Hienoa jälkeä. Seuraava lainattua ViAirin sivulta:
"Q: Is it possible to mount VIAIR compressors sideways, or must it be mounted with the cylinder upright? You can mount in any direction or position since VIAIR compressors are oil-less. The only position we do not recommend is an upside-down mount, since heat tends to travel upward, and does not dissipate well in the motor housing. A sideways mounting may reduce the life of the piston seal, since everything is governed by gravity and has a weight associated with it."
Volver
Viestien lukumäärä : 451
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 5 Tammi 2015 - 15:36
Hyvä info. Asentelin itsekin äsken 444C:n sivuttain, ne kiinnikkeet on onneksi helppo kääntää. Vähentää elinikää tai ei, nuo kompurat ei niin kalliita ole että haittaisi joskus uusiakin. Pari-kolme kesää kun kestää niin ok.
Itse autosta; väri on mielestäni juuri sopiva tuohon ja hienoa että jaksaa säkit väsätä, tulee mahtavaa.
Edit: kilpi on aika hyvä, koska perä muistuttaa paljon A7:aa
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 30 Tammi 2015 - 9:50
Kun ei muuta tekemistä ole auton kanssa ollut, niin purin vanteet ja testailin eri värejä. Kyllästyin noihin kiiltäviin kehiin ja jotain muuta teki mieli. Alun perinhän nämä piti tulla tehtaalta pronssisilla lipoilla, mutta ei onnistunut. No ei onnistunut täälläkään, kun ei sopivaa väriä anodisoijalla ollut. Kokeiltiin sitten kultaa ja siitäkin tuli ehkä vähän liian punainen ja kirkas mun makuun, mutta mä luulen että tuleva kesä mennään ihan näin ja mustilla keskiöillä. Ei noi mustillakaan lipoilla kovin pahat ole, mutta nyt pitäis oikeasti jo keskittyä kasaamaan muutakin autoa, niin jätetään seuraavat kokeilut ens talveen. Muuten ei siis ole juuri auto edistynyt.
stimby
Viestien lukumäärä : 82 Paikkakunta : Vantaa Muut : Bianchi
Aihe: Vs: TomiS: 240Z La 31 Tammi 2015 - 16:29
Mielenkiinnolla odotan mitä tästä kuoriutuu Ehdottomasti suosikki projektini
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 3 Helmi 2015 - 21:57
Vihdoinkin pääsin vähän pidemmäksi aikaa tallille ja nyt alkaa tuntua siltä, että kyllä tällä ens kesänä taas ajetaan. Etutolpat sain toivottavasti pysyvästi paikalleen. Matalimmassa asennossa, siis pohjaanlyöntikumien varassa, pyörän päällä on vielä reilu 20mm tilaa. Eli ei tätä näillä osilla ihan maahan saa kiinni, mutta toivottavasti on hyvä ajaa. Jos ei, niin pitää tehdä jotain.
Sitten sain viimein pussien venttiilin ja ohjaimen letkut ja sähköt valmiiksi. Tai siis takatolppiahan mulla ei vielä ole, mutta muuten pitäisi olla kunnossa. Kompura puuttuu vieläkin, mutta sähköt ja letkut sillekin on valmiina. Nää sähköt oli aika helpot, kun ohjaimessa on releet sisällä, eli yhtään relettäkään ei tarvinnut. Aika hässäkkä se silti on, eli hyvä että ton saa piiloon kannen alle. Säiliö ei tonne mahdu, mutta se ei niin ruma ole etteikö voisi olla esilläkin. Siinäkin on nyt 1/4" letku tohon solenoidiin, kannattaisko vaihtaa isompaan?
Kojetaulukin sai uuden pinnan, koko ajan kun auto on mulla ollut, on ärsyttänyt ne halkeamat siinä. Alun perin oli tarkoitus tehdä kuten TeemuM:kin kuiduttamalla, mutta toi oli niin monesta kohtaa halki ihan läpi asti, että mun tekemänä siitä ei olisi tullut mitään. Onneksi auton mukana aikoinaan tuli Dash Topin päällinen, se istuu yllättävän hyvin kun vähän leikkeli ja lämmitteli. Onhan se silti vaan muovikuori, mutta saa kelvata.
Ja vanteet on nyt kaikki kasattu. Vedin pultit ihan arviolta tiukalle, mikähän noihin olisi oikea momentti? Kierreliimaa en meinannut käyttää, kun ei sitä ollut tehtaaltakaan tullessa.
jusni
Viestien lukumäärä : 2368 Paikkakunta : Seinäjoki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 3 Helmi 2015 - 22:01
Kyllä niihin kannattaa vähän kierrelukitetta laittaa. 35nm taisi olla se "yleis" momentti, korjatkoon joku jos muistan väärin.
Ottaako pussi vanteeseen jos sitä tuo tolpassa alaspäin, vai miksi tuo pussin aluslautanen on noin korkea? Siitähän nipistämällä saat helposti sen auton alas asti, sekä ajettavuuskin paranee varmasti kun ajopaineet kasvaa aavistuksen, eli ei tarvitse taivaisiin asti nostaa että kärsii ajella.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 3 Helmi 2015 - 22:14
Vanteelle on hyvin tilaa, mutta toi ei siis ilman pussiakaan mene alemmas, kun makaa pohjaanlyöntikumin varassa. Mä mitoitin ton alalautasen niin, että pussi ei ihan pääse pohjaamaan alimmassa asennossa, kun siellä on se rautaputki sisällä. Eli kumi ottaa vastaan n. 10mm ennen kuin pussi pohjaa. Sitä voi sitten ruuvata katsastusta varten ylemmäs, jos on tarvetta. Uusilla iskarin yläpäillä tosta saisi ehkä just sen 20mm lisää mutta sitten on taas pussi aika lähellä jos ei jo kiinni iskaritornin seinässä.
Mutta toi on totta että voi olla että aika korkeelle pitää nostaa että pystyy ajamaan. Toivottavasti ei.
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 5 Helmi 2015 - 20:41
Tollanen kojetaulun päälinen tuli vastaan ebayssa. Ei mikään älyttömän hintanen, mut tiedä sit miltä näyttää todellisuudessa. Ja se voi olla ettei sit enää mahdu ton sun muovikuoren päälle.
Aika hyvä löytö ja ei pahan hintainen, pitää laittaa muistiin ens talvea varten kun nyt ei enää ehdi kojetaulua irroittaa. Muovikuori on jollain silikonin tapaisella liimalla kiinni, eli kyllä se varmaan irtoaa. Muutamasta paikasta kysyin tota verhoiluhommaakin, muttei tuntunut kiinnostavan.
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 6 Helmi 2015 - 6:19
Tuolta löyty vielä asennuskuvia tosta, niin ihan hyvältä se näyttää ainakin kuvissa. Lähtökohta kojelaudassa oli aika vastaava mitä mullakin.
No niin, moottori ja laatikko oli jo valmiina nostettavaksi paikalleen. Kuitenkin unettomina öinä luetut kauhutarinat RB- moottoreiden öljypumppuvioista pyöri mielessä ja pakko oli viimein tarkistaa tiedonkeruun logit viime kesältä. Selkeesti oli öljynpaineet laskeneet, keväällä oli n. 4.6bar 7400 kierroksella ja loppukesästä vain n. 3bar. Enhän mä ajossa mittareita tuijottele, varsinkaan punarajalla mentäessä, eli sitä ollut kesällä huomannut. Joka tapauksessa aika iso ero ja ei se öljyn ohenemisella selity.
Eli kone pukkiin ja pumppu irti, johan se olikin ollut kiinni 4000km. Olisihan tän voinut katsoa silloin kun konetta kasailin, mutta eipä silloin ollut tietoa asiasta. Pumpusta oli kuin olikin alkanut takalevyn ruuvit löystyä, muutama oli jo hyvän matkaa auki ja se taitaa näissä olla se yleisin ongelma. Muuten pumppu kyllä näytti olevan kunnossa.
Alkuperäisestä ajatuksesta poiketen tähän en ala sovittamaan kuivasumppupumppua vaan pistän pumpun nippuun ruuvilukitteen kanssa ja kasaan näillä osilla. On edes pieni mahdollisuus päästä jo keväällä ajelemaan. Tarkoitus olisi kyllä piakkoin ostaa jostain uusi alakerta, kasata se vähän vakiota kestävämmillä osilla ja laittaa jo hankittu sumppupumppu siihen. Nykyiseen moottoriin vaihdan vielä säädettävät nokkapyörät kun se nyt on noinkin paljon purettu. Jos niillä saisi vetoaluetta hieman alemmas, niin ei tarvitsisi kierrättää niin korkealle ja öljypumpunkin luulisi kestävän. Ja öljypohjaan pitää tehdä vähän lisää loiskelevyjä, jottei pumppu niin herkästi haukkaa ilmaa kiihdytyksissä. Nyt kun on vahvempi voimansiirto, niin uskoisin kiihdytteleväni enemmän.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 27 Helmi 2015 - 21:02
Pientä hiljaiseloa oli hetki, mutta taas löytyi sen verran talliaikaa, että sain nostettua moottorin paikalleen. Uuden välijäähdyttimen sain kanssa asennettua ja näyttäisi mahtuvan. Tosin konepeltiä en ole vielä testannut, toivotaan että mahtuu. Vähän vielä sähkötöitä ja voisi kokeilla taas käyntiin.
Ja tässä tää nyt on matalimmillaan. Etupää makaa pohjaanlyöntikumien varassa ja vielä olisi pari senttiä että pyörä ottaa kiinni mihinkään, eli ainakin vielä tässä korkeudessa on mahdollista ajaa. Ehkä mä veistän vielä vähän kumista pois, mutta pitäisi ensin vähän testailla jäykkyyttä ajokorkeudessa. Jonkun laskukaavan mukaan etujouset olisi n. 260lbs ajokorkeudessa, eli vähän jäykemmät kuin tässä olleet rautajouset. Jos noin on niin se on olisi aika sopiva. Ja takana on vielä rautajouset kun takatolpat on vieläkin laivassa matkalla. Toivotaan että tulee ennen kesää, niin saan ne alle. Takana on jotain 50mm varaa vielä tiputtaa, sitten on pakoputki maassa.
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Pe 27 Helmi 2015 - 21:14
Huikee buildi. Kelpaa seurata. Siirrän aiheuttamaan kateutta Cremen puolelle.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 1 Maalis 2015 - 18:10
Sen verran jäi häiritsemään toi konepellin sopivuus, että oli puoliväkisin mentävä sovittamaan. Pelti menee kuin meneekin paikalleen mutta sisäpuolen pellit on kiinni välijäähdyttimen päädyissä. Noi on onneksi helppo väistää, muutama milli tulee jo pokkauksen poistolla ja se riittänee. Samalla sain moottorin sähköt valmiiksi, eli ens kerralla pitää laittaa ajoitus kuntoon ja kokeilla käyntiin.
S`ebu
Viestien lukumäärä : 233 Paikkakunta : #TPPPKSN
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 2 Maalis 2015 - 1:55
Erittäin nätti ja asiallisesti laiteltu vanha Datsuni!! <3 Ihan mielenkiinnosta, ootko punninnu noita Imagen vanteita? onko kuinka kevyet?
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 2 Maalis 2015 - 6:39
Kyllä mä ne puntaroin, mutta tarkkaa painoa en nyt muista. Vähän vajaa 10kg taisi olla sekä etu- että takavanne, eli mitenkään huomattavan kevyet ne ei ole.
TeemuM
Viestien lukumäärä : 35 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 2 Maalis 2015 - 7:11
Hienolta näyttää!
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Su 22 Maalis 2015 - 17:29
Pari viikkoa meni kaikenlaisten vuotojen tukkimiseen. Tankissa oli yksi isompi ja muutama pienempi vuoto, ne tinasin ja toivon että pitää edes ens kesän. Kytkimen pääsylinteri oli päästänyt kaikki nesteet kuskin jalkatilaan ja siinä oli aikamoinen siivoaminen. Sain uuden sylinterin paikalleen ja tuntuisi toimivan. Apparin jalkatilaan taas oli jostain tullut reilusti vettä kun konetta nostettiin paikalleen, mutta mistään ei löytynyt vuotoa. Pitää seurata tilannetta ja vaikka ohittaa lämppärin kenno jos sieltä vettä tulee. Tänään sain vihdoin koneen käyntiin ja tuntuu sekin toimivan ihan kuten ennenkin.
Fiilis nousi kummasti kun sain kytkettyä sähköt ilmajousien ohjaukseen. Kompura käynnistyi heti ja muutenkin pieniä vuotoja lukuunottamatta kaikki toimii. Ohjain on tollainen vähän vaatimattoman näköinen, mutta piiloon mä sen kuitenkin laitan.
Korkeus- ja paineanturit näyttää ihan uskottavia lukemia ja ajokorkeudessa jouset ei ainakaan liian löysät ole. Muutaman videonkin sain otettua ennen kuin auton akku tyhjeni, aika paljon toi kompura kyllä vie sähköä.
Ja takatolppien pitäisi saapua muutaman viikon sisällä. Toivotaan että tulee, kun vielä on aikaa asennella, muuten pitää ajaa ens kesä kierrejousilla. Mutta periaatteessa toista vetaria ja penkkejä lukuunottamatta auto olis nyt ajokunnossa.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 7 Huhti 2015 - 23:12
Pääsiäisenä oli muutama päivä aikaa rakentaa ja nyt olis auto ajokunnossa ja pieni lenkki tuli jo tehtyä. Tein sen jälkeen eteen uudet yläpäät joilla auto kyllä tippui n. 25mm, mutta kun pussit on tyhjät ne ottaa koriin kiinni. Eli ei toimi näinkään. Nyt jos joku haluaa ostaa 2kpl aero sportteja, niin tästä saisi. Mun pitää keksiä joku muu ratkaisu.
Etulipasta on maahan n. 40mm ja vieläkin mahtuu pyörät pyörimään, eli jos ei pussit hankaisi niin näinkin pystyisi ajamaan. Nyt pitää varmaan laittaa vanhat osat paikalleen, hommata kasa uusia ja käydä sillä välin säätämässä moottori kuntoon.
Artoro
Viestien lukumäärä : 3 Muut : Honda Civic
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ke 8 Huhti 2015 - 10:21
Ei voi muuta sanoo ku hattuu nostaa. Herkkujen herkku.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 9 Huhti 2015 - 9:56
Sain nyt ostettua Airrexin tolpat eteen. Nää on tarkoitettu e60 bemariin, mutta pituuden puolesta ainakin pitäisi olla sopiva ja pussin halkaisija 25mm vähemmän, eli se ainakin mahtuu. Liikeradasta ei ole kyllä hajua mutta eiköhän näillä pärjätä. Ajattelin asentaa nää vasta kun takapään osat saapuu, siihen asti saa auto olla vaikka rautajousilla.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 30 Huhti 2015 - 11:21
Sain auton taas katsastettua ja samalla tuli ajeltua muutama sata kilometriä. Kardaani tai joku muu täristää niin paljon yli 80 vauhdissa, että pakko tehdä asialle jotain, keksisi vaan että mitä. Ilman tota tärinää olisin tod näk ajanut näin koko kesän mutta kun kuitenkin joutuu purkamaan, niin samalla laitan pussit alle. Ne on kuitenkin jo tallissa asennusvalmiina.
Ja vanteiden väri näyttää omaan silmään luonnonvalossa paremmalta kuin tallissa, saa nähdä viitsiikö niitä alkaa muuttamaan. Seisokoon nyt kuitenkin vapun yli kotipihassa, sitten ens viikolla pitäisi saada tärinät pois ja sen jälkeen rullille säätämään. Ihan hyvä fiilis kuitenkin tuli kun ajamaan pääsi.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ma 18 Toukokuu 2015 - 22:59
Kardaanihan tästä oli rikki, kesti sen 200km kun talvella teetin uuden. Tää kerta menee vielä takuukorjauksena mutta jos edelleenkään ei kestä niin pitää keksiä jotain vahvempaa tilalle. Nyt kun auto on ollut pari viikkoa tallissa, ja kardaani saman ajan pajalla, niin on ollut aikaa asentaa viimein ne ilmajouset lopullisesti. Eteen tuli noi Airrexin tolpat ja taakse Airliftin yleismallin sleeve tolpat. Hyvin mahtuu molemmissa päissä liikkumaan mutta näin jälkiviisaana olisi voinut ottaa taakse ne lyhyemmät, kun säätövaraa on aika paljon enemmän kuin edessä. Kuvissa ylin ja alin asento ja mahdollinen ajokorkeus, lopullinen selviää vasta sitten kun saan auton taas liikkeelle. Mutta ainakin nyt pääsee tallista ulos ilman lankkuvirityksiä, toivottavasti on myös hyvä ajaa.
Ja penkkien verhoilutkin tuli takaisin. Vähän joutui tinkimään ja noi on nyt maalattu ja selkä- ja istuinosat verhoiltu uudestaan. Katotaan ens talvena uudestaan, jos ei tunnu hyvältä.
john_gleasy CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 4014 Paikkakunta : Turku
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 19 Toukokuu 2015 - 13:23
Hienostihan se kaari pullakumit syö sisäänsä ala-asennossa. Mä selailin topikin läpi löytämättä vastausta että mitkä nuo penkit ovat? Erittäin nätit, sopii meininkiin. Jos saa nillittää, niin väriteemaa voisi vähän ropaa jatkossa. Muuten pelkkää hunajaa.
ps. I spy with my little eye, teillähän on mielenkiintoista kalustoa talli täynnä.
Itsellekkin ei istu silmään värikirjo. Hopeaa, kultaista/keltaista, mustaa, tummanpunaista, jnejne. Pientä "yhtenäistämistä"(tai miten nyt sanois) niin hyvä tulee T.Aaperi
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ti 19 Toukokuu 2015 - 14:17
Penkit on jotkut parin sadan ebay- ostokset. Tää koppa on niin kapea sisältä, ettei kovin moni ton mallinen penkki sinne mene ja nämä juuri ja juuri mahtuu. Olisin kyllä halunnut jotkut deser.it:n R/RR/ST penkit, jotka muutenkin on enemmän aikakauden mukaiset, mutta vielä ei budjetti antanut myöten.
Joo, ainakin kehien väri tulee muuttumaan, tää kokeilu ei oikeen ollut onnistunut. Saa nähdä muuttuuko kun renkaat vaihtuu vai vasta talvella, todennäköisesti vasta talvella kun tuntuu olevan muutakin tekemistä. Luposta jäi vannemaalia vielä jäljelle, ehkä mä vaan maalaan keskiöt sillä ja kiillotan kehät. Tai sitten jotain muuta, mutta sitä ennen pitää saada auto oikeasti ajettavaksi.
Niin joo, talliin on kyllä pesiytynyt aika laajalla kirjolla erilaisia laitteita. Aluksi oli ilmavolkkarit enemmistönä mutta taitaa nyt olla jo muita enemmän.
Viimeinen muokkaaja, TomiS pvm To 21 Toukokuu 2015 - 9:30, muokattu 1 kertaa
pazi88
Viestien lukumäärä : 1652 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ke 20 Toukokuu 2015 - 9:37
Mää en kyllä nyt ihan ymmärrä noiden pussien ideaa. Eihän tuo ole edes matala alimmassa asennossa, ja vaikka ei ookkaan, niin näyttää tosi tökeröltä, kun race henkiset pullakumit sukeltaa kaariin. Ajoasennossa pirun hyvä, niin oiskai tuo menny staticcinakin.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ke 20 Toukokuu 2015 - 10:12
Ongelma tässä oli, että vaikka viime kesänä ajokorkeus oli aika korkea, niin isommissa hidastetöyssyissä putki raapi maata ja toi ei mennyt talliin mitenkään ilman lankku- yms ramppivirityksiä. Ja kun talli on missä on, niin niiden virittely on välillä vähän hankalaa.
Alunperin tähän piti laittaa ilmakupit jousien yläpäihin, mutta kun niitä enemmän mietin, alkoi kiinnostaa testata että saisiko tästä ilmajousilla hyvän ajettavan. Nyt tossa kuvan ajokorkeudessa putken alla on n. 50mm, eli ei kovin paljoa. Tosi typerältähän se pussit tyhjänä näyttää, mutta se ei haittaa kun ei niin juuri tule olemaan. Mä luulen että kaksi asentoa riittää mulle hyvin.
Tein noi tolpat kokonaan toisiin olkatukiin, niin tohon on suht nopea vaihtaa vanhat osat tilalle, jos tosta ei saa hyvää näin. Vaikee tietysti vielä sanoa, mutta ainakin noi etutolpat vaikuttaa nyt tosi hyviltä.
Challenger-70
Viestien lukumäärä : 478 Paikkakunta : Oulu
Aihe: Vs: TomiS: 240Z Ke 20 Toukokuu 2015 - 15:28
On kyllä leuhkat penkit tässä.
villle
Viestien lukumäärä : 232
Aihe: Vs: TomiS: 240Z To 21 Toukokuu 2015 - 12:33
Tuo koppa on kyllä jotain niin kaunista, mutta sulla ois joku yakuza jengi perässä jos ne kuulis, että oot pussittanu 240zetan.
Eli seuraavaks voisit duunata talliin uuden ajorampin ja säästää nuo pussit johonkin juna projektiin.
TomiS
Viestien lukumäärä : 62 Paikkakunta : Helsinki
Aihe: Vs: TomiS: 240Z La 23 Toukokuu 2015 - 8:48
Nyt oon ajellut reilut 150 km ja kyllä noi jouset tuntuu ihan hyviltä. Aika korkeelle joutuu takana pitämään ettei raavi kaariin mutta siellä voi tolppaa laskea vähän alemmas niin saa jäykemmäksi. Etupää tuntuu tosi hyvältä. Säädin on vähän herkkä mutta pitää muutella asetuksia ja laittaa vaikka kuristimet linjoihin niin hidastuu vähän.
Dynossakin rullailtiin täysillä paineilla muutama tunti eikä mitään hajonnut, eli pikkujuttuja lukuunottamatta tää alkaa olla tälle kesälle valmis.