| TomiS: 240Z | |
|
+26TeemuM Kozonen niko SJJ villle Challenger-70 pazi88 Artoro S`ebu TomiS jusni stimby Volver henks Aaperi jori Ate samsa salmine ee-2 Green dyyz polarice areimi BadBrains eros 30 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 13:31 | |
| Laitetaas esille oma "projekti", kun näitä vastaavia taitaa aika vähän täällä vielä olla. Auto tuli ostettua helpoksi väliprojektiksi aika tasan 4 vuotta sitten, kun iski äkillinen Datsun kuume. Näitä ei juuri Suomessa ollut myynnissä ja oli ostettava se ainoa. Tiedossa oli muutamat ruostekorjaukset ja perinteiset tiivisteiden vaihdot, mutta suurempaa projektia tästä ei ollut suunnitteilla tehdä. Tarkoitus oli siis vain vaihtaa tekniikka ja ajella hetki ja sitten ajokokemusten perusteella parannella tarvittaessa. Mut aika äkkiä kävi ilmi, että hitsattavaa oli enemmän kuin aluksi näytti ja kolme vuotta siinä sitten meni, että sai auton taas ajokuntoon. Parannettavaa toki on korista lähtien vielä vaikka miten paljon, mutta pääasia on, että ajamaan pääsee. Ja aika paljon kilometrejä kesän aikana tulikin, vähän reilu 1200 litraa RE85:ttä tuli tankattua. Tässä speksit lyhykäisyydessään: Auto: 1972 Datsun 240Z Moottori: Nissan RB26, HKS GT-SS ahtimet ja Tatech vaihteisto: Nissan R33 GTS-T vanteet ja renkaat: Image Wheels RM1 9.5x16 et-05 ja 8x16 et-05, renkaat edessä 205/55 ja takana 265/45 Ja muutama kuva menneen kesän kunnosta. Ajokorkeus määräytyi ihan käytännön syistä noin korkeaksi ja siihen olen nyt hakemassa parannusta. Loppukesästä lisäsin vielä lähes pakollisen takalipan sekä sisälle ruotsalaiset Recaro SPG kopiot, alkuperäiset penkit oli kyllä aika kamalat istua. Penkit on nyt menossa verhoiltavaksi, jotta sopisi paremmin muun sisustan kanssa. Nyt pitäisi siis alkaa suunnitella uusi alusta autoon, kun hieman alemmas pitäisi päästä. Alun perin oli tarkoitus laittaa Stance Solutionin Static+ kupit vain eteen, mutta ne ei oikeen vakuuttaneet. Sitten aloin suunnitella kokonaista ilmajousitusta ja sitä kautta siis löytyi tämäkin foorumi. Mulle tarjottiin edullisesti SmartRide AB9000 ohjainta, jossa joka nurkalle oma paine- ja korkeusanturi. Tekeekö noilla mitään vai kannattaako laittaa joku yksinkertaisempi? Mulle siis riittäisi että auton saa ylemmäs talliin ajaessa ja pahimmissa hidastetöyssyissä, mutta mitä helpommin, niin sitä parempi. Tossa olisi 5 muistipaikaa eri asetuksille, ne ainakin riittäisi. Jousiksi olen ajatellut Universal Airin Aerosportit joka nurkkaan. Niille ei taida olla edes vaihtoehtoja, jos haluaa omaan tolppaan kierrejousen tilalle ilmajousen? Jos jollain on kokemusta muista, niin kuuntelen, sen verran aloittelija vielä näissä jutuissa olen. Tässä tää lyhykäisyydessään. Yritän päivitellä lisää kuvia aina kun jotain uutta tapahtuu. Tarkoitus ei kuitenkaan ole jättää autoa levälleen tallin lattialle liian pitäksi aikaa ja tän vuoden puolella olisi vielä tarkoitus käydä rullilla säätämässä ahtopaineen ohjaus kuntoon. Sitä ennen on kuitenkin vahdettava perä, kytkin, kardaani ja vetarit, tää kesä meni vakio-osilla jotka vähän rajoitti hauskuutta. | |
|
| |
eros
Viestien lukumäärä : 2561 Paikkakunta : Hellsinki Muut : eX:
Ωmega
W115
W115
Audi A8 4.2
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 13:38 | |
| | |
|
| |
BadBrains
Viestien lukumäärä : 158 Paikkakunta : 013 Muut : Polkupyö rä
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 13:43 | |
| Jes, niitä harvoja Datsuneita jotka iskee! Tää on tyylikäs. Kuinkas Lupo? | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 13:53 | |
| Lupo meni eteenpäin, ei se oikeen perheautosta käynyt vaikka miten yritti. | |
|
| |
areimi
Viestien lukumäärä : 67 Paikkakunta : Lahti
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 14:10 | |
| Tämä. Lakki päästä. | |
|
| |
polarice
Viestien lukumäärä : 99 Paikkakunta : Kempele/Oulu
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 15:40 | |
| Ehkä pikkusen liian pullat kumit, mutta muutoinhan tää on tosi kiva. Jos porke on oma kans, niin ois mukava siitäkin jotain lukee. | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 17:39 | |
| Kokeilitko sä noita kuppeja, et miten ne toimi? Hienohan tää on edelleen. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 20:20 | |
| Tarkoitus olisi kokeilla kokoa matalammilla renkailla, kunhan alustan saa kuntoon. On vaan aika rajoitettu valikoima kumeja 16" koossa, eli samalla pitää ainakin takarenkaat vaihtaa kapeempiin. Kokeilin myös 17" vanteita mutta mun mielestä ne ei tähän koppaan sopinut ollenkaan. Ei ole porsse mun mutta itse asiassa mulla oli tähän alun perin tollasen 930:n Fuchsit tulossa, kun kuvittelin että sopii hyvin. Jotenkin ei sopinut omaan makuun noikaan ja myin ne tohon punaiseen, jos se joskus vaikka entistetään. En kokeillut kuppeja, kun olisi pitänyt kompurakin sitten samalla laittaa, mutta laskeskelin, että tarpeeksi alas ei niillä pääse. Internetin mukaan ne nostaa n 30mm joka olisi riittänyt jos auto olisi hyvä nykyisessä korkeudessa, mutta matalammaksi sitä olisi saatava. | |
|
| |
dyyz
Viestien lukumäärä : 574 Paikkakunta : helsinki Muut : neon vihree skeittilauta
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 21:07 | |
| :cheers: Aika hyvän näkönen. Oonko sekasin ollu vai auto liikkuu ajoittain kontula/itä suunnilla? | |
|
| |
Green Wingman
Viestien lukumäärä : 4698 Paikkakunta : Iitti/Suur-Kouvostoliitto
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 21:37 | |
| Tää lämmittää, mun mielestä pullahkot kumit sopii tyyliin kivasti.
| |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 22:00 | |
| ^^Idässä aika usein liikuin kesän aikana tämänkin kanssa, et varmaan ole sekaisin ollut. Ja oikeestaan kaikki testi/säätöajot ja tunnelipaukuttelut tuli tehtyä Vuosaaren ja Porvoon suunnalla. | |
|
| |
ee-2 Wingman
Viestien lukumäärä : 2869 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 5 Loka 2014 - 23:04 | |
| Tää tuli pariin otteeseen kesän aikana bongattua itästadissa ja kyllä ainakin mulla pää kääntyi suht hätäseen. Tohon ilmajousihommaan suositan pikaista keskustelua käyttäjän sensei kanssa mä uskon että hän on veistää sulle kullanarvoiset neuvot vanhan datsunin pussittamiseen. | |
|
| |
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 6 Loka 2014 - 11:04 | |
| "Do it in a Datsun". Aivan huikea laite, näin itsekin rakentaisin jos A. osaisin ja B. jos olis fyffeä. Ajettava säkkisetti vaan alle niin tää on kultaa. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 6 Loka 2014 - 14:53 | |
| Kiitos vaan kaikille kommenteista! Aloin jo vähän hahmottelemaan ostoslistaa ja aika pitkä näyttäisi tulevan. Onko noiden kompuroiden äänissä eroja eri merkkien kesken? Datsunissahan ei ole erillistä takakonttia tai muutakaan tilaa, vaan se kompura pitäisi laittaa sisälle. Tuleeko niistä kaikista kaamea mökä eli pitäiskö se yrittää mahduttaa esim konehuoneeseen akun paikalle? | |
|
| |
salmine Wingman
Viestien lukumäärä : 1361 Paikkakunta : Hämeenlinna
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 6 Loka 2014 - 15:18 | |
| Pystyiskö sen kompuran koteloimaan jotenkin siististi sinne "konttiin"? | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 6 Loka 2014 - 17:45 | |
| Varapyöräkotelohan siellä on, mutta se ei varmaan ole riittävän syvä. Pitänee vaan ostaa joku kompura ja kattoa minne sen fiksuiten saa. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| |
| |
samsa
Viestien lukumäärä : 700 Paikkakunta : 03
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 24 Loka 2014 - 9:41 | |
| Aika lähellä kyllä on peltiä.. Tunkkaa napa ylös ja kato paljonko pussi leviää. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 24 Loka 2014 - 10:22 | |
| Yritin sitä vähän tunkkailla, ei tullut kosketusta. Mutta mä ajattelin yläpäähän laittaa helpperijousen joka on kokoonpainuneena 20mm paksu, eli pussi tulee sen verran alemmas ja tilaa tulee vielä lisää ympärille. Jousi ihan vaan sen takia, että vaikka pyörä olisi ilmassa, niin yläpään ja pussin välillä ei olisi rakoa. Ei kai se ajon kannalta ole tarpeellista, mutta kierrejousen kanssa sellainen piti sinne lisätä, kun katsastaja vaati.
| |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 30 Loka 2014 - 20:34 | |
| No niin, eihän nämä pussit taakse mahdu, kuten jo epäilinkin. Eli nyt olis yksi ehjä ja yksi rikkinäinen Aerosport kaupan. Taitaa ainoa vaihtoehto olla, että ostan jotkut Airliftin yleismallin tolpat sleeve bägillä ja yrittää saada kerrasta oikealle korkeudelle. Onko niistä kellään kokemusta? Näitä ajattelin, on vaan aikalailla kalliit. Ei vaan taida juuri olla vaihtoehtoja, vai onko? Tossa kuva, ja tilaa on n. 5" pussille. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ke 10 Joulu 2014 - 21:31 | |
| Jotain edistystä on täälläkin tapahtunut. Eli konetila on maalattu uudestaan, kun jostain syystä muutama sauma oli alkanut ruostumaan. Samalla tein tosta poikkipalkista irroitettavan helpottamaan moottorin nostelua, kun tuntuu näissä mun autoissa moottorit olemaan joka talvi ja joskus kesälläkin irti. Purin myös kaikki vanhat sähköt pois, ajatuksena siistiä ne ja poistaa turhat johdot. Moottorin sähköt on jo erikseen, eli johtosarjassa on varmaan puolet ylimääräistä. Tässä meneekin sitten enemmän aikaa, kun tuntuu olevan aikamoinen hässäkkä ainakin jenkkivilkkujen ostalta ja muutenkin. Helpompi olisi ollut ostaa yleismallin johtosarja sulakkeineen ja releineen, mutta mennään nyt näin. Pitkät valot ja hätävilkut toimii jo, eli voiton puolella ollaan. Ja samalla sähköt siirtyy kojetaulun sisältä kiinteästi koriin. Ja sitten vanhan tallikaverin no cuts, no glory - filosofian mukaan laikkasin takakaaret auki. Ne tein jo kerran aiemmin ennen maalausta, mutta nyt laikattiin lisää. Tilaa tuli reilu 30mm lisää madallusta ajatellen ja muutenkin, kun muutaman kerran pyörä raapaisi kaareen. Saa nähdä miten paljon maali palaa kun tuon hitsaa kiinni, mutta toivottavasti ei tarvitse maalata uudestaan. Kytkin on vaihdettu, uusi perä paikallaan ja kone nousee takaisin paikalleen kunhan saan sähköt viimeisteltyä. Taakse tilasin air liftin yleismallin tolpat, kun mitään muuta ei löytynyt. Pitää tehdä niille korkeussäätö, niin voi vähän säätää myös jäykkyyttä ajokorkeudessa. Kaikki muutkin ilmajousituksen kamppeet on nyt hommattu, eli kunhan takatolpat saapuu niin pääsen asentamaan. Olis ihan kiva saada auto kasaan jo alkuvuodesta, niin saisi tilaa uudelle volkkarille, kun senkin hitsaukset alkaa valmistua. | |
|
| |
Ate
Viestien lukumäärä : 376 Paikkakunta : Kpo
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 11 Joulu 2014 - 15:44 | |
| Toivotaan, että samanasteinen rakentelutaso jatkuu splitin osalta myös. Iso peukku tähän! Onko wolkkarin suhteen minkälaiset suunnitelmat? Nuo Fuchsit istumaan maybe? | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 11 Joulu 2014 - 16:30 | |
| Splitistä pitäisi tehdä katulaiton kopio tosta toisesta splitistä, joka on nyt pitkäaikaisvarastossa niin kauan kun saan kerättyä motivaatiota sen uudelleenkasaamiseen. Tän uuden pitäisi olla reilu pari sekkaa nopeampi varttimaililla kuin toi katuauto, eli haastetta riittää siinäkin, mutta ei tartte tehdä katuautomaisia kompromissejä. Mutta sen vaiheita voi seurata vaikka tuolla: http://ub-52.blogspot.fi/ Fuchseja en ajatellut enää laittaa mihinkään, kun omaan silmään ne on jo liian kuluneet. Vaikka tietysti yhdet hienoimmista vanhoista vanteista onkin. | |
|
| |
jori
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Pyhäjärvi
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 12 Joulu 2014 - 17:10 | |
| | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z La 13 Joulu 2014 - 11:28 | |
| Liima olikin hyvä vinkki. Otin saman tien kaverilta Stirwelliltä jotain vastaavaa liimaa ja se oli kans sitä mieltä, että varmasti pitää ja kestää. Pitää vaan mankeloida toi sisempi pelti kiinni ulkopeltiin ja samallahan kaareen laikkaa vielä lisää tilaa kun ei tartte pelätä pellin vetelyä tai maalin palamista. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 29 Joulu 2014 - 9:31 | |
| Muutama ilta oli taas aikaa rakentaa ja aloitin alustan ohjauksen asentamisen. Aikamoinen homma oli vetää johdot ja letkut eteen, mutta siellä ne nyt on. Korkeusanturit oli onneksi peilikuvat, eli ne saa samaan paikkaan molemmille puolille. Takana tilaa on aika paljon vähemmän, mutta eikähän ne anturit sinnekin saa. Kaikki muut paitsi säiliö näyttäisi mahtuvan varapyöräkoteloon. Kompuraa ei vielä ole, mutta mittojen puolesta se sopii tonne kyljelleen. Viairit ilmeisesti voi asentaa mihin asentoon vaan? Mun mielestä toi oli paras paikka kun varapyörää ei ole. Ja sinne ne saa kaikki piiloon, kun johtoa, putkea ja antureita on niin pajon että ei niistä oikein siistiä asennusta saa. Toi 1/4" putki on kyllä aika pientä. Riittääköhän siinä virtaus vai kannattaako vaihtaa suosiolla isompaan? Ja miten ootte tehneet mcpherson tolpan letkutuksen, voiko ton nylon putken vetää suoraan pussiin vai pitääkö siihen laittaa joku teräspunosletku väliin? Kun tolppa pyörii, niin nitkuttaako nylon putki itsensä poikki ajan kanssa? | |
|
| |
Aaperi Wingman
Viestien lukumäärä : 1993 Paikkakunta : KVL/SLN
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 29 Joulu 2014 - 10:40 | |
| Kannattaa laittaa tolpalta-koriin teräspunos-letkulla. Itellä 6mm (1/4") nylon-letkua linjat ja pelittää ihan hyvin. Rauhallinen liikkeissään. Eli helppo passailla korkeus, kun ei ole liian rajusti liikkuva. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 29 Joulu 2014 - 11:47 | |
| OK, hyvä tietää toi linjan koko, 1/4" letku oli kuitenkin aika helppo vetää paikalleen. Sitten heti uusi kysymys. Mistähän voisi ostaa noita push-to-connect liittimiä Suomesta? Pitäisi saada läpivienti 1/4" letkulle ja siitä joku sopiva kierre an4 teräspunosletkulle. Vai toimiiko nylon-letkun kanssa helmiliitos? | |
|
| |
henks
Viestien lukumäärä : 345 Paikkakunta : Hämeenlinna/Loimaa
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 30 Joulu 2014 - 18:04 | |
| - TomiS kirjoitti:
- OK, hyvä tietää toi linjan koko, 1/4" letku oli kuitenkin aika helppo vetää paikalleen. Sitten heti uusi kysymys. Mistähän voisi ostaa noita push-to-connect liittimiä Suomesta? Pitäisi saada läpivienti 1/4" letkulle ja siitä joku sopiva kierre an4 teräspunosletkulle. Vai toimiiko nylon-letkun kanssa helmiliitos?
näin LVI-asentajana sanoisin että toimii jos vaan jostain löydät tarpeeksi pienen tukiholkin letkun sisään, päätäni en kuitenkaan pantiksi laita | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| |
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: TomiS: 240Z | |
| |
|
| |
| TomiS: 240Z | |
|