Yleisön pyynnöstä vaikka tämä ei ehkä ihan vastaa tätä foorumia. Ehkä enemmän kilpuri kuin katuauto. Jonkinlainen molempien risteytys. Ylläpito voi paiskaa roskikseen jos tuntuu siltä. Joillekkin varmasti tuttu aihio.
Heti alkuun pahoittelut. Voi olla hieman sekava koska kopsattu projektikertomus toiselta foorimilta.
Nyt on prätkiä rakennettu parivuotta ja alkaa niitä olemaan kaikki erilaisiin tarkoituksiin. Vihdoinkin löytyi sellainen starletin koppa jota kannataa alkaa jalostamaan siihen suuntaa joka on ollut mielessä noin kymmenen vuotta. Näitä oli parikin kappaletta silloin kun kortin sain.
Tästä lähdettiin liikkeelle pariviikkoa sitten.
KP61 kori ja näitä on sen 8kk valmistettu eli kohtuu harvinainen koppa.
Autoon on valmiiksi jo kaikkea tarpeellista
-BC-racingin alusta
-T50 välitetty laatikko
-TRD.n widebodykit
-Tiuhempaa välitystä perään
-TRD.n lukkoperää
-GT corollan takajarrut
-TDR.n nokat
-Avattavat takalasit. Näitä ei ole juuri missään.
-Compomotiven 3-osaiset vanteet
-4A-GE moottori
Laakeroitua yläpäätä tolppiin
Kylkien sovittelua
Sisusta tyhjäksi ja kaikki vanha bitumi pois.
Pyöräkoteloita suuremmiksi
Konehuoneen siivous
4agen moottorikorvat starlettiin
Kone muttereiks ja koneistamoon.
Seuraavaks sitten konehuonetta väriin ja auto takaisin pyörilleen ja turvakaarikehikon teko voi alkaa.
Konehuone valmis.
Korkeepaine pesulla pois vanhat öljyt, mudat ja muut paskat.
Hionta karkeella paperilla ja paljaalle metallille meneet pinnat happopohjalla. Mätää ei onneks paljatunut maalin alta mistää.
Pintaan u-polin raptori. Nyt pitäis kestää kovaakin kulutusta.
Tämä sama pinnote tulee sisällekkin, mutta vain sävytettynä.
Häkki hommia. Tätä se teettää kun on tehnyt muille noita häkkejä, niin tulee itsellekkin sellainen race polte ettei pysty vastustamaan
iltapuhteena tuli puuhasteltua eteen ovi "verhoilut" 1.5mm alumiinista.
Turvakaarien teko jatkuu. Nyt on perus häkki kasassa ja hitsattu ympäriinsä.
Kun jaksaa tehdä kunnon sovituksen niin se kyllä palkitsee lopputuloksessa. Pitkästä aikaa tyytyväinen omiin turauksiin.
Taas on vähän ehditty töiltä hallin perälle turaamaan.
Putkien sovitukset on kyllä mukava tehdä kun on oikeat välineet. Tällainen olisi pitänyt hakkia jo monta vuotta sitten
Tuon malliset oviputket niin mahtuu vielä käyttämään veivejä kun jää kuitenkin normi ikkunat eteen katuajon takia.
Taakse iskareille hieman jäykempää yläpäätä johon voidaan kehikko liittää ja saadaan tukeva
100mm putki 2mm seinämällä ja päälle 3mm paksuinen lappu
Rakentamisen ohessa täytyy tietysti meiltä hivellä sillä että tilailee vähän höpöhöpö palikkaa. Hyde käntty vaijerin rinnalle.
iltapuhteena sain häkkiin soviteltua takadiakonaalit ja ristikon.
Lokasuoja peileihin pientä yksityiskohtaa ;D
Olihan melkoinen ährääminen tuossa kojetaulun alle tulevassa putkessa.
Paljoa ei viikonloppuna tapahtunut kun sehän meni ihan suistumiseen kaljan juonnin kanssa ;D
Ens viikon aikana täytyy taputella häkki valmiiksi.
Se tuli joulu kylään vähän etuajassa
Koska starletin lattia on kuskin puolelta todella vammasen mallinen piti leikata pikkuinen reikä lattiaan jotta mahtuu tekemään oikealaiset penkin kiinnitykset. Nythän sitä on hyvä leikellä koppaa kun on häkki paikoillaa. Ei pitäis päästä vääntyilemään.
Lattian tasoitettu ja pääs koe sovittamaan penkkiä.
Kiva ostella osiakin
Rattiin pikakeskiö niin pääsee sujahtamaan kuskinkin paikalle ilman kauheeta ähellystä.
Ensimmäiset moottorin osat kolahti tonteille.
Wössnerit 81.5mm 11.8:1 Puristus korkeus 30.6mm, H-profiilit ja ARP pultit.
Häkki alkoi saamaan viimeisiä osia.
Avattavat takaikkunatkin löysi paikkansa.
Nyt on saatu tehtyä ehkä tämän projektin ärsyttävin työ. Tuo takapyörä koteloiden suurentaminen oli kohtuullisen inhottava homma. Noh nyt mahtuu isompikin pyörä pyörimään.
Bensatankille paikan ähräystä. Luonnollisesti keskelle autoa ja niin alas kuin vain uskalsin laittaa. Aavistuksen jäi tankin keskilinja napalinjan yläpuolella, mutta ei paljon. Eli lähes toivottuun lopputuloskeen pääsin.
3mm alumiinista kiinnitys pannat.
Bloxin säädettävät nokkapyörät. Näissä oli jopa merkit kohdallaan
Myös vähän lämpöeristettä konehuoneeseen.
Wilwoodit oli kyllä menossa kiihdytys autoon, mutta voihan niitä ainakin lainata sovitteluun. Joutuu varmaan tilaamaan toisen saman moisen satsin.
Bensatankin paikka melkein valmiina.
Jaksoin ährätä viimeisetkin putket häkkiin kiinni ja liimailla alustornitkin loppuun sekä molemmat penkkien kiinnikkeet.
Vielä pitää käsijarrukahva siirtää ja tehdä tuo benstankkihomma loppuun niin voisi vetästä värit sisälle ja alkaa keskittymään vähän enemmän koneeseen ja alustaan.
Lisää ähräystä. Iskarin yläpään vahvikkeiden turausta
3mm.sestä Vielä pitää vahvistus reunus tehdä tuohon ja porata muutamat reijät jotta saa sen kaikkialta kiinni. Alle jätin vahvikkeeksi kaikki alkuperäiset muodot.
Yläräät häkkiin kiinni
Jotain pientä saatu taas tehtyä kaiken pohtimisen ja speksaamisen ohella.
On meinaan mietitty ja tutkittu useemman ukon aivojen kanssa tukivarsi sijoittelua. Koitetaan välttää bumb steerin ja kaikki muukin ei toivottu liikkuminen, jotta autolla voisi oikeasti ajaa kovaa. Helppoa se ei tunnu olevan.
On mm. vertailtu eri valmistajien uniball niveliä ja käyty tutkimassa muutamien rataautojen tukivarsi ratkaisuja. Osalla näistä on jopa pärjättykin
Lopputulos ainakin unibalien kanssa on se että ostetaan nyt niitä kalliintuntuisia sarliinilta ja jätetään kaikki muut sinne kauppaan.
Tästä se möly alkaa
Ja jotain kuviakin pikaisesta hahmotelmasta. Lopulliset tehdää cromomölystä.
Kojelautaakin tuli soviteltua paikoilleen.
Myös käsijarru tuli siirrettyä hieman vaikeampikäyttöiseen paikkaan ;D
Nyt olis tukivarsi tarpeet hommattuna. Ei muuta kuin synnyttämään.
Unipalleja ja cromymölyä ;D
Tuli hahmoteltua lisää tukivarsia.
Jotain tämän tapaista kun leikkailee levystä molemmille puolille alapalloa ja boxaa niin alkaa toimimaan.
Homma aluillaan.
Pallon kiinnike palat leikelty. Apuna oli rälläkkä ja kiinalainen pieni pylväspora.
Ennen kasausta laiton 0.8mm simmit väliin ettei puristu niin lujasti kiinni ettei pääse vaihtamaan palloniveltä.
Sovitus putken päälle.
Boxaus
Liimaus
Ensimmäinen koottu
Tuli ostettua foorumilaiselta läppärungot ja imusarja. Näitä kun vähän sipistelee niin hyvä tulee.
Lohko ja kampura tuli koneistamosta ja tarkistelut käynnissä.
Välykset runkolaakereissa kohdallaa 5 ja 6 satkun välissä kaikki.
GT.n tolppaan gt.n napaa. Uutta nos osaa.
Jäähdytys puoli kuntoon reilunkokosella alumiini syylarilla.
Mallailu levy joka olikin sitten auttamattomasti liian pieni. Jäävät ylimääräisiksi. Levyt sopii suoraan gt corollaan jos joku tarvitsee.
Vauhtis 4.4kg ja asetelma 3.3kg Vielä kokopaketti tasapainotettavaksi.
Ja koska nuo gt.n levyt oli niin pienet noille jarrusatuloille niin ei muuta kuin gti galantin 276mm levyt kaupasta ja sorvilla sopivan paksuisiksi. Vielä pitää tehdä keskireikä ja jakomuutos noille.
Ja kääntovarret jne...
Kyllä tää tästä lähtee taas etenemään
Sorvi pyörimään.
Jarrulevyille keskitys holkit ja uusi jako.
Sovite on syntynyt
Ja uutta jakoa levyyn.
Soviterenkaalle lämpöä ja plop paikoilleen.
Jotain kokoeroa alkuperäiseen löytyy
Nyt on lohkoonkin kairattu veiveille tilaa
Vanteet hommattuna. Eiköhän se härveli kohta ole takaisin pyörillään.
Biltema tyhjennetty an-liittimistä.
Ei muuta kuin tekemään kerääjä säiliö ja huohotus pönttö.
Kellari kasassa.
Koe sovituskin päästy tekemään.
Mustat ja pyöreet saapui.
Koitetaan federaleja. treadwear 140
Siellä lepää.
Lauantain aamukahvin jälkeen alkoi häkin hionta. Onneksi sain yhden ahkeran kaverin apuun hionta prosessiin. On meinaan melkoisen paljon hinkattavaa pintaa ja ahtaita koloja. Kahteen nenään lähes tauotta meni 4tuntia.
Siten pikku suojailu ja happo pintaan.
Vaikeimman kautta. kolmikerros väri pintaan
LA3S
Uuh ja juuri sitä mitä pitääkin.
Moottorinohjauskin melkein valmiina.
Pakosarja evo1 melkein nipussa. Nelosen ja kolmosen paikkaa täytyy varmaan vaihtaa.
CatCamsin nenät tuli. Vielä odotellaan venttiileitä.
Tiedon janoisille 7105141