tulin hommanneeksi S13 Nissanin. Tätä rakennelmaan inspiroi vahvasti Engineered to Slide (Nigel Petrie), C's Garagen pojat, MCR Factoryn tuotokset japanista, tietenkään unohtamatta jenkkien länäplujuskeneä. Auto oli kohtuu pommi tullessaan (yllätysyllätys...) ja tarkoitus oli pitää kilpien välissä ja kohtuu simppelinä, muuuuttta ainahan nämä projektit eskaloituu.
Tekniikka oli perus CA18DET, S15sen T28R-ahtimella, isommilla suuttimilla jne., mutta loppujen lopuksi autossa oli haltechin moottorinohjaus, 2-way lukko, parempi kytkin jne. Teholuokka olki varmaan 250-300hp joka riittää vallan mainiosti. Ei aina tarvitse olla +500hp vehkeitä, että voi ajaa luisua. Itselle mieleisimpiä vehkeitä ovatkin juuri nuo 300-450hp ahdetut laitokset, mutta nämä ovatkin makuasioita.
Alustaan käytin paljon aikaa ja etenkin ohjauspuoleen. Tuli kehitettyä kohtuullisen toimiva setti S-korin ohjaukseen, jotka myös esim Bete:ltä löytyvät "whinersclub-M50remmi"-S13:sta.
Autolla ajettiin enemmän ja vähemmän. Keulapusun saattelemana, tuli tehtyä putkikeula jne.
Auto oli käytännössä kaaria, maalia ja moppikorisarjaa vaille, mutta tämän projektin aikaan tuli hommattua japanista RB20-moottorinen C33-Laurel. Autossa olikin suomeen tullessa kone valmiiksi paskana, joten päädyin budjetti vajeessa purkamaan S13:sen, saadakseni laurelin ajoon... Isoin virhe ikinä No mitäpä näitä surkuttelemaan, autoja tulee ja menee. Jos kiinnostaa, lisää kuvia löytyy täältä: Kliks
Hetken sitten olin taas ilman luisuautoa, kun tuli laurelikin hävitettyä, mutta ostinkin sitten kaverilta "valmiin"-auton jolla pääsin heti ajamaan ja saadakseni "seat timea". Kyseessä siis E36 323 Compact.
Auto oli tulessaan jo kevennetty, kaaritetty ja alustaan tehty paljon muutoksia. Kesäkuun alussa hommasin, tein "bash barit" ja autolla tulikin vain ajettua loppukesä. Ainoat mitä autolle tarvisi tehdä, oli tankkaus ja renkaiden vaihto. Vanteina pyörii alla lähinnä 15"-"jenkki"vanteita. 8" et0 - 9" et-30 ja kaikkea siltä väliltä. Renkaina pääasiassa UUTTA 195/50-15. Kyllä, luit oikein. 15"-renkaat on sen verran järkihinnassa, ettei kehtaa läjärenkaita pyöritella sen parin kierroksen takia alle, jonka kestävät, kun uudella ajaa esim paljon rengasta syövällä, pienellä tykkimäen radalla, helposti +10kierrosta.
Vapari-M52 on tästä puolesta hyvä, että lämmöt pysyy alhaalla ja saa vain ajaa, mutta onhan siinä voimanpuute verrattuna esim aiempaan S13seen. Mutta, pieni tehoisella on hauska kyllä taas edelleen ajaa, kun saa viskoa ja ajaa oikeasti kaasupohjassa. Vaikka autossa onkin vain, ehkä sen 180hp, pysyy sillä silti hyvin esim tykkimäessä 2-3kertaa tehokkaampien autojen kyljessä kiinni. Auto on nopea, kun ei turhaa wheelspinniä ole
Hauskaa oli kyllä koko sijoituksen edestä, vaikka tuo kompaktin kori ei nyt kaikkein seksikkäin omaan makuun olekkaan. Moottori sai bensaa ja "send it"-teema oli vahva. Millon käytiin rengasvallissa, hiekalla tai esimerkiksi Tirrosen Matin R32:sen kyljessä ja auto alkoikin olla lokakuun päivien jälkeen varsin jokkisauton näköinen. Pitäisi kyllä tehdä joku "Crash King 2017"-kooste klippi Tandemia tuli ajettua aina kun mahdollista ja se onkin homman suola. MakosaStreetoBoys-Pasin kanssa oli etenkin tosi läheistä ajoa paikkapaikoin <3
Kuten sanoinkin jo, auto alkoi näyttämään kohtuullisen jokkisautolta kauden lopuksi, joten meikatakseni, hommasin autoon briteistä overfenderit. Eivät istu mitenkään päin hyvin ja takaset ovat varsin pöhkön-näköiset, mutta tulipahan laitettua... Kontinluukkuun tuli laitettua spoileri ja perus, halvin mahdollinen M-Sport etupuskuri ja uusi (käytetty) takapuskuri ovat odottamassa, seuraavaa rassauskertaa. Kaikki öljyt ja tiheämpi perä (3.15 - > 4.10) tuli vaihdettua. Lie tuli ylihuollettua.
Vielä pitäisi keksiä väritys ja sitten vetää MakosaStreettoBoys-teipit kylkeen, kai sillä sitten taas kesän jokkista ajaa. Siinä määrin mitä opiskeluilta budjetti/aika antaa periksi...
Lisää kuvia jälleen kuvat.fissä: Kliks MakosaStreetoboys:sista puheen olleen, kannattaa meiän kaveriporukan hölömöilyjä seurata IG:ssä Ei olla tiimi, ei ajeta kilpaa, vaan ollaan kaveriporukka joka pitää hauskaa ja koittaa pitää tyyliä yllä suomen luisu-skenessä. En mainosta tai huoraa, mutta jos kiinnostaa tästäkin jokkisautosta matskua nähdä, sinne tulee poikain kanssa eniten postattua.
PS. Kyllä, hetkellisen mielijohteen/vitutuksen/motipuutteen/ynnämuiden syiden ja tyyppikolmos-motivaation vuoksi, tuli laitettua mosse myyntiinkin, mutta ehkä mie nyt vielä tän kesän sillä tönään, ellei joku ihan välttämättä halua ostaa...
PPS: kiitos kaikille kuvaajille, kenen kuvia nyt käytinkään. Erityiskiitos Santulle aka Avtomat:ille makosasta Drone-matskusta jota tässä klipissä näkyy:
Sponsored content
Aihe: Vs: Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut
Aaperi: Haapalan Pakoputki Korjaamo / Vw Type 3 1969 + muut haaveilut