Eihän viime päivityksestä olekaan kulunut montaa hetkeä..
Pistetään vähän kevään tapahtumista tällekin foorumille päiväkirjamaisesti, täyspitkät versiot hedelmien puolelta löydettävissä.
Helmikuu: Leveän kumin etsinnässä tuli uusia ajatuksia, kun asiantunteva rengasliike ehdotti 225 leveyttä 235 sijaan. Homma jatkuikin sitten 225/45 profiilin kumia metsästämällä. Renkaista tuli käytyä pitkää puntarointia, tärkeimmät haettavat princiipit olivat kuivapito ja tuntuma tiehen. Renkaat nostettiin tässä tapauksessa tärkeimmäksi tekijäksi ajo-ominaisuuksien suhteen, joten "kuhan se on pyöreä ja musta" ei ollut vaihtoehto..
Hyvin lähellä oli jo Federal RS-R 595 semisliksien tilaus, mutta auto saattaa joutua toisinaan normiajoon tottuneen käsiin, joten märkäpito sai vielä perääntymään näistä. Tilaukseen lähtee, riippuen varastotilanteesta, joko Bridgestonen Potenza RE070 225/45/17 tai Potenza Adrenalin RE002. Pitkään yritin kikkailla renkaiden leveyttä suuremmaksi, mutta soitot rengaspajoihin + pienimuotoinen tutkimus keskitti hommaamaan tuon normikoon renkaan.
Tilaukseen lähti lopulta Adrenaliinit:
Jarrunesteet saivat sinertyä. Alkuperäisten (tais olla jotain Carlaken kamaa) vaihdatin ATEn Super Blue Racingit.Jarrutuntuma ei ainakaan huonontunut, kesällähän tuokin nesteen pitäisi vasta näyttää kyntensä.
Tuli hommailtua V6:n etulippa:
Maaliskuu: Kevätaurinko toi mieleen mielenkiintoisia hajatelmia. Miten parantaa fiilistä istuessa ratin takana? Noh 4pistevöillä! Tämän kuvan saattelemana pistettiin tilaus vetämään:
Huhtikuu: Kesävanteiden tulo hieman viivästyy, joten Leatherman käteen ja nastoja nyppimään. Oli pienehkö savotta. Hieman piti autoakin saada puhdisteltua, joten auringon paistaessa lähdettiin kohti pesua ja vahausta.
Alkutilanne
Liuotinpesu + normaali shamppoopesu päälle, kuivausta ja sitten Mequairsin Repair -vaha kahteen kertaan ja päälle "kiilotusvaha" ja tältä se näytti:
Toukokuu: Vanteet saapuivat lopulta Suomeen. Vanteista vielä hukassa pultit ja soviterenkaat, toivottavasti tulevat seuraavalla viikolla. Tänään joutui tyytymään pelkkään vanteiden tutkiskeluun ja pieneen modaamiseen:
Alkukuva profiilista
Kokomusta vanne näyttää mustalla renkaalla jotenkin lohduttomalta, joten lyhyen tutkiskelun jälkeen päätyi ruokapöydälle
Vanneteippirulla käteen ja arpomaan mihin uraan ruvetaan vetämään. Hetken pohdinnan ja koevedoksen jälkeen ensimmäinen vanne valmis:
Sit ei muuta kun ääntä kohti ja muutkin teippaukseen:
Testi ilman keskikuppeja:
Aiemmin keväällä tuli hurautettua kuvissakin näkyvät Schrothin Quick Fit 4pistevyöt. Kiinnitys tapahtuu osittain etupenkin ja takapenkin normaalien turvavöiden kiinnityksiin, osittain auton omiin kiinnityspisteisiin.
Etukiinnitys
Takakiinnitys
Foorumilta tarttui matkaan S3n poikkitukikin
Meni viikko ja pultit saapuivat. Oli aika sanoa hyvästit 205/55/16 nypityille nastarenkaille, jotka olivat kyllä limbot! Motarilla kovalla tuulella tuntui hyvin, kun auto jousti renkaista ja veteli mihin sattuu.
Noh, nyt niitä vannekuvia:
Omaan käyttöön vanteet istuu juuri nappiin. Takarengas menee aikalailla lokarin pokkauksen mukaisesti, ei sinne paljoa ylimääräistää muttei raavi kiinnikään. Etuvanteissa tolppa on jälleen lähellä vannetta. Madaltaahan sitä voisi ulkonäön puolesta, mutta ajettavuus on tärkein eli tälle korkeudelle myös jää.
Ensituntumat? Renkaat tuntuivat alusta asti väitteiden arvoisilta. Suoralla tiellä ominaisuuksista ei päässyt täysin nauttimaan, joten matka suuntautui tutulle mutkatielle. Mutkakikkailu vahvisti ennakkokäsitykset: renkaat ovat erittäin tunnokkaat ja antavat hyvän tuntuman mitä tien pinnassa tapahtuu. Profiilimuutos 40 -> 45 oli hyvä, nyt tuntee ajavansa matalaprofiileilla, mutta auto ei ole mikään kivireki. Mutkakikkailussa sai lämmitettyä myös jarrut, jotka PUREVAT.
Nyt alusta, jarrut ja renkaat toimivat erittäin tasapainoisesti yhdessä, seuraava etappi on päästä radalle testaamaan auton todellisia rajoja. Nyt loppuu mutkissa ajajasta kantti kesken, autossa olisi vielä vara vetää rajummin...
Kesäkuu: Tänään käytetty moottoriöljyjen ja vaihteistoöljyjen vaihdossa. Moottoripuolella Castrolin Edge 0W40 FST:t, vaihteiston puolella nyt öljyinä RedLinen MT90:t, napakalta tuntuu vaihtaminen kaiken kaikkiaan.
IKINÄ ei ole ajaminen tuottanut yhtä levveetä hymyä kuin tänä kesänä. Jokainen muutos toimii halutusti yhteen, autoon on löytynyt luottoa ja ajaminen on kivaa! Ahtoilma on lämmintä, mutta tällaisessa kaupunkiräppäilyssä ei ole havaintoja pahemmasta sakkautumisesta. Täyskiihdytyksetkin ovat sen verran lyhyitä ja välissä ehtii "jäähtyä" ettei puuroudu kovin pahasti. Tehostaa jäähdytystä pitää, vatuloidaan sen kanssa tämän vuoden loppuun ja yritetään selvittää perusteellisesti mikä jäähdyttimissä maksaa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mistä kannattaa maksaa.
Milltek antaa lämmittyään juuri sitä mureutta ääneen mitä oli toiveissa, ikkuna auki kelpaa edetä
Renkaiden kanssa täytyi pelailella paineilla. Aiemmin oli hyvä vetää, mutta aavistuksen jäi kovassa kanttauksessa suttuinen tuntuma tiehen, pidon rajaa ei tuntenut täysin. Myös perä lähti kohtuu iisisti sivulle. Paineet oli huoltsikan mittarin mukaan edessä 2,9bar, takana 2,7 bar. Tiputin nämä edestä 2,7 bariin, taakse jäi 2,5bar. Tuntuma parani ja nyt tuntuu tahmaavan paremmin asfuun kiinni. Silti varsinkin sateella perä lähtee kohtuu helpolla vierelle. Miten alas nuita uskaltaa pudotella tämän tyyppisissä renkuloissa?
Jarrut. Vieläkö voisi kerran ylistää Ferodoja?
Nykyhetki: Jotain uuttaklin, ettei vain vanhojen verestelyitä. Budjetilla edetään (jälleen), muutamat siniset madot löytäneet tiensä jo kotimatolle:
Tästä homma jatkuu siten, että kesällä asennetaan:- Nuo Forgen osat
- 42 DD:n 3" downpipe
- Dog Bone uretaanipuslalla
- S3:n etupoikkituki
- Kaasuläppä pitää putsata
- IC pitää purkaa ja putsata
Syksyllä/ensi kaudelle: - Jämäkämpi kytkin
- K03-052 turbo
- Intercoolerin pohtiminen, vaihtoehdot ovat:
- Devilsown Stage 2 vesimetanoliruisku
- PWR:n välijäähdytinkenno ja siihen itse tehty ahtoputkisto
- Forgen FMIC
- TyrolSportin UG SMIC