Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 10 Joulu 2011 - 21:58
Pieni hölmö kysymys, hiotaanko tuolla 100 kuinka pitkään. Esim että kaikki hapettuma kohdat ei näy, sitten siirrytään kohti hienompaa??? Edit: Kun muutama hapetus jäljet ei lähde
Viimeinen muokkaaja, Sade pvm Su 11 Joulu 2011 - 9:58, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Muutama sana lisää)
Furia_88
Viestien lukumäärä : 507 Paikkakunta : Kauhajoki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 11 Joulu 2011 - 16:33
Edit: Sinolia tosin saa samaan hintaan monta litraa, mutta on kyllä pitkäkestoisempaa värkkiä.
Sade
Viestien lukumäärä : 18
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 11 Joulu 2011 - 19:27
Furia_88 kirjoitti:
Hyvä värkki kiilloitetuille vanteille. Eikä muuta kiiltoa.
Edit: Sinolia tosin saa samaan hintaan monta litraa, mutta on kyllä pitkäkestoisempaa värkkiä.
Pitää kokeilla ensi kesänä, kun saa noi vanteet valmiiksi :face:
/Wille/
Viestien lukumäärä : 135 Paikkakunta : Iitti/Helsinki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 11 Joulu 2011 - 20:37
Oho, jos on yhtään saman valmistajan muovinhoitoaineen tasoinen, niin varmasti erittäin pätevä aine.
Furia_88
Viestien lukumäärä : 507 Paikkakunta : Kauhajoki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ma 12 Joulu 2011 - 16:21
On kyllä pätevää värkkiä, ja tosiaan vaikka hinta on aika kova, puteli kestää todella kauan pieneen kokoonsa nähden, koko vannesarjan huulien käsittelyyn ei montaa tippaa mene.
Egiz
Viestien lukumäärä : 299 Paikkakunta : Kouvola
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 18:28
Joku asiasta tietävä vois hiukan valaista että miten toi systeemi toimii? En ymmärrä nahkahousukieltä riittävästi että googlettamisesta olisi jotain hyötyä Oletin kuitenkin että vanteet kiillottuu tossa koneessa jotenkin, siksi tämä topic.
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 19:04
täryn voimalla. Nuo partikkelit toimii hiojana. Voipi vaatia useemman erin partikkelin kautta "kylvyn" ettää saa peiliä ?
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 21:33
Vähän kanssa tuntuu että useemman kerran saa kylvettää että tulee hyvät. Varmaankin on useempaa eri karkeutta noita hiovia ainesosia.. mitä lie onkaan?? Anyone?? Tollasen vehkeenhän rakentaa aika helpolla mutta toi kyllä kiinnostais mitä toi hiova kama on.
Noi videon parabolithan on etupinnaltaan varsin kiiltävät jo lakan allakin mutta puolien välistä karkeat, ja tuossa videolla kiilloitetut joten kait toi kiilloitusmasiina toimii. Onhan toi ainakin helppoa hommaa kun kone tekee "kaiken työn" vai onkohan noista videoista jätetty manuaalisia työvaiheita näyttämättä??
Egiz
Viestien lukumäärä : 299 Paikkakunta : Kouvola
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 21:36
Yritin itekkin etsiä ennen ja jälkeen kuvia saksalaisilta foorumeilta mutta ei löytynyt. Mut ihan näppärän kiillon saa RS:ien keskiöihinkin
Mro
Viestien lukumäärä : 1157 Paikkakunta : Tre/Ylö
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 22:01
Tuolla samalla(?) kaverilla oli kuvaa ku oli kolme samanlaista myllyä vierekkäi jauhamas ja jokaises erilaiset aineet..
csharp
Viestien lukumäärä : 792 Paikkakunta : Pori Muut : Äitin tunturi!
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 13 Joulu 2011 - 22:06
samaa tapaa käytetään aika monessa teollisessa asiassa. Esim. haarukoita, veitsiä, lusikoita jne. kiillotellaan noin.
Sami
Viestien lukumäärä : 665 Paikkakunta : -03-
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 14 Joulu 2011 - 1:11
Mielenkiintonen vekotin on kyllä
mitähän tossa 'tauchschleifen' kohdassa tapahtuu?
_paffa
Viestien lukumäärä : 770 Paikkakunta : Kuopio
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 14 Joulu 2011 - 2:39
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 14 Joulu 2011 - 22:28
Tuli tossa kiilloteltua vanteitten kehiä ja ihmetyttää kun laikka menee oikeastaan käyttökelvottomaksi jo kahden kehän jälkeen. Kiillotusaineena käytin Motherssin mag&aluminium polishia. Kiillotuksessa käytin siis lumppulaikkaa ja kierroksia n 800-1000rpm. Polttaa laikan tuon 2 kehän jälkeen aivan mustaksi ja kovaksi. Mahtaakohan nuo kierrokset olla liikaa vai käytänkö painetta liikaa?
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 0:05
Jussii kirjoitti:
Tuli tossa kiilloteltua vanteitten kehiä ja ihmetyttää kun laikka menee oikeastaan käyttökelvottomaksi jo kahden kehän jälkeen. Kiillotusaineena käytin Motherssin mag&aluminium polishia. Kiillotuksessa käytin siis lumppulaikkaa ja kierroksia n 800-1000rpm. Polttaa laikan tuon 2 kehän jälkeen aivan mustaksi ja kovaksi. Mahtaakohan nuo kierrokset olla liikaa vai käytänkö painetta liikaa?
Oisko liian isot kierrokset / liian iso laikka / eli liian iso kehänopeus? Surauta sitä lumppulaikkaa välillä vähän jotain teräsharjaa vasten jos saisit sitä mustaa+kovaa pintaa auki.
Jouns
Viestien lukumäärä : 418 Paikkakunta : Toijala/Alastaro
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 0:39
andre_ kirjoitti:
Jussii kirjoitti:
Tuli tossa kiilloteltua vanteitten kehiä ja ihmetyttää kun laikka menee oikeastaan käyttökelvottomaksi jo kahden kehän jälkeen. Kiillotusaineena käytin Motherssin mag&aluminium polishia. Kiillotuksessa käytin siis lumppulaikkaa ja kierroksia n 800-1000rpm. Polttaa laikan tuon 2 kehän jälkeen aivan mustaksi ja kovaksi. Mahtaakohan nuo kierrokset olla liikaa vai käytänkö painetta liikaa?
Oisko liian isot kierrokset / liian iso laikka / eli liian iso kehänopeus? Surauta sitä lumppulaikkaa välillä vähän jotain teräsharjaa vasten jos saisit sitä mustaa+kovaa pintaa auki.
Juurikin näin, ite huomannu kanssa et aika nopeesti sitä alumiinin jäämää siihen laikkaan tarttuu..ite vedän aina kun "aine häviää" niin teräsharjaa vasten laikan puhtaaksi.
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 0:57
Lisätään vielä että vahaa yms on todennäköisesti liikaa jos se palaa kiinni laikkaan. Menzernaakin riittää ihan pikku sipaisu pyörivää laikkaa vasten, liikaa jos laittaa niin helposti palaa sekä laikkaan että vanteeseen.
juudas
Viestien lukumäärä : 781 Paikkakunta : Kuopijoo
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 8:48
Jännä että tommosta vanne "myllyä" ei oo missään suomessa käytössä, ei varmaan ihan halpoja oo.
JS1984:n ne kiiltävät rialit oli varmaan tolleen tehty.
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 9:38
juudas kirjoitti:
Jännä että tommosta vanne "myllyä" ei oo missään suomessa käytössä, ei varmaan ihan halpoja oo.
JS1984:n ne kiiltävät rialit oli varmaan tolleen tehty.
Tuolta Palojoelta saa tosiaan ostaa koneet ja tarvikkeet, saattaa olla arvokkaita vehkeitä kun pyytävät tosiaan vannesarjan kiillotuksesta n. 600€/kierros saksassakin.
Sanoinkin jo toukokuussa niistä Rialeista että tuolla tavalla ne on varmasti kiillotettu, myös Lassen Jettan alla pyörineet mersut oli kokenut saman kohtalon, sisäkehällä erottui raja mitä myöten on pavut hiertäneet vanteen pintaa.
Jussii kirjoitti:
Tuli tossa kiilloteltua vanteitten kehiä ja ihmetyttää kun laikka menee oikeastaan käyttökelvottomaksi jo kahden kehän jälkeen. Kiillotusaineena käytin Motherssin mag&aluminium polishia. Kiillotuksessa käytin siis lumppulaikkaa ja kierroksia n 800-1000rpm. Polttaa laikan tuon 2 kehän jälkeen aivan mustaksi ja kovaksi. Mahtaakohan nuo kierrokset olla liikaa vai käytänkö painetta liikaa?
Tuo sun homma menee oikeestaan siinä vaiheessa metsään kun yleensäkin pistät sitä motheria laikkaan, lue vaikka purkin kyljestä ensimmäisenä käyttöohjeet. Itse vetelin mikrokuituliinalla käsipelissä sitä mag&alu polishia, ja hyvä tuli.
m.h
Viestien lukumäärä : 109 Paikkakunta : Jns
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 19:14
Tuota täryä pitäskin kokeilla töissä. Firmalta löytyy noita muutamat kappaleet erilaisilla kivillä. Eipähän tarvis sormet ruvella kiillotella... Kolmas vaihtoehto olis tehdä ohjelma koneelle jolla pystys kehät kiillottamaan.
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 19:30
Tosta masiinasta ollu joskus jotai puhetta. Alotuspaketti aineineen oli jotai tuhansia. Tyyliin kolme, vähä vajaa, tai jotai. Aika ympäri pyöreetä mutta ebaysta noita saa. Papui, rakeit, mitä ikinä onkaan saa myös sieltä.
Onhan ebayn koko kiillotetuista varmaa 80% juntattu noilla pyykinpesukoneilla. Jälki on hyvä ja tasainen puhumattakaan siitä että se TYÖ jää vähän vähemmälle. Loisto keksintö.
Saa muuten laittaa juttua jos joku innostuu tuollaisen koko kiiltävän vanteen haarukan kiillottimella soveltamaan. Sen jälkeen laitan pyykkituvan koneet linkoomaan yötä päivää.
Furia_88
Viestien lukumäärä : 507 Paikkakunta : Kauhajoki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 19:51
Itellä on jo jonkinaikaa ollut suunnitelmissa rakentaa moinen vehje, juurikin vanteita varten.
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 20:20
no nyt tulee ekana mieleen että tuskinpa tuokaan tapa niitä pohjia taikoo ? eli kiillon tekee mutta syvät naarmut, vekit jne täytyy varmaan tehdä niinkuin aina ennenkin.
Furia_88
Viestien lukumäärä : 507 Paikkakunta : Kauhajoki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 20:25
Juu eihän se käsityö siitä mihinkään poistu, mutta vähenee kumminkin Myllyssä on kuitenkin mahdollisuus käyttää rakeina vaikka ja mitä, riisi, rst-kuulat, muovikuulat, pähkinänkuori, maissipuru ja tietysti kaikenmaailman keraamiset ja epoksiset kikkareet, alumiinioksidit, silikonikartiot, jotain puupuruakin on käytetty ym, ja kaikista löytyy sitten vielä eri karkeuksia. Eli karkeampikin työstö kyllä onnistuu. Pitää vain vaihtaa kivet/rakeet sitten toisenlaisiin jossain vaiheessa jos on vain yksi mylly.
Viimeinen muokkaaja, Furia_88 pvm To 15 Joulu 2011 - 20:35, muokattu 3 kertaa
TMA Wingman
Viestien lukumäärä : 2739 Paikkakunta : 03
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 15 Joulu 2011 - 20:31
^ juuri näin.
Hulluaha se olis että priima vanne puhallukseen ja koneeseen. Tai tiedä näistä. Toki noita karkeuksia joilla mylläily hoidetaan on luultavasti useita joten jotain "pohjia" konekin varmasti hoitaa. Mutta ihan niinkuin kromauksessakin niin pinnan pitää olla priima.
Sade
Viestien lukumäärä : 18
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 17 Joulu 2011 - 14:08
Pieni varmistus tähän, eli lakat pois, sitten hionta 100-240-400-600-800-1000-1200-2000 vesissä. Mites tuos aloitus tuolla 100 vai hyppääkö suoraan 240 vaikka on pieniä/isoja hapettumia on
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 18 Joulu 2011 - 18:39
Sade kirjoitti:
Pieni varmistus tähän, eli lakat pois, sitten hionta 100-240-400-600-800-1000-1200-2000 vesissä. Mites tuos aloitus tuolla 100 vai hyppääkö suoraan 240 vaikka on pieniä/isoja hapettumia on
Kehät, joissa hapettumaa pulttireikien ympärillä. Pahasti hapettuneet kohdat 120-240 koko kehä 320-400-600-800-1000-1500 Perään "kiinteää" hiomavahaa (jonka merkkiä en juuri nyt muista. Täytyy tarkistaa.). Tämän jälkeen autosol, jonka jälkeen vielä pienen pientä naarmua. Perään autoglymin tahnaa, joka myös jättää vielä pientä naarmua. Pinta kuitenkin parempi kuin autosolin jälkeen. Nämä pienet naarmut saattaa tulla myös mätänetin rättilaikoista.
Kokeilin toiseen kehään lopuksi meguiars #16 ja toiseen pelkkä Sinol. Meguiars "himmensi" hieman kiiltoa.
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 18 Joulu 2011 - 18:42
^ Optimun Opti-Coat 2.0 on myös hyvä vaihtoehto.
Furia_88
Viestien lukumäärä : 507 Paikkakunta : Kauhajoki
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Su 18 Joulu 2011 - 20:13
Gtechniq ei ainakaan himmennä kiiltoa, itse olen vedellyt sitä kiilloitetulle alumiinille, en vanteisiin, mutta yhtälailla ovat nämä osat olleet sään armoilla kuin vanteetkin.
Sade
Viestien lukumäärä : 18
Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 9:52
Tähän pientä neuvoa, siis tuolla esikiillotus vahatangolla ja Sisal-laikalla, niin painetaanko kovaa ja kierroksilla porakoneella vai toisin päin Mites tuolla rättilaikalla ja kiillotus vaha tangolla