Jospa mie muutaman rivin tuosta omasta kesäautosta kirjottelen. Mersuja on ollut aiemminkin monta mutta koska surkastuneet kassit, mökkitie ja käyttis niin ei ole ollut tälle foorumille kelpaava vehjettä.
Tuossa 22 vuotta sitten sain elämäni ensimmäiset autokyydit synnytyssairaalasta kotiin w123 mersulla. Ehkä se siitä on tuonne takaraivoon jäänyt että sellainen on pakko joskus saada itselle.
Noh alkukesästä kaveri soitti Kajaanista että nyt ostohousut jalkaan, tämän parempaa et mistään saa.
Eihän se auttanut kuin lähteä paikanpäälle toteamaan että siisti on! Eipä se tämänikäinen auto ruosteeton ole mutta sen verran ruosteeton kuiten, että museorekisteriinkään ei hirveitä määriä tarvitsisi tehdä...
Autohan on vuosimallia -84 ja pellin alta löytyy 230 bensa nelilovisella manuaalillla. Kilsoja lasissa vähän reilu 260k. Auton ensimmäisenä omistajana lukee
mukana seuranneissa papereissa Kiinan kansantasavallan suurlähetystö. CD kilpien välissä siis on vietetty ensimmäiset kolme vuotta. Varmaan suurlähetystön talkkarin auto tai sitten kiinalaiset on köyhiä, koska varusteita ei ole laisinkaan. Epäkuntoinen vakkari löytyy mutta sekin on jälkiasennus ja viiksi laitettu väärälle puolelle rattia
Siinä leveä hymy naamalla kotiin ajellessa käytiin pään sisällä painia... Tonttiin vaiko museorekisteriin
Noh aikasemmin tuli jo saksasta ostettua 16x8 kasireikä vanteet vaikkei ollut autoa mihin ne laittaa. Heti kotiin päästyä piti sovittaa passaisko ne tähän... Kyllähän ne näyttäis passaavan vaikka lättyä pitäiskin useampi sentti hommata väliin.
Kuppahan nuihin oli melko hyvin iskenyt. Hinkkasin vanteiden etupuolet alumiinille ajatuksena että olispa komeat kiillotettuina. Totesin kuitenkin että on niin rutosti hinkkaamista että ei kyllä tänä kesänä tulisi valmiiksi. Takapuolia en jaksanut aivan alumiinille asti hioa. Alumiini pohjamaalit pintaan ja siihen hinkkavärit ja vielä lisää hinkkaamista.
Vannehopeat päälle ja kl-varaosista uudet keskimerkit. Jousiksi tuli saksasta tilattua
h&r -50mm vieterit. Suosiolla vähän laikkaa jousille ja eikun sovittamaan.
Renkaiksi tilasin eteen 195/40 federalit ja taakse 195/45 sailunit. Tässä vaiheessa jenkkiparkit jo löytäneet paikalleen ja ankean
harmaa maski dipattu mustaksi.
Korkeahan se vielä oli mutta silti meinasi renkaat hangata kaareen kääntäessä. Mysticiltä mankeli lainaan ja pokkaukset lyttyyn. Neljästä kaaresta vain yksi meni pilalle
ruosteiden takia. Taakse saatiin sentti lisää lättyä, ei siellä nyt ole kuin 50mm
Mankeloinnin yhteydessä laikattiin jousista vähän lisää ja silvottiin pohjaanlyöntikumit niin pieniksi kuin mahdollista. Sitten Japtoysin miittiin kuokkimaan. Pitihän sielläkin kaksi oikeaa autoakin olla edustamassa
Korkeahan se oli edelleen... Silti tässä vaiheessa piti vakio pohjapanssari ruuvata hallin seinustalle hengailemaan. Alkoi tympäsemään kun näin korkea auto raapii tasaisella tiellä pohjasta
Välillä käytiin harjottelemassa kuvaamista. Kokoajan kuitenkin takaraivossa hakkasi että alemmas on pakko päästä. Tiedossa vain oli että etuiskarit alkaa makaamaan pohjassa...
Sitten vain motonettiin shoppailemaan ja sieltä tarttui mukaan
pajeron iskarit. Alapään kumi piti vaihtaa mersun iskarista ja yläpäähän hitsata muutama sentti jatkoa kun ei olisi jäänyt yhtään ulosjoustoa
Melkein suoraan siis passaa maasturin iskarit tonttimeseen
Kuvasta käy ilmi miten toimii mercedeksen säädettävä alusta. Ainoastaan yksi suunta ja se on alas
Munattomien hommaa semmoset joita säädetään ylöspäin...
Noh iskarien vaihdon jälkeen korkeus öljypohjan kohdalta reilu 3cm. Nyt kehtasi jo ajella ilman paperipussia päässä
Reiättömät kilvet laitettu tarranauhalla kiinni. keulasta
ritilät dipattu mustaksi. Rikkinäisen ritilän tilalle hommattu uusi alkuperäinen saksasta mutta ei vielä paikallaan.
Hötsiin oli tarkoitus lähteä käymään. Pakoputken kiinnikeitä korjailtiin tässä vaiheessa varmaan viidettä kertaa. Öljypohjakin oli jo ottanut osumaa ja kaipasi liimailua. Samalla vetäistiin helmat kilikolilla valkeaksi että näyttäisi korkea auto edes vähän matalemmalta.
Ajovalot käytettiin auki, dippailtiin harmaat muovit mustaksi ja laitettiin
kusikalvot sumareihin.Ja eikun ouluhallin eteen parkkiin
Tuommonen se on pershiistä. Takavaloihin tehty johtopäätöksiä niin palaa parkeilla kolme polttimoa vakion yhden sijaan.
Ajovaloissa kusiset polttimot.
Hötsin jälkeen ei olekaan kummempia tapahtunut. Pakoputken ripustin
jousilla roikkumaan jos se vähän aikaa taas kestää hidasteita...
Teknoa laitettu sen verran että kasettisoitin vaihdettu alpineen ja nuihin ainoisiin kaiutinpaikkoihin laitettu
rainbowin 4" erillissarja.Tämä lähtee tässä ihan lähiviikkoina talveksi seisontaan. Ei tätä enää saa talvella pilata!
Jos tähän laittaisi ylös muutaman kohdan mitä talven aikana touhutaan jos saadaan aikaiseksi.
Sisälle
-
Rikkinäinen kuskinpenkki pitäisi korjata.
-
haljenneen kojelaudan tilalle ehjä jos jostakin semmoinen löytyy.
-Keskikonsoliin jalopuut muovien tilalle.
-Nardi voisi passata tähänkin...
-JOS kaikki muu tehty laitetaan teknoa hilitysti.
-kontti pitäisi saada siistimmäksi. Laminaattia tai jotakin. Mahtuisihan sinne joku semmonen subwooferikin asiallisesti asennettuna
Ja ulos
-Olishan siinä vielä varaa madaltaa... Täytyy puntaroida löytyykö kasseja
-Vanteisiin pitäis saada leveyttä.
17" lorinserit löytyy mutta saattavat olla tuuman liian suuret...
-
US mallin takavalot.-ruostunut lokari vaihdetaan, helmoja siistitään, etuhelman pellit pitää saada istumaan kunnolla.
-Kone pois ja konehuoneesta ruosteet pois ja sheivaillaan mahdollisuuksien mukaan.
-Viisi vaihteinen växellåda pitäsi saada.
-Pakoputkea korjailla ja modailla ylemmäs...
Eiköhän sitä siinä ole. Niin ja jos ei vielä ole käynyt selväksi niin tämä ei ole menossa museointiin niin kauan kun se minulla on :lol!:
Kuten jokainen tätä foorumia lukeva tietää, tämän homman paras asia on ne saman henkiset ihmiset siinä ympärillä. Jos ei temeee. olis ollu apuna ja henkisenä tukena ei olis mese tässä kondiksessa. Kiitos!