Terveppä terve! Pienet ovat hyttyset itämeressä.
Tässä nyt jotain projektikertomusta ja historiaa omasta harrastepelistä. Autohan on Nissan 200SX S13 (Facelift) Prefacelift puskurilla ja ca18det motilla. Auto on ollut yhdellä omistajalla saksassa, jolla oli niinkin tuimat luodit että paukautti toisenkin lapsen, jonkatakia auto jäi turhan pieneksi. Hyvä ystäväni J huomasi tämän ja uitti auton suomeen. Autoon oli juuri tehty jakopään remontti ja muitakin perus kulutusosa vaihtoja saksassa.
Herra J aloitti tästä sitten oman projektinsa minun seuraillessani taka-alalla ja tottakai huutelin, että en koskaan todellakaan tuollaista tulisi hankkimaan, mutta vuodet vierivät ja J päätti hommata toisen säxän ja alkaa rakennella sitä. Tämä minun kyseinen yksilö siirty sitten J:n pikkuveljen J.jr:n huostaan talveksi, kunnes yhtenä kauniina talvisena päivänä keskusteltiin asiasta ja puheeksi tuli että J.jr saattaisi olla kiinnostunu myymään tämän pois nurkista. Noh, siitä se sitten lähti, pari kuukautta siinä sitten naurettii ja väänneettii että pitäskö ja lopulta hain sen sitten pois. Tähänmennessä autoon oli tehty aikapaljonkin päivityksiä mutta tässä joitakin:
-Kuljettajan penkki vaihdettu Sparco Sprin V Kuppiin
-Ratiksi valittu Luici
-Lisämittareita STRI:n vedenlämpötila, öljynlämpötila, ja ahtopaineet + AEM seosmittari
-Moottoripuolta kutiteltu ja säädätetty 1.8Bar:in paineille (Tosin nykysin ei noilla paineilla ajeta)
-Takavaloihin tehty valomuutos fiksummanlaiseks (ei vaikuta ulkonäköön kun pimeellä)
-D2 Coilit
-Poistettu takalasinpyyhkijä, antenni ja vakio "spoileri" (pohjamaaleihin asti)
-Etuparkit ja vilkut oli maalattu punasella tummennusspraylla
-Ym ym ym....
Eletään vuotta 2013 tammikuussa kun hain tämän itselle ja vempele oli kutakuinkin sillon:
Siinä sitten kyseinen '13 kesä tuli nautiskeltua ja ajeltua tuollaisenaan, kunnes, Alastarolta oltiin kaveriporukalla saatu iltapäivän peruutuspaikka ja käytiin siellä sitten ajeluttamassa vempaimia. Huomasin, että kyllä se lukkoperä olisi kiva + että jarrut toimis kahdenki kierroksen jälkeen ilman että tarvii pääsuoran mutkaa jännittää: "Että mahtaako tää nyt taittua ku jarrut tunnottomat?" Asiaan oli vain yksi ja ainoa resepti:
EBC:ltä uritetut ja reijitetyt etulevyt ja normaalit takalevyt, paloiks EBC Yellowstuffit ja Hellperformancelta teräspunosletkut jokaiseen nurkkaan. Jarrunesteet EBC:tä. Lukkoperäksi tulin valinneeks jotta jonkunnäkönen mukavuus myöskin ihan normaaliajelussa pysyy niin Quaife:n rataslukko ja ölyt, joka saapuikin saksasta vielä sorvista lämpimänä! Samalla päätin vaihtaa kytkimen koska vakiokytkin oli alkanut osottaan väsymisen merkkejä, jätetään poikaan kasvuvaraakin: valinnaksi tuli CompetitionClutch:ilta Satge4 paketti.
Ja siinä se loppukesä menikin ihan vaan höhhöillessä ja niin kauheen suuria muutoksia tekemättä.
Siinä tulikin sitte talvi, sen aikana tuli ostettua uudet vanteet ja renkaat (17"x10") mutta kun ei oo tiloja että pystyis mitään tekemään nii sai nukkua rauhassa pitkälle kevääseen ku löysin tienoolta jotta pääsis taas katsastussäätöjä valmisteleen. Tosin ramppi piti väsäillä talliin ennen sitä.
Katsastuksessa käyntiin oli enään 3 päivää kun saatiin niputettua auto teloille ja ihmeteltiin että mistä putki vuotaa. Ja kappas!
Tultiin tulokseen, että ei ollut pakosarja tykännyt raapimisesta ja varsinkaan katalysaattorin korvausputken laipoista jotka oli tykännyt raapasta ja repästä aika kovaakin maahan joko korokkeista tai muuten epätasaisuuksista. Päätettiin kuitenkin ensihätään paikata pakosarja ja käydä hakemassa leima kotiin. Samalla muutoskatsastettiin mm. Kuljettajan penkki, alusta ja vanteet.
Pakoputki asia jäi kuitenkin painamaan mieltä joten pariviikkoa myöhemmin lainattiin nosturipaikkaa ja alettiin muovaamaan putkea korkeammalle. Tulos: Välivaimennin lähti ja putki olikin muovailun jälkeen entistä matalemmalla. Siinävaiheessa alko olemaan olo sellanen että pakoputki rumbaa ei jokavuosi ala tekemään kun ei ole paikkaa eikä aikaakan nostella autoa -> tilaamaan Magnaflown "racecat" metallikennonen paremmin läpivirtaava ja lämpöäkestävä katalysaattori jossa on varaa ennenkuin alkaa kuristamaan noin 600hp:seen asti, paketti tuli ja saikin alkaa taas muokkaamaan putkea ystäväni JL keskimmäisen kanssa. Samalla lähti katalysaattorin korvausputken laipat välttyäksemme turhilta murheilta.
Serkkupoika räpsi parit kaverikuvat.
Sitten ainoa "projekti kesken" kuva... harmittavan vähän näitä tullu otettua.
Ja lopuksi. Naapurin hallinpääty ja joku pulkka.
En ole ammattikuvaa enkä edes nörtti joten pahoittelen kuvanlaatuja...
Kaikenlaiset ehdotukset, risut, ruusut muut tänne.