| TeemuM: Datsun 240Z | |
|
+11Juhis Pellikka alkku_ Challenger-70 pazi88 toad john_gleasy kiMMMe lokitekki areimi santtud3 15 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: TeemuM: Datsun 240Z Su 19 Loka 2014 - 0:59 | |
| Laitetaas tämä oma Japanian-ihme tänne, eli vm. -71 Datsun 240Z. Auton ostin n. vuosi sitten tämän edellisen harrasteauton tultua "valmiiksi". Suomessa tarjonta oli heikkoa, niin piti siirtyä kattomaan Ameeriikan tarjontaa. Lopulta Craiglistin kautta Hollywoodista löyty sopiva yksilö, jossa hinta, ruosteettomuus, ja mukana tulleet uudet osat teki valinnan helpoksi. Ja vielä kun myyjä suostui ajamaan auton rahtifirmaan, niin säästi vielä vähän siinäkin. Parin kk:n odottelun jälkeen auto saapui suomeen, ja myyjän puheet ruostettomuudesta piti paikkaansa. Ajelin pari päivää, kävin laittamassa auton kilpiin, ja sen jälkeen purin osiksi. Koska tekniikka oli ajokuntoinen, niin tarkotus oli laittaa pelkästään kori, sisusta, ja alusta kuntoon, ja pitää tekniikka sellaisenaan. Alkuun aattelin, että laitan näissä usein nähdyt ZF-levikkeet, mut korin kunto oli niin hyvä et en alkanu pilkkomaan kaaria. Ja hyvä niin, kun alkanu nää muutenkin näyttämään omaan silmään paremmalta näin. Eli purin auton osiksi, hioin pellille, hitsasin kylkivalot ja antennin reiät umpeen. Yhtään ruostepaikkaa ei pohjassa ollu, et aihio ei ois voinu olla paljon parempi, kun nää tuntuu suurin osa olevan puhkiruostuneita. Pikkubudjetilla kun tehdään, niin piti tehdä ite niin paljon kun pystyi. Tein pohjat ite ja työkaveri veti pinnan+lakan. Värinä halusin hopean niinkuin alunperinkin, mut vähän kultaan taittavan, ja sopiva löyty hondan värikartasta. Maalaus suoritettiin ghetto-tyyliin omaan talliin tehdyssä "maalauskopissa". Maalausolosuhteet kun oli mitä oli, niin vaati melko paljon vesihiontaa että maalipinnasta sai ees jotenkin katseenkestävän. Mut oon kuitenkin ihan tyytyväinen millainen tuli. Alustassa oli mulle tullessa jotkut madallusjouset, niin tein niitten tilalle coileverit. Näihin ei hirveesti oo valmiita coilover-sarjoja, niin tein S13:sen BC-racingin tolpista kun sellaset löydy edukkaasti. Kaverin töissä sorvasivat kierreholkit, jotka hitsasin olka-akseleihin. Etutolpissa oli camperin säätö yläpäät, mut ne oli liian isot näihin S30 iskaritorneihin, enkä halunnu pilkkoa koria, niin tein niihin yläpäät pienemmällä säädöllä. Jarruina on Outlawin 4-mäntäiset satulat sorvatuilla Audin levyillä, takana rummut on vaihdettu levyihin. Vanteiksi tuli BBS RM:t, jotka oli alunperin 7.5x15, ja takavanteet levitin 1.25". Sisusta oli mulle tullessa aika heikossa kunnossa, penkit oli rikki ja kojetaulu halki. Penkkeihin tuli uudet verhoilut ja tukiosat, sekä rikkinäisen kojetaulun korjasin lasikuidulla. Kaikki matot on uusittu ja mittarit vaihdoin Speedhutin mittareihin, joissa on mm. GPS nopeusmittari niin ei tartte laatikolta nopeustietoa. Näillä eväillä on tänä kesänä ajettu vapusta lähtien n. 5tkm. Tekniikka on mitä on, voimansiirto pitää hirveetä meteliä, ei kulje mihinkään, on liian korkea , ym. Tulevan talven aikana ois tarkoitus modernisoida tekniikkaa, saada vähän matalammaksi, ja sisustaa ja sähköjä vähän paranneltua. Tavoite on kuitenkin sama mitä viime talvena, eli vappuna ajoon ja ajaa koko kesä. | |
|
| |
santtud3
Viestien lukumäärä : 233 Paikkakunta : Syvinkisalmen tois puol
| |
| |
areimi
Viestien lukumäärä : 67 Paikkakunta : Lahti
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Su 19 Loka 2014 - 13:55 | |
| Johan näitä Datsuneita alkoi löytyä! Tässäkin työnjälki loistavaa, hieno kattoa :cheers: | |
|
| |
lokitekki
Viestien lukumäärä : 86 Paikkakunta : Merijärvi
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Su 19 Loka 2014 - 14:11 | |
| | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| |
| |
kiMMMe
Viestien lukumäärä : 989 Paikkakunta : Parainen Muut : fillari...
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Su 19 Loka 2014 - 14:42 | |
| Tää on upea, livenä varsinkin mitä tosa turun kadussa bongaillu pariin otteeseen, Paraisillakin taisit kesällä käydä kääntymässä? Itsehän en tekis tälle muuta kun ehkä ihan vähän laskisin ja levittäisin vanteita?
Puhelimessakin taitaa olla pari kuvaa tästä xD | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Ma 20 Loka 2014 - 7:21 | |
| - Paraisillakin taisit kesällä käydä kääntymässä? kirjoitti:
Joo tuli sielläkin käytyä. | |
|
| |
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z To 20 Marras 2014 - 23:00 | |
| Läppärungot näytti olevan myynnissä Mikäs sai jättämään ne tulevasta koneesta? | |
|
| |
Pellikka
Viestien lukumäärä : 407 Paikkakunta : Oulu Muut : Pv
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 8:00 | |
| Mulla on semmonen vahva kutina että kohta tässäkin on konehuone hyvän näkönen ja moottoriteho kolminkertastettu Mutta sitähän se vähä kaipaisikin. Hieno peli ulkosesti! | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 14:19 | |
| Joo läppärungot tuli myytyä pois (ilmeisesti hinta oli liian halpa ku menivät heti ). Eivät mahtuneet ilman korin pilkkomista, jota en halunnu alkaa tekemään. Ja ahtaminen alkaa kokoajan kiinnostamaan enemmin ja enemmin, vaikka vaparina oli alunperin tarkoitus pitää. Mut jos nyt ens kesän ajelis tällä paketilla, ja rakentaa sit uuden koneen jos (kun) tehot ei riitä. Tekniikaksi tulee siis Bemarin 24V kutoskone, koodiltaan M50B25. Kampiakseli ja männät on B28:sta ja puristukset on nostettu reiluun 12:1 lohkon dekkitasoa laskemalla. Kone tuli käytyä kokonaan läpi, eli uudet laakerit, kaikki jakopään ketjut+rattaat, männänrenkaat, kannen kunnostus, ym. Nokat kävi Virtasen Maurilla hiottavana. Ruiskuksi Megasquirt MS3 bemarin johtosarjaan tehtynä. Kytkimeksi 535:n 240mm vakiokytkin, ja Blingfactory tekee siihen sopivan kiinteän vp:n. Konetta on soviteltu, ja hyvin näyttää sopivan. Orkkis laatikonkannake meni paikalleen pienellä sovituksella, ja keppikin osuu hyvin keskelle aukkoa. Koneen kannakkeet on vielä leikkauksessa, että seuraavaksi pääsee sitten liimailemaan niitä. Sitte uuden perän (Infiniti G37) sovittelua, ja kardaanin ja vetareiden tekoa. M3:n pakosarjaa pitää vähän muokkailla, kun ottaa nyt koriin kiinni, ja putkisto pitää sit muutenkin tehdä kokonaan uusiks. | |
|
| |
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 15:52 | |
| Aihio on yksi ehdottomia suosikkejani ja tekemisen taso on kohdillaan. Homma jatkuu Cremen puolella, on tämä sen arvoinen. Btw mulla on sun mk2 gti kirja edelleen lainassa, kun tuossa oman koneen kasaamisessa "vähän" kestää. Hain sen sulta varmaan pari vuotta sitten lainaan. Sovitaan vaikk yyveellä siitä sopiva summa jos sulla ei ole enää sille tarvetta | |
|
| |
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 17:49 | |
| | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 18:47 | |
| - toad kirjoitti:
- Se adapteri näytti kyllä aika paksulta. Mistä se ahdisti?
Tuli just sen paksun adapterin takia liian ylös, että ois vaatinu pahkaa konepeittoon. Koneen ja peiton väliin jää nyt sentti-pari. Ja myös konepeiton lukkorauta oli tiellä, et ois vaatinu jotku racelukot tms., mitkä ei oikein sovi lookkiin. Mut oishan ne kyllä ollu kiva saada paikalleen, ihan jo äänien ja ulkonäönkin takia. Ehin jo eilen pilhomaan ton M3 sarjan, et täytyy yrittää vielä sillä. Siinä tekee toi kutosen käyrä tollasen ihme mutkan, ja se ottaa kiinni runkopalkkiin, niin pitää kääntää sitä vähän. https://2img.net/h/oi44.tinypic.com/15n8uuv.jpg | |
|
| |
toad
Viestien lukumäärä : 144 Muut : Kaalimato xl
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 19:00 | |
| | |
|
| |
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 19:27 | |
| Koneen kanssa tuntuu olevan melko perusvarma resepti. Meillä olis e30:iin tulossa aika täsmälleen samanlainen, mutta alulohkolla (kevyempi) ja peus nokilla. BTW millasilla spekseillä nokat on nyt? Ilmeisesti sellaset, että pelaa vakio nostimilla? | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 21 Marras 2014 - 20:08 | |
| Joo näin jälkikäteen harmittaa, ettei tullu hommattua alulohkoa. Ois ollu 1000kg alitus sitte lähellä. Nokat oli muistakseni kummatkin n. 260-astetta, ja imussa nostoa reilu 10mm ja pako vähän vähemmin. On mulla ne tarkatkin arvot jossain. Tosi miedot on jokatapauksessa, ja vakio-osilla toimii. Ajoitus piti kuitenkin tehä kellolla, kun tota lohkoa oli laskettu. | |
|
| |
Challenger-70
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Ma 24 Marras 2014 - 18:24 | |
| Kyllä osaa olla hieno! Ei tarvi kyllä yhtään mitään kaari levityksiä, 10p. | |
|
| |
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Ma 24 Marras 2014 - 18:54 | |
| Jos viittit, niin laitatko privaan mitä tuli nokkien hionta maksaan. Kiinnostais itseäkin. Ja onko tässä joku koekasaus menossa, kun näyttää että nokkaketjun kiristin puuttuu: | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Ma 24 Marras 2014 - 22:40 | |
| Oiskohan ollu yhteensä 340€. Joo kyllähän sinne kiristinkin tuli paikalleen. | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| |
| |
alkku_
Viestien lukumäärä : 312 Paikkakunta : Nådendal
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 28 Marras 2014 - 19:12 | |
| Meni kyllä niskapoikki kun tän parikertaa kesällä näin! Huikean hieno, ja loistava moottorivalinta, saa merkkiuskoiset ahdistua Miksi muuten infinitin perä eikä esim bmw:n? | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Pe 28 Marras 2014 - 20:32 | |
| Kyllä mä niitäkin kattelin, mut ei sillä hetkellä löytyny sopivalla välityksellä olevaa lukkoperää. Tässä perässä passaa välitykset hyvin Bemarin laatikkoon (Bemarissa alunperin 3.2, tässä 3.33), ja nää automaatin pitkävälitteiset ei taida olla kovin haluttuja kun niitä löytyy ebaysta halvalla ja tosi vähän ajettuina. Joku sovite täytyy tehä laippaan et saa Bemarin kardaanin nivelen sopimaan. | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z La 24 Tammi 2015 - 17:58 | |
| Pikkuhiljaa edistyy, täytyy varmaan alkaa kiristää tahtia jos meinaa että tää ois keväällä ajossa. Voimansiirron osat alkais olla kasassa, ja soviteltu. Perä kun vaihtu tollaseen aika paljon lyhyempään, niin piti tehdä sille kannake. Vaati myös pieniä korimuutoksia, että perän sai tarpeeks ylös ja taakse. Alunperin oli tarkoitus käyttää Bemarin kardaania, mut osia sovitellessa tuli selväks ettei laatikko ja perää saa samalle linjalle, niin ei voinu käyttää kuminivelellä olevaa kardaania. Eli piti teettää kardaani ristinivelillä. Perän laipaksi tuli 370Z:n pyöreä, mut sitäkin piti vähän muokata kun ei kardaanin tekijällä ollu siihen sopivaa niveltä. Laatikon päähän tehtiin sovite. Alunperin tässä on ristinivelillä olevat vetarit, ja ne piti jo sellaista meteliä et ne vaihdoin nyt samalla. Tässä on tosi lyhyet vetarit, niin ei paljon ollu valmiina vaihtoehtoja. Nämä on jotkut ilmavolkkareihin tarkoitetut cromoly akselit, joita piti vielä lyhentää pari senttiä, mut niissä oli onneks tarpeeks pitkät boorit niin oli lyhennysvaraa. Perän pään laippoihin piti tehdä uus pulttijako, ja upotus noille nivelille. Pyöränpään sovitus oli vähän hankalampi. Siellä on tosi pieni laippa, jossa ei ollu tilaa tehä uutta jakoa, niin sinne piti teettää kokonaan uus laippa. Bensalinjat tuli 12mm happosesta putkesta. Koko on vähän yliampuva, mut onpahan valmiina jos ja kun tätä aletaan ahtamaan. Tehtiin lisäksi välisäiliö, kun huomasin viime kesänä että pumppu haukkaa ilmaa tosi helposti kurveissa jos tankki oli melko tyhjä. Pumppu tulee tonne säiliöön sisälle ja sisällä on loiskellevy. Eteen tuli myös vähän leveämmät kehät, kun niitä ei ollu vielä vaihdettu. Nyt edessä on 8.25" ja takana 8.75". | |
|
| |
Pellikka
Viestien lukumäärä : 407 Paikkakunta : Oulu Muut : Pv
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z La 24 Tammi 2015 - 20:32 | |
| On se kone tekemään. Hyvältä näyttää! | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Su 25 Tammi 2015 - 8:27 | |
| On kyllä hyvännäköisiä osia ja hyvinhän ne vetaritkin sinne mahtuu. On tää tällä tahdilla jo vappuna ajossa. | |
|
| |
Juhis
Viestien lukumäärä : 28
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Ma 26 Tammi 2015 - 8:52 | |
| | |
|
| |
stimby
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Vantaa Muut : Bianchi
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z La 31 Tammi 2015 - 16:37 | |
| Mukava seurata tätä projektia kun tehdään ,niin tehdään kunnolla. Iso peukku täältä. Lopputulos varmasti sen arvoinen. | |
|
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| |
| |
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z Su 6 Syys 2015 - 16:06 | |
| Päivitetäänpä tätäkin kerran ennenku taas on ajokausi ohi. Datsuni on ollu ajossa huhtikuusta asti, ja on ollu lähes päivittäisessä käytössä vaikka onkin ollu isompia ja pienempiä tekniikkamurheita. Kilometrejä on tullu joku 4tkm, ja tarkoitus on pitää ajossa niin kauan ku kelit sallii. Ulkokuoreen on tullu sen verran muutosta, että löyty ebaysta alkuperäinen etulippa huonosti istuvan lasikuituisen tilalle. Näyttää ainakin omaan silmään tolla paljon paremmalta. Etuvanteisiin tuli myös vähän leveämmät kehät. Sisustassa ei ole juuri muuta eroa viime kesään, kuin Bilteman(!) shortshifter. Konehuone ois tarkoitus siistiä ens talvena, hitsata ylimääräiset reiät umpeen ja maalauttaa uudestaan. Johdotuksia jos sais myös piiloon/siistittyä. Koneen on myös hommattuna 3.0 kampura, ja jos nyt sais myös ne läppärungot mitkä jäi viime talvena laittamatta. | |
|
| |
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z La 12 Syys 2015 - 20:40 | |
| Onhan toi paljon parempi nyt kuin sen edellisen etuspoilerin kanssa. Vaikea sanoa, mutta käviskö tohon sellainen BRE tyyppinen tai vähän pienempi alahuuli, niin näyttäisi keula pikkasen matalammalta? | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: TeemuM: Datsun 240Z | |
| |
|
| |
| TeemuM: Datsun 240Z | |
|