| Vanteiden kiillotus | |
|
+219m4kk3 jartzaS Spl_xtr Nik_o masoeman_ Vellulollero LauriJT rassi Jorma89 Jesimiri zäq kop-O-nen mgo- Lapex Makkeli Juueli houbii Jyppe_ t0n1 arde92 Ma$a toubii TAJN ]usbe HAGE Wolwerine Wheelback JukeN friday13 attee vildur TeflonDon pellepoliisi Jeppedaa Duk3 Wobbler Jeth superjuh0 note IL3 LexEtAnnihilato Beris icecold villee Masq TuohkaRacing Jonzba A.I allu_ Chagi teen_014.jpg mf-690 Ekku88 Ceisari Lipon keisari atte.P repa jusni Peke78 Overdoze |777| Ligettah JuhiZZ teilor Pellikka Dan1 Samii- J-Suo MiQ hirvonen Onni Jone Damén jute91 john_gleasy corro Niemma PokeMonni Japtoys wilzu juh-o MixuJoo SHN Hemu__ PIFu motu Jonas_ m.h Jussii _paffa csharp Mro Furia_88 Sade jouni.325 Quasimodo savela giisseli meitsiii Mai- lakumoi Jouns r32golf06 Fedu J.K Jebe jonte Karvanoppa pekka007 Timpe JoniP Rige nakke -zamppa- Niconce foc-ay wsq kepukka maKe RapSu uho-matti pazi88 fed3x -mane- GrapL kustomi JS1984 ee-2 Down Keppis- runq JTG Acerbis TMA Green Leppiss Tikkku_ toni Juki votsi `villle Zami masaa Unto Alpha juudas emsii ttoni Anttii Timzy187 Jepa Petterii /Wille/ samsa vvuori Skrapa mazz hanss TeNu jjjkkk andre_ ElektrikMekanik apuapina OspreY Rixaa Kipe oki_ Osku jussi biglimited //Mikael SeKu TomVi WeirdDude jAnssi Bronn jeQQ Sami Huiske biblo Juzzis subi Neuni N|ba Jombe Egiz antti_aamunen Bäkström teemu Peke J dumppi^^ SERE eros cossmic timpsoni Challenger-70 Juhi Laatueine Eagle uttrep Interlagos samza Jakke TIKU mosse mustonenj Tume abu69 Ghosty Ipe antizero Sergey pete epk sasu CDLC.CO salmine renox 223 posters |
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| |
| |
Sade
Viestien lukumäärä : 18
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 19:12 | |
| - andre_ kirjoitti:
- Sade kirjoitti:
- Tähän pientä neuvoa, siis tuolla esikiillotus vahatangolla ja Sisal-laikalla, niin painetaanko kovaa ja kierroksilla porakoneella vai toisin päin
Mites tuolla rättilaikalla ja kiillotus vaha tangolla Mitäs matskuja sulla oikeen on? Ite painoin ihan reilusti sisalilla ja noilla muillakin ihan kohtuudella. Mulla on itellä neljää erilaista laikkaa niin mitä hienompaan vahaan menee, pehmenee myös laikka joten sitä ei oikeen pysty painamaan. Viimeistelyvahalla laikkakin on sellasta hötöä ettei sillä voi kun kevyesti hyväillä vanteen pintaa. Sergeyhän tonne jonnekkin viestiketjun alkupuolelle vastas mulle sisalin karkeuden verrattuna hiomapaperiin, ite vetäsin sisalilla P240 jälkeen.. jos ensin hinkkaa P2000 asti paperilla niin sisal on reilusti karkeempi joten menee hukkaan se käsin paperilla hinkkaaminen. Mulla on tuo sisal-laikka+ http://www.laikat.com/kauppa/product_info.php/cPath/31/products_id/384 ja rättilaikka+ http://www.laikat.com/kauppa/product_info.php/cPath/31/products_id/385. Tuntuu että palaa melkein heti varsinkin tuo rättilaikalla+kiillotus vahalla ja paskin juttu on että tuo sisal-laikka ei mahdun puolien/lipan väliin... Eli kannattaa alkaa heti tuon 180 käyttää sisal-laikka+esikiilloitus vahaa, pitääkö sitä painaa ja korkeilla kierroksilla? | |
|
| |
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 19:29 | |
| | |
|
| |
Sade
Viestien lukumäärä : 18
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 19:41 | |
| Kiitoksia tuosta vastauksesta, Se vaha näköjään palo kun siihen tuli mustia pilkkuja. Yksi vanne on hiottu käsin 100-240-380-400-600-800-1000-1200-2000+autoglym, tuli suunnilleen tuollainen, pikkasen himmeämpi. Sitten kokeilin siihen eri versioita, niin paras ilman konetta tuli-Autosol+puuvilla laikan palalla käsin, sen jälkeen autoglym+puuvilla laikan palalla käsin. Siitä ei tule niin kiiltävää kuin noilla vahatangoilla on tehty, kuvista päätelleen. Pitäisi löytää normaalista sisal-laikasta puolet pienempi.
Varmistan tämän, eli sisal-laikalla noin 240 paperin jälkeen, kevyesti sipasee esikilloitus vahaan, sitten pienillä keirroksilla kevyesti reunaa vasten. mistä tiedän vaihtaa tuohon rättilaikkaa+viimeistely vahaan. Siihen kun siirtyy niin sitäkin kevyesti sipasee vaha tankoon+pienillä kierroksilla kevyesti vanteen reunaan?
| |
|
| |
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 20:43 | |
| - Sade kirjoitti:
Varmistan tämän, eli sisal-laikalla noin 240 paperin jälkeen, kevyesti sipasee esikilloitus vahaan, sitten pienillä keirroksilla kevyesti reunaa vasten. mistä tiedän vaihtaa tuohon rättilaikkaa+viimeistely vahaan. Siihen kun siirtyy niin sitäkin kevyesti sipasee vaha tankoon+pienillä kierroksilla kevyesti vanteen reunaan?
Kyl mä melkeen suosittelisin et paperilla voi vetää vaikka 400 tai vaikka 600 asti, ite olin vaa laiska ja otin sisalilla 240 lähtien. Ehkä kannattais johonkin kohtaan kokeilla noita sun vahoja kun mulla on eri tuotteet niin voi olla karkeudet jotain muuta ja vanteetkin on erilaiset. Lähinnä niinku kokeilla hioa jotain aluetta vaikka 240 ja kokeilla häviääkö ne hiomajäljet sisalilla, jossei häviä niin paperilla 400 ja taas kokeilemaan sisalia etc. CRC:n puhditussprayllä suihkin hiomapaskoja pois että pääsee tarkastelemaan pintoja, lähtee myös hyvin kiinnipalaneet vahat. Seuraavaan vahaan siirryt kun oot edellisellä käyny läpi kaikki kiillotettavat pinnat. Tekemällä ja kokeilemalla oppii. | |
|
| |
Sade
Viestien lukumäärä : 18
| |
| |
OspreY
Viestien lukumäärä : 410
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 22:30 | |
| Itse arvostin tuota hiontaa enemmän. Ei tarvii poraa huudattaa niin paljoa kiilloitusvaiheessa kun pohjat on hyvät. Toinen lippa on hiottu p800 ja toinen p3000. Ja tuossa esikiilloitettu menzernan vahatangolla ja rätillä. | |
|
| |
Sade
Viestien lukumäärä : 18
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 22:53 | |
| Mulla noi vanteet on taas aika huonossa kunnossa, kun yhden vanteen hion noilla kaikilla papereilla ja ei tullut toivottua tulosta, niin pitäisi vähän lyhentää tuota hiontaa ja kokeilla koneilla . Hienot lipit sulla Olis tarkoitus saada suunnilleen tuollaiset kun tuo vika kuva on, nyt pääsin tuohon mikä on toisena kuvana....No on se vähän himmeämpi
Viimeinen muokkaaja, Sade pvm La 24 Joulu 2011 - 23:00, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
OspreY
Viestien lukumäärä : 410
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 22:59 | |
| No itse olen hapettuneet ja hitsatut lipat joutunut hiomaan p40 alkaen, aina p3000 asti. Tunteja se ottaa kun tekee huolellisesti, mutta lopputulos on vähintään tyydyttävä | |
|
| |
Sade
Viestien lukumäärä : 18
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 23:07 | |
| No pitää kokeilla huomenna kumpi on parempi, (puolat on tiellä) mutta käsin ei tullut sitä kiiltoa niin paljoo, kun vaikka vertaa siihen millaiset oli kun oli poistanut lakat. Niitä hapettumia oli aika paljon ja syviä. Muuten olisi vain riittänyt jollain autoglym tai autosol+rättiä kevyesti | |
|
| |
motu
Viestien lukumäärä : 14 Paikkakunta : Lohja Muut : jalat
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus La 24 Joulu 2011 - 23:43 | |
| - Sade kirjoitti:
- No pitää kokeilla huomenna kumpi on parempi, (puolat on tiellä) mutta käsin ei tullut sitä kiiltoa niin paljoo, kun vaikka vertaa siihen millaiset oli kun oli poistanut lakat. Niitä hapettumia oli aika paljon ja syviä. Muuten olisi vain riittänyt jollain autoglym tai autosol+rättiä kevyesti
Nii tai sit hiot ja kiillotat ne. | |
|
| |
PIFu
Viestien lukumäärä : 1265
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 27 Joulu 2011 - 21:29 | |
| pakko nyt taas noobiena kysyy näist hommist et jos on hinkannu vanteet läpi 240(kanttarikolhut), 320, 400, 600, 800, 1200, 2000 niin milläs (menzernan) tahnalla kannattaa lähtee liikkeelle ja yleensäkin mitkä kaikki tahnat kannattaa käyttää läpi? ja millä laikoilla ootte mitkäkin tökötit hierassu niskaan? aika perusteellisesti lukenu ekat 12 sivua läpi mut taitaa mun luetunymmärtämisessä olla vikaa kun niissä ei paljoo muuta vatvotakkaan mut silti ei jäänny mieleen 480f tais olla hienoin millä oli järkeä vetää? E: ja kyseessähän on kaksosaset bebsit ja oletan et ihan alumiinia noi kehät on eikä mitään rosteria jos sillä nyt on merkitystä.. ja mitä nyt noit vanhoi viel lueskelin ni voiks oikeest olla et tarttis pyörimisnopeus olla sen 50-60 m/s alumiinille O.o saan ilmeisesti kehitellä jonkun vekottimen jostain mihin saan vanteen pyörimään koska tos markettikonees tuskin riittää kierrokset tohon :s | |
|
| |
mustonenj
Viestien lukumäärä : 1077 Paikkakunta : Joensuu
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 27 Joulu 2011 - 22:03 | |
| mulla itselläni on ollu myllytyskoneessa 400mm kiillotuslaikka (motonetistä), melko kätevää niin saa nopeuden kohdilleen..
ja jos nyt oikein muistan niin musta ja valkee (en mä muista kumminpäin) menzerna, sen jälkeen viimeistely jollain fareclalla tms.. ja kaiken oon aina tehny samalla laikalla, välillä puhdistellut pellinreunaan. | |
|
| |
Juhi
Viestien lukumäärä : 1554 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 27 Joulu 2011 - 22:08 | |
| - PIFu kirjoitti:
- pakko nyt taas noobiena kysyy näist hommist et jos on hinkannu vanteet läpi 240(kanttarikolhut), 320, 400, 600, 800, 1200, 2000 niin milläs (menzernan) tahnalla kannattaa lähtee liikkeelle ja yleensäkin mitkä kaikki tahnat kannattaa käyttää läpi? ja millä laikoilla ootte mitkäkin tökötit hierassu niskaan? aika perusteellisesti lukenu ekat 12 sivua läpi mut taitaa mun luetunymmärtämisessä olla vikaa kun niissä ei paljoo muuta vatvotakkaan mut silti ei jäänny mieleen 480f tais olla hienoin millä oli järkeä vetää?
E: ja kyseessähän on kaksosaset bebsit ja oletan et ihan alumiinia noi kehät on eikä mitään rosteria jos sillä nyt on merkitystä.. ja mitä nyt noit vanhoi viel lueskelin ni voiks oikeest olla et tarttis pyörimisnopeus olla sen 50-60 m/s alumiinille O.o saan ilmeisesti kehitellä jonkun vekottimen jostain mihin saan vanteen pyörimään koska tos markettikonees tuskin riittää kierrokset tohon :s - Lainaus :
Polishing Aluminium. Not as hard as the above metals, steel etc. When polishing aluminium if you are getting small holes that appear when you are polishing, stop. These can not polished out they are due to the casting and if you keep polishing you will get more holes appear. Best just buff up if this happens for damage limitation. If the metal is in a poor condition then abrasives will be needed. Thats where experience of polishing comes in, looking at then metal and knowing what process you need to start at. You will need to get the surface to 240/400 grit before you start polishing at process 1. If the condition of metal is not too bad or you have the surface to 600 grit + then you could start at process 2. Some people prefer to use the green compound on Process 1 with a sisal rather than the grey. There are a couple of option on finishing, P126 Rose is a superb finisher but for that extra special job P175 can be used. For thin sheet Aluminium we have a new fine finishing compound available 480F, this is a light green compound thats is more greasy than the normal finishing compounds which keeps the surface cooler. Process 1 (Burnishing) Grey 523LBZ compound with a sisal polishing mop Process 2 (Prepolishing) Green 439T compound with a white close stitched polishing mop Process 3 (Polishing) Blue P164 Compound or Rose P126 Compound with a Loose G quality Process 4 (Finishing) P175 for super finishing with a Loose WDR quality mop Ton perusteella tilasin kamat thepolishingshop.co.uk:sta Hioin 1000 asti vesissä ja aloitin 2. prosessista. Toimii: | |
|
| |
PIFu
Viestien lukumäärä : 1265
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 27 Joulu 2011 - 22:12 | |
| kiitokset vaan jätkille ja eikun tilailemaan riittää taas sitte tekemistä | |
|
| |
Juhi
Viestien lukumäärä : 1554 Paikkakunta : Vantaa
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ti 27 Joulu 2011 - 22:32 | |
| Jos tilailet thepolishingshopista, ota samalla useampi laikka, kun ovat verratten edullisempia. | |
|
| |
andre_
Viestien lukumäärä : 180 Paikkakunta : Lti
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 28 Joulu 2011 - 0:19 | |
| Mulla kanssa toi polishingshopin setti 1-4. Toimii. http://www.thepolishingshop.co.uk/acatalog/copy_of_Spindles___Adaptors.html^Tosta noita kolmantena olevia Standard Mop Taper Heavy Duty otin kolme kappaletta.. näppärähän noihin on laikat vaihtaa mutta tälleen jälkiviisaana ottaisin noita yhden vahaa kohti niin ei tarvi vaihdella laikkoja tohon karaan vaan on joka laikalle oma kara. Sellasella perus nopeussäädettävällä porakoneella ite kiillottelin, kuuden tuuman laikoilla. Vahoja otin noita quarter barsseja, noistakin riittää vaikka kuinka pitkäks aikaa jossei päivätyökseen vanteita kiillottele. - Koodi:
-
Shopping Cart (Prices in British Pounds) DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST ---------------------------------------------------------------------- Grey Menzerna 523LBZ 1 £2.12 £2.12 Polishing Compound quarter bar
Menzerna 439T Green Compound 1 £2.12 £2.12 quarter bar
Menzerna P164 Blue Compound 1 £2.12 £2.12 quarter bar
Menzerna P126 Pink Compound 1 £2.12 £2.12 quarter bar
Menzerna P175 Yellow Super 1 £5.11 £5.11 Finish quarter bar
Sisal Mop 6"x2 section (1") 1 £3.40 £3.40 (150mmx25mm)
White Close Stitch Mop 6"x2 1 £3.40 £3.40 section (1") (150mmx25mm)
G Quality Mop 6"x1" 2 £3.40 £6.80 (150mmx25mm)
WDR Loose Mop 6"x1" 1 £4.25 £4.25 (150mmx25mm)
Standard Mop Taper Heavy Duty 3 £3.40 £10.20 ====================================================================== Subtotal: £41.64 Shipping (Parcelforce Euro-Priority): £34.41 VAT: £15.19 Total: £91.24 | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 28 Joulu 2011 - 14:32 | |
| Onkos kukaan kiillotellut BBS RS:n keskimuttereita? itse olen nyt yhdestä poistanut maalit dremelin pikku teräsharjalla ja alkanut hiomaan 120->hienompaan... Aika työläältä tuntuu noin tehdä tuo homma, mutta mikä avuksi kun taitavat olla pulverimaalattuja, eikä nitromorssi hirveästi näytä auttavan, vaikka upotin koko mutterin nitromorssiin hetkeksi ja peittelin muovipussilla.. Tuosta keskimutteristahan on maalattu vaan mutterin "sivut" ja muut kohdat on sorvattua alumiinia + lakka? Kellään 10 pisteen ideoita tuohon hommaan? | |
|
| |
PIFu
Viestien lukumäärä : 1265
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 28 Joulu 2011 - 20:42 | |
| epk sitä joskus harrasteli, juttua on tässäkin topicissa.. en nyt jaksa kännykällä ruveta ettimään mut löytyy kuitenkin.. | |
|
| |
Egiz
Viestien lukumäärä : 299 Paikkakunta : Kouvola
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 28 Joulu 2011 - 21:34 | |
| Sivulla 13. löytyy juttua | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 28 Joulu 2011 - 23:23 | |
| Jep kiitoksia, itsellä nyt nuo kupit hiottu niin ett maalit pois 120-> 240 ja huomenna pitäs jatkaa 2000 asti... | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 29 Joulu 2011 - 21:21 | |
| Lähtökohta Pieniä jälkiä näkyy tässä 3 kuvassa, millähän nuo saisi oikein pois, tulleet siis kiillottamisessa nuo pienet "naarmut" Elikkä hiottu 120-240-320-400-600-800-1200-200 + Menzerna 480f + Mothers aluminium polish. Kaks päivää meni noiden duunaasmiseen, eikä edes tule omiin vanteisiin! | |
|
| |
CDLC.CO CDLC.CO Founder
Viestien lukumäärä : 5471 Paikkakunta : Turku
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 29 Joulu 2011 - 21:31 | |
| Hyvältä näyttää, noi hiusnaarmut voi olla ihan siitä ettei oo loppuun saakka kiilloitettu. Koita vielä laikalla vedellä jos lähtis, koita painaa enemmän tai vähemmän.
En usko että pohjista kiinni, tai ainakaan kuvan perusteella. | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 29 Joulu 2011 - 21:49 | |
| Jep pohjista ei pitäs olla kiinni ku aina joka hionnan välissä keskukupit sutattu ympäriinsä joko maalilla tai tussilla, jolloin tulee hiottua joka kolkka kunnolla. Kokeilin kaikki hommat tuossa kiillotuksessa, mutta en tiedä vaatisiko ihan uuden rättilaikan että sais nuo pikkunaarmut pois... Laikkaa kuitenkin "aukastu" vähän väliä teräsharjalla. Kaksi OZ lippiä kiillotin ihan uudella laikalla + 480f ja niihin kahteen ekaan ei kyllä naarmuja jäänyt mielestäni... Aika pienihän tuommoinenkin "vika" on kun näkyy vain tietyssä kulmassa nuo naarmut. | |
|
| |
epk Wingman
Viestien lukumäärä : 3568 Paikkakunta : 02
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 29 Joulu 2011 - 21:58 | |
| koita vetää magin kans käsipelillä. | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 29 Joulu 2011 - 22:15 | |
| Käsipelillä se vedettiinkin, eikä pahemmin muuttunut... | |
|
| |
Ipe
Viestien lukumäärä : 1599 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Pe 30 Joulu 2011 - 5:00 | |
| Siis, käsipelillä käytetyllä rättilaikalla? Kokeileppa vaikka mikrokuituliinaa. | |
|
| |
Hemu__
Viestien lukumäärä : 101
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Pe 30 Joulu 2011 - 8:13 | |
| Eieiei... Siis itse kiillotus mezernalla+rättilaikalla ja loppusilaus tehty motherssilla + mikrokuituliinalla. Kokeilen tänään vielä iha uudella laikalla kiillottaa josko nuo katoisi... EDIT. Vetelin vielä toistamiseen kunnolla motherssilla läpi niin nyt alkaa oleen aika hyvät, tosi pientä jälkeä näkyy enään valoa vasten, mutta kiilto on kohdallaan! | |
|
| |
SHN
Viestien lukumäärä : 7 Paikkakunta : Jyväskylä
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus Ke 11 Tammi 2012 - 16:44 | |
| Itellä olis ongelmia kehien kiillotuksessa. Just tänään kiillottelin ekaa kehää, mutta pinta jää täyteen ihan pieniä naarmuja, muuten alkaa kiiltämään. Huomasin kahden tunnin esikiillotuksen jälkeen, että itse rättilaikka jättäisi pintaan pienen pieniä naarmuja. Laikkaa pyöräyttämällä pystyasennossa huomaa selvästi laikan jättävän naarmuja eri kulmaan. Oikeasta kulmasta katsottuna pinta näyttää ihan samealta. Laikka mallia Motonet. Vahana käyttänyt Menzernan 3F/T. Koitin myös häivyttää jälkiä kiillotusvahalla (Menzerna 480F) ja kartiolaikalla, mutta naarmut jäävät...
Mistä porukka ostanu noita laikkoja? Tuolta laikat.comista sais tilattua, mutta löytyykö mistään liikkeistä pelittäviä vehkeitä alumiinin kiillotukseen? Tuo Motonetin laikkakin taisi maksaa 10-15€ ja paskaa tuntuu olevan!
Pohjistakaan tuskin on kiinni naarmut, koska hionut 320-2000 vesissä ja hiontojen välissä sutannut tussilla jäljet ja hionut niin kauan, että jäljet ovat lähteneet!
Edit: Vanteina RH ZW1 | |
|
| |
MixuJoo
Viestien lukumäärä : 749
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus To 12 Tammi 2012 - 17:17 | |
| Tuli kiillotettua kaverille vanteet ja nyt kysyisin, mitä pinnoitetta/vahaa/yms. suosittelisitte kiillon päälle? Vai onko tarpeen?
Viimeinen muokkaaja, MixuJoo pvm To 12 Tammi 2012 - 17:30, muokattu 1 kertaa | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Vanteiden kiillotus | |
| |
|
| |
| Vanteiden kiillotus | |
|