Kirjoitellaas M5:stakin jotain.
Aikoinaan se tuli hankittua talviautoksi, ajatus fiksata pikkuviat kuntoon ajella talvi ja mahdollisesti seuraava kesäkin ja myydä pois..
No näinhän ei tietenkään käynyt.
Auto hoiteli 2008-2009 käyttöauton virkaa suht koht kunnialla, mystistä vikaa esiintyi kierroksenrajoittimen tippumisella 6500rpm.
Kaikki sytkään liittyvät osat tuli vaihdettua paitsi 600€ maksavat tulpanjohdot, mutta vikaa ei tuntunut löytyvän.
Nettiä selaamalla ja selvitelemällä päädyttiin että ecun saamassa nopeussignaalissa on vikaa ja näin ollen huippunopeuden rajoitin on päällä koko ajan.
M5 huippunopeushan on rajoitettu 250km/h siten ettei kone kierrä 5-vaihteella enempää kuin 6500rpm.
Vian sain loppujen lopuksi deletoitua mittariston vaihtamalla. Nopeussignaalissa on kyllä edelleen häikkää koska ajotietokoneen kulutuslukemat eivät ole todenperäisiä, mutta se ei tällähetkellä ole 1 prioriteettinä.
Varmuuden vuoksi hommasin ecun josta nopeudenrajoitin on poistettu, näin ollen huippunopeus pitäisi olla siellä 270km/h tuntumassa.
Tämän talven ohjelmassa on meinaten kopan laittaminen itseä miellyttävään kuntoon.
Alkuperäinen suunnitelma oli korjata ovien alareunat, takakaaret (maalit rapisi kun tehtiin futuroille tilaa), etulokarit, kone- ja maskipellit.
Kone- ja maskipellissa oli ikävät painaumat ilmeisesti jonkun maasturin vetokoukusta tms. Etulokasuojat kadonneet helmojen alta jne perus vanhan auton ylläreitä.
Mutta.. Aikani asiaa pyöriteltyä päässä tulin siihen tulokseen että koko auto maalataan ja sitä päätöstä olen muutamaan otteeseen näin myöhemmin katunut..
Muuten hyvät etulokasuojat päätetiin pitää alkuperäisinä, mutta helmojen alle tuleva kantti vaihdettiin uudesta tarvikelokarista irroitettuun.
Valmiista ei tullut otettua kuvaa, mutta on hitsattu kokonaan kiinni. Molemmilla puolilla sama homma.
Ikävin paikka taisi olla hanttarin puolella helman takaosa. Oli märäntynyt lokasuojankin puolelle josta ei valitettavasti tullut otettua kuvaa
Myös kuskin ja hanttarin lattioita joku oli joskus jo korjannut.. Ne korjattiin uudestaan
Ovien alalistat oli yhtä lukuunottamatta huonot joten ne ihanan halvat M-Tech kovat listat meni tilaukseen ja itse ovet puhdistettiin pintaruosteesta ja käsiteltiin / maalataan
Takapuskurin kiinnikkeet oli kohtuu märäntyneet. Ehtisin jo tilaamaan uudet "levyt" mihin puskuri kiinnittyy, mutta vanhat eivät suostuneet irtoamaan puskurin iskareista sitten millään ja iskareiden kohtuu suolainen hinta pakotti keksimään jotain muuta.
Olin jo teettämässä kaverilla metallista kovia kopioita, mutta hyvällä onnella satuin löytämään uudet "kohtuu hyvät" jotka sitten entisöin.
Myös auton korin puolelta kyseiset kohdat putsattiin ja ruostesuojattiin
Yhden osan kun menet ostamaan uuden, olet siinä kierteessä että se viereinenki pitää uusia.
Joten tässä on nyt sitten tullut tilatuksi kaikki listat, valot, vilkut, munuaiset, merkit jne jne uusia.
Tummaoptiikka valoja olin suunnitellut mutta kohtalo puutui peliin.
Btcf:llä tuli myyntiin ultraharvinaiset E34 aidot hellan kusivalot joten pakkohan ne oli ostaa.
Keltaisten sumareiden suolainen hinta yskitti ja hetken jo mietin LaminX:ää mutta kiitos tietävien ihmisten ostinkin pelkät sumareiden kuoret uudet (vanhasta jäi linssi/projektori) joten hinta oli varsinkin saksasta ostettuna inhimillinen.
Kromit pois
Myös eräs kuumehoureinen ilta jenkki tv-sarjaa katsellessa jäi painamaan mieltä joten
Jenkkimallin puskurin listat kylkivaloineen, parkkimoduulit etuvilkuille ja etukilven korvaava BMW lista tuli hommatuksi
Vilkut tulevat vaihtumaan kirkkaista oransseihin ympäri auton.
Takakaaria myös levitettiin about 5mm jotta saa taakse 3-5mm spacerin. Oli vanne josain kohtaan päässyt raapaisemaan D2 takatolppaan ja tehnyt hieman lovea siihen iskarin "holkkiin"
Tuossa muutama päivä ennen pääsiäistä auto lähti maalarille samalla vaihdetaan tuulilasi listoineen uuteen.
Värinä pysyy alkuperäinen diamantschwarz ja helmat/puskurin alaosat maalataan alkuperäistä vastaavalla värillä.
Futurat ovat saaneet hieman rakkautta, mutta niille ei juuri muuta tapahdu kuin keskilätkien pulttien uusintaa ja rinkuloiden vaihtamista uusiin teetettyihin.
Tässä nyt odotellaan soittoa maalarilta että sais mennä hakemaan auton jotta pääsee niputtelemaan autoa kasaan ja sitten muutaman vuoden väliin jääneen katsastuksen hoitamaan.
Sen jälkeen työlistalla on jo tilattujen jarrujen uusinta (jos ei ehdi tulemaan jo ennen)
Paloiksi tulee eteen/taakse Ferodon ds performancet
Levyiksi
Zimmermann sportit jotka varmaan vaihtuu reijällisistä uritettuihin.
Katsastuksen jälkeen sitten tietysti palautetaan ajokorkeus haluttuun tasoon ja josain kohtaa kesää kiikutetaan auto uudestaan maalarille joka maalaa/korjaa sisustasta pahimmat virheet. Sisustan paneeleihin jne tuli myös hommattua kaikenlaiset kiinnikkeet ja ruuvit uusiksi ja ne on myös tullut vaihdettua. Mukavampaa kun kaikki istuu paikoilleen suurinpiirtein niinkuin kuuluukin. Ilmastoinnin flektissä on vielä näplättävää kuten myös muutamassa muussa pikkuhommelissa..
Tällästä tänään, toivottavasti jaksoit lukea! :sleep: