Moro! Pidemmän aikaa jo foorumia seurailtu ja alkaisi olla projekti siinä kunnossa, että kerrottavaakin jo olisi. Monta vuotta tuli nettiautoa selailtua ja haaveiltua projekti autosta, mutta järki sanoi ettei sellaista osteta. Vuosi sitten tämän auton tarina kuitenkin alkoi kun löysin torista ilmoituksen 122tkm ajetusta vm -77 mk1 polosta. Auto herätti heti mielenkiintoni kun olin seurannut joitakin audi 50 ja ykkös polo projekteja. Monen mielestä ehkä hullua lähteä tuollaista laittamaan, mutta onhan se erilainen eikä näitä enää montaa ole suomenmaalla. Siitä se ajatus sitten lähti ja auto käytiin hakemassa kotiin ja ajettiin viikonloppu ennen seisontaan laittoa.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Auton speksit: vw polo mk1, 0.9l/40hv, vm 1977 ja ajettu 122tkm
Mitä tehdään, eli käytännössä joka osa käsitellään, maalataan tai uusitaan ja tässä vähän listaa:
- Massojen poisto kokonaan
- Ruoste paikkojen korjaus ympäri autoa
- pohjan maalaus 2k-epoksilla (harmaa)
- alustan osien puhallus ja maalaus
- Pohjien teko (pakkelointi, hiontaväri jne.)
- Auton maalautus (imola gelb)
- äänieristys (lattia, ovet, kontti jne.)
- säädettävä alustasarja (TA Technix)
- Sisustan verhoilu (Nahka)
- Sähköjen siistiminen (konehuone, sisusta)
- Lattiaverhoilun teko (musta huopa)
- Takaluukun verhoilut (musta huopa)
- Koneen fiksaus (tiivisteet, maalaus jne.)
Hommaa aloittaessa oli selvä että joka homma tehdään kunnolla eikä jätetä puolitiehen. Auton laitto paikkani ei nyt maailman parhaasta päästä ollut, vanha halli jossa ei muuta hyvää kun katto pään päällä. Talvella kylmä ja kesällä pirun kuuma no homma oli pakko aloittaa niin sinne mentiin ja purettiin ensin auto aivan atomeiksi ja tehtiin pressuista ”huone” jottei kaikki säilytyksessä olevat tavarat menisi pilalle.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Purkamisen jälkeen hakkasin taltalla ja vasaralla äänieristeet pois ja alta alkoikin paljastua sitä tuttua ruostetta mutta sitä oli yllättävän vähän tämän ikäiseen autoon. Hyvä alustamassaus oli pitänyt sen kurissa.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Seuraavaksi rakensin kahdesta moottori pukista grillin joka mahdollisti auton helpon liikuttelun ja mukavamman työasennon joka vaiheessa. Sitten alkoi se hermoja raastava homma eli massojen poisto. Aluksi vedin taltalla suurimman osan massasta eli niin paljon kuin lähti, seuraavassa osiossa vedin loput jäämät teräsharja laikalla ja teräsharjalla ja lopuksi viimeiset jäämät asetonilla ja rasvanpoistoaineella.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Sitten alkoi pohjan korjaus, aluksi rälläköin vanhat palat pois ja taivuttelin kanttaamalla ja vasaroimalla sopivat korjauspalat pohjaan, koska en halunnut lyödä vaan tasaista pelliä korjauspalaksi vaati se hieman enemmän työtä mutta kuitenkin hoitui aika helposti muotoilu ja tigillä hitsasin kaikki saumat. Korjattavat kohteet oli takalokasuojat, pohjassa etuistuimien alla, akun alla ja joitakin pieniä siellä täällä. Paikkailujen jälkeen hioin koko auton läpikotaisin ja maalasin sisälokasuojat, lattian sisältä ja pohjan harmaalla 2k-epoksilla.
image by
jokinenjesse, on Flickr
image by
jokinenjesse, on Flickr
image by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Ostin hiekkapuhallus laitteen pieniä ja miksei vähän isompiakin osia varten. Puhalsin kaikki alustan osat lasimurskeella ja maalasin kiiltävän mustaksi. Puhalsin myös konehuoneen ympäriinsä ja ruiskutin hiontavärin päälle.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Sitten alkoi lommojen pakkeloiminen ja niitähän tämän ikäisestä löytyy jo ihan riittämiin. Kun pakkeloinnit saatiin jonkinlaiseen kuntoon ruiskutin koko auton hiontaväriin. Jatkoin pakkelointia, jonka jälkeen tuli toinen hiontaväri ja huonoimpiin vedin vielä kolmannenkin, jonka jälkeen otin auton alas pukeilta. Tämän jälkeen hion auton läpikotaisin ja kiikutin maalarille korin ja irtonaiset osat.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Väriä pohtiessani mielessä kävi mustaa, gun metallin harmaata, vihreää ja punaista, mutta ei niistä mikään oikeen sytyttänyt, joten päätin, että tästä tulee keltainen ja muistin että imola gelb olisi hienon sävyinen. Autoa hakiessa maalarilta oli hymy korvissa kun vihdoin ja viimein 4kk hinkkaaminen palkittiin ja vihdoinkin se oli värissä. Olin tyytyväinen omaan jälkeeni koska lommoja ei montaa ollut jäänyt näkyviin ja tuskin huomaa valmiissa. Tässä kuva maalarilta haettaessa.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
No palataan hetki taaksepäin kun polo oli maalarilla oli pakko tehdä jotain kun polo oli poissa käsistä ja talvikin oli jo tulossa. Siispä rakensin talliin sisälle 4x6m eristetyn ja lämmitettävän tilan jossa kelpaa poloa laittaa talvella. Talli valmistui ja polo saatiin talliin säilöön. Säilömisen jälkeen meni joitakin kuukausia isän talliprojektin kimpussa joten tuli pieni tauko, joka oli ehkä vain hyväksi pitkän raatamisen jälkeen tallilla.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Uusivuosi ja uuden tuulet. Tammikuun alussa päästiin taas kiinni rakentelun pariin ja kävin hakemassa jokusen neliön vaimennusmattoa ja aloin eristämään autoa.
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Vw polo mk1 by
jokinenjesse, on Flickr
Tässä vaiheessa ollaan nyt ja uutta tulee kokoajan. Koitan viikoittain päivitellä mutta puuhastelu tapahtuu vain viikonloppusin kun pääsen Tampereelta kotipaikkakunnalle. Viikonpäästä menee sisusta verhoiluun ja siitä kerrontaa sitten kun on kuvia esitettävänä. Risut ja ruusut tervetulleita, toivottavasti jaksatte selailla läpi. Osa kuvista aivan shittiä huonon valaistuksen ja puhelin räpsyjen toimesta, mutta koittakaa kestää. Laitan myöhemmin Flickriin lisää kuvia.